شفت استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

4.6/5 - (101 امتیاز)

شفت استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شفت استيل نوعی میلگرد تولیدی از شمش آلیاژ استنلس استیل است. وجود دو ویژگی عدم زنگ‌زدگی و خوردگی‌اش، آن را به کاندید قدرتمند در کاربردهایی که در معرض رطوبت هستند و احتمال آسیب به شفت فولادی در محیط مذکور تحت تاثیر شرایط جوی و کاری وجود دارد ، تبدیل نموده. وجود عناصر آلیاژی و مقدار بالای آن در شفت ، زنگ نزن بودن آن را تضمین نموده و خواص ویژه‌ای به فولاد می‌بخشد. بررسی کیفیت مطلوب شفت، با تست کشش، سختی، شکست‌خستگی و آنالیز مطابق با استاندارد ASTM مربوط به شفت استنلس استیل انجام‌می‌گیرد. درادامه با شفت استيل، انواع آن، کاربردهایش، ترکیب شیمیایی، تولیدکنندگان و قیمت‌‌اش آشنا خواهید شد.

۴.۶/۵ - (۱۰۱ امتیاز)

شفت استیل چیست؟

شفت استیل را می‌توان محصول نورد شمش استنلس استیل دانست که به فرم میلگردی و با مقطع دایره‌ای درآمده. وجود عناصر آلیاژی هم‌چون کربن، کروم و مولیبدن و به‌میزان بالا ضامن خاصیت مقاومت به خوردگی و اسید در شفت فولادی است.

در تولید شفت ، هر دو روش ریخته‌گری گریز از مرکز و سانتریفیوژ و نورد از شمش استنلس استیل بهره برده‌می‌شود. هزینه نگه‌داری این محصول کم است و امکان نگه‌داری آسان و محیط پاکیزه و شکیل را فراهم می‌سازد.

انواع شفت استیل

ترکیب شیمیایی و کاربرد شفت استیل، باعث تولیدات متنوعی در این زمینه شده. در ادامه به تفکیک انواع شفت با بیان تاثیر ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و سایر خواص فیزیکی ناشی از آن پرداخته می‌شود.

تولید شفت فولادی در گریدهای ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۰، ۳۲۱ و ۴۲۰ با ترکیب شیمیایی مختلف انجام‌ می‌گیرد. به‌طور کلی شفت استيل بگیر، نگیر و نسوز است. گریدهای سری ۳۰۰ در گروه استنلس استیل نگیر ( فاقد خاصیت مغناطیسی و جذب آهنربا)، سری ۴۰۰ در گروه بگیر ( دارای خاصیت مغناطیسی و جذب آهنربا) و آلیاژهای مونل و اینکونل نسوز هستند. گریدهای ۳۰۴، ۳۱۶ و ۴۲۰ نیز با شماره‌های ۴۳۰۱/۱ ، ۴۴۰۱/۱ و ۴۰۲۱/۱ تولید و نام‌گذاری می‌گردند. شفت در قطر سطح مقطع ۲۰، ۲۵، ۲۸، ۳۲ و ۳۸ میلی‌متر و طول ۷۵-۵ متر تولید می‌شود. ترکیب‌شیمیایی و خواص مکانیکی این گریدها به‌تفکیک در زیر آورده شده‌است.

ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی گریدهای مختلف شفت استیل
نام گرید استاندارد استحکام کششی(MP) کربن% (پیشینه مقدار) کروم% نیکل% منگنز% (پیشینه مقدار) گوگرد% (پیشینه مقدار) فسفر% (پیشینه مقدار) سیلسیم% (پیشینه مقدار)
۳۰۴ ۱/۴۰۲۱ ۵۸۰ ۰/۰۸ ۱۸-۲۰ ۸-۱۲ ۲ ۰/۰۳ ۰/۰۴۵ ۰/۷۵
۳۱۶ ۱/۴۰۲۱ ۵۸۰ ۰/۰۸ ۱۶-۱۸ ۱۰-۱۴ ۲ ۰/۰۳ ۰/۰۴۵ ۰/۷۵
۳۲۰ ۱/۴۰۲۱ ۶۱۰ ۰/۰۷ ۱۹-۲۱ ۳۲-۳۶ ۲/۵ ۰/۰۳ ۰/۰۳ ۰/۶
۳۲۱ ۱/۴۰۲۱ ۶۲۱ ۰/۰۸ ۱۷-۱۹ ۹-۱۲ ۲ ۰/۰۳ ۰/۰۴۵ ۰/۷۵
۴۲۰ ۱/۴۰۲۱ ۵۱۵ ۰/۲ ۱۳ _ ۱ ۰/۰۳ ۰/۰۴ ۱

شفت استیل

کاربردها

کاربرد شفت استيل با توجه به گریدهای مختلف‌اش و خواص هرکدام متنوع و متفاوت خواهد بود. گرید ۳۰۴ شفت استنلس استیل، متداول‌ترین در کل انواع محصول‌تولیدی است و در کم‌کردن رسوب کاربید در حین جوشکاری، تولید لوازم برای کارخانجات شیمیایی و غذایی، فاضلاب، فلاش‌ها کاربردی است. گرید ۳۱۶ ، دارای مولیبدن است و به‌علت مقاومت به فرسایش و حمله کلر به‌طور گسترده در صنایع غذایی، پزشکی و دریایی به‌کار می‌رود. گرید ۳۲۱، مقاومت چشم‌گیری در مقابل اسیدهای آلی و غیرآلی دارد لذا در صنایعی هم‌چون تجهیزات پردازش شیمیایی، تجهیزات پالایش نفت، مبدل‌های حرارتی، دیگ‌بخار، کاور آنیل  و اجزا هواپیما و جت استفاده می‌شود. گرید ۴۲۰، علاوه بر اسیدها در مقابل روغن و بنزین هم مقاوم است لذا در مصارفی که نیازمند کار سختی حین اعمال تنش است، جا خوش کرده.

تولیدکنندگان شفت استیل

میلگرد استیل، هم  در داخل کشور و به‌طور بومی تولید شده و هم به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌گردد. از آنجا که حجم واردات و عرضه در بازار بسیار بالاست بیشتر شفت‌ها از نوع وارداتی هستند و معامله می‌شوند. نبود کوره‌های خلا به‌طور گسترده و عدم امکان بهینه‌سازی موثر پارامترهای فرآیندی در تولید، از علل مهم این حجم بالای واردات است.

تولیدکنندگان معتبری در جهان در حوزه استنلس استیل بخصوص شفت استيل فعال هستند. شرکت آیرومارت به‌واسطه ارتباطات خود با این تولیدکنندگان، محصول با کیفیت را مطابق با سفارش مشتری تهیه و عرضه می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت شفت استیل

همان‌طور که پیش از این ذکر کردیم در تولید شفت از شمش‌های تولید‌شده از واحدهای ریخته‌گری استفاده می‌شود. هزینه تولید و خرید ماده اولیه از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی محصول می‌باشد. پر واضح است نوسانات قیمت در نرخ شمش، تاثیر مستقیمی بر قیمت محصول نهایی می‌گذارد.

از دیگر عوامل موثر دیگر بر قیمت هر کالا به‌خصوص شفت، میزان عرضه و تقاضا است. بسیار بدیهی است که با کم‌شدن مقدار عرضه در بازار و از سوی دیگر افزایش تقاضا، قیمت شفت افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. در کنار موارد ذکر شده، یک سری عوامل جهانی نیز بر قیمت محصول و سایر تولیدات‌ فولادی موثر است. مواردی مثل ممنوعیت در صادرات و واردات، نوسانات ارز، تورم سالانه، نوسانات جهانی قیمت فولاد و …، مجموعه عوامل موثر بر قیمت شفت استیل می‌باشد. استیل، کالایی وارداتی است. از این رو، باید به اهمیت تاثیر قیمت دلار بر قیمت استیل توجه داشت. در صورتی که واردات با مشکل روبرو شود، عرضه کاهش یافته و قیمت‌ها رشد خواهند داشت.

شفت استیل

قیمت شفت استیل به شمش اولیه وابسته است.

خرید شفت استیل

آیرومارت امکان رؤیت بار قبل‌از خرید، ارائه خدمات انبارداری پس‌از خرید و عدم جابجایی آن ، دریافت لیست سفارشی ميلگرد مشتری و تعامل با وارد کنندگان شفت استیل و تهیه کالا با مشخصات، ابعاد و آلیاژ سفارشی و مورد درخواست مشتری، امکان بازرسی بار در زمان خرید را دارد.

و هم‌چنین انجام کلیه امور بازرسی، نمونه برداری و خدمات آزمایشگاهی، با همکاری واحد راه‌اندازی شده توسط آیرومارت در دانشگاه علم و صنعت امکان‌پذیر است.

با مطالعه این مقاله با شفت استیل به‌طور کامل آشنا شدید. در صورتی که در ساخت سازه‌های خود به شفت استيل نیاز دارید، می‌توانید از آیرومارت کمک بگیرید. آیرومارت تامین کننده تمامی مقاطع فولادی می‌باشد. برای آگاهی از قیمت تمامی مقاطع فولادی مثل قیمت میلگرد با مشاوران ما در تماس حاصل فرمایید.

 

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (101 امتیاز)

  1. شیوا
    شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۷
    شفت استیل باید گرون تر از بقیه باشه
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۴
      سلام روز بخیر. قیمت میلگرد استیل به دلیل واردات به مراتب از بقیه انواع میلگرد بیشتر است.
  2. ندا رضایی
    آبان ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۷
    میلگرد استیل داخلی تولید میشه؟؟؟!!! واقعا؟؟؟
    1. آیرومارت
      آبان ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۱
      سلام وقت بخیر. تولید مقاطع استیل به صورت محدود و کم صورت می‌گیرد. در چنین حالتی هم شمش مصرفی وارداتی است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.