علت لرزش سقف تیرچه بلوک

5/5 - (1 امتیاز)

علت لرزش سقف تیرچه بلوک

برای بسیاری از فعالان صنعت ساختمان، دلیل لرزش سقف تیرچه بلوک هنوز یک مشکل نامشخص است. در موارد نادر، هنگام راه رفتن یا دویدن افراد در داخل خانه، سقف می‌لرزد. تجزیه و تحلیل این مشکل اساسا کار دشواری است، زیرا مهندسان نمی‌دانند چگونه سقف تیرچه بلوک را طراحی و اجرا کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تمامی موارد مربوط به لرزش سقف تیرچه بلوک، از عوامل مختلفی ناشی می‌شوند و ما در این مطلب به علت های لرزش سقف تیرچه بلوک می‌پردازیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

علت لرزش سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم علل لرزش را بررسی کنیم، خوب است که کمی درباره این سقف صحبت کنیم. تیرچه بلوک یکی از  انواع سقف های جدید ساختمانی است و یک دال بتنی یک طرفه محسوب می‌شود که بارهای مرده و زنده کف را به تیرهای جانبی خود انتقال می‌دهد. این سقف‌ها معمولا از تیرچه‌های فلزی و بلوک‌های سفالی ساخته می‌شوند که در مراحل نصب و اجرای سقف، جز سومی به نام بتن نیز اضافه می‌شود. از نظر عملکرد، این سقف مانند یک تیر T شکل عمل می‌کند.

وجود میلگردهای کششی در داخل پاشنه بتنی و مساحت زیاد ناحیه فشاری، نشان می‌دهند که این سقف می‌تواند نیروهای عمودی و خمشی را به خوبی تحمل کند. در ضمن، بلوک‌ها در این سقف فقط نقش قالب‌بندی را ایفا می‌کنند. امروزه جهت سبک‌سازی سقف، به جای بلوک‌های سفالی از یونولیت استفاده می‌شود.

علت لرزش سقف تیرچه بلوک چیست؟

همانطور که در ابتدای متن عنوان کردیم، لرزش در سقف ساختمان های تیرچه بلوکی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. با مشاهده برخی مشکلات و حل آنها در حین اجرا، می‌توان درصد این گونه ایرادات را به حداقل ممکن کاهش داد. مهمترین علل این مشکل عبارتند از:

۱. اجرای کلاف میانی

نقش سقف‌ها به عنوان یکی از حامل‌های اصلی نیروهای وارد شده به ساختمان، غیر قابل انکار است. بنابراین، برای بهره‌وری بیشتر، سقف باید به طور یکنواخت کار کند. اجرای نادرست سقف می‌تواند عواقبی مانند پیچش تیرچه و سقف را به دنبال داشته باشد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، اجرای تای بیم (کلاف میانی) است.

کلاف عرضی عملکرد یکنواختی دارد و از طرف دیگر، لرزش ناشی از انتقال بار را تا حد زیادی کنترل می‌کند. در اکثر ساخت و سازها رعایت این اصل به نوعی لرزش سقف تیرچه بلوک را برطرف می‌کند، اما این تنها شرط اصلی برای رفع کردن لرزش نیست.

تیرچه بلوک

۲. استفاده از تیرچه بلوک در دهانه بلند

در طراحی معماری ساختمان‌ها، هر چه دهانه بزرگتر باشد، استفاده از فضا نیز کارآمدتر می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مهندسان و طراحان از سقف تیرچه بلوک در دهانه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

تجربه نشان داده است که استفاده از تیرچه بلوک در سقف‌هایی با دهانه‌های بیش از ۵ متر، باعث ایجاد لرزش در هنگام بالا و پایین پریدن می‌شود. این مشکل می‌تواند ساکنان ساختمان را ناراحت کند.

با این تعریف می‌توان دریافت که سقف تیرچه بلوک نباید در دهانه‌های بیش از ۵ متر به کار رود. اگر این نوع سقف در دهانه بزرگ اجرا شود، باید در نظر داشت که اجرا به درستی انجام شده و کلاف میانی، سطح را به خوبی می‌پوشاند. در صورت رعایت این موارد، احتمالا لرزش تیرچه سقف حداقل خواهد بود.

۳. نوع تیرچه بلوک سقف

به طور کلی تیرچه‌های سقف بلوک به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک طرفه و دو طرفه نام دارند. تفاوت اصلی این دو نوع، در عملکرد انتقال نیرو به سقف است. درباره تیرچه یک طرفه می‌توان گفت که بار وارده با دهانه کوتاهی منتقل می‌شود که در نهایت به تیر بلندتر می‌رسد.

در چنین تیرهای سقفی، بار فقط در یک جهت به تیرهای تکیه‌گاهی در چهار گوشه طبقه منتقل می‌شود. در مورد تیرهای سقفی دو طرفه می‌توان گفت که این کار به صورت متفاوتی صورت می‌گیرد.

زیرا بارهای وارده در دو جهت عمود بر تکیه‌گاه منتقل می‌شوند. در بسیاری از ساختمان‌ها که بدون در نظر گرفتن بار کلی ساختمان و اصول مهندسی از تیرهای یک طرفه استفاده می‌کنند، امکان لرزش وجود دارد.

۴. خالی بودن سقف تیرچه یونولیت

هنگامی که وزن یا به اصطلاح لنگر خمشی روی سقف اعمال می‌شود، بتن مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد و تحت تنش قرار می‌گیرد. در این زمینه می‌توان گفت که بتنِ زیر شبکه خنثی شده، تنها باعث افزایش وزن سازه می‌شود و در برابر عناصر طبیعی مانند زلزله عملکرد خوبی ندارد.

برای حل این مشکل، روش‌هایی وجود دارند که می‌توان بتن را از قسمت اضافی سقف تیرچه یونولیت حذف کرد. بلوک‌های سقفی که از یونولیت استفاده می‌کنند، یک بخش T شکل را برای جمع‌آوری بتن تشکیل می‌دهند. این خلا در فضا باعث می‌شود که مقاومت سقف کمتر از سقف بتنی پر شده به نظر برسد و این مشکل یکی از دلایل اصلی لرزش سقف تیرچه بلوک خواهد بود.

راه حل از بین بردن لرزش سقف تیرچه بلوک

چند عامل مهم برای کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک وجود دارند که عبارتند از:

۱. اجرای صحیح سقف

مهمترین دلیل کاهش میزان لرزش سقف را می‌توان نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک دانست. این سقف باید مطابق با ملاحظات طراحیِ موجود در نقشه‌های اجرایی، انجام شود. حفظ فاصله مناسب بین تیرچه‌ها، نظارت بر ضخامت بتن فشاری، استفاده از بلوک به جای یونولیت و کف‌پوشی اصولی، همگی می‌توانند به کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک کمک کنند.

سقف تیرچه بلوک

۲. استفاده درست از ویبراتورهای بتن

ویبره بتن را می‌توان به عنوان عاملی مهم در اصلاح مشکلات اجرایی سقف تیرچه بلوک دانست. ویبراتورها، بتن تازه ریخته شده را به شدت تکان می‌دهند تا حباب‌های هوا را از بین ببرند. این مشکل باعث ایجاد لرزش مناسب در بتن سقف تیرچه بلوک می‌شود که از نظر سازه‌ای می‌توان آن را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

لرزش قالب

عموما برای تولید بتن پیش ساخته، از ارتعاش قالب در لرزش سقف تیرچه‌ای استفاده می‌کنند. در این نوع ویبراتور، دستگاه در خارج از فرم و سطح بتن قرار می‌گیرد. در پروژه‌های بزرگتر، تجهیزات حداقل ۲ متر از هم فاصله دارند.

لرزش سطح

ویبراتورهای بزرگ مانند “جامپر”، از رایج‌ترین انواع ویبره‌های بتنی به حساب می‌آیند که به صورت دستی توسط متخصص، کنترل و هدایت می‌شوند. در این روش سطح بتن تا عمق حدود ۱۵ سانتی‌متر ارتعاش داده خواهد شد.

لرزش داخلی

این مدل ارتعاش نیز توسط اپراتور یا نیروی متخصص انجام می‌شود. به این شکل که به صورت کاوشگر به داخل بتن نفوذ می‌کند و پس از مدتی ارتعاش، به تدریج آن را خارج می‌کنند.

۳. اجرای اصولی شمع‌بندی

در دهانه‌های کمتر از پنج متر، شمع‌بندی مورد نیاز است. اما در دهانه‌های بزرگتر از پنج متر، نه تنها شمع‌بندی مهم است، بلکه فاصله بین شمع‌ها باید دقیقا مطابق با محاسبات مهندس باشد. شمع‌بندی به تنهایی ‌می‌تواند نقش عمده‌ای در کاهش لرزش این نوع سقف داشته باشد.

۴. استفاده از کلاف عرضی

شاید مهمترین عامل در کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک، اجرای کلاف عرضی باشد. به خصوص برای دهانه‌های بیش از پنج متر، استفاده از کلاف عرضی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. همچنین اگر بتوان تعداد کلاف‌ها را در امتداد تیرچه‌ها افزایش داد، تا حد زیادی می‌توان از رفع لرزش اطمینان حاصل کرد.

خرید انواع تجهیزات ساخت سقف از آیرومارت

ما در این مطلب به طور کامل درباره علت لرزش سقف تیرچه بلوک صحبت کردیم و گفتیم که اجرای صحیح می‌تواند از ارتعاش جلوگیری کند. از این‌رو، شما باید به فکر تجهیزات باکیفیت و استاندارد باشید. شما می‌توانید جهت بررسی قیمت انواع میلگرد، مثل قیمت روز میلگرد ۱۶، قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان و …، وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را نیز آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.