انواع پوشش لوله اسپیرال کدام‌اند؟

5/5 - (3 امتیاز)

انواع پوشش لوله اسپیرال کدام‌اند؟

پوشش لوله اسپیرال با اهداف مختلفی انجام می‌شود. اما اصلی‌ترین دلیل برای این کار، افزایش طول عمر لوله است. لوله اسپیرال از آنجا که در گروه لوله‌های درزدار قرار می‌گیرد، در مقایسه با لوله‌های بدون درز یا مانیسمان بیشتر توسط عوامل خورنده تهدید می‌شود. تخریب این گروه از لوله‌ها به دلیل اینکه در صنایع مهم و حساس مثل نفت و گاز برای انتقال سیالات کاربرد دارند، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. یکی از دلایل بیشتر بودن قیمت لوله مانیسمان نسبت به سایر لوله‌ها همین موضوع است. با پوشش لوله اسپیرال میتوان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد. در ادامه این مقاله با انواع پوشش لوله اسپیرال آشنا خواهید شد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

پوشش لوله اسپیرال چیست؟

مقاطع فولادی مثل لوله اسپیرال همواره با قرار گرفتن در مجاورت عوامل خورنده مثل رطوبت از خود ضعف نشان می‌دهند. حتی قطعات ساخته با آلیاژ استیل نیز در برابر خوردگی کاملا مصون نیستند. این مسئله منجر شده تا بازار لوله‌های پلیمری رونق بگیرد. اما از آنجا که در برخی موارد چاره ای جز استفاده از لوله‌های اسپیرال نیست، همچنان این مقاطع کاربرد دارند. همان طور که در مقاله چگونه می توان خوردگی لوله فولادی را کاهش داد، مطرح شد، به کمک روش‌های پوشش دهی می‌توان تا مقاومت به خوردگی لوله اسپیرال را افزایش داد.

روش‌های مختلف پوشش لوله اسپیرال

روش‌های مختلف پوشش لوله اسپیرال تنها به سطح خارجی محدود نمی‌شود. بلکه سطح داخلی لوله را نیز می‌توان پوشش داد. اپوکسی مایع از جمله روش‌های پوشش لوله اسپیرال برای سطح داخلی است. پوشش پودری اپوکسی اتصال ذوبی، پلی اتیلن و بیتومن نیز روش‌های رایج مورد استفاده برای پوشش دادن سطح خارجی لوله می‌باشد. در ادامه مقاله با روش‌های پوشش لوله اسپیرال بیشتر آشنا خواهید شد.

سند بلاست

پیش از انجام پوشش لوله اسپیرال باید سطح داخلی یا خارجی را، بسته به محل انجام پوشش، آماده سازی کرد. سند بلاست روشی است که در این مرحله مورد استفاده قرار میگیرد.به فرایندی که در آن شن و ماسه با فشار هوا به سطح قطعه پرتاب می گردد، سند بلاست میگویند. در اثر سایش ذرات شن و ماسه با سطح قطعه در این فرایند، سطح نمونه فلزی تمیز میشود. به همین جهت به این روش شن پاشی یا شن زنی نیز میگویند. البته لازم به ذکر است که در سندبلاست علاوه بر شن و ماسه، اکسید فلزی، سیلیس، ذرات فولادی و سرباره زغال سنگ نیز وجود دارد. برای انجام فرایند سندبلاست از یک  کمپرسور هوا استفاده میشود. پیش از آشنایی با روشهای پوشش لوله اسپیرال، برای استعلام قیمت لوله اسپیرال کلیک کنید.

پوشش لوله اسپیرال

اجرای سند بلاست، پیش از اعمال پوشش لوله اسپیرال

پوشش لوله اسپیرال با پلی اتیلن

پوشش پلی اتیلن یکی از روش‌هایی است که برای پوشش لوله اسپیرال کاربرد دارد. در این روش پس از آماده سازی سطح برای پوشش دهی، لوله اسپیرال باید حرارت داده شود. با رسیدن لوله به دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد، لایه اول پوشش، یعنی لایه اپوکسی، با تفنگ‌های مخصوص بر روی لوله اسپیرال اسپری می‌شود. لایه اپوکسی، اصلی‌ترین لایه ایجاد کننده مقاومت در برابر خوردگی است. در مرحله بعدی یک لایه چسبنده اکسترود شده، به کمک غلتک سیلیکونی بر روی لوله چسبنده می‌شود . در حقیقت این لایه با فشار غلتک‌ها بر روی لایه قبلی، متصل میگردد. لایه دوم به عنوان یک لایه واسط، لایه اول و سوم را به هم می‌چسباند. در آخرین مرحله، ماده پلی اتیلن بر روی لوله اسپیرال قرار می‌گیرد و تحت نیروی فشاری غلتک متصل می‌گردد.

پس از اتمام فرایند پوشش دهی، لوله اسپیرال با عبور از تونل پاشش آب تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد خنک می‌شود. پوشش پلی اتیلنی نه تنها در برابر عوامل خورنده، بلکه در برابر گرما و اشعه UV نیز از لوله اسپیرال حفاظت می‌کند.

مزایای روش پوشش دهی پلی اتیلن

  • مقاومت به خوردگی عالی
  • چسبندگی قوی به فولاد
  • خواص مکانیکی مناسب
  • ضخامت یکنواخت پوشش
  • عدم ایجاد حباب در پوشش
  • مقاومت دی الکتریک بالا
  • حفظ قابلیت خمش لوله
  • نفوذ ناپذیری بالا

پوشش لوله اسپیرال به روش پودر اپوکسی اتصال ذوبی

پوشش پودر اپوکسی اتصال ذوبی که با نام پوشش FBE نیز شناخته می‌شود، برای پوشش لوله اسپيرال مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب شیمیایی  پوشش در این روش شامل رزین، ماده سخت کننده، پرکننده و رنگدانه‌ها می‌باشد. ابتدا به کمک سندبلاست سطح نمونه را تمیز می‌کنند. در مرحله بعدی ترکیب پوشش به کمک تفنگ، بر روی سطح لوله اسپری می‌شود. پس از اینکه سطح لوله کاملا توسط اپوکسی پوشش داده شد، به کمک روش‌های گرمایشی خشک می‌گردد. در نهایت لوله اسپیرال با روش‌های خنک کننده سرد می‌شود.

مزایای پوشش پودر اپوکسی اتصال ذوبی

  • چسبندگی قوی به فولاد
  • مقاومت در برابر ترک‌های خوردگی
  • یکنواختی در پوشش
  • خواص مکانیکی بالا
  • ارزان بودن تعمیرات

پوشش لوله اسپيرال با اپوکسی مایع

این روش پوشش دهی برای سطح داخلی لوله اسپیرال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش پوشش لوله اسپیرال کاملا مشابه پودر اپوکسی اتصال ذوبی است. با انجام این فرایند، جریان سیال راحت‌تر درون لوله اسپیرال جریان می‌یابد.

مزایای استفاده از پوشش اپوکسی مایع

  • کمتر شدن افت فشار گاز
  • کمتر شدن هزینه سرمایه گذاری
  • کمتر شدن مصرف انرژی

پوشش لوله اسپیرال به روش بیتومن

پوشش بیتومن، قیر اکسید شده پایه نفتی است. در حقیقت به قیر پایه نفتی که تقطیر نفت خام حاصل می گردد، بیتومن گفته می‌شود. پس از آماده سازی سطح لوله، یک لایه آستری را بر روی لوله اسپری می‌کنند. آستر یک ماده سیاه رنگ چسبنده‌ای است که به منظور افزایش چسبندگی بین سطح لوله و لایه پوشش، استفاده می‌شود.  پس از خشک شدن این لایه، لوله اسپیرال به کمک غلتک‌ها به سمت جلو هدایت می‌گردد. بر روی لوله در حال حرکت، توسط دهانه قیر ریز، قیر بر روی سطح آن ریخته می‌شود. همزمان با ریخته شدن قیر، یک یا دو لایه نوار تقویت کننده از جنس الیاف شیشه به صورت مارپیچی به دور لوله اسپیرال پیچیده می‌شود. این لایه تقویت کننده متخلخل بوده و قیر از منافذ آن عبور می‌کند. این فرایند به گونه‌ای انجام می‌شود که لایه اضافه شده کاملا درون قیر قرار می‌گیرد. در ادامه یک لایه آغشته به قیر دیگر به دور لوله پیچیده می‌شود.

مزایای روش بیتومن

  • مقرون به صرفه
  • سازگار با محیط زیست

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین روش‌های پوشش لوله اسپیرال پرداخته شد. به نظر شما روش‌های مطرح شده در این بخش چه مزیت‌های دیگری نسبت به سایر روش‌های پوشش دهی دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه مقاله عایق کاری لوله های فولادی را در وبلاگ آیرومات مطالعه کنید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. بنیامین
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶
    لوله اسپیرال چه ساختا رجالب و متفاوتی داره. مرسی از مطالب خوبتون
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.