روش های عایق کاری لوله

5/5 - (3 امتیاز)

روش های عایق کاری لوله

external coating

عایق کاری لوله به عنوان یک روش حفاظتی اهمیت بالایی دارد. این کار با دو هدف صرفه جویی در انرژی و حفاظت از لوله در برابر شرایط محیطی انجام می‌گیرد. گاهی سیالی که در لوله جریان می‌یابد، به دلایل مختلفی مثل هزینه تولید بالا و یا کم بودن منابع تولید، بسیار حائز اهمیت است. این دلایل به اهمیت عایق کاری لوله می‌افزاید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مقاله با انواع روش های عایق کاری لوله آشنا خواهید شد. در صورتی که در سیستم لوله کشی با نشتی مواجه شدید، حتما مقاله روش های رفع نشتی لوله را مطالعه نمایید.

روش های عایق کاری لوله

انواع روش های عایق کاری لوله فولادی

در این مقاله مروری خواهیم داشت به انواع روش های عایق کاری لوله فولادی. عایق کاری یا insulation با اهداف مشخصی روی انواع لوله های فولادی درزدار و بدون درز فولادی انجام می‌شود. از جمله این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق حرارتی

جنس این عایق ها به شکلی انتخاب می‌شود که از انتقال گرما از درون به بیرون لوله یا بالعکس جلوگیری می‌کند.

عایق تشعشعی

این نوع عایق ها که در سطح بیرونی لوله قرار می‌گیرند انتقال گرما به لوله را از طریق تشعشع قطع می‌کنند. معمولا یک سطح براق روی این عایق ها وجود دارد که می‌تواند تشعشعات را بازتاب دهد.

عایق رطوبتی

این نوع عایق ها از عبور رطوبت از میان دو جداره جلوگیری می‌کند. سنتی‌ترین نوع این مواد، استفاده از قیر و قیر اندود کردن لوله هاست. این نوع عایق در لوله مانیسمان بسیار پرکاربرد است.

عایق صدا

در برخی کاربردها ممکن است در اثر ارتعاشات دسیبل‌های آزار دهنده تولید شود. وظیفه عایق صوتی مقاومت در برابر این ارتعاشات آزار دهنده است.
همچنین از لحاظ فنی عایق کاری لوله های فولادی به سه دسته بیرون لوله، درون لوله و عایق کاری اتصالات تقسیم می‌شوند. در ادامه مقاله هر یک از این بخش ها به تفصیل توضیح داده می‌شود.

عایق کاری لوله های فولادی از بیرون

عایق کاری سطح خارجی لوله یکی از فرایندهای رایج، پیش از استفاده از این مقطع فولادی در کاربردهای مختلف صنعتی محسوب می‌شود. در ویدئوی زیر مراحل اعمال عایق روی سطح خارجی لوله را خواهید دید:

 

در عایق کاری سطح بیرونی لوله نیز مانند سطح درونی آن از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین این ترکیبات می‌پردازیم:

پوشش لوله بیتوسیل

بیتوسیل یک ماده پلیمری نزدیک به قیر است. در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و خواص عایقی مناسب از مزیت‌های اصلی این ماده به حساب می‌آید. برای ایجاد چسبندگی مناسب بین پوشش و لوله، اعمال پوشش به صورت گرم انجام می‌شود. با مقاومت خوردگی مناسبی که این پوشش ایجاد می‌کند، لوله برای کار در محیط‌های دریایی مناسب می‌شود.

این پوشش قابلیت تقویت مکانیکی بیشتر با یک لایه پلی پروپیلن در سطح بیرونی را هم دارد.

پوشش لوله پلی پروپیلن سه لایه

این پوشش از ۳ لایه تشکیل شده است. برای عایق کاری لوله به این روش، ابتدا یک لایه اپوکسی روی لوله اعمال می‌شود. لایه دوم چسب و لایه سوم پلی پروپیلن که یک پلیمر مقاوم به خوردگی است اضافه می‌شود. حضور این سه لایه خواص منحصر به فردی به لوله می‌بخشد.

پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه

این نوع پوشش هم مشابه نوع قبلی از سه لایه تشکیل شده است. لایه آخر در این مدل پوشش پلیمر پلی اتیلن است. لوله مجهز به این عایق در شرایط کاری خاصی مثل زیر خاک یا دمای کاری ۸۰ درجه سانتیگراد قابل استفاده است.

پوشش لوله بیتومن

بیتومن در واقع قیر پایه نفتی اکسید شده است. قیر نفتی به کمک هوادهی اکسید می‌شود و خواص مقاومت به خوردگی آن دو چندان می‌شود. از لوله های حاوی این پوشش برای خطوط انتقال زیر خاکی استفاده می‌شود. زیست سازگاری این پوشش نیز بسیار بالاست.

پوشش پودر اپوکسی اتصال ذوبی

این پوشش به دلیل نوع اعمال به سطح، از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است. لوله های عایق شده به این روش قابلیت استفاده در دمای بیشتر از ۱۵۵ درجه سانتیگراد دارند. به صورت مختصر این پوشش با عبارت FBE نشان داده می‌شود.

پوشش لوله راک گارد

این نوع عایق در واقع یک پوشش بر پایه بتن مسلح شده به کمک مش فولادی است. این پوشش خواص مکانیکی بسیار بالایی دارد و از آن می‌توان برای اماکن پر تنش استفاده کرد. البته بین لایه بتن و لوله یک لایه مقاوم به خوردگی مثل قیر نیز اعمال می‌شود.

پوشش ترکیبی اپوکسی و پلی استر

در این روش عایق کاری لوله فولادی در واقع یک لایه پلی استر به سطح پوشش FBE اضافه می‌شود. این لایه پلی استر مقاومت پوشش در برابر اشعه ماورای بنفش و نور خورشید را به شدت افزایش می‌دهد.

لوله مانیسمان در رده های مختلف را می‌توان به کمک این روش ها عایق کاری کرد. روی لینک قیمت لوله مانیسمان کلیک کنید تا قیمت به روز این محصول در تمامی رده ها را مشاهده کنید.

 (عایق کاری خارجی)external coating

عایق کاری لوله فولادی و روش های آن

عایق کاری لوله های فولادی از درون

این نوع عایق کاری در سطح درونی لوله و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. افزایش مقاومت به خوردگی، کاهش واکنش پذیری سطح لوله و بهبود سیالیت آن از جمله اهدافی است که عایق کاری سطوح درونی دنبال می‌کند. در ادامه به تعدادی از این عایق‌ها اشاره شده است:

پوشش اپوکسی محافظ خوردگی و تسهیل جریان

برای خطوط انتقال مواد هیدروکربنی مثل نفت و گازوئیل از این عایق استفاده می‌شود. علاوه بر بهبود سیالیت جریان، مقاومت به خوردگی نیز افزایش پیدا می‌کند. اپوکسی یک ماده پلیمری با خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب است.

پوشش لوله اپوکسی مایع

از این نوع اپوکسی برای عایق کاری لوله های فولادی آب شرب استفاده می شود. این نوع پوشش به صورت مایع و با اسپری یا فرچه اعمال می شود و بدیهی است که کیفیت پوشش درنهایت قیمت لوله آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پوشش اپوکسی مایع تسهیل جریان

این پوشش به صورت مایع و به کمک اسپری به سطح درونی لوله پاشیده می‌شود. هدف اصلی این پوشش ها کاهش اصطکاک و بهبود سرعت جریان درون لوله است.

پوشش پودر اپوکسی برای تیوبینگ ها

در ابتدا لازم است یکبار دیگر به بیان تفاوت تیوب و لوله بپردازیم. در ادبیات مهندسی تیوب به لوله هایی که برای تجهیزات تولیدی به کار می‌رود گفته می‌شود در حالی که لوله در واقع مقطع فولادی است که فقط برای انتقال سیالات به کار می‌رود.

این پوشش پودری اغلب به عنوان محافظ لوله گاز یا درواقع برای لوله ها و تیوب های صنایع نفت و گاز به کار گرفته می‌شود.

پوشش پودر اپوکسی لوله های حفاری

از این نوع اپوکسی به طور ویژه برای عایق کاری لوله های فولادی حفاری استفاده می‌شود. علاوه بر خواصی که راجع به آن‌ها صحبت شد این ترکیب از اپوکسی سختی بالایی هم دارد. یعنی به لوله خاصیت مقاومت در برابر سایش اعطا می‌کند.

پوشش اپوکسی ضد الکتریسیته ساکن

ترکیب پوشش درونی این لوله ها به نوعی تنظیم شده است که مانع ایجاد الکتریسیته ساکن در سطوح لوله می‌شود. عایق کاری لوله فولادی به این روش امکان انتقال مواد سوختی و اشتعال‌زا را فراهم می‌کند.

پوشش لوله ملات سیمانی

ماده اصلی این پوشش ملات سیمان پرتلند است. استفاده از روش عایق کاری لوله های فولادی به کمک سیمان برای خطوط انتقال تحت تنش و حاوی اسیدیته بالا توصیه نمی‌شود.

عایق کاری لوله از داخل

سایر انواع پوشش عایق سطح داخلی لوله

از دیگر انواع پوشش عایق سطح داخلی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پوشش پودر اپوکسی انتقال نفت خام
  • پوشش پودر اپوکسی خطوط انتقال آب شور
  • پوشش پودر اپوکسی خطوط انتقال پساب
  • پوشش پودر اپوکسی خطوط انتقال آب شرب
  • پوشش اپوکسی خطوط انتقال سیالات ترش

لوله های درزدار در انواع مختلف از جمله محصولاتی‌اند که می‌توان عایق کاری آن‌ها را به کمک این ترکیبات انجام داد.

(عایق کاری داخلی)internal-coating

(internal-coating) عایق کاری داخلی لوله و روش آن

عایق کاری اتصالات لوله

در یک خط لوله تعداد زیادی از اتصالات، انشعابات، شیرها و ولوها، پمپ ها و انواع فلنج ها وجود دارند. در برخی مواقع نیاز به عایق کاری این اتصالات اجتناب ناپذیر است. پوشش در این نواحی معمولا در سطوح خارجی و با حدف افزایش مقاومت به خوردگی و ایجاد سد حرارتی است. معمول ترین نوع پوشش که در این نواحی استفاده می‌شود FBE یا پوشش پودر اپوکسی اتصال ذوبی است.
چسبندگی بالا و خواص مقاومت به خوردگی مطلوب FBE را تبدیل به مطمئن‌ترین نوع پوشش برای اتصالات لوله کرده است.

سخن آخر

اگر در زمینه عایق کاری لوله نیاز به مشاوره دارید با همکاران بخش فنی آیرومارت تماس بگیرید و درصورتیکه روش دیگری برای عایق کاری می‌دانید نظرات خود را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.
در صورتی که قصد تهیه لوله های پوشش‌دار و غیر پوشش‌دار را دارید لیست قیمت لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، اسپیرال، لوله آب، گاز و … روزانه در سایت آیرومارت به‌روزرسانی می‌شود.

چنانچه نیاز به استعلام لحظه‌ای قیمت هرنوع از محصولات فولادی و استیل در بازار آهن را داشتید، کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید و یا از طریق چت آنلاین سایت آیرومارت اقدام کنید.

 

منبع: wermac

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. خادم
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۳
    عایق کاری لوله رو با پشم شیشه میشه انجام داد؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۰۹:۴۶
      سلام بله برای عایق کاری لوله می‌توانید از انواع پشم شیشه موجود در بازار استفاده کنید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.