تحلیل بازار فولاد خرداد ماه 1402

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد خرداد ماه 1402

تحلیل بازار فولاد خرداد ماه 1402
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته آخر خرداد ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

مطابق پیش‌بینی هفته گذشته، روند نزولی ایجاد شده در بازار، باعث جو نابسامان معاملات این هفته شد.

بورس کالا

در معاملات بورس کالای این هفته، علی‌رغم افزایش حجم عرضه کالاهای فولادی در بورس کالا و احتمال محدودیت تولید فولاد به‌دلیل قطعی برق و قرار گرفتن در فصل ساخت و ساز، ریزش نرخ دلار تاثیر بیشتری بر روند معاملات داشت.

کالای میلگرد، باوجود آنکه قیمت کمتری نسبت‌به هفته‌های گذشته داشت، اما تقاضا برای این کالا نیز همچنان روند نزولی را طی می‌کند.
نبود خریدار، موجب رکود و کاهش قیمت مقاطع فولادی شده که همین امر باعث زیان تولیدکنندگان شده‌است. ادامه این روند در بلند مدت، موجب کاهش و تضعیف تولید و در نهایت آسیب به اقتصاد کشور خواهدشد.

بازار آزاد

طی هفته‌ای که گذشت، در بازار آزاد اکثر برندهای میلگرد روزانه کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی را تجربه کردند. همچنین تیرآهن و ورق شاهد کاهش نرخ ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان به صورت روزانه بود.
ورق گرم مبارکه نیز در ابعاد و ضخامت‌های مختلف در حدود ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومان کاهش نرخ را تجربه کرد.

بازار جهانی

در بازار جهانی برخلاف هفته گذشته، بازار وارداتی چین روند افت قیمت را به‌خود دید. قیمت ورق گرم داخلی چین با افت ۳ دلار به نرخ ۵۳۵ دلار به‌ازای هر تن رسید. سنگ آهن و میلگرد این منطقه نیز باکاهش نرخ جزئی همراه شدند.
در پنج ماه نخست سال میلادی، چین اولین تولیدکننده بزرگ در حوزه فولاد شناخته شد. پس از آن هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی و سپس ایران به‌عنوان برترین تولیدکنندگان فولاد مشخص شدند.

پیش‌بینی هفته آینده

تحلیل تیم اقتصادی آیرومارت برای این هفته با فرض ثابت بودن پارامترهای مهم درفضای سیاسی و اقتصادی، روند نزولی را در ابتدای هفته و صعودی را در انتهای هفته پیش‌بینی می‌کند.

از همین‌رو به مدیران خرید و خریداران مقاطع فولادی توصیه می‌شود در اواسط این هفته خریدهای خود را تکمیل نمایند. به‌طورکلی تا انتهای تابستان فشار عرضه کالاهای موجود در انبار و سیاست‌های بورس کالا جهت کنترل قیمت‌ها، مانع از افزایش قیمت مانند زمستان سال گذشته خواهدشد.

تحلیل هفته چهارم خرداد ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

وضعیت بورس کالا و بازار آزاد، در بازارهای داخلی به چه صورت است؟

بورس کالا

در رینگ صنعتی محصولات فولادی بورس کالا، شاهد کاهش تقاضا و کاهش معاملات بودیم. اما با این وجود، در برخی محصولات فولادی همچون ورق سرد، تیرآهن و میلگرد رقابت ۲ تا ۵ درصدی صورت گرفت.

شرایط عرضه اعتباری برخی کالاهای پرطرفدار مانند ورق گرم مبارکه، شمش خوزستان و میلگرد خراسان باعث رقابت بالای خریداران و درنهایت مانع از کاهش قیمت بازار داخلی شد.

بازار آزاد

در طی هفته‌ی گذشته، مقاطع فولادی، روند نزولی برگرفته از نوسانات دلار را تجربه کردند.
میلگرد، با کاهش نرخ ۲۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان، در برندهایی همچون شاهرود، آناهیتا گیلان، حسن رود، هشترود، میانه و ابهر روبرو شد.

تیرآهن ذوبی و سایر برندها، تا اواسط هفته به واسطه کاهش قیمت دلار، روند نزولی داشتند و با نوسان مثبت دلار در انتهای هفته، روند صعودی به خود گرفتند.
ورق گرم مبارکه نیز در طول هفته با کاهش نرخ ۶۰۰ تومانی، در اکثر مبادی فروش، حول و حوش ۳۳ هزارتومان معامله شد.

دلار

در طول هفته، دلار آمریکا روند نزولی و پرهیجانی را طی کرد که می‌توان علت این نوسانات را سفر سلطان عمان به تهران، احتمال توافق هسته‌ای و همچنین تکذیب توافق‌نامه موقت دانست.

بازار جهانی

قیمت سنگ آهن وارداتی چین از استرالیا به ۱۳۵ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن رسید و رشد ۴.۴ درصد در طی یک هفته برای این محصول مشاهده شد. علت رشد نرخ این محصول را می‌توان پیاده‌سازی بسته جدید حمایتی برای تحریک تقاضا دانست.

پیش‌بینی هفته آینده

پیش‌بینی واحد اقتصادی آیرومارت برای هفته آتی، ادامه روند نزولی، هرچند آهسته‌تر، برای تمامی مقاطع فولادی است. ممکن است در ابتدای هفته شاهد نوسانات مثبتی باشیم که ناشی از آزادسازی وجوه بلوکه شده در ثبت‌نام سامانه خودرو باشد.

اما به‌طورکلی روند معاملات صورت گرفته در بورس کالا و همچنین موجودی کافی در کف بازار نشانه‌ای از تقویت تقاضا در مقابل عرضه را نشون نمی‌دهد. همچنین قطعی برق کارخانجات مصرف‌کننده، کفه تقاضا را باری دیگر تضعیف خواهد کرد.

در بورس اوراق بهادار علی‌رغم جو منفی ایجادشده ناشی از ریزش دلار، این هفته احتمالا، هفته مثبتی را برای شاخص کل، پیش رو داشته باشیم و احتمالا یکی از مقاصد وجوه بلوکه شده این بازار است.

تحلیل هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

در بازار داخلی این هفته نگاهی به وضعیت بورس کالا و بازار آزاد می‌اندازیم.

بورس کالا

این هفته معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، با تقاضای خوبی نسبت‌به هفته گذشته همراه بود. رقابت ۱۰ درصدی در معامله شمش و رقابت ۲ درصدی در معامله آهن اسفنجی و تیرآهن مشاهده شد.

تختال در طی دو هفته اخیر، با نرخ پایه ۱۹۱۰۰ تومان معامله شد و تغییری در نرخ پایه صورت نگرفت. نرخ پایه میلگرد نسبت‌به هفته گذشته، با ۳۰۰ تومان و تیرآهن با ۲۰۰ تومان رشد مشاهده شد.

به‌نظرمی‌رسد فرمول فعلی نرخ پایه مزیت‌های زیادی داشته و عامل ثبات قیمت در هفته‌های اخیر بوده‌است.

بازار آزاد

در بازار آزاد فولاد، همچنان ثبات نسبی حکم فرماست و تغییر چشمگیری در نرخ برندهای مختلف محصولات فولادی مشاهده نشده‌است. اما با این حال، رشد ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی، مانند هفته گذشته تنها در برخی برندهای میلگرد مثل حسن رود، آناهیتا گیلان، ذوب آهن اردبیل و کاوه اروند مشاهده شد.

ورق گرم و ورق روغنی فولاد مبارکه با نوسان ۲۰۰ تومانی همراه بودند.

بازار جهانی

در بازار جهانی این هفته به بازار ورق، سنگ آهن و قراضه فولادی ترکیه مراجعه می‌کنیم:

بازار ورق

در آخرین معاملات بازار داخلی چین، ورق سرد همراه با ۷ دلار رشد بوده و با نرخ ۶۱۹ دلاری معامله شد. اما ورق گرم تنها با ۱ دلار رشد، با نرخ ۵۱۸ دلار به ازای هر تن به ثبت رسید.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین با رشد ۲.۸ درصدی، با نرخ حدود ۱۰۶ دلار معامله گردید.

قراضه فولادی

پس از مدت‌ها نرخ قیمتی قراضه فولادی ترکیه مشخص شده و هم‌اکنون با ۳۹۱ دلار معامله می‌شود.

اخبار

این هفته دلار آمریکا با نوسانات کوچک همراه بوده و روند بازار نزولی به‌نظرمی‌رسد که درنهایت وارد کانال ۴۹۰۰۰ تومانی شد.

قیمت طلا در بازار جهانی حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت.

طبق اخبار منتشرشده از چین، به‌نظرمی‌رسد بیکاری در چین رو به افزایش است. به‌خصوص در بین جمعیت جوان تحصیل کرده که در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط، می‌تواند زنگ خطری برای بازار فولاد باشد.

در دو ماه نخست سال جاری، مقاطع تخت فولادی بیشترین حجم واردات را به‌خود اختصاص داده و حدود ۸۰ درصد نسبت‌به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

تحلیل هفته دوم خرداد ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

معاملات بورس کالا، در هفته گذشته، اکثراً در نرخ پایه رقم خوردند.

بازار شمش

شمش به‌علت نگرانی‌ها نسبت‌به محدویت‌های برق در تولید، با استقبال بالایی برای خرید رو به رو شد.

مقاطع طویل

حجم میلگرد قابل عرضه این هفته، نسبت‌به هفته گذشته، با ۵ درصد کاهش همراه بود. همچنین حجم عرضه تیرآهن ۱۹ درصد افزایش، نسبت‌به حجم عرضه هفته گذشته داشت.
در بازار آزاد، اکثر برندهای میلگرد نرخ ثابت و بدون تغییری داشتند. برخی برندها همچون حسن رود، شاهرود، سیرجان و راد همدان با نوسان ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت خوردند.
تیرآهن در اواسط هفته با کاهش ۶۰۰ تومانی رو به رو شد. سپس در پایان هفته به نرخ ۳۲۱۰۰ تومان بازگشت.

بازار جهانی

روند بازار جهانی همچنان ناآرام و ناپایدار بوده و عدم بهبود در وضعیت تقاضا مشاده می‌شود.

بیلت

بیلت چین و دریای سیاه در محدوده ۵۰۰ دلار نوسان دارند و در راه رسیدن به نقطه تعادل است. بیلت امارات نیز باکاهش ۴.۷ درصد به نرخ ۵۰۲ دلار رسید.

ورق

ورق گرم چین باکاهش نرخ ۱.۳ درصدی و ورق گرم دریای سیاه باکاهش ۲.۹ درصدی مشاهده شدند.

نگاهی بر اخبار مهم این هفته

دلار آمریکا در طی این هفته با نوسان های کوچک و درنهایت با کاهش ۷۰۰ تومانی همراه شد.
تولید فولاد ایران از اوسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، با ۵.۹ درصد افزایش به ۳.۱ میلیون تن رسید که بیشترین رشد در میان ۱۰ کشور نخست است.
برنامه زمان‌بندی برای تأمین برق صنایع در تابستان مشخص شد. برای صنایع کوچک هیچ محدودیتی در اوج تابستان اعمال نمی‌شود و برای شهرک‌ها و صنایع مشابه شهرک‌ها باید یک نیم روز تعطیلی در ایام هفته در نظر گرفته شود. اما برای صنایع بزرگ پیشنهاد شده است تا برنامه تولید جهت کاهش مصرف برق تنظیم گردد.
تجارت زنجیره معدن ایران به عمان در سال ۱۴۰۱، معادل صادرات ۴۹۲ میلیون دلاری در مقابل واردات ۳۰۴ میلیون دلاری بود.

تحلیل هفته اول خرداد ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

رونق به رینگ صنعتی محصولات فولادی بازگشت. دلار بازار آزاد، این هفته با پرش ۴۰۰ تومانی همراه بود.

مقاطع طویل

این هفته، در معاملات کالاهای بورس کالا، تیرآهن نسبت‌به سایر محصولات فولادی به‌دلیل تسویه‌های اعتباری با استقبال بالایی همراه شد.
در بازار آزاد، وضعیت آرام و باثبات به‌نظر می‌رسد. همین امر روند نرخ برخی محصولات فولادی چون میلگرد و تیرآهن را با نوسانات کوچک در طی هفته همراه کرده است. نسبت به ابتدای هفته رشد ۳۰۰ تومانی در سایزهای مختلف این دو محصول دیده شد.

ورق

معاملات ورق‌ با تقاضای نسبتا کمی رو‌به‌رو شد و تمامی معاملات در نرخ پایه رقم خورد.

بازار جهانی

در بازار جهانی روند همچنان نزولی است.

قراضه فولادی

کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم احتمال رشد قیمت قراضه را حداقل تا یک ماه آینده به تاخیر انداخت.

شمش

قیمت نفت، در محدوده ۸۰ دلار نوسان داشت که این به‌معنای آن است که قیمت شمش همچنان در محدوده زیر ۵۰۰ دلار فوب، دارای نوسان خواهد بود.

ورق

قیمت ورق سرد دریای سیاه با ۱.۱ درصد و قیمت ورق گرم امارات با ۰.۴ درصد شاهد رشد قیمتی بوده است.

کنستانتره

مواد اولیه در بازار صادراتی چین همچنان با کاهش نرخ همراه است. کنسانتره کاهش ۲.۳ درصدی را به خود دید.

سنگ آهن

سنگ آهن، با کاهش ۳ درصد معامله شد.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.