سقف هالوکور و هرآنچه باید درباره آن بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

سقف هالوکور و هرآنچه باید درباره آن بدانید

سقف هالکور چیست؟

در عصر امروز با توجه به گسترش ساخت و ساز و اهمیت زمان در پروژه‌های ساختمانی، استفاده از سقف های پیش ساخته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استفاده از سقف پیش تنیده باعث می‌شود که ساختمان در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام برسد و وزن کم و ایمنی بالای آن باعث افزایش ایمنی ساکنین و کاهش آسیب‌های ناشی از تخریب می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سقف پیش ساخته هالوکور

 

سقف هالوکور، یکی از انواع سقف ساختمانی پیش ساخته محسوب می‌شود که امروزه در فضاهای مختلفی از جمله سالن ورزشی و سوله استفاده می‌شود. پیش ساخته بودن و سرعت اجرای بالا، باعث شده‌اند تا صاحبین ملک از این نوع سقف استقبال زیادی کنند. ما در این مطلب درباره نحوه اجرای سقف هالوکور صحبت می‌کنیم و به بررسی مزایا و معایب سقف هالوکور می‌پردازیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

سقف هالوکور چیست؟

سقف هالوکور یکی از انواع سقف ساختمانی محسوب می‌شود که از قبل در کارخانه به صورت پیش ساخته تولید و به محل اجرای پروژه منتقل می‌شود. با توجه به پیش ساخته بودن این نوع سقف و سرعت اجرای بالای آن، در پروژه‌های بزرگ ساختمانی به کار می‌رود. اجرای این نوع سقف نیازی به قالب‌گیری ندارد و این امر هزینه اجرا را کاهش می‌دهد. از آنجایی که در زیر این سقف نیازی به استفاده از جک نیست، می‌توان تیغه چینی را به سرعت شروع کرد.

سطح صاف و بدون برآمدگی قطعات پیش تنیده، به این معنی است که نیازی به نصب سقف کاذب در زیر سقف یا کف سازی برای مسطح کردن سقف نیست. علاوه بر این، عدم وجود تیر و ستون در پلان‌ها و وجود مدول‌های بزرگ، امکان تغییر کارکرد فضای معماری را در کاربری‌های بعدی ممکن می‌سازد. سقف های هالوکور را می‌توان به صورت یکپارچه و بدون درز اجرا کرد.

کاربرد سقف پیش ساخته هالوکور چیست؟

  •  سقف انواع سازه‌های بتنی و فولادی
  •  پل سازی
  •  دیوارها
  •  به عنوان کفپوش
  •  پوشش پارکینگ و سوله
  •  ساخت صندلی استادیوم
  •  سقف سازه‌های خاصی مثل تالار، استخر، سالن ورزشی و سالن کنفرانس

مزایای سقف هالوکور

همه افراد این سقف را با مزایای زیاد آن می‌شناسند، در ادامه برخی از مهمترین آنها را معرفی می‌کنیم:

۱. صرفه جویی در هزینه و استفاده بهینه از مصالح

هزینه ساخت ساختمان‌های ساخته شده با سیستم سقف هالوکور در مقایسه با سایر سیستم های سقفی، کمتر است. در سیستم هالوکور نیازی به شمع بندی، قالب گیری، بتن ریزی و آرماتوربندی در محل نیست. در ضمن از آنجایی که سقف پیش ساخته است، از مصالح مورد نیاز ساختمان به طور بهینه استفاده می‌شود.

۲. کاهش وزن ساختمان

قطعات پیش تنیده هالوکور، سوراخ‌های توخالی دارند که باعث کاهش وزن مرده ساختمان می‌شود. بنابراین در طراحی سقف هالوکور، از میزان مصالح استفاده شده در اسکلت سازه کاسته می‌شود.

۳. کاهش ضخامت کف‌سازی

این سیستم سقف به گونه‌ای طراحی شده است که تاسیسات از سوراخ‌ها عبور کرده و این موضوع باعث کاهش ضخامت کف می‌شود.

۴. امنیت بالاتر نسبت به سقف‌های دیگر

وزن پنل های این سقف سبک بوده و وزن ساختمان را کاهش می‌دهند. در نتیجه، آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله کاهش پیدا می‌کند.

۵. افزایش طبقات در ارتفاع یکسان

با حذف آویز تیرها و کاهش ضخامت سقف هالوکور، فضای غیر مفید کف کاهش می‌یابد و با حفظ ارتفاع مفید طبقات می‌توان تعداد طبقات ساختمان را در همان ارتفاع افزایش داد.

۶. عملکرد عایق

مهمترین مزیت سقف هالوکور، عایق بودن آن است. قطعات هالوکور نوعی عایق حرارتی و صوتی به شمار می‌روند و مقاومت بالایی در برابر لرزش دارند.

سقف هالوکور پیش ساخته

۷. کاهش ارتفاع ساختمان

کاهش ضخامت سقف و حذف تیرهای آویز، موجب کاهش ارتفاع کل سازه می‌شود و نقش موثری در کاهش نیروی زلزله دارد.

البته این سقف مزایای دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  •  سرعت اجرای بالا
  •  ایجاد سقفی کاملا صاف و یکدست
  •  امکان اجرای آن در دهانه‌های وسیع
  •  بدون نیاز به جک برای اجرا
  •  استفاده از فضاهای خالی داخل سقف برای عبور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

معایب سقف هالوکور

  •  مقرون به‌صرفه نبودن از لحاظ اقتصادی در پروژه‌های کوچک
  •  نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص برای اجرا

نحوه اجرای سقف هالوکور

مراحل اجرای سقف هالوکور پیش ساخته را می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد:

اقدامات لازم برای اتصال تیرهای بتنی با پنل‌های پیش ساخته

پس از اجرای فونداسیون و ستون‌های بتنی بر طبق نقشه، اقدامات لازم جهت اتصال تیرهای بتنی با پانل‌های پیش ساخته، اجرای تیرهای بتنی با میلگرد U شکل در سطح بالایی تیرها و همچنین بتن ریزی ثانویه انجام می‌شود. اگر درباره اجرای فونداسیون به اطلاع بیشتری نیاز دارید، می‌توانید مطلب فونداسیون چیست را مطالعه کنید. در واقع بتن ریزی برای تشکیل کلاف پیرامونی صورت می‌گیرد. باید به خاطر داشت که تعداد این میلگردها به اندازه‌ای باشد که اصطکاک و چسبندگی کافی برای جلوگیری از حرکت پانل‌های سقف ایجاد کند. در ضمن، تیرها و ستون‌ها می‌توانند به شکل پیش ساخته باشند.

قراردادن پنل‌های پیش ساخته

پس از اتمام پانل های بتنی هالوکور، اجرای سقف با قرار دادن پنل‌های پیش ساخته در محل مورد نظر، توسط جرثقیل آغاز می‌شود. پنل‌ها را می‌توان بسته به طول دهانه و وزن پنل با استفاده از تسمه‌های پارچه‌ای، سیم بکسل یا گیره‌های مخصوص حمل، بلند کرد. لازم به یادآوری است که در هنگام نصب پانل‌های سقف تا زمانی که از قرارگیری ایمن سقف اطمینان پیدا نکرده‎اید، تسمه‌های نگهدارنده نباید از پنل‌های هالوکور جدا شوند.

در صورت استفاده از سقف های هالوکور در اسکلت فلزی و در صورت زیاد بودن ارتفاع تیرها، می‌توان از نبشی سبک جهت ایجاد نشیمن برای پنل‌ها استفاده کرد. اندازه این نبشی‌ها باید توسط مهندس حسابداری و براساس وزن سقف هالوکور و طول دهانه آن تعیین شود.

آماده‌سازی بستر لازم برای بتن ریزی

اگر برای درست کردن دیافراگم صلب و یکپارچه به ایجاد سطح بتن آرمه بر روی پنل‌های هالوکور نصب شده نیاز بود، می‌توانید با قرار دادن مش های فولادی آماده، بستر لازم برای بتن‌ریزی سقف‌ها را آماده کنیم. میزان بتن روی سطح پنل‌ها باید حداقل ۵ سانتی‌متر باشد. زیرا بتن ریزی کمتر از ۵ سانتی متر در اثر ترک خوردگی، اثرات سازه‌ای مناسبی را ایجاد نمی‌کند.

اجرای سقف هالوکور

در صورت استفاده از پنل های هالوکور در اسکلت فلزی، توصیه می‌شود قبل از بتن ریزی، برشگیر را روی تیرها نصب کنید. این کار باید طبق نظر مهندسان انجام شود و جهت ایجاد پیوستگی بین تیرهای فلزی و بتن به کار می‌رود. ما پیش‌تر درباره تفاوت اسکلت فلزی و بتنی صحبت کرده‌ایم و ممکن است جهت اجرای سقف، مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

برای ایجاد بازشوها و داکت‌ها در داخل سقف هالوکور، باید قبل از نصب پانل‌ها محل دقیق آنها را مشخص کرد و تیرچه‌های نگهدارنده پنل‌های کنار داکت، اجرا شود. ابعاد داکت‌ها نباید از یک پنجم طول و نیمی از عرض پنل هالوکور بیشتر باشد.

خرید تجهیزات لازم برای اجرای هالوکور

همانطور که می‌دانید جهت اجرای سقف‌ها به انواع میلگرد، تیرآهن و … نیاز است. شما می‌توانید در سایت آیرومارت قیمت آنلاین میلگرد، قیمت مش فولادی و سایز تجهیزات دیگر را مشاهده کنید و با چند کلیک، محصول مورد نظرتان را بخرید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.