بالابر ساختمانی چیست؟ معرفی انواع و ویژگی های آن‌ها

امتیاز بدهید post

بالابر ساختمانی چیست؟ معرفی انواع و ویژگی های آن‌ها

بالابر ساختمانی یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این وسیله برای حمل مصالح ضروری است و بدون آن باید هزینه‌های نیروی انسانی بیشتری را بپردازید. در ضمن، یک بالابر ساختمانی استاندارد می‌تواند خطرات جانی را به حداقل برساند.
اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید، تا انتهای این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید و با انواع بالابر ساختمانی آشنا شوید.

امتیاز بدهید post

بالابر ساختمانی چیست؟

به وسیله‌ای که برای جابجایی، انتقال و جابجایی بارها به ارتفاعات مختلف استفاده می‌شود، بالابر ساختمانی می‌گویند. بالابر انواع مختلفی دارد و نیروی لازم برای آن در دستگاه‌های گوناگون از مکانیزم‌های مختلفی استفاده می‌کند.

هر کدام از انواع بالابر با توجه به عواملی مانند قدرت، ظرفیت، قیمت کل، محیط کاری و ایمنی، نوع مکانیزم آن تعیین می‌شود. به طور کلی، این وسیله در مراحل ساخت ساختمان به کار می‌رود و برای جابجایی مصالح در جهت عمودی بالا و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد بالابر ساختمانی

کاربرد بالابر ساختمانی چیست؟

برای ساختمان‌های در حال ساخت یا بازسازی ساختمان‌ها، انواع بالابرها می‌توانند کمک زیادی در جابجایی مصالح و بارهای سنگین کنند. جهت بالا بردن بتن، پروفیل یا هر تجهیزات دیگری که باید به طبقات بالای ساختمان منتقل شود، به بالابر نیاز است تا سرعت پروژه را افزایش دهد.

از طرفی، به جای استخدام نیروی انسانی برای حمل تجهیزات و مصالح به طبقه‌های بالا، می‌توانید با استفاده از بالابر هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهید. از طرفی، استفاده از بالابرهای ساختمانی احتمال بروز خطرات جانی را کاهش می‌دهد و حتی به صفر می‌رساند.

 اجزای اصلی بالابرهای ساختمانی

امروزه بالابرهای ساختمانی مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خود را دارند، در بخش بعدی به توضیح آنها می‌پردازیم. اما ابتدا باید اجزای اصلی همه بالابرها را بشناسید:

۱. الکتروموتور

این بخش نیروی الکتریکی را به نیروی دورانی تبدیل می‌کند و سیستم را به حرکت در می‌آورد. وظیفه الکتروموتور تامین نیروی محرک دستگاه است که در دو نوعِ سه فاز و تک‌فاز و با توجه به ظرفیت بالابر روی آن وصل می‌شود. دو ویژگی مهم که یک الکتروموتور بر اساس آن انتخاب می‌شود، عبارت‌اند از:

  • وزنی که بالابر باید حمل کند.
  • ارتفاعی که قرار است بالابر در آن نصب شود.

۲. گیربکس

برای تبدیل دور موتور الکتروموتور به قدرت، از گیربکس استفاده می‌شود. گیربکس مبدلی است که باعث کاهش میزان دور و افزایش نیروی خروجی می‌شود. گیربکس مورد استفاده در بالابر، از نوع حلزونی است؛ زیرا در هنگام از کار افتادن الکتروموتور یا قطع برق، گیربکس قفل شده و بار بر نمی‌گردد تا احتمال بروز حوادث از بین برود.

۳. قرقره یا وینچ

برای هدایت، جمع کردن سیم بکسل و جلوگیری از چرخش آن، از قرقره استفاده می‌کنند. جنس قرقره معمولا فولادی است و امکان پیچیدن سیم بکسل تا ۴۰ متر در نوع معمولی آن وجود دارد. همچنین می‌توان مدل‌های سفارشی و بزرگتر را با قابلیت مونتاژ سیم بکسل در متراژهای بالاتر ساخت.

۴. سیم بکسل

این سیم نوعی طناب فولادی دانست که از قرار گرفتن هسته‌های مرکزی مختلف از چند کابل که در کنار هم پیچیده شده‌اند، ساخته می‌شود. سیم بکسل در انواع تجهیزات حمل و نقل اعم از جرثقیل، آسانسور، بالابر فروشگاهی، بالابر ساختمانی و … استفاده می‌شود. بالابرهای ساختمانی معمولی، سیم بکسل استاندارد ۲۰ متری دارند که با توجه به نوع وینچ، قابل ارتقا و گسترش است. شما می‌توانید قیمت سیم بکسل را از سایت آیرومارت استعلام بگیرید.

۵. جعبه بالابر

کلیه تجهیزات مثل الکتروموتور، گیربکس، قرقره و تجهیزات سیم بکسل بر روی قسمتی به نام جعبه بالابر نصب می‌شوند که قابلیت حرکت بر روی ریلِ روی پایه را دارد.

۶. سطل بالابر

برای حمل موادی مثل شن، ماسه و کیسه سیمان از سطل یا باکت استفاده می‌شود.

۷. پایه بالابر

جهت نگه داشتن بالابر روی زمین، از پایه استفاده می‌کنند. قیمت لوله در ساخت پایه بالابر تاثیر دارد، زیرا این پایه‌ها معمولا توسط لوله‌های گازی یا نبشی ساخته می‌شوند تا مقاوت بالایی داشته باشند.

 اجزای اصلی بالابر ساختمانی

انواع بالابر ساختمانی ثابت

همانطور که از نام این نوع بالابر پیداست، ثابت بوده و قابل جابجایی نیست. از این نوع بالابر در انبارها، کارخانه‌ها و سایر مکان‌های مشابه استفاده می‌شود. این بالابرها انواع مختلفی دارند و قیمت بالابر ساختمانی می‌تواند با توجه به نوع آن تغییر کند. بنابراین شما باید نوعی که به آن نیاز دارد را تهیه کنید تا از هزینه اضافی جلوگیری شود. انواع بالابر ساختمانی ثابت، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. بالابر ثابت هیدرولیکی

بالابر هیدرولیک بالابری است که نیروی لازم برای عملکرد خود را توسط مدار هیدرولیک تامین می‌کند.

۲. بالابر آکاردئونی ثابت

همانطور که از نام این بالابر پیداست، ظاهری شبیه به آکاردئون دارد. عملکرد این دستگاه به این صورت است که بازوی بالابر توسط جک از هم باز شده و به ارتفاع مورد نظر می‌رسد. از ویژگی‌های بالابر آکاردئونی می‌توان به استحکام و ایمنی بالای آن اشاره کرد. بالابرهای آکاردئونی به انواع مختلفی از جمله بالابر آکاردئونی خودکششی و بالابر آکاردئونی قیچی تقسیم می شوند:

بالابر آکاردئونی خودکششی

این مدل دارای سکوی وسیعی است و از آن برای فعالیت‌هایی مانند نگهداری، رنگ‌آمیزی، نصب تجهیزات و … استفاده می‌شود. نیروی مورد نیاز برای بالا بردن این نوع بالابر، توسط جک هیدرولیک تامین می‌شود.
در این دستگاه از جک‌های ‌جانبی استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث پایداری آنها می‌شود. همچنین به دلیل داشتن تکیه‌گاه، محافظت بیشتری در برابر باد و ضربه‌های احتمالی دارد.

بالابر آکاردئونی قیچی

این مدل بالابر در ارتفاعات مختلف از ۳ متر تا ۳۰ متر قابل استفاده است. یکی از مزایای استفاده از این نوع بالابرها این است که می‌توان از آنها در فضاهای باریک استفاده کرد. همچنین مزایای دیگری هم دارند که شامل سطح وسیع سکو، قابلیت استفاده همزمان توسط چند نفر روی سکو و تکانه‌های کم در ارتفاعات بالاتر اشاره کرد. سکوی بالابر آکاردئون قیچی دارای ظرفیت باربری ۲۳۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم است.

۳. بالابر زنجیری و کابلی

این بالابرها به گونه‌ای کار می‌کنند که نیروی مورد نیاز برای حرکت آنها از موتور یا وینچ تامین می‌شود. کابل متصل به سبد بالابر با قرقره یا همان وینچ بالا و پایین می‌رود. اما آنها نسبت به مدل‌های آکاردئونی، ایمنی پایین‌تری دارند. در ضمن، حتما باید به طور مداوم زنجیر و کابل آنها را چک کنید تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.

انواع بالابر ساختمانی ثابت

انواع بالابر ساختمانی متحرک

این بالابرها برای جابجایی افراد و کارگران ساختمانی استفاده می‌شوند و امکان جابجایی آنها از مکانی به مکان دیگر را فراهم می‌کنند. بالابرهای متحرک شامل دو گروه می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. بالابر متحرک با دسترسی عمودی

این نوع بالابر فقط به صورت عمودی حرکت می‌کند و بالا و پایین می رود. بالابرهای آکاردئونی را می‌توانیم از این نوع در نظر بگیریم.

۲. بالابر با دسترسی عمودی و افقی

این مدل می‌تواند به صورت عمودی و افقی حرکت کند. عملکرد آن هیدرولیک بوده و از ضریب ایمنی بالایی برخوردار است.

دیگر انواع بالابرهای ساختمانی

علاوه بر بالابرهای عنوان شده، بالابرهای دیگری هم وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. بالابر برای حمل مصالح

این مدل بالابر برای حمل و نقل و انتقال مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و قابلیت حمل بار تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را دارد.

۲. بالابر با قابلیت یدک

این مدل بالابر در محیط‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود و به طور کلی از ارتفاع ۵ تا ۲۲ متری قابل استفاده است. ساختار این بالابرها به گونه‌ای است که برای سهولت در کاربرد، با استفاده از چرخ‌های خودرویی ساخته می‌شوند.

۳. بالابر عمود بر

این بالابر را می‌توان در مکان‌های با دسترسی سخت مورد استفاده قرار داد. معمولا آنها برای کارهای تعمیر و نگهداری و استفاده در انبار کاربرد دارند.

۴. بالابر عنکبوتی

بالابر عنکبوتی یک گزینه عالی برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر است. این نوع بالابر به فضای کمتری نیاز دارد و امکان دسترسی به نقاط مختلف را فراهم می‌کند. در ساختار آن از جک‌های جانبی استفاده می‌شود که امکان استفاده تا شیب ۴۰ درجه را فراهم می‌کند.

انواع بالابر ساختمانی متحرک

نکات ایمنی هنگام استفاده از بالابر ساختمانی

فرقی ندارد که از کدام نوع بالابر استفاده می‌کنید، در هر صورت باید به برخی نکات دقت کنید که عبارت‌اند از:

  • بالابرهای ساختمان در لبه ساختمان قرار می‌گیرند، بنابراین ایجاد تعادل پایدار لازمه استفاده از آنها است. توجه کنید که بالابر بتواند پایه‌های خود را مهار کند.
  • اتصالات اسکلتی بالابر باید به صورت دوره‌ای بازرسی شود.
  • الکتروموتور بالابر باید به طور دوره‌ای حداقل هر ۳ ماه یکبار بازدید شود تا از تماس آب با آن اطمینان حاصل شود.
  • گیربکس باید به صورت دوره‌ای روغن کاری شود تا نرمی چرخ دنده‌ها حفظ شود و در عملکرد دستگاه اختلالی به وجود نیاید.
  • از آنجایی که سیم بکسل تحت فشار ثابت قرار دارد، مستعد پارگی و آسیب جزئی است. سهل انگاری در بررسی سیم بکسل عواقب خطرناکی دارد که برخی از آنها قابل جبران نیست.
  • ظرفیت باربری بالابر را در حین کار اندازه‌گیری کنید. همچنین استفاده مداوم از بالابر با حداکثر ظرفیت آن توصیه نمی‌شود.
  • هدف از نصب بالابر ساختمانی، جابه‌جایی مصالح است نه افراد.

خرید انواع تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، در ساخت بالابر ساختمانی از تجهیزات فولادی مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و این تجهیزات را آنلاین خریداری کنید. همچنین می‌توانید قیمت میلگرد ۱۴، قیمت تیرآهن ۱۴ و … را هم به همراه نمودار قیمت‌ها مشاهده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.