مشخصات فولاد St37، خواص مکانیکی و کاربردهای آن

3.8/5 - (5 امتیاز)

مشخصات فولاد St37، خواص مکانیکی و کاربردهای آن

فولاد St37

فولاد یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آلیاژها است و در صنعت جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. در بین انواع آن، فولاد St37 در صنایع مختلف، مخصوصا ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشنایی با خواص فولاد St37 و کاربردهای آن، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا در جای درستی از آن استفاده کنند و محصولات با کارایی بهتری بسازند.

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

فولاد st37
بنابراین در ادامه مطلب درباره خصوصیات و کاربرد فولاد St37 صحبت می‌کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

فولاد ST37 چیست؟

فولاد معروف و پرکاربرد ST37، زیرمجموعه‌ای از فولادهای ساختمانی و فولادهای غیر آلیاژی محسوب می‌شود. با توجه به ترکیب شیمیایی، این آلیاژ فولادی در دسته فولادهای نرم (کم کربن) با درصد کربن پایین ۰.۲۵٪ قرار می‌گیرد. یکی از انواع محصولات تولیدی از آلیاژ ST37، ورق سیاه است. نوع کاربرد و قیمت ورق ST37 به عواملی مانند وزن و ابعاد آن بستگی دارد.

فولاد ST37 را بر اساس استاندارد DIN 17006 نامگذاری می‌کنند. عدد بعد از حروف ST که نشان‌دهنده پایه فولادی آلیاژ است، استحکام کششی نهایی فولاد را بر اساس کیلوگرم بر میلی‌متر مربع بیان می‌کند. استحکام کششی فولاد ST37، برابر با ۳۷ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است. در این استاندارد، پسوندها و پیشوندهای خاصی در نام فولاد ذکر شده است که روش تولید فولاد را نمایش می‌دهند.

در نام جدید این آلیاژ، ابتدا حرف S و سپس استحکام تسلیم فولاد بر اساس مگاپاسکال بیان می‌شود. درصد کربن کم این آلیاژ باعث شکل‌پذیری و برش عالی آن می‌شود. همچنین این ویژگی، قابلیت جوشکاری فولاد St37 را بالا می‌برد.

فولاد ST37 چیست؟

ترکیب شیمیایی فولاد ST37 چیست؟

فولاد St37 به دلیل وجود مقداری عناصر منگنز و سیلیکون، خاصیت ماشینکاری دارد که امکان استفاده از عملیات حرارتی و ماشینکاری در تولید قطعات مورد نیاز صنایع را فراهم می‌کند. منگنز موجود در فولاد با گوگرد ترکیب شده و از تشکیل FeS که ساختاری شکننده و نامطلوب است، جلوگیری می‌کند. همچنین با کاهش فاز پرلیت و تشکیل محلول جامد با فریت، استحکام تسلیم فولاد را بالا می‌برد.

آنالیز شیمیایی فولاد st37
گوگرد % فسفر % نیتروژن % سیلیسیم % کروم % منگنز % کربن %
۰.۰۴ ۰.۰۳۵ ۰.۰۰۸ ۰.۱۵ – ۰.۳۷ ۰.۱۵ ۰.۳۵ – ۰.۷۵ ۰.۰۷ – ۰.۱۴

خواص مکانیکی فولاد ST37

استحکام فولاد ST37، به طور طبیعی ۳۷ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع برابر با ۳۶۲ مگاپاسکال است. برخی از عملیات‌ها، مانند عملیات فولادسازی، عملیات حرارتی و سخت‌کاری، می‌توانند استحکام و سایر خواص فولاد ST37 را تغییر دهند. مثلا، نوع درجه ۳ این آلیاژ، مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و خواص خوبی را در فرآیندهای جوشکاری فراهم می‌کند.

سخت کاری فولاد ST37 چگونه است؟

کربن‌دهی یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سخت‌کاری محسوب می‌شود که با هدف بهبود خواص مکانیکی فولاد St37 صورت می‌گیرد. برخی از این خواص شامل افزایش سختی سطح و افزایش مقاومت به سایش محسوب می‌شوند. در طی فرآیند کربن‌دهی، میزان کربن سطح، بین ۰.۸ تا ۰.۹ درصد است. افزایش این مقدار کربن باعث ایجاد بافت لایه‌ای بر روی سطح فولاد St37 می‌شود و در نتیجه بر خلاف هدف اصلی کربن‌دهی، سختی فولاد کاهش می‌یابد.

ترکیب شیمیایی فولاد ST37 چیست؟

عملیات حرارتی فولاد ST37 چگونه انجام می‌شود؟

عملیات حرارتی نیز برای بهبود خواص فولاد برای کاربردهای مشخص صورت می‌گیرد. برای انجام عملیات حرارتی فولاد St37 تا دمای بالاتر از دمای بحرانی گرم می‌شود و سپس برای مدت زمان تقریبا طولانی آن را در دمای ثابت نگه می‌دارند. در مرحله بعد فولاد St37 را بسته به نوع استفاده و یا درصد سختی آن، در محلول آب و روغن یا آب و نمک قرار می‌دهند.

اعدادی که بعد از فولاد St37 می‌آیند، چه معنایی دارند؟

گاهی اوقات اعداد ۱ تا ۳ برای طبقه‌بندی کیفیت فولاد St37 مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، درجه ۱ برای کارهای عمومی، درجه ۲ برای کارهای مهم و درجه ۳ با دقت بیشتر و برای خواص جوشکاری بالا، استفاده می‌شوند. در واقع عدد بزرگ‌تر نشان‌دهنده شرایط بهینه فولادسازی و کاهش ناخالصی است. برای فولادهای درجه ۳، ترکیب شیمیایی و اکسیژن‌زدایی باید به گونه‌ای باشد که بتوانند در آزمون ضربه، انرژی مناسبی را در دماهای پایین‌تر از صفر درجه سانتی‌گراد داشته باشند.

در فولادهای درجه ۲ نیازی به رعایت این الزامات نیست و انرژی ضربه آنها در دمای ۲۰+ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری می‌شود. بر اساس استاندارد DIN 17100، ترکیب شیمیایی فولاد St37 درجه ۳، حاوی عناصر کربن، فسفر، گوگرد و نیتروژن کمتری نسبت به درجه ۲ است. این نکته باعث بهبود خواص فولاد به ویژه مقاومت در برابر ضربه و خواص جوشکاری آن می‌شود. عموما فولاد St37 درجه ۲ در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص مکانیکی فولاد ST37

کاربرد فولاد ST37 چیست؟

این نوع فولاد جزو فولادهای ساختمانی محسوب می‌شود و آن را می‌توان در اشکال مختلف از جمله ورق، میلگرد، تیرچه، نبشی و انواع لوله استفاده کرد. بیشترین کاربرد این فولاد در ساخت اسکلت و سازه‌های فلزی است. برخی از مهم‌ترین مقاطع ساخته شده از این نوع فولاد شامل موارد زیر می‌شود:

۱. ورق St37

از ورق ST37 برای تولید مقاطع فولادی مثل پروفیل، میلگرد، تیرآهن و نبشی استفاده می‌شود. همچنین این نوع ورق سیاه در صنایع خودروسازی، ورق پانچ و صفحات مشبک، صفحه ستون ساختمان، لوازم خانگی و تجهیزات صنعتی به کار می‌رود.

۲. میلگرد St37

میلگرد St37 خواص مکانیکی و عمر مفید بالایی دارد. این محصول در صنعت ساخت و ساز و راه‌سازی، قطعات ماشین آلات، اسکلت پل و ساختمان، کشتی‌سازی، لوله‌سازی و قطعاتی مثل پیچ و مهره استفاده می‌شود.

۳. نبشی St37

فولاد St37 به صورت نبشی در گریدهای مختلف عرضه می‌شود. این نبشی با پرس کردن ورق سیاه، با ضخامت بین ۲ تا ۶ میلی متر ساخته می‌شود و ضخامت ورق مورد استفاده در تولید، یکی از عوامل مهم در محاسبه قیمت نبشی به‌شمار می‌رود.

۴. لوله St37

لوله St37 در گروه لوله‌های کربن استیل طبقه‌بندی می‌شود. از این محصولات در لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. لوله مبلی که به آن لوله سبک و لوله روغنی نیز می‌گویند، از فولاد St37 ساخته می‌شود و به دلیل سبک بودن، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، دوچرخه‌سازی و مبلمان به کار می‌رود.

لوله‌های درزدار، رولِ ورق‌هایی به شمار می‌روند که به وسیله غلتک‌های نورد سرد، گرد شده و سپس درز بین خم‌های انتهایی ورق توسط جوش‌های مخصوص ثابت می‌شود. در ساخت این لوله‌ها از ورق St37 استفاده می‌کنند.

ترکیب شیمیایی فولاد ST37 چیست؟

فرق فولاد St37 با St52

ما پیش‌تر درباره تفاوت فولاد St37 و St52 به طور مفصل صحبت کرده‌ایم و در اینجا به طور خلاصه به این مورد می‌پردازیم. زیرا این دو ورق در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی دارند، ولی تفاوت‌های آنها باعث شده تا هر کدام در مکان خاصی به کار روند. تفاوت فولاد ST37 و ST52 به دلیل ترکیب شیمیایی آنهاست که منجر به تفاوت فیزیکی و مکانیکی در استحکام، شکل‌پذیری، وزن و جوش‌پذیری می‌شود. بنابراین نوع استفاده از آنها نیز تغییر خواهد کرد.

کاربرد اصلی آلیاژ ST37 چه به صورت ورق و چه به صورت پروفیل، در حوزه ساخت و ساز است. ST52 نیز عمدتا در صنعت استفاده می‌شود. اگرچه در ایران ورق‌های ساخته شده از آلیاژ ST37 عمدتا در ساختمان‌سازی به کار می‌روند، اما استفاده از صفحات ساخته شده از آلیاژ ST52 باعث مقاومت بهتر و بالاتر در برابر نیروهای لرزه‌ای می‌شود.

یکی از تفاوت های فولاد st37 و st52 به خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی این محصولات مربوط است. اگرچه این گرید از ورق فولادی در رده فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد، اما ورق st52 دارای کربن بالاتری است.

با توجه به این موضوع، فولاد ST52 مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به فولاد ST37 دارد. همچنین وجود عنصر منگنز در ترکیب st52، قابلیت ماشینکاری خوبی به آن می‌دهد. علاوه بر این، شکل‌پذیری فولاد st52 کمتر از st37 است.

عملیات حرارتی فولاد ST37

این دو نوع ورق فولادی از نظر استحکام با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین استفاده از ورق ST52 در کاهش وزن فولاد مورد استفاده در سازه های ساختمانی، بسیار موثر و کارآمد است. دلیل اصلی این امر، به وجود کربن بالا در ترکیب این نوع فولاد مربوط می‌شود.

فولاد st37 و st52 به طور گسترده در بخش ساختمان استفاده می‌شوند. همچنین فولادهای st52 به دلیل دارا بودن منگنز و کربن زیاد در بخش صنعتی نیز کاربرد فراوانی دارند. در این میان، آلیاژ st52 یکی از فولادهای کم آلیاژ و پر استحکام است.

قیمت خرید فولاد st37

همانطور که گفتیم، این فولاد یکی از پرکابردترین انواع فولاد است و استفاده‌های زیادی دارد. اما قیمت فولاد st37 همیشه ثابت نیست و با توجه به نوسانات بازار آهن تغییر می‌کند. شما می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت‌های به روز این فولاد را مشاهده کنید. به علاوه، در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص خرید ورق سیاه ۲ میل، ۳ میل و … کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما، شما را راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.8/5 - (5 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.