معدن چادرملو کجاست؟ | همه چیز درباره معدن چادرملو

4.3/5 - (6 امتیاز)

معدن چادرملو کجاست؟ | همه چیز درباره معدن چادرملو

شرکت معدن چادرملو

معدن چادرملو به عنوان یکی از بزرگترین معادن تامین‌کننده کنسانتره آهن در ایران، تقریبا پس از نیم قرن به بهره‌برداری رسید. اولین بار در سال 1319، مهندس سبحانی، از مهندسین خبره ایرانی، با همکاری زمین شناسی آلمانی به نام کومل، معدن سنگ آهن چادرملو را در استاد یزد کشف کردند. برای آشنایی هر چه بیشتر با این معدن، با آیرومارت همراه باشید.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

تاریخچه معدن چادر ملو

پس از کشف معدن چادرملو، طی سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، معدن تحت بررسی‌های تکمیلی قرار گرفت و ذخایر آن بعد از عملیات‌های گسترده زمین شناسی و اکتشاف، برآورد شدند.

سپس، ۵ سال بعد در سال ۱۳۶۲ و طی هفت سال، طراحی فاز یک انجام شد و فرایندهای تولیدی مورد بررسی و امکان سنجی قرار گرفتند. تا سال ۱۳۷۱ فرایندهای مهندسی فاز دو و سه صورت گرفت و با انعقاد قرارداد، ماشین‌آلات و سایر تجهیزات خریداری شدند.

پس از گذر از مسیر نصب تجهیزات، راه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره و سپس راه‌اندازی پروژه برق‌رسانی و … در سال ۱۳۷۶ برداشت از معدن سنگ چادرملو آغاز گردید.

معدن سنگ چادرملو

معدن سنگ چادرملو

اگرچه تاسیس شرکت معدن چادرملو با سرمایه‌گذاری شرکت ملی فولاد ایران و بانک سپه آغاز شد، با گذشت زمان سرمایه‌گذاران آن افزایش یافت. در مجموع، سازمان‌های زیر سهامداران چادرملو به شمار می‌‌روند:

  • شرکت ملی فولاد ایران
  • بانک سپه
  • شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید
  • سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران
  • شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات
  • سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی

در نهایت، طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۱ انجام شد. میزان تولید کارخانه چادرملو با توسعه روزافزون، افزایش یافت. چادرملو توانست با ثبت ۳۶۷.۹ هزار تن تولید گندله آهن در مردادماه سال جاری، بیشترین میزان تولید ماهانه را برای خود به ثبت برساند.

سنگ آهن، اصلی‌ترین ماده اولیه تولید مقاطع فولادی است. ماده پایه تولیدی بسیاری از کارخانه‌ها در سراسر جهان، به ویژه کارخانه‌های داخلی کشور ما، سنگ آهن است. با استفاده از آن، انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار، تیرآهن هاش و انواع پروفیل تولید می‌شوند.

معدن چادرملو کجاست و چه مجتمع‌های وابسته‌ای دارد؟

معدن چادرملو کجاست؟ این معدن در ناحیه‌ای کویری و در استان یزد قرار دارد. فاصله معدن چادرملو تا یزد ۱۸۰ کیلومتر است و کارخانه گندله سازی آن در ۲۵ کیلومتری اردکان واقع قرار دارد.

در نزدیکی معدن چادرملو، معدن دی نوزده واقع است که امکان استخراج از آن به دلیل قرارگیری در منطقه محافظت‌شده وجود ندارد. در صورت صدور مجوز بهره‌ورداری، این معدن امکان تامین مجتمع صنعتی چادرملو برای ۴ سال را خواهد داشت.

با توجه به این‌که ذخیره معدن چادرملو رو به کاهش است و در چند سال آینده عمر معدن چادرملو به پایان خواهد رسید، استفاده از معادن و مجتمع‌های کمکی لازم خواهد بود.

سنگ آهن معدن های چادرملوکارخانه گندله سازی و کارخانه تولید شمش فولادی چادرملو متعلق به این شرکت است. علاوه بر محصولات این کارخانه‌ها، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهام شرکت‌های دیگر را نیز خریداری کرده و از این طریق محصولات زیر را به تولیدات خود افزوده است:

  • کارخانه ارفع با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی
  • کارخانه فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن
  • فولاد غدیر با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی

از آن‌جایی که کارخانه تولید مواد اولیه و کارخانه‌های تولید فولاد چادرملو نزدیک به یکدیگر واقع شده‌اند، هزینه‌های ناشی از تامین سوخت ناشی از گرمایش مجدد مواد اولیه کاهش می‌یابد.

سنگ آهن معدن چادرملو چه ویژگی‌هایی دارد؟

سنگ آهن، از مهم‌ترین مواد اولیه تولید مقاطع فولادی است. اگرچه می‌توان از قراضه‌های فولادی برای تولید مقاطع فولادی استفاده نمود، با این حال ذخایر قراضه‌های فولادی چندان زیاد نیست و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین سنگ آهن کرد.

ذخیره زمین شناسی معدن چادرملو به عنوان یکی از مهم‌ترین معادن آهن ایران، ۴۰۰ میلیون تن برآورد شده است که از این مقدار ۳۲۰ میلیون تن آن قابلیت استخراج و بهره‌ورداری دارد.

سالانه ۱۶ میلیون تن سنگ آهن معدن های چادرملو با متوسط عیار آهن ۵۵.۳ درصد، استخراج می‌شود که می‌توان از آن در تولید انواع ورق فولادی، تیرآهن، میلگرد ساده، نبشی و پروفیل و … استفاده کرد. نرخ سنگ آهن یکی از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی است.

فعالیت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

معدن چادرملو اردکان اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن تولیدات زیر را به صنایع عرضه می‌کند:

  • کنسانتره سنگ آهن چادرملو با حداقل عیار ۶۷.۵ درصد تولید می‌شود. در صورت استفاده از سنگ آهن ۶۰ درصد ظرفیت اسمی تولید ۸.۵ میلیون تن و در صورت استفاده از سنگ آهن ۵۵.۳ درصد، ظرفیت اسمی تولید ۷.۵ میلیون تن خواهد بود. به طور کلی، ظرفیت عملی تولید کنسانتره سنگ آهن چادرملو از ارقام ذکر شده بیشتر بوده و به حدود ۱۰.۵ میلیون تن در سال رسیده است.
  • گندله: چادرملو، سالانه ۳.۴ میلیون تن گندله تولید می‌کند.
  • سنگ آهن دانه بندی به عنوان محصول جانبی: تولید این محصول برابر با ظرفیت اسمی آن یعنی ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن در سال است.
  • کنسانتره فسفری به عنوان محصول فرعی: ظرفیت اسمی و تولید این محصول ۱۴۰ هزار تن در سال گزارش شده است.
  • شمش فولادی: شمش فولادی تولید شده توسط چادرملو، در ابعاد ۱۳۰*۱۳۰، ۱۵۰*۱۵۰، ۱۸۰*۱۸۰ و ۲۰۰*۲۰۰ و در طول ۶ تا ۱۲ متر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید شمش فولادی چادرملو، ۱ میلیون تن است.

فعالیت‌های چادرملو تمامی فرایندهای زنجیره تولید از بهره‌برداری و استخراج گرفته تا تولید شمش فولادی و عرضه به بازار را در برمی‌گیرد. فرایند تولید کنسانتره در شرکت چادرملو، به روش تَر انجام می‌شود. بدین منظور، روزانه این کارخانه به حدود ۱۵ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

کاربرد تولیدات چادرملو در صنایع

همان‌طور که پیش از این ذکر شد، سنگ اهن یکی مواد اولیه مهم در تولید صنایع فولادی است که به روش احیا مستقیم تولید می‌شود. صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از مصرف‌کنندگان محصول سنگ آهن به شمار می‌روند.

با توجه به این موضوع، استفاده از منابع داخلی چون معدن چادرملو برای تولید و کاهش صادرات تا حد امکان، اهمیت می‌یابد. به طور کلی، سیاست‌های داخلی با خام فروشی و خروج منابع اولیه از کشور مخالف هستند بنابراین بسیاری از مواد اولیه تولیدی در کشور به مصرف می‌رسند.

به کمک تولیدات این کارخانه، انواع مقاطع فولادی تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند. کارخانجات تولیدکننده مقاطع فولادی از جمله میلگرد ساده، میلگرد آجدار، لوله مانیسمان و … به سنگ آهن، گندله و شمش فولادی برای تولیدات خود نیاز دارند.

بازرگانی فولاد آیرومارت در حوزه عرضه و فروش این مقاطع فولادی فعالیت دارد. جهت ثبت شفارش می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (6 امتیاز)

  1. سهیل
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۶
    امیدوارم به خاطر استخراج معادن نیان محیط زیست رو از بین ببرن!!!
    1. آیرومارت
      دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۳
      سلام روز بخیر. توجه به محیط زیست در تمامی فعالیت‌های استخراجی و .. مسئله بسیار حائز اهمیتی است.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.