تحلیل بازار فولاد اردیبهشت ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد اردیبهشت ماه 1401

این هفته در اخرین روزهای پایانی اردیبهشت ماه، عوامل خارجی موثر بر بازار آهن چندان تغییر نکردند و تقریبا با همان روند به کار خود ادامه دادند. به این ترتیب، سنگ آهن در بورس کالای سنگاپور در حدود قیمت 124 دلار معامله شد. اگر تحلیل‌ هفته پیش آیرومارت را دنبال کرده باشید، بررسی کردیم که این افت قیمتی تحت تاثیر کاهش تقاضا،شیوع کرونا و ... است. در طی معاملات این هفته، قیمت قراضه تا 420 دلار سی اف ار کاهش پیدا کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

در آخرین مزایده انجام شده در ایران، بیلت صادراتی ۶۱۰ دلار و اسلب صادراتی ۶۵۰ دلار قیمت گذاری شد. هرچند که با توجه به زمان تحویل و گرید، قیمت بیلت در محدوده ۵۲۰ تا ۵۶۰ دلار نوسان داشت. در چنین وضعیتی، فروشندگان محدوده قیمتی ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار فوب را نقطه مناسبی برای فروش در نظر می‌گیرند. از آنجا که تعرفه صادرات بیلت به ۲ درصد کاهش پیدا کرده است، انتظار می رود شرکت های بیشتری برای فروش صادراتی در هفته اینده مزایده برگزار نمایند.

در سوی دیگر بازار، روسیه به رقیب اصلی ایران در صادرات شمش تبدیل شده است و ارائه شمش ارزان قیمت به دنبال تصاحب بازار آسیا و خاورمیانه است. همین عامل می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در هفته‌های آتی کمک کند.

در ماه اخیر، قیمت شمش خوزستان معامله شده در بورس کالا به قیمت شمش صادراتی ایران رسید. در هفته‌های گذشته قیمت شمش این کارخانه مجددا کاهش قیمتی ۳ درصدی را تجربه کرد تا با قیمتی به مراتب کمتر از قبل معامله شود. گرچه در اخرین روزهای اردیبهشت این ماده به ثبات قیمتی دست یافت، اما به نظر می‌رسد که تحت تاثیر شیب نزولی شمش صادراتی ایران همچنان در هفته‌های بعدی باز هم کاهش قیمت داشته باشد.

بار دیگر قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد. البته در ابتدای هفته گذشته شیب صعودی زیاد بود و با نزدیک شدن به پایان هفته، رفته رفته شیب افزایش قیمت کاشته شد. کمتر شدن تاثیر منفی بازار جهانی بر بورس کالا، از جمله دلایل اصلی کم شدن شیب صعودی دلار در بازار آزاد بود. دلار نیمایی نیز با وقفه‌ای هرچند کوتاه روندی که دلار آزاد طی کرد دنبال کرد و میانگین روزانه آن به ۲۴۸۹۰۳ ریال و میانگین هفته‌ای به ۲۴۹۶۸۲ ریال رسید.

نتیجه گیری

قیمت‌گذاری در بورس کالای محصولات فولادی به نرخ هفتگی دلار نیمایی و نرخ بازار جهانی وابسته است. در شرایط کنونی نرخ جهانی محصولات فولادی سیر نزولی دارد و به احتمال زیاد این روند ادامه‌دار خواهد بود. برخلاف روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، دلار نیمایی چندان صعودی نبود. چرا که تاثیرپذیری نرخ دلار نیمایی با یک وقفه زمانی اتفاق می‌افتد. به این ترتیب در هفته‌های بعدی کاهش قیمت محصولات فولادی با ممانعت این عامل کمی خنثی خواهد شد.در ویدئوی زیر بیشتر در جریان آنچه در آخرین هفته اردیبهشت ماه بازار فولاد اتفاق افتاد قرار بگیرید:

تحلیل هفته سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

این هفته نیز بازار سنگ آهن وارداتی چین در مدار نزولی قرار داشت. کاهش سنگین قیمت سنگ آهن در بورس کالای سنگاپور تا قیمت ۱۲۴ دلار، تحت تاثیر عواملی همچون کم شدن تقاضای فولادسازان چین، شیوع کرونا و کاهش سرعت مبادلات تجاری بوده است. قیمت قراضه نیز در معاملات روز سه شنبه به ۴۸۰ دلار سی اف ار کاهش یافت. این اتفاق فشاری بر بازار بیلت و اسلب برای کمتر شدن قیمت‌ها وارد می‌کند.

تحریم‌های اعمال شده توسط دولت‌های اروپایی و آمریکایی، بازار صادراتی روسیه را دچار تحول کرد تا قیمت شمش این کشور به شدت کاهش پیدا کند. هرچند که این اتفاق از اشتیاق تجار روسی برای معامله با ترکیه نکاست. قیمت شمش صادراتی روسیه به کمتر از ۷۱۰ دلار سی اف ار ترکیه رسیده که این مبلغ حدودا ۹۰ دلار از قیمت شمش داخلی ترکیه کمتر است. در نتیجه معاملات شمش بین این دو کشور رونق گرفته است. همچنین تحریم‌های اروپایی، چین را به بازار معامله اسلب‌های روسی تبدیل کرده است. شمش صادراتی ایران نیز در حدود قیمتی ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار قیمت خورد.

چه خبر از بازار داخل؟

اما چه خبر از بورس کالا در روز سه شنبه؟ این هفته در روز ۲۰ اردیبهشت ماه، با احتساب معاملات مچینگ و بدون در نظر گرفته معاملات پرمیوم، تنها ۱۰۶۶۲۰ تن شمش فولادی از مجموع ۲۹۸۲۱۰ تن معامله شد. در واقع تنها ۳۵.۷ درصد از حجم کل اطلاعیه عرضه در این روز مورد معامله قرار گرفت. این حجم عرضه با نرخ میانگین موزون ۱۵۲۲۷۴ ریال هر کیلو حدودا ۱۳۰۰ ریال بالاتر از نرخ متوسط پایه و ۱۳۰۰ ریال کمتر از نرخ معاملاتی موزون هفته گذشته به فروش رسید. قیمت‌های هفته گذشته بورس کالا از نظر تجار غیر کاربردی بود که این هفته با روند کاهشی به تعادل رسید. بیشتر شدن تعداد معاملات بورس، حجم کالاهای در اختیار تاجران افزایش می‌دهد و این اتفاق از قدرت مانور مبادی فروش می‌کاهد.

دلار نیمایی و آزاد در هفته گذشته رفتار متضادی نسبت به یکدیگر داشتند. نرخ دلار نیمایی با ۲۰۴ ریال کاهش به قیمت ۲۴۹۰۲۷ ریال رسید، درحالی که نرخ دلار در بازار آزاد در مداری صعودی در تلاش برای گذر از مرز ۲۹۰۰۰۰ ریال بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات بازار هفته گذشته ویدئوی زیر را مشاهده نمایید:

تحلیل هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

برای اطلاع از آنچه که در بازار فولاد دومین هفته ماه جاری گذشت، پارامترهای موثر را در دو بخش داخل و بین‌الملل بررسی خواهیم کرد:

عوامل خارجی

از مهم‌ترین موارد موثر در این بخش قیمت مواد اولیه است. قیمت سنگ آهن وارداتی چین با حفظ روند نزولی، کار خود را پیش برد. فشار دولت چین جهت کاهش تولید فولاد و ضعیف شدن بازار مواد اولیه، در هفته‌های گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی را از ۱۷۰ دلار به سطح ۱۳۰ دلار در هفته اخیر رساند. البته کاهش ترس معامله‌گران پس از اجرای بسته کاهش نرخ ذخیره اجباری موسسات اعتباری توسط دولت چین، قیمت این ماده را کمی افزایش داد و در سطح ۱۴۴ دلار معامله شد. اما هنوز مشخص نیست که این حمایت ادامه‌دار خواهد بود یا نه!

قیمت قراضه نیز همچنان بنا به دلایلی که در هفته گذشته گفته شد، روند کاهشی را ادامه داد. سراریز شدن قیمت قراضه ارزان قیمت روس به بازار، مانع از خرید و فعالیت تجار ترک در بازار گشت. این هفته قیمت ۵۳۲ دلار سی اف ار برای قراضه ثبت شد.

بیلت صادراتی روسیه با ثبت قیمت ۶۳۰ دلار فوب، نشان داد که کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. کم بودن تقاضا و پیش گرفتن سیاست ارزان فروشی به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی از جمله دلایل ادامه‌دار بودن این شرایط است. اولین محموله شمش صادراتی ایران پس از وضع قوانین جدید، به قیمت ۶۸۳ دلار فوب نهایی شد. مطابق با قانون وضع شده جدید، ۱۷ درصد از این مبلغ باید به عنوان عوارض به دولت پرداخت شود. آخرینت معامله شمش صادراتی پیش از این اتفاق، با قیمت ۶۵۰ دلار انجام شد که ۱۱ درصد آن به عنوان عوارض در نظر گرفته شد. با توجه به روند نزولی قیمت شمش روسیه، احتمالا شمش صادراتی ایران تا حدود قیمت ۶۰۰ الی ۶۰۵ دلار فوب پایین بیاید.

عوامل داخلی

بورس کالای یکشنبه گذشته، با معامله پنجاه و چهار هزار تن شمش فولادی از مجموع دویست و هشتاد و چهار هزار تن اطلاعیه عرضه با نزخ میانگین موزون ۱۵۳۵۹۳ ریال حدود ۱۰۰ ریال بالاتر از نرخ متوسط پایه و حدود ۲۵۰ ریال کمتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته، پیگیری شد. تعطیلات پایان هفته موجب شد تا عرضه مقاطع طوی به شنبه آینده موکول شود. دلار نیمایی در این هفته، ۲۰۳ ریال افزایش قیمت داد و به مبلغ ۲۵۰۱۶۹ ریال رسید.

در بازاری که تمام پارامترها کاهشی بودند، فروش و معامله مقاطع نیز در قیمت‌های پایین انجام شد. مبادی فروش نیز با تخفیف‌های قابل توجه، در پایین نگه داشتن قیمت‌ها موثر بودند. هرچند که به دلیل مصرف بارهای ازاد شده بورس کالا و کم شدن قابل توجه عرضه بازار ورق سیاه اندکی افزایش قیمت داشت. البته این کم شدن عرضه با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و احتمال قطعی برق کارخانه‌ها، می‌تواند به کم شدن هرچه بیشتر عرضه‌ها و افزایش مجدد قیمت‌ها منجر شود.

اما اگر به دنبال بررسی دقیق‌تر بازار فولاد هفته گذشته هستید، مشاهده ویدئوی زیر را از دست ندهید:

تحلیل هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

بازار فولاد ایران در اولین هفته اردیبهشت ماه، تحت تاثیر تحرکات بازار دلار، بورس کالا و … پیگیری شد. در ادامه به بررسی بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

قیمت سنگ آهن

در هفته‌‎ای که گذشت، قیمت سنگ آهن روند نزولی داشت. قیمت این ماده از ۱۵۰ دلار به ۱۳۳ دلار کاهش پیدا کرد و در حدود قیمتی ۱۳۹ دلار نوسان داشت. این واکنش سنگ آهن به دنبال خبر کاهش ۳۰ میلیون تنی دولت چین در سال ۲۰۲۲ رقم خورد. کمتر شدن سطح تولید فولادسازان به موجب این اتفاق، کاهش تقاضا برای سنگ آهن اولیه را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب کاهش قیمت سنگ آهن در اوایل اردیبهشت توجیه‌پذیر خواهد بود. علاوه‌بر این موج جدید شیوع کرونا فرآیند تخلیه و تحویل سنگ آهن را دچار اختلال کرده که خود بر روند نزولی فقیمت‌ها در این بخش بی‌تاثیر نیست.

قیمت قراضه

قیمت قراضه وارداتی ترکیه در این هفته، کاهش بیش از ۶۰ دلاری را تجربه کرد. میانگین قیمت این محصول حدود ۱۲ درصد نسبت به اول ماه آپریل کاهش یافت و به قیمت ۵۴۵ دلار سی ار اف رسید. عوامل موثر بر کاهش قیمت‌ها در این هفته بازار قراضه شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش قیمت دلار
  • سیاست تهاجمی بانک مرکزی آمریکا
  • عدم رشد تقاضا

بازار شمش

روند نزولی که چند وقت اخیر در بازار شمش شاهد بودید، همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، معامله محموله بیلت صادراتی روسیه در بازار جهانی به قیمت ۶۷۰ دلار سی ار اف  انجام شد که در مقایسه با معامله قبلی، ۸۰ الی ۱۰۰ دلار کمتر قیمت‌گذاری شد. پس از وضع عوارض صادراتی در ایران، اولین محموله شمش صادراتی ۳۰ هزارتنی، ۶۸۳ دلار فوب قیمت‌گذاری شد. به این ترتیب بنابر قانون جدید وضع شده، ۱۷ درصد از قیمت معامله به عنوان عوارض باید به دولت پرداخت شود. گرچه با توجه به قیمت‌ها در بازار داخل، فعالیت در بخش صادرات با پرداخت مالیات صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد، اما برای تامین نیاز ارزی باید به صورت محدود صادرات انجام شود.

بورس کالا

بازار بورس کالا در مقایسه با هفته قبل، روند نزولی داشت. روز شش اردیبهشت، با احتساب معاملات مچینگ و بدون در نظر گرفتن معاملات پرمیوم، تنها ۴۹ هزار تن از مجموع ۲۶۵ هزار تن حجم اطلاعیه معامله شد. این حجم معامله شده با نرخ میانگین موزون ۱۵۳۸۶۷ ریال در حدود قیمتی ۱۶۷۷۰۰ریال انجام شد که با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، هر کیلو حدود ۱۱۵ تومان کمتر از نرخ متوسط پایه و ۸۰ تومان کمتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته به فروش رفت.

به طور اجمالی با بررسی پارامترهای موثر بر قیمت آهن، رفتار بازار اولین هفته اردیبهشت ماه را بررسی کردیم. در ادامه با مشاهده ویدئوی زیر، از نمودار قیمت مقاطع و تحلیل جزئی‌تر بازار اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. رضوی
    اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۱۹
    قیمت میلگرد تا اخر اردیبهشت چطور خواهد بود؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳
      سلام وقت بخیر. انتظار داریم به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت میلگرد تا پایان اردیبهشت افزایش پیدا کند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.