چگونه می‌توان خوردگی لوله فولادی را کاهش داد؟

4.6/5 - (5 امتیاز)

چگونه می‌توان خوردگی لوله فولادی را کاهش داد؟

خوردگی-لوله-فولادی

خوردگی تغییر حالتی است که در اثر اتفاق‌های گوناگونی همچون ضربه، تغییرات شیمیایی، رطوبت و... ایجاد می‌شود. خوردگی لوله فولادی در واقع یک تغییر شیمیایی است که نوعی فساد محسوب می‌شود و می‌تواند صدمات بسیاری را بر سیستم‌ها و سازه‌ها وارد کند. به همین دلیل تلاش می‌شود تا با روش‌هایی رفع خوردگی لوله میسر شود و یا مقدار آن به حداقل برسد.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)

به طور کلی برای محافظت انواع لوله درزدار و بدون درزدر برابر خوردگی باید تدابیری اندیشید. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت، بیشتر درباره خوردگی لوله فولادی و روش‌های رفع خوردگی بخوانید.

چرا از لوله فولادی در برابر خوردگی محافظت می‌کنیم؟

یک شبکه آبرسانی را در نظر بگیرید. به طور میانگین ۶۵ درصد از سازه‌هایی که در آن به کار رفته است، تاسیسات توزیع و انتقال است. حال اگر در داخل یا خارج از شبکه، خوردگی لوله ایجاد شود و نشتی اتفاق بیافتد، سرمایه و هزینه‌های زیادی هدر خواهند رفت. اکنون بیایید یک سیستم انتقال نفت یا گاز را در نظر بگیریم. اگر لوله‌های انتقال سیالات دچار خوردگی لوله شوند، سرمایه‌های یک سرزمین در معرض خطر قرار می‌گیرد. در واقع پیشگیری از خوردگی لوله‌ها، راهی برای حفاظت از سرمایه، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از بروز خطر و… است. از آنجا که بیشتر لوله‌‌ها در خاک مدفون هستند، برای حفاظت، از روش‌هایی خاص استفاده می‌شود که این موضوعات گوناگون را در نظر می‌گیرند. در ادامه بیشتر در این باره گفته‌ایم.

برای اطلاع از قیمت روز لوله گاز، روی لینک مشخص‌شده کلیک کنید.

روش‌های حفاظت از لوله در برابر خوردگی

بیشتر لوله‌هایی که در خطوط انتقال نفت و گاز کار گذاشته شده‌اند، لوله‌های فولادی هستند. به همین دلیل برای حفاطت از لوله‌های انتقال، روش‌های سازگار با جنس فولاد استفاده می‌شود. این روش‌ها به شرح زیر است.

  • روش پوشش دهی برای جلوگیری از خوردگی لوله

پلی اتین از معروف‌ترین پوشش‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی لوله، استفاده می‌شود. برای این کار لوله‌ها را در تیوپ پلی اتین می‌گذارند و با کمک آن از لوله‌ها مراقبت می‌کنند. علاوه بر این با پوشش قیری نیز می‌توان از لوله‌ها در برابر خوردگی محافظت کرد. به علاوه دو روش ذکر شده، با نوارهای پلی استر نیز می‌توان لوله‌ها را پوشش داد تا در برابر خوردگی از آن مراقبت شود.

  • لعاب‌های آلکیدی

این لعاب پوششی براق است که با غلتک یا اسپری برای حفاظت از لوله فولادی در برابر خوردگی کاربرد دارد. این پوشش بین ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند و برای داخل و خارج لوله قابل استفاده است. پوشش آلکیدی در برابر تغییر رنگ نیز مقاومت دارد و می‌توان از آن برای رفع خوردگی لوله استفاده کرد.

  • استفاده از فلزهای دیگر

یکی از روش‌های رفع خوردگی لوله در مورد لوله‌های فولادی، استفاده از فلزهای روی یا منیزیم است. این فلزها نقش فلز قربانی را بر عهده می‌گیرند و از لوله فولادی در برابر انواع خوردگی محافظت می‌کنند. فلزهای قربانی می‌توانند خود دچار خوردگی شوند اما لوله‌های فولادی را دور از مشکل و نگرانی نگه دارند.

  • پوشش اپوکسی

در محیط‌های صنعتی که براقیت و رنگ پوشش ضد خوردگی اهمیت دارد، می‌توان از پوشش اپوکسی برای رفع خوردگی لوله استفاده کرد. این پوشش در محیط‌های صنعتی کارایی بیشتری نسبت به پوشش آکلیدی دارد و بیشتر عمر خواهد کرد. برای جلوگیری از خوردگی لوله فولادی، این پوشش را با اسپری بر روی لوله می‌پاشند تا به صورتی یکنواخت در تمام سطح آن منتشر شود. علاوه بر این روش، برای جلوگیری از خوردگی لوله، پوشش اپوکسی را می‌توان با غلتک و برس نیز بر روی سطوح منتشر کرد.

پوشش اپوکسی لوله

پوشش اپوکسی لوله

  • پوشش ضد زنگ

استفاده از رنگ‌های ضد زنگ برای محافظت از لوله در برابر خوردگی، یکی دیگر از روش‌های مفید است. از این روش می‌توان برای لوله‌هایی که کمتر زیر خاک هستند نیز استفاده کرد.

  • پوشش پلی اورتان

پلی اورتان از تمام پوشش‌های دیگر قدرتمندتر است و می‌تواند تا حدود ۱۰ سال از لوله فولادی در برابر خوردگی مراقبت کند. این پوشش در برابر سایش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند هزینه‌های تولید و نگهداری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

  • تعویض خاک اطراف لوله

لوله‌هایی که زیر خاک هستند ممکن است با خاک اطراف خود واکنش دهند و دچار خوردگی شوند. به همین دلیل با تعویض خاک و جایگزینی آن با مواد دیگر می‌توان کاری مفید برای رفع خوردگی لوله انجام داد.

با کلیک روی لینک زیر می‌توانید اطلاعات جامع تری در خصوص انواع روش های عایق کاری لوله فولادی کسب کنید:

عایق کاری لوله فولادی

جلوگیری از خوردگی فلز با روش‌های دیگر

علاوه بر روش‌های ذکر شده، می‌توان با کنترل محیط و کاهش دادن موارد اثرگذار بر خوردگی، از خوردگی لوله‌ فولادی جلوگیری کرد. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • آب و رطوبت را کنترل کنید

    یکی از موثرترین عوامل خارجی در ایجاد خوردگی لوله فولادی، عبور آب است. به همین دلیل ph آب عبوری باید کنترل شود و روش‌هایی درست برای کاهش و افزایش آن، در دسترس باشد. به یاد داشته باشید که قدرت خورندگی آب گرم بیش از آب سرد است. در نتیجه بهتر است دمای آب را در حالتی متعادل نگه دارید و یا شبکه‌ لوله‌هایی که آب گرم در آنها جریان دارد را، به بهترین شکل در برابر خوردگی مقاوم کنید. خواص و قیمت لوله آب، باتوجه به جنس، روش تولید، برند و … متفاوت است.

  • لوله‌ها را تمیز نگه دارید

    با استفاده از مهار کننده‌ها یا بیوکسیدها، از لوله‌ها در برابر آلودگی میکروبی و باکتریایی یا MIC مراقبت کنید. این روش، بسیار کم هزینه اما کاربردی است و در نتیجه سیستم را از هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری و مشکلات آتی دور نگه می‌دارد.

  • تمام بخش‌های سیستم را مجهز کنید

    علاوه بر لوله‌ها، اتصالات، پیچ و مهره‌ها و… را نیز با پوشش‌های ضد خوردگی مقاوم کنید. چرا که اگر بخشی‌های دیگری از سیستم دچار پوسیدگی و خوردگی شوند، می‌توانند آن‌را به دیگر قسمت‌ها هم منتقل کنند و سبب بروز مشکلات متعددی باشند. با گالوانیزه کردن تمام قسمت‌های سیستم، امنیت و هزینه‌ها را به خوبی کنترل خواهید کرد.

  • ساختارها را ثابت نگه دارید

    در صورت بروز تکان‌های شدید، مواد خورنده می‌توانند به داخل لوله‌ها بروند و باعث خوردگی داخلی در لوله فولادی شوند. برای رفع خوردگی لوله، اتصالات محکم و قدرتمندی را ایجاد کنید تا لوله‌ها تحرک اضافی نداشته باشند و بر سر جای خود محکم باقی بمانند.

  • بین فلزها فاصله ایجاد کنید

    یکی از موارد خوردگی زمانی رخ می‌دهد که دو فلز در مجاورت هم هستند و از یکدیگر الکترون می‌ربایند. در این حالت یکی از فلزها دچار خوردگی می‌شود و بخشی از آن آسیب می‌بیند. برای رفع خوردگی لوله، لوله‌ فولادی را عایق بندی کنید یا از پدهای ضد سایش استفاده کنید تا در حد ممکن از تماس فلزها جلوگیری شود.

نقش نوع لوله در میزان خوردگی آن

در کنار تمام عوامل گفته شده موثر در خوردگی و روش‌های حفاظت، نوع لوله مورد استفاده نیز بر میزان آسیب به آن موثر است. لوله‌های بدون درز یا مانیسمان به دلیل عدم وجود نقاط حساس بر سطح خود، چون خط جوش چه مستقیم و چه اسپیرال، احتمال خوردگی در آن‌ها پایین‌تر است. به همین دلیل نیز قیمت لوله مانیسمان از انواع لوله های درزدار، بیشتر بوده و در مواردی که حساسیت کار بالا باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کاربردهایی که خوردگی محتمل‌تر است، همانند جریان‌یابی سیال پرفشار و دما بالا، خورنده، در معرض رطوبت بالا و هیدروژن، بهتر است بنا به برآوردهای مهندسی و هزینه‌ها از لوله بدون درز استفاده شود.

در مورد جنس لوله نیز برای حفاظت بالاتر می‌توان از لوله گالوانیزه یا استیل استفاده نمود. میزان حساسیت محیط کاربری لوله و برآورد هزینه‌های پروژه، تعیین می‌کند لوله مورد استفاده از کدام نوع باشد. پر واضح است که قیمت لوله گالوانیزه و استیل از لوله‌های فولادی معمولی بیشتر است. لوله استیل در بین تمامی این انواع از همه گران قیمت‌تر است. برای اطلاع از قیمت روز لوله استیل، به صفحه قیمت لوله استیل مراجعه کنید.

وجود درز در لوله خوردگی را محتمل می‌کند که در تصویر زیر این محل مستعد خوردگی نشان داده شده.

خوردگی درز جوش لوله

خوردگی درز جوش لوله

در این مطلب از وبلاگ آیرومارت که ارائه کننده محصولات متنوع و با کیفیت در صنعت آهن و فولاد است، به بررسی خوردگی لوله‌های فولادی و روش‌هایی برای رفع خوردگی لوله پرداختیم. روش‌هایی که می‌توانند ایمنی سیستم را افزایش دهند و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کنند. آیا شما هم تجربه استفاده از این روش‌ها را داشته‌اید و یا با راهکارهای دیگری برای این موضوع تلاش کرده‌اید؟ سپاسگزار خواهیم بود نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (5 امتیاز)

  1. آبان ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۶
    سپاس از مقاله جامع و کاربردیتون
    1. صالح رسولی
      آبان ۱۲, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۵
      سلام ممنونم از نظرتون خوشحالیم که براتون مفید واقع شد
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.