جایگزین یونولیت سقفی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

جایگزین یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت سقفی

یونولیت سقفی یکی از پرکاربردترین مصالحی است که در سال‌های اخیر در ساختمان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا مزایای زیادی دارد. اما در عین حال چند عیب و مشکل باعث شده‌اند که ساختمان‌سازان به فکر جایگزین یونولیت سقفی باشند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروزه چند قالب جایگزین یونولیت وجود دارند که می‌توانند گزینه‌های خوبی برای استفاده در سقف‌ها باشند.
در این مطلب به معرفی جایگزین یونولیت می‌پردازیم و نحوه اجرای آن را بررسی می‌کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

بهترین جایگزین یونولیت سقفی چیست؟

سقف تیرچه بلوک یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به اجرای گسترده سقف‌های تیرچه بلوک در کشور، فناوری‌های جدیدی برای بهسازی و سبک‌سازی آنها ابداع شده‌اند که یکی از این فناوری‌ها استفاده از قالب‌های پلاستیکی به جای یونولیت (پلاستوفوم) است. بلوک‌های یونولیتی از سال ۱۳۸۲ در ساختمان‌ها شروع به کار کردند و فقط در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یونولیت مزایای مختلفی مثل وزن سبک دارد که وزن کل سازه را کاهش می‌دهد و هزینه آن نیز کم است.
اما متاسفانه نتوانسته استاندارد را از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور دریافت کند و به طور مدام نسبت به استفاده از آن هشدار داده می‌شود. چیزی که در همه قالب‌های جایگزین یونولیت وجود دارد، سیستم سقف یک طرفه است. قالب های موجود در بازار به ۲ گروه تقسیم می‌شوند:

  • قالب وافل یک طرفه
  • قالب فوم لس (لایت فرم)

تفاوت این قالب‌ها در نوع تیرچه بتنی است. در قالب‌های وافل یک طرفه، تیرچه‌های بتنی به شکل درجا تهیه و بتن‌ریزی می‌شوند. در حالی که در قالب های لایت فرم، تیرچه‌های بتنی به صورت پیش ساخته به محل پروژه حمل می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطلب ساندویچ پانل سقفی چیست در خصوص این نوع سقف که در برخی سازه‌ها کاربرد دارد، نوشته شده است.

جایگزین یونولیت سقفی

مزایای استفاده از بهترین جایگزین برای یونولیت سقف

از آنجایی که ساخت سقف یکی از مهمترین مراحل ساخت ساختمان محسوب می‌شود، باید آن را به بهترین شکل انجام دهید. با اینکه سقف یونولیت مزایایی دارد، اما گاهی جایگزین آن ترجیح داده می‌شود. در تمامی قالب های جایگزین یونولیت مزایای مشترکی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • حذف هزینه تامین بلوک های یونولیت
  • کاهش بار مرده ساختمان به دلیل حذف بلوک‌های سفالی و سیمانی؛ در نتیجه کاهش وزن میلگرد مصرفی
  • از بین بردن خطر آتش سوزی یونولیت
  • از بین بردن خواص نامطلوب جذب رطوبت یونولیت
  • بازگشت سرمایه ارائه قالب در اجرای ۲ تا ۳ سقف
  • سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت
  • کاهش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل
  • برای از بین بردن خطر جانی و مالی ناشی از شکستن یونولیت زیر پای کارگران در حین ساخت سقف
  • ذخیره‌سازی آسان و مقرون به‌صرفه
  • عدم نیاز به روغن‌کاری و هر نوع پوشش جهت جلوگیری از چسبیدن به بتن

مراحل اجرای جایگزین یونولیت با وافل یک طرفه

از ویژگی‌های مهم سقف وافل یک طرفه، اجرای آسان آن توسط نیروهای کار است. برای زیرسازی سقف می‌توانید از ابزار استاندارد سقف مانند چهار تراش، قوطی فلزی، لوله داربست و جک سقفی استاندارد استفاده کنید. اجرای این سقف مشابه سقف تیرچه بلوک بوده و نیاز به نیروی ویژه با آموزش خاص ندارد.

در واقع، این سقف‌ها فقط از قالب های جایگزین یونولیت به عنوان تجهیزات اضافی در سقف های تیرچه بلوک استفاده می‌کنند. در ساختمان سازی برای پایدارسازی کل سازه در فونداسیون از کلاف میانی (تای بیم) استفاده می‌شود. آشنایی با آن می‌تواند برای شما مفید باشد.

مراحل اجرای جایگزین یونولیت با وافل یک طرفه عبارت است از:

مرحله اول

زیرسازی سقف‌های وافل تقریبا مشابه سقف‌های تیرچه‌ای است و می‌توان برای زیرسازی آن از مصالح ساختمانی مثل چوب، چهار تراش، لوله داربست و قوطی فلزی استفاده کرد. سقف‌های وافل مثل تیردال و یوبوت، نیازی به تخته فرش کردن کل سقف ندارند.

مرحله دوم

به دلیل سبک بودن قالب‌ها، می‌توان آنها را به راحتی در شبکه زیرسازی شده قرار داد و در جای خود ثابت کرد و به کارگران امکان جابجایی آسان را داد. قالب‌ها را باید مطابق برنامه‌های اجرایی ارائه شده توسط مهندس سازه بچینید.

مرحله سوم

در این مرحله میلگرد تحتانی در تیرچه‌های میانی قالب‌های وافل اجرا می‌شود که علاوه بر کاهش پرت میلگرد، باعث افزایش مقاومت سقف می‌شود. سپس شبکه بالایی میلگرد طبق جزئیات ذکرشده در نقشه اعمال می‌گردد.

در نهایت یک سنجاق میلگرد تحتانی را به شبکه بالایی متصل می‌کند. جهت اطلاع از قیمت میلگرد ۸ و قیمت میلگرد ۱۲ امروز برای انجام آرماتوربندی، وارد سایت آیرومارت شوید.

مرحله چهارم

سپس نوبت به بتن ریزی می‌رسد. بتن ریزی سقف با رعایت ضوابط اجرایی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که بر خلاف سایر سقف‌های توخالی (مانند سقف کوبیاکس، یوبوت) بتن‌ریزی دو مرحله‌ای ضروری نیست.

مرحله پنجم

پس از انجام مراحل بتن ریزی به راحتی می‌توان قالب‌های زیر سقف را باز کرد. در نتیجه نمای زیر سقف به شکل اکسپوز نمایان می‌شود.

مراحل اجرای جایگزین یونولیت

مراحل اجرای جایگزین یونولیت با لایت فوم

قالب لایت فوم مثل یونولیت های سقف نقش بسیار زیادی در کاهش بار مرده سقف دارد و جایگزین خوبی محسوب می‌شود. مراحل اجرای آن شامل موارد زیر است:

مرحله اول

در مرحله اول، جایگزین یونولیت سقفی یا قالب لایت فوم را با استفاده از پیچ‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌کنند. البته این اتصالات با توجه به نظر مهندس ناظر صورت می‌گیرد تا به صورت استاندارد انجام شود.

مرحله دوم

پس از اتمام فرآیند اتصال قالب لایت فوم، آنها نهایتا به تیرهای اصلی متصل می‌شوند. با این سقف‌ها، زیرسازی هر سقف به طور کامل انجام می‌شود و سپس قالب جایگزین یونولیت بر روی زیرساز سقف قرار می‌گیرد تا فرآیند تکمیل شود.

البته برخی از کارشناسان این را یکی از معایب قالب جایگزین سقف می‌دانند، زیرا زمان اجرای آن در مقایسه با یونولیت بیشتر است.
اگر در حال ساخت ساختمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

مرحله سوم

اما در ادامه روند ساخت یک پروژه ساختمانی، به بتن ریزی می‌رسیم که معمولا ۷ روز طول می‌کشد. این زمان به این دلیل است که بتن موجود در قالب جایگزین یونولیت، به صورت کامل شکل بگیرد و خشک شود.

دقت داشته باشید که در حین اجرای قالب لایت فوم می‌توانید صفحات فلزی یا تاسیسات را به راحتی عبور دهید. با وجود این موضوع دیگر نیازی به ایجاد طرح سیمانی یا گچ نیست. البته این موضوع تنها مربوط به قالب لایت فوم نیست، زیرا این امر در پروژه‌های ساختمانی از بلوکه‌های آکاسیف نیز قابل استفاده است.

مراحل اجرای جایگزین یونولیت سقفی

خرید تجهیزات برای ساخت سقف

همانطور که مطالعه کردید، انواع میلگرد و تجهیزات دیگر به عنوان مصالح جایگزین یونولیت استفاده می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد میانه، قیمت پروفیل ساختمانی و …، وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان متخصص راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.