دستگاه خردکن ساخته شده از فولاد ضدسایش

5/5 - (4 امتیاز)

دستگاه خردکن ساخته شده از فولاد ضدسایش

دستگاه-خردکن

دستگاه خردکن که در ایران با نام دستگاه شردر یا شریدر نیز شناخته می‌شود، در آماده‌سازی قراضه برای تهیه ذوب کاربرد دارد. آهن قراضه به هرگونه قطعات ساخته شده با آهن که به مرور زمان دچار آسیب شده و قابلیت استفاده را ندارد، می­‌گویند. این ضایعات آهنی پس از تفکیک، به عنوان ماده اولیه به چرخه فولادسازی برمی­‌گردند. در واقع تولید مذاب از قراضه، به کاهش هزینه­‌ها و صرفه جویی در انرژی کمک می­‌کند.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

علاوه ­بر دستگاه خردکن، روش­‌های برشکاری با گیوتین، فشرده سازی و پرس کردن نیز در آماده سازی قراضه‌­ها کاربرد دارد. در روش خرد کردن، برخلاف روش‌­های سنتی، جداسازی قراضه پیش از ورود به دستگاه انجام می­‌گیرد. از آنجا که در این روش ضایعات به تکه­‌های کوچک­تر خرد می­‌شوند، چگالی قراضه در مقایسه با سایر روش‌­های سنتی بیشتر خواهد بود. در ادامه این مقاله با دستگاه خردکن بیشتر آشنا خواهید شد.

دستگاه خردکن ساخته شده از فولاد ضدسایش

دستگاه خردکن چیست؟

برای خرد کردن قطعات فلزی به ابعاد کوچک­تر از دستگاه خردکن استفاده می­‌شود. در داخل این دستگاه چندین ردیف تیغه فولادی تعبیه شده است که پس از برقراری جریان برق، در خلاف جهت هم شروع به حرکت می­‌کنند. این نوع چرخش موجب درگیر شدن مواد ورودی می­‌شود. در واقع جریان برق در موتور به انرژی مکانیکی تبدیل شده و درنهایت تیغه‌­ها به حرکت در می­‌آید.  تکه­‌های آهنی از سمت دیگر دستگاه خارج می‌­شوند.

گرچه این دستگاه در خط تولید فولادسازی کاربرد دارد، اما در فرایند بازیافت فلزات مواد با جنس‌­های مختلف مثل پلاستیک نیز مورد استفاده قرار می‌­گیرد. بنابراین با شکل‌های مختلفی از دستگاه خردکن در بازار مواجه خواهید بود. ولی تمام اشکال دستگاه خردکن، دارای تیغه­‌های فولادی هستند. فراموش نکنید که همیشه هدف از خرد کردن ضایعات، تهیه مذاب و یا بازیافت نیست. با خرد کردن می‌­توان فضای اشغال ضایعات آهنی و غیرآهنی را کاهش داد و فضای خالی بیشتری را برای کار فراهم کرد.

همان­طور که در مقاله وضعیت آهن قراضه بررسی شد، امروزه ضایعات آهنی بخش عمده‌­ای از زباله‌­ها را تشکیل می‌­دهند. از سوی دیگر منابع تامین سنگ آهن در دنیا محدود هستند و بعضا برخی از آن­‌ها رو به اتمام هستند. به همین خاطر در این شرایط، استفاده از قراضه در تهیه مذاب بسیار منطقی است.

خرد کن دستگاهی، با تیغه­‌های فولادی

تیغه‌­های دستگاه خردکن اغلب از فولاد کربوره و یا فولاد ابزار ساخته می­‌شود. البته در برخی موارد، فولادهای آلیاژی حاوی کروم، مولیبدن و یا فولاد هاردوکس یا ضدسایش استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت ورق ضد سایش بر ساخت این نوع تیغه ها تاثیر می‌گذارد. برای استعلام قیمت ورق فولادی می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

فولاد ابزار، گروهی از گریدهای آلیاژی فولاد است که معمولا استحکام و خواص سایشی مطلوبی دارند. این نوع فولادها به دو دسته سردکار و گرم کار تقسیم ­بندی می‌شوند. تفاوت این دو گروه، میزان مقاومت به سایش آن­‌ها است.

برای تیغه­‌های دستگاه خردکن سه ویژگی مقاومت به سایش، چقرمگی و سختی سطح بسیار اهمیت دارد. چقرمگی بالا در کنار استحکام بالا به کمک روش‌­های مختلف سخت کاری حاصل می­‌شود. کربن دهی و نیتروژن دهی دو روش مورد استفاده برای افزایش دادن سختی سطح تیغه­‌ها است. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک پرداخته خواهد شد.

مزایای استفاده از دستگاه خردکن

کربن دهی

کربن‌دهی یا کربوره کردن فولاد به سه حالت جامد، مایع و گاز انجام می‌­گیرد. برای سخت کردن سطح در این روش بایستی دمای تیغه فولادی را در مجاورت یک ماده کربن ده، افزایش داد. سپس با فرو بردن قطعه فولادی در روغن، تیغه­ با سختی سطح بالا به دست می‌آید.

نیتروژن دهی

اگر تیغه‌­های دستگاه از آلیاژ کم کربن و مولیبدن دار ساخته شده باشد، استحکام کمی در تماس با ضایعات آهنی خواهد داشت. بنابراین معمولا با روش نیتروژن دهی استحکام سطح را افزایش می‌­دهند. در این روش، نیتروژن در سطح نیترید فلزی ایجاد می‌­کند. بدین ترتیب سختی سطح با حفظ نرمی مغز افزایش پیدا می­‌کند. برای آشنایی با سایر روش­‌های سخت کاری به شما پیشنهاد می­‌کنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

نوع فولاد تیغه‌­ها به نوع مصرف خریدار وابسته است. از طرفی آلیاژهای فولادی قیمت متفاوتی دارند. به طور مثال تهیه آلیاژ کروم دار، پر هزینه است. بنابراین قیمت دستگاه خردکن با تغییر نوع آلیاژ، متغیر خواهد بود.

خرد کن دستگاهی، با تیغه­‌های فولادی

مزایای استفاده از دستگاه خردکن

استفاده از دستگاه خردکن روشی کاملا مکانیزه برای آماده سازی ضایعات آهنی است. استفاده از این روش مزیت­‌های زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • قابلیت جداسازی سازی فلزات رنگی و غیر رنگی
  • بالا بودن چگالی قراضه
  • امکان جداسازی ناخالصی‌­ها از قراضه
  • کاهش هزینه‌­های حمل و نقل به دلیل کم شدن حجم قراضه تولیدی
  • کمتر شدن حوادث به دلیل تفکیک و مکانیزه بودن روش
  • کاهش زمان شارژ کوره و آماده سازی ذوب
  • کاهش آلودگی­‌های زیست محیطی به دلیل وجود فیلترهای مخصوص
  • عدم نیاز به دخالت انسان

قراضه آماده شده در این روش به دلیل مزیت­‌هایی که بررسی شد، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. به همین دلیل شمش فولادی که از این مذاب آماده می‌­شود نیز با کیفیت خواهد بود. بنابراین به این طریق می­‌توان کیفیت محصولات تولیدی نهایی مثل میلگرد و سایر مقاطع فولادی را ارتقا داد. جهت استعلام قیمت میلگرد بر روی لینک کلیک کنید.

در صورتی که قصد خرید دستگاه خردکن را دارید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. مهم‌ترین مسئله، نوع مصرف است. بسته به نیاز و محل مصرف حجم و ابعاد دستگاه تغییر خواهد کرد. علاوه­برآن برند تولید کننده، آلیاژ مورد استفاده در ساخت تیغه­ها و توان موتور نیز بر قیمت دستگاه خردکن موثر خواهد بود.

در این مقاله تلاش شد تا ساختار فلزی دستگاه خوردکن به شما معرفی شود. به نظر شما چه نکته­ دیگری در خرید دستگاه خوردکن باید لحاظ کرد. نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت نیاز قیمت ورق هاردوکس به عنوان یکی از انواع ورق ضد سایش را از سایت آیرومارت استعلام کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)

  1. ضایعاتی
    آبان ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
    سلام شما دستگاه خردکن می‌فروشید؟
    1. آیرومارت
      آبان ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۶
      سلام وقت بخیر. خیر بازرگانی فولاد آیرومارت با ارائه لیست قیمت آهن و مقاطع فولادی در حوزه فروش این کالاها فعالیت می‌کند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.