ورق گالوالوم چیست؟ مشخصات ورق آلوزینک

4.5/5 - (8 امتیاز)

ورق گالوالوم چیست؟ مشخصات ورق آلوزینک

ورق-گالوالوم-و-آلوزینک

ورق گالوالوم یک نوع ورق فولادی است که به دلیل خواص برتر نسبت به ورق عادی استفاده از آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. آیا با خواص ورق گالوالوم، روش تولید، تولیدکننده ها و دیگر ویژگی های آن آشنا هستید؟ در این مقاله به بررسی خواص، ویژگی ها و کاربردهای ورق آلوزینک (گالوالوم) می پردازیم.

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

ماده اولیه ورق آلوزینک ، ورق سیاه است.که با توجه به فرآیندهایی که طی می کند بهبود خواص در آن صورت می پذیرد. ورق گالوالوم (Galvalume) در بازار با نام های آلوزینک (Aluzinc)  و زینک آلوم (Zincalume) شناخته می شود. این محصول برای برطرف کردن مشکلات ورق سیاه مانند خوردگی و سایش بالا مورد استفاده قرار می گیرد. روش تولید ورق آلوزینک مشابه ورق گالوانیزه است اما ماده پوشش دهنده ورق گالوالوم با گالوانیزه متفاوت است.

انواع ورق سیاه

تفاوت ورق گالوالوم و گالوانیزه

ماده اولیه هر دو محصول، ورق سیاه است اما نوع پوشش اعمال شده روی آن ها با هم متفاوت است. ورق گالوانیزه با روی (Zinc) پوشش داده می شود و  نقش آند فدا شونده را ایفا می کند و مانع از خوردگی ورق در محیط های خورنده می شود. ترکیب پوشش اعمال شده روی ورق آلوزینک شامل  ۵۵% آلومینیوم، ۴۳.۵% روی و ۱.۵% سیلیسیم است که از طریق پیوند متالورژیکی به ورق سیاه متصل شده اند.

ترکیب این مواد یک لایه چند میکرونی روی سطح ورق فولادی ایجاد می کند که به آن یک ظاهر زیبا و نقره ای می دهد. روی در ورق گالوالوم مشابه ورق گالوانیزه نقش آند فدا شونده را دارد. در محیط های خورنده روی به جای آهن خورده شده و آهن سالم می ماند. پوشش آلومینیوم سبب افزایش مقاومت به خوردگی، سایش و خراش ورق شده و افزودن درصد کمی از سیلیسیم به پوشش، شکل پذیری و یکنواختی آن را افزایش می دهد و باعث می شود سطح نهایی ورق یکنواخت تر باشد. در واقع ترکیب پوشش سطحی در ورق سیاه فرآوری‌شده گالوالوم، روی، آلومینیوم و سیلیسیم می‌باشد. لیست قیمت ورق سیاه و دیگر ورق‌ها، از آیرومارت قابل مشاهده است.

ورق سیاه چیست

ویژگی های ورق آلوزینک

حضور عناصر آلومینیوم، روی و سیلیکون در ساختار ورق آلوزینک سبب شده خواص آن به طرز چشمگیری نسبت به ورق گالوانیزه و ورق سیاه افزایش پیدا کند. آلومینیوم و روی باعث بهبود مقاومت به خوردگی می شوند که همین موضوع سبب شده ورق گالوالوم به مقاوم ترین ورق در محیط های خورنده تبدیل شود.

ورق آلوزینک چیست

در کنار مقاومت به خوردگی خوب ویژگی های دیگر ورق آلوزینک مانند طول عمر بالا، انعطاف پذیری و قابلیت شکل دهی خوب، رنگ پذیری مناسب و قابلیت جوشکاری آن را به گزینه ای مناسب برای کاربردهای مختلف تبدیل کرده است. سیلیکون باعث افزایش چسبندگی سطح می شود. در نتیجه این ویژگی، سطح ورق گالوالوم بسیار براق و زیبا به نظر می رسد که موجب می شود گستره کاربردهای آن افزایش یابد. روی سطح ورق گالوالوم گل (اسپنگل) در سایزهای معمولی (نرمال) و ریز (سوزنی) وجود دارد که سطوحی که دارای اسپنگل ریز هستند برای رنگ کاری مناسبتر هستند. ورق آلوزینک در برابر دما، نور و انعکاس نور بسیار مقاوم است.

انواع ورق گالوالوم

مانند ورق گالوانیزه، ورق گالوالوم یا همان ورق آلوزینک به صورت رنگی تولید می شود. ورق آلوزینک به صورت خام در بازار بدون پوشش رنگی عرضه می شود. رنگ کوره ای به کمک دو غلتک در دو طرف ورق پخش شده و سپس داخل کوره قرار می گیرد. ضخامت رنگ اعمال شده از یک لایه ۲۵ میکرونی پلی استر و لایه ۷ میکرونی پرایمر تشکیل شده است. ورق گالوالوم رنگی فقط به صورت کوره ای تولید شده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. از ویژگی های حائز اهمیت این نوع ورق تنوع رنگی بسیار بالای آن است که سبب شده در صنایع مختلف و با توجه به کاربرد، مورد استافده قرار بگیرد.

با کلیک روی لینک قیمت ورق رنگی از قیمت روز این محصول با خبر شوید.

انواع ورق رنگی

کاربرد ورق آلوزینک

ورق گالوالوم یا آلوزینک به دلیل پوششی که روی آن قرار گرفته در محیط های اسیدی عملکرد بهتری نسبت به سایر انواع ورق از خود نشان می دهد. از کاربردهای ورق گالوالوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساختمان سازی (اسکلت ساختمان، سقف و پروفیل درب و پنجره)
  • اجزای ماشین (اگزوز)
  • لوازم خانگی ( آبگرمکن و ساخت یخچال)
  • کابینت سازی
  • ساخت تابلوی برق
  • پوشش کف کانکس
  • تولید سیم و کابل
  • تولید لوله و اتصالات
  • ساندویچ پنل در ساختمان سازی
  • صنایع برودتی و گرمایشی
  • سیلوسازی
  • ساخت تابلوهای آموزشی و راهنمایی و رانندگی

روش تولید

روش تولید ورق گالوالوم مشابه ورق گالوانیزه است. در دنیا تولید این ورق به روش های غوطه وری و الکترولیت انجام می شود. در ایران به دلیل مشکلات تکنولوژیکی و مصرف برق روش الکترولیت متداول نیست و غوطه وری گرم کاربرد بیشتری دارد. در این روش ابتدا با نورد سرد، ضخامت ورق سیاه کاهش یافته و به ضخامت مورد نظر می رسد. ورق پس از چربی زدایی و شست و شو وارد کوره های آنیل و اتمسفر محافظ می شود. و با عبور از حمام مذاب گالوالوم با ترکیب ۵۵% آلومینیوم، ۴۳% روی و ۱.۵% سیلیسیوم پوشش مورد نظر روی ورق تشکیل می شود. در نهایت به نظور جلوگیری از شوره زدن ورق، عملیات کروماته روی آن انجام می شود.

کارخانه های تولید کننده در ایران

در ایران ورق گالوالوم به صورت وارداتی و داخلی وجود دارد. ورق های وارداتی عمدتا از چین و کره وارد می شوند. بزرگ ترین تولید کنندگان ورق آلوزینک در ایران، شرکت صنایع هفت الماس و فولاد تاراز چهارمحال هستند. روش تولید ورق گالوالوم در این دو کارخانه، غوطه وری گرم است. ظرفیت تولیدی کارخانه هفت الماس با یک خط تولید، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال است.

قیمت ورق گالوالوم

به دلیل مواد به کار رفته در تولید ورق گالوالوم و روش تولید آن، در دنیا قیمت این ورق از ورق گالوانیزه ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن بیشتر است. در ایران کارخانه هفت الماس که عمده ترین واحد صنعتی تولید کننده ورق آلوزینک است، این ورق را با قیمتی برابر با ورق گالوانیزه به بازار عرضه می کند.

مشخصات فنی

استانداردهای INSO 18863, JIS 3321, ASTM 792 و EN 10215 در تولید ورق آلوزینک مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد ورق آلوزینک

این محصول مانند انواع دیگر ورق به صورت رول و شیت به بازار عرضه می شود. حداقل ضخامت ورق گالوالوم ۰.۴ میلیمتر و عرض استاندارد آن ۱.۵ متر است.

ورق آلوزینک جز محصولات جدید در ایران محسوب می شود. کاربرد این ورق به دلیل ویژگی های خاص آن به سرعت در حال گسترش است. برای اطلاع از قیمت ورق و خرید ورق آلوزینک با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (8 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.