خواص و کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 1060

5/5 - (1 امتیاز)

خواص و کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 1060

خواص و کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 1060

آلومینیوم با خواص فراوانی که دارد، در انواع مختلفی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کارخانه‌هایی که ورق آلومینیومی تولید می‌کنند، برخی آلیاژهای آلومینیوم را به کار می‌برند تا استحکام ورق افزایش یابد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ یکی از انواع آلومینیوم سری ۱۰۰۰ است که کاربردهای فراوانی دارد.

در این مطلب به ترکیبات شیمیایی و موارد استفاده از آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ می‌پردازیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 1060

ترکیبات شیمیایی آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰

در ابتدا باید بدانیم تعریف آلیاژ چیست. آلیاژ، ترکیبی از یک فلز با چند فلز دیگر است. آلیاژها خواص متفاوتی دارند و خواص آنها به نسبت عناصر به کار رفته در آنها بستگی دارد.

عناصر آلیاژی که معمولا به آلومینیوم اضافه می‌شوند، عبارتند از: روی، منیزیم، مس و سیلیکون. ترکیب شیمیایی آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰ شامل موارد زیر است:

ترکیب شیمیایی آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰
عنصر مقدار (درصد)
آلومینیوم ۹۹.۶۰%
مس حداکثر ۰.۰۵٪
آهن حداکثر ۰.۳۵%
منیزیم حداکثر ۰.۰۳٪
منگنز حداکثر ۰.۰۳٪
سیلیکون حداکثر ۰.۲۵ %
تیتانیوم حداکثر ۰.۰۳٪
وانادیوم حداکثر ۰.۰۳٪
روی حداکثر ۰.۰۵%

خواص آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰

برخی از مهمترین خواص این آلیاژ شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. مقاومت در برابر خوردگی

آلیاژهای سری ۱۰۰۰ به دلیل تشکیل طبیعی یک لایه اکسید چسبناک بر روی سطح خود، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی جوی و شیمیایی از خود نشان می‌دهند. این ویژگی در آلیاژهای سری ۵۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ نیز دیده می‌شود.

۲. رسانایی گرمایی

یکی از ویژگی‌های متمایز آلومینیوم و آلیاژهای آن رسانایی حرارتی بالای آنها است. آلیاژهای آلومینیوم در دمای پایین‌تری نسبت به فولاد ذوب می‌شوند.

۳. نسبت استحکام به وزن

چگالی آلومینیوم کم است. این امر آن را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای ساخت آلیاژهای مهندسی تبدیل می‌کند. در مقایسه بین استحکام آلومینیوم و آلیاژهای آن با فولاد می‌توان گفته که استحکام فولاد بسیار بیشتر از آلیاژهای آلومینیوم است و در آلیاژهای آلومینیوم نمی‌توان به استحکام فولاد دست یافت، اما با این حال نسبت استحکام به وزن این آلیاژهای آلومینیوم بالا است.

این امر منجر به تولید مقادیر زیادی آلیاژ تجاری آلومینیوم می‌شود. آلومینیوم ۱۰۶۰، نوعی آلومینیوم خالص تجاری با خواص بهبودیافته است. استحکام اکثر آلیاژها را می‌توان با رسوب سختی و کار گرم افزایش داد.

۴. سهولت اتصال

آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰ قابلیت این را دارد که به روش‌های تجاری رایج مانند جوشکاری، لحیم‌کاری، پیچ‌کاری و میخ‌زنی به همدیگر متصل شوند.

۵. قابلیت بازیافت

آلیاژهای آلومینیوم به راحتی بازیافت می‌شوند و پس از بازیافت می‌توان از آنها به عنوان محصولات باکیفیت استفاده کرد.

خواص آلومینیوم آلیاژ 1060

نحوه عملیات حرارتی آلومینیوم آلیاژ ۱۰۶۰

جهت انجام عملیات حرارتی برای ورق آلومینیوم ۱۰۶۰، می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد:

  • بازپخت سریع: در این روش، دمای گرمایش بین ۳۵۰ تا ۴۱۰ درجه سانتیگراد است. با در نظر گرفتن ضخامت موثر مواد، زمان نگهداری بین ۳۰-۱۲۰ دقیقه است. فرآیند خنک شدن ورق، در هوا یا آب خنک انجام می‌شود.
  • بازپخت در دمای بالا: دمای گرمایش بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ درجه است. چنانچه ضخامت محصول نهایی کمتر از ۶ میلی‌متر نباشد، زمان نگهداری ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است. اگر ضخامت کمتر از ۶ میلی‌متر است، باید محصول را حرارت دهید تا تمام صفحات گرم و در هوا خنک شوند.
  • بازپخت در دمای پایین: در این روش، دمای گرمایش ۱۵۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است. زمان نگهداری ۲ تا ۳ ساعت است و فرآیند خنک شدن نیز در هوا یا آب صورت می‌گیرد.

تفاوت آلومینیوم ۱۰۶۰ و آلومینیوم ۱۰۵۰ در چیست؟

ورق آلومینیوم ۱۰۵۰ یکی از مهمترین آلیاژهایی است که توسط تولیدکنندگان آلومینیوم در ایران ساخته می‌شود. آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰ مشابه آلیاژ آلومینیوم ۱۰۵۰ است. این شباهت به میزان آلومینیوم موجود در آنها و کاربردهایشان ربط دارد.

آلیاژ ۱۰۶۰ دارای محتوای آلومینیوم ۹۹.۶۰ درصد و آلیاژ ۱۰۵۰ دارای محتوای آلومینیوم ۹۹.۷۰ درصد است. یعنی اختلاف وزن آنها فقط یک درصد محسوب می‌شود. هر دوی این آلیاژها استاندارد ISO یکسانی دارند، اما استانداردهای ASTM آنها با یکدیگر متفاوت است. قیمت ورق آلومینیوم ۱۰۵۰ را از آیرومارت استعلام بگیرید.

تفاوت آلومینیوم 1060 و آلومینیوم 1050

کاربردهای آلومینیوم ۱۰۶۰

ماشینکاری آلومینیوم در همه آلیاژهای سری ۱۰۰۰ ضعیف است. در آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰ ماشینکاری نیز ضعیف است و با عملیات حرارتی سخت نمی‌شود، اما می‌توان آن را پس از کار سرد، آنیل کرد. علاوه بر این، معمولا نمی‌توان از این آلیاژها برای کاربردهای با استحکام و فشار بالا استفاده کرد.

زیرا از درجه خلوص بالایی برخوردار است. آنیل یک فرآیند عملیات حرارتی است که خواص فیزیکی و گاها شیمیایی یک فولاد را تغییر می‌دهد تا شکل‌پذیری آن افزایش یابد و سختی آن کاهش یابد تا کارایی آن بیشتر شود.

این آلیاژ جوش‌پذیری و شکل‌پذیری بسیار مناسبی دارد. در حقیقت می‌توان گفت که تمامی آلیاژهای سری ۱۰۰۰ بهترین جوش‌پذیری و شکل‌پذیری را دارند که باعث افزایش کارایی آنها می‌شود. آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰ را می‌توان با روش‌های تجاری استاندارد برای جوشکاری استفاده کرد. در ضمن، در برابر خوردگی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

آلیاژ آلومینیوم ۱۰۶۰ بر اساس ویژگی‌های خود، به طور گسترده برای محصولاتی که نیاز به استحکام پایینی دارند، مانند بازتابنده‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، تزئینات، لوازم آشپزخانه، لامپ‌ها، قطعات الکتریکی و تجهیزات شیمیایی استفاده می‌شود. همچنین، به خاطر ویژگی‌های مقاومت در برابر خوردگی قوی، از این آلیاژ برای واگن‌های مخزن راه‌آهن و سایر تجهیزات به کار می‌رود.

ورق آلومینیوم ۱۰۶۰ در ملزومات روزانه مثل وسایل روشنایی، تزئینات، ظروف صنایع شیمیایی، سینک حرارتی، علائم راهنمایی و رانندگی، الکترونیک، لامپ، پلاک، تجهیزات الکتریکی، قطعات مهر زنی و سایر محصولات استفاده می‌شود.

مشخصات آلیاژ آلومینیوم 1060

خرید ورق آلومینیوم از آیرومارت

همانطور که عنوان شد، ورق آلومینیوم می‎تواند با آلیاژهای مختلفی ساخته شود. شما می‌توانید در سایت آیرومارت، پس از بررسی قیمت ورق آلومینیوم معمولی و قیمت ورق آلومینیوم آجدار، محصول مورد نظر را به صورت آنلاین خریداری کنید.

در ضمن، قیمت‌ها به طور روزانه آپدیت می‌شوند و می‌توانید قیمت‌ها را از روی نمودارها مقایسه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.