لچکی چیست؟ کاربرد ورق لچکی در اسکلت های فلزی و ساختمان سازی

5/5 - (2 امتیاز)

لچکی چیست؟ کاربرد ورق لچکی در اسکلت های فلزی و ساختمان سازی

ورق لچکی چیست

ورق لچکی یا gusset plate یکی از اصطلاحات در حوزه عمران و معماری است و به قطعه‌ای اطلاق می‌شود که برای اتصال اجزای یک سازه به یکدیگر استفاده می‌گردد. منظور از اجزای یک سازه، قطعاتی است که با اتصال به یکدیگر سازه اصلی یک اسکلت فلزی را بوجود می‌آورد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

اسکلت ساختمان‌ها، در یک دسته بندی کلی به دو دسته فلزی و بتنی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. انتخاب نوع اسکلت بر عهده مهندسین طراح سازه است تا متناسب با شرایط هر پروژه انتخاب بهینه را انجام دهند.

برای مثال، یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب انجام پروژه با اسکلت بتنی یا فلزی می‌تواند اختلاف میان قیمت میلگرد و تیرآهن در منطقه جغرافیایی مربوط به پروژه باشد.

چرا که در اسکلت‌های فلزی تیرآهن از مصالح اصلی است و قیمت تیرآهن است که تعیین کننده حجم سرمایه مورد نیاز برای پروژه است و در اسکلت‌های بتنی میلگرد فولادی است که چنین ویژگی‌ای دارد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص تفاوت های اسکلت فلزی و بتنی می‌توانید به وبلاگ آیرومارت مراجعه کنید. در این مطلب نکاتی در خصوص ورق لچکی آهنی و نحوه تولید آن و همچنین عوامل موثر بر قیمت ورق لچکی ارائه شده‌است.

ورق لچکی چیست؟

لچکی در اسکلت فلزی چیست

ورق لچکی معمولا یک قطعه مثلثی شکل است که برای مثال برای اتصال یک تیر افقی و ستون عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه مثلثی که از ورق فولادی ساخته می‌شود، قابلیت اتصال به وسیله پیچ و مهره، پرچ و جوشکاری را دارد. همچنین در برخی موارد صفحه لچکی به صورت مربع یا مستطیل شکل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما فارغ از شکل هندسی آن، باید به شکلی تولید گردد که مقاومت مناسب در برابر تنش‌های خمشی را داشته باشد.

انواع ورق لچکی مورد استفاده در سازه‌ها

ورق لچکی را از لحاظ شکل ظاهری می‌توان به انواع مثلثی، مربعی و مستطیلی دسته‌بندی کرد. اینکه شکل بهینه مربوط به ورق لچکی فولادی چه چیزی باشد را محاسبات استاتیکی و مهندسی تعیین می‌کند و طراحان همواره به دنبال حداکثر مقاومت و کارای در عین وزن کم و استفاده کم از مواد مصرفی مثل ورق فولادی هستند. این ورق‌ها را از لحاظ نوع پیکربندی نیز می‌توان به چند دسته معروف تقسیم بندی کرد:

  • نوع فشرده

در این نوع ورق لچکی قطعه به نزدیکی زاویه قائم بین دو قطعه دیگر متصل می‌شود.

  • نوع غیر فشرده

این نوع پیکربندی شباهت زیادی به نوع فشرده دارد اما در آن قطعه متصل شونده از محل زاویه قائم دورتر قرار دارند.

  • نوع گسترده

این نوع پیکربندی امکان اتصال همزمان چند قطعه متصل شونده را فراهم می‌کند. به این صورت که با تغییر در طراحی هندسی ورق و تغییر نقطه ثقل آن می‌توان با اضافه کردن برخی زوایا، تعداد اعضای متصل شونده را هم افزایش داد.

در تصویر زیر نوعی از انواع پیکربندی ورق لچکی آورده شده است:

محاسبه وزن ورق لچکی

همچنین امکان مقایسه اتصالات از لحاظ تعداد لچکی مورد استفاده وجود دارد. در برخی اتصالات با در نظر گرفتن بار اعمالی به نقطه اتصال و وزنی که باید توسط سازه تحمل شود، به صورت دوگانه و استفاده همزمان دو ورق لچکی اعمال می‌شود. در حالی که در سایر موارد استفاده از یک ورق لچکی فولادی کفایت می‌کند.

تفاوت این دو نوع اتصال در شکل زیر مشهود است:

ورق لچکی چیست

نحوه تولید لچکی

این قطعه به صورت مستقیم از ورق فولادی تولید می‌گردد. ورق فولادی پس از انجام محاسبات در ضخامت و شکل هندسی مورد نظر برش داده می‌شود و ورق لچکی تولید می‌گردد.

جنس این قطعه معمولا ورق آهنی معمولی است. البته لازم به ذکر است در برخی مواقع به دلیل این که محل اتصال، مستعد خوردگی و زنگ زدگی است، از لچکی آهنی همراه با پوشش گالوانیزه استفاده می‌شود تا مقاومت به خوردگی در این نواحی افزایش پیدا کند.

برای برشکاری ورق فولادی و تبدیل آن به لچکی از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. در یک دسته بندی کلی، روش‌های برش ورق فولادی به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی می‌شوند.

در برش سرد ورق با اعمال نیروی برشی بسیار زیاد بریده می‌گردد. معمول‌ترین دستگاه مورد استفاده برای برش سرد ورق، دستگاه گیوتین است.

برای برش گرم ورق فولادی، از یکی از دو روش معمول برش لیزر یا هوابرش استفاده می‌شود که در هر دوی آنها محل مورد نظر برش با حرارت زیاد ذوب شده و عملیات برش صورت می‌گیرد.

اینکه کدام یک از روش‌های گرم و سرد باید مورد استفاده قرار گیرد بستگی به ضخامت ورق دارد. معمولا برای ضخامت‌های کم، گیوتین و برای ورق‌های ضخیم‌تر هوابرش یا لیزر کاربرد دارد.

ابزارهای هوابرش و لیزر را می‌توان به دستگاه برش CNC متصل کرد. بنابراین دقت ابعادی در هنگام استفاده از CNC تجهیز شده به این موارد بیشتر خواهد بود.

برشکاری ورق به صورت گرم و سرد یکی از خدمات جانبی آیرومارت به حساب می‌آید و شما می‌توانید با تماس با کارشناسان ما اطلاعات جامع‌تری در این خصوص پیدا کنید.

قیمت ورق لچکی

از آنجایی که این قطعه از ورق فولادی تولید می‌شود، قیمت ورق فولادی، قیمت ورق لچکی اهن را تعیین می‌کند. معمول‌ترین ورق‌های فولادی مورد استفاده برای ساخت لچکی، ورق ST37 و ورق ST52 است. بنابراین قیمت پایه این ورق‌ها در قیمت ورق لچکی فولادی اثر می‌گذارند.

بسته به ضخامت و ابعاد ورق لچکی وزن آن محاسبه می‌شود و سپس اجرت برشکاری به آن اضافه می‌گردد. محاسبه وزن ورق لچکی برای اطلاع از قیمت، بسیار مهم است.

البته در سازه‌های جدید، اتصال ورق لچکی به قطعه عمدتا به کمک پیچ و مهره صورت می‌گیرد. بنابراین پس از برشکاری یک مرحله پانچکاری یا سوراخکاری هم روی قطعه انجام می‌شود.

علاوه بر خدمات برشکاری، آیرومارت ارائه دهنده خدمات پانچکاری ورق فلزی و سوراخکاری ورق فولادی هم هست و شما می‌توانید با شماره‌گیری ۴۵۳۰۶-۰۲۱ اطلاعات خود را در زمینه اجرت برشکاری و سوراخکاری و همچنین قیمت ورق لچکی کامل‌تر کنید.

منبع: ideastatica

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.