تفاوت ناودانی unp و upa

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت ناودانی unp و upa

تفاوت ناودانی unp و upa

ناودانی، مقطعی فولادی است که در صنایع مختلفی چون صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیاری دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به ساخت چارچوب درب، ماشین‌آلات صنعتی و تابلوهای برق اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ناودانی را از استلنس استیل نیز می‌سازند که آن را مناسب به‌کارگیری در صنایع غذایی می‌کند. از فلزات دیگری چون آلومینیوم نیز در ساخت ناودانی استفاده می‌شود که وزن پایین و استحکام قابل قبولی دارد.

در این مقاله، به تفاوت ناودانی unp و upa می‌پردازیم. این مقطع، در دو نوع مذکور ساخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دوی این انواع را به دو روش پرسی و فابریک می‌سازند که در مقاله ناودانی چیست، مفصلا به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم و از حوصله این مقاله خارج است.

در این مطلب با ما همراه باشید که در آن به فرق ناودانی unp و upa خواهیم پرداخت. در ابتدای مقاله نیز هردوی این مقاطع فولادی را تعریف خواهیم کرد تا تفاوت‌های آن‌ها را بهتر درک کنید.

ناودانی unp

ناودانی unp یا ناودانی UPN، تحت استاندارد DIN 1026-1 اروپایی و در واقع در داخل کشور تحت استاندارد ملی ۴۴۷۷-۱ نیز تولید می‌شود. این ناودانی را در دو نوع ناودانی سبک و سنگین می‌سازند که در جدول وزن ناودانی در مقاله‌ای مجزا در آیرومارت، وزن استاندارد آن‌ها را آورده‌ایم.

برخی از کارخانه‌های داخلی، این مقطع را در ابعاد و وزن کمتر می‌سازند که به ناودانی سبک معروفند. بدین ترتیب، قیمت ناودانی سنگین نسبت به نوع سبک آن بیشتر است.

ناودانی unp، ضخامت بالاتری نسبت به انواع دیگر ناودانی دارد بنابراین، وزن آن نیز بالاتر است. بسیاری از تعداد این نوع ناودانی در بازار، وارداتی است و از کشورهای ترکیه و چین وارد می‌شود.

با توجه به وزن بالای این مقطع، ناودانی upn را بیشتر در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی عظیم مورد استفاده قرار می‌دهند. این مقطع را در سایز ۴۰ تا ۴۰۰ می‌سازند.

ناودانی unp

 

ناودانی upa

ناودانی upa که تحت استاندارد DIN 1026-2 تولید می‌گردد، دارای ضخامتی کمتر از نوع unp است. بنابراین استحکام کمتری داشته و ساخت آن نیز ساده‌تر خواهد بود. از آن‌جایی که سبک‌تر است، قیمت روز ناودانی upa از نوع دیگر این مقطع نیز کمتر خواهد بود.

این ناودانی به ناودانی ایرانی نیز معروف است چرا که بنابر استاندارد ملی ساختمان تولید می‌شود. تولیدکنندگان ناودانی در ایران می‌بایست ناودانی U شکل را تحت لیسانس اروپا و با وزن کمتر از ناودانی unp تولید کنند. ارتفاع بال این مقطع فولادی بین ۴۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر متغیر است.

ناودانی upa

مقایسه ناودانی upa و unp

اگرچه در ابتدا هر دوی این ناودانی ها را تعریف کرده‌ایم در این بخش به صورت جداگانه به تعریف فرق ناودانی upn و upa خواهیم پرداخت. اگرچه این دو ناودانی با روش‌های مشابه تولید می‌شوند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه شرح خواهیم داد:

تفاوت ناودانی upn و upa در وزن

همانطور که گفته شد، ناودانی upa ضخامت کمتر و در نتیجه وزن کمتری از ناودانی unp دارد. به طور کلی فرق ناودانی unp و upa در ضخامت بال‌ها است که در نوع upn بیشتر است و همین مساله منجر به افزایش وزن این مقطع فولادی شده است. بنابر جدول اشتال، باید گفت وزنی که برای ناودانی upa در نظر گرفته می‌شود از مقادیر ذکر شده در این جدول کمتر است.

مقایسه ناودانی upa و unp

فرق ناودانی unp و upa در استاندارد

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، استاندارد تولید ناودانی یو ان پی DIN 1026-1 است در حالی که ناودانی upa را بر اساس استاندارد DIN 1026-2 می‌سازند. تفاوت در استاندارد، موجب تفاوت در ظاهر و همچنین خواص مکانیکی این دو کالا با یکدیگر می‌شود.

مقایسه از نظر ظاهری

می‌توان گفت که تفاوت مهم ناودانی UPA و UNP، در شکل ظاهری آن‌ها است. ناودانی UNP بال‌های شیب‌دار با ضخامت بالا دارد در حالی که بال‌های ناودانی upa، موازی و با ضخامت کمتر است. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت ظاهری این دو را بهتر درک کنید:

فرق ناودانی unp و upa در ظاهر

در توضیح این تصویر باید گفت که ناودانی unp بال‌هایی مخروطی دارد که لبه‌های آن‌ها گرد است در صورتی که ضخامت در طول بال ناودانی upa، یکسان است.

مقایسه ناودانی unp و upa در استحکام

همانطور که گفته شد، ضخامت و مقاومت ناودانی upn از ناودانی upa بیشتر است در نتیجه در استفاده‌هایی که مقاومت بالایی مورد نیاز است، به‌کار می‌رود.

البته می‌توان گفت در صورت اجبار و لزوم، سایزهای بزرگ‌تر ناودانی upa را جایگزین نوع upn کرد و از این کالا در ساخت و سازها استفاده نمود تا خواص مکانیکی مشابهی را ارائه دهد. درباره کاربرد ناودانی در ساختمان سازی، در مقاله‌ای از آیرومارت می‌توانید اطلاعات کسب کنید.

تفاوت ناودانی upn و upa در قیمت

گفته می‌شود، ناودانی unp اغلب به صورت وارداتی در داخل کشور یافت می‌شود. با توجه به این نکته و با توجه به این‌که وزن بالاتری دارد، قیمت آن از ناودانی upa بیشتر است. از این ناودانی اغلب در پروژه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود که نیاز به استحکام بالا وجود دارد.

تفاوت در ناودانی unp و upa

سخن نهایی

در این مقاله، به بررسی تفاوت ناودانی upa و unp بایکدیگر پرداختیم. این دو نوع ناودانی، کاربرد بسیاری در ساخت و سازها دارند و از جنس‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو ناودانی در ضخامت، وزن و شکل ظاهری آن‌ها است که موجب تفاوت در استحکام و درنتیجه کاربرد آن‌ها می‌شود.

مجموعه آیرومارت، هر دوی این انواع ناودانی را به شما عرضه می‌نمایند. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت نبشی امروز و سایر مقاطع فولادی، اقدام به ثبت سفارش خرید آنلاین و تلفنی مقاطع فولادی و سایر فلزات رنگین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.