تحلیل بازار فولاد دی ماه 1400

5/5 - (3 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد دی ماه 1400

تحلیل بازار فولاد دی ماه 1400

پربودن انبار کارخانه‌های فولادی، کم شدن تقاضا برای سنگ آهن را به دنبال داشت. به همین خاطر، بازار جهانی سنگ آهن هفته آرام و بدون تلاطمی را پشت سر گذاشت. بنا به نظر فعالان بازار آهن، این آرامش تا پایان تعطیلات سال نو چینی ادامه پیدا خواهد کرد. تلاش سنگ آهن 62 درصدی وارداتی چین برای شکستن مقاومت 132 دلار بی نتیجه ماند و به محدوده 124 دلار برگشت.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم دی ماه ۱۴۰۰

محصولات فولادی حوزه CIS، در هفته‌ای که گذشت روند مشخصی را طی کردند. به طور مثال، محصولات صادراتی همچون بیلت، میلگرد و مفتول، روند صعودی داشتند، در حالیکه اسلب در آرامش معامله شد. جریانات سیاسی در سطح بین المللی به افزایش قیمت میلگرد و مفتول صادراتی این حوزه دامن زد.

بازار دلار نیمایی و آزاد نیز روند کاهشی را در پیش گرفتند. دلار بازار آزاد تحت تاثیر خبرهای خوبی که مذاکرات برجام به گوش می‌رسد، عقب نشینی کرد. بازار زمستانی فولاد به خواب فرو رفته است و تحرک خاصی از سوی خریدار و فروشنده مشاهده نمی‌شود. اکثر مقاطع فولادی در قیمت‌های ثابت و بعضا کمتر معامله می‌شوند. هرچند که مواردی همچون هزینه‌های تولید و کمبود سوخت، شایعات سهمیه بندی سوخت مورد استفاده صنایع، عدم ثبات نرخ دلار، افزایش صادرات مقاطع مختلف فولادی و کسب سود تولیدکننده از تفاوت قیمتی دلار نیمایی و آزاد طی پروسه صادرات، مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند.

مطابق با آنچه در هفته گذشته پیرامون الزام عرضه مقاطع در بورس کالا گفته شد، این هفته شاهد عرضه انواع ورق فولادی در بورس بودیم. عرضه‌های صورت گرفته در طی هفته اخیر، موجب کاهش فیمت مقاطع شد. تا آنجا که هر کیلو قیمت میلگرد بورسی به کمتر از چهارده هزار تومان رسید. براساس معاملات صورت گرفته در آخرین روز این هفته، تنها ۱۱۸ هزار و ۱۴ تن از تمامی محصولات بورسی خرید و فروش شده است و در نتیجه تالار بورس کالا، چندان پر رونق نبود. و اما در ادامه تحلیل هر مقطع فولادی در بازار هفته گذشته را از دست ندهید:

تحلیل هفته سوم دی ماه ۱۴۰۰

اولین هفته ژانویه برای سنگ آهن طوفانی شروع شد. رشد ۱۱ دلاری سنگ آهن وارداتی ۶۲ درصد چین به دنبال افزایش تقاضا، قیمت ۱۲۸ دلار را برای این کالا رقم زد. برخلاف بازار سنگ آهن، بیلت CIS همچنان از تعطیلات فاصله نگرفته و به تنها ۲ دلار رشد راضی شد. هرچند که نباید افت حدودا ۱۰ دلاری بیلت وارداتی در چین را نادیده گرفت. به گزارش متال بولتن، هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران از ۵۳۵ تا ۵۴۷ دلار به ۵۴۳ تا ۵۵۰ دلار هر تن فوب رسید.

دلار نیمایی در این هفته افزایشی بود و این روند را تا پابان هفته حفظ کرد. اما بر خلاف آن، دلار آزاد هفته را با روند نزولی آغاز کرد. هرچند که در ادامه هفته از شیب نزولی آن کاشته شد و اندکی افزایش هم یافت.

حفظ روند صادرات در هفته گذشته، موجب کاهش قیمت مقاطع صادراتی شد. تا آنجا که شاهد کم‌تر شدن قیمت میلگرد نسب به بیلت بودیم. چند نرخی بودن ارز در کشور، همیشه فرصت را برای سودجویان فراهم می‌آورد. در این میان، عده‌ای با کاهش غیر منطقی قیمت‌ها، مجرای صادراتی خود را حفظ کرده و به این ترتیب به رقبا ضربه وارد می‌کنند. هرچند این مسئله در دراز مدت موجب اتلاف منابع شده و ضرر همگانی به همراه دارد.

با وجود کاهش قیمت در بورس کالا و انتظار کاهش قیمت، شمش فولادی روند صعودی را در پیش گرفت. کمبود موجودی انبار نوردکاران و پیش فروش شمش‌ها از علل وقوع چنین اتفاقی بود. استقبال کارخانه‌ها از خرید و فروش اعتباری (LC)، به حفظ قیمت‌ها کمک شایانی کرده‌است. البته باید دید با توجه به قیمت و حجم صادرات، آیا این روند ادامه خواهد داشت یا نه.

عرضه‌های بازار بود در هفته گذشته به افزایش قیمت ۳۲۰ تومانی قیمت پابه بلوم منجر شد. حال باید دید که با توجه بحث‌های صورت گرفته در مجلس و الزام عرضه محصولات تمامی شرکت‌های فولادی در بورس کالا، چه آینده‌ای پیش روی بازار بورس کالای ایران خواهد بود. بررسی دقیق روند قیمت مقاطع در بازار هفته گذشته را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید:

تحلیل هفته دوم دی ماه ۱۴۰۰

این هفته پایان مقاومت ۱۲۲ دلاری سنگ آهن ۶۲% وارداتی چین بود. تمام شدن تعطیلات سال نو بازار فولاد چین، شروع معاملات فولاد در بازارهای بورس جهانی آهن و افزایش تقاضا در پی رفع محدودیت‌های مرتبط با آلودگی از سوی تانگشان را از دلایل رشد قیمتی این ماده خام صنعتی می‌توان برشمرد.

در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ دسامبر، به دلیل فعالیت کم در فصل تعطیلات و تقاضای ضعیف،  قیمت‌ها در بازار فولاد تخت صادراتی CIS کاهش یافت. با توجه به جو آرام بازار صادرات بیلت کشورهای حوزه CIS، انتظار افزایش تقاضا برای سال ۲۰۲۲ وجود دارد. احیای تقاضا در منطقه شورای همکاری خلیج فارس (GCC) نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر صادرات بیلت CIS داشته باشد. جدیدترین پیشنهادات بیلت با ۶۰۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. این آمار نسبت به هفته گذشته ۲-۳ دلار افزایش قیمت را نشان داد. این خبرها حاکی از افزایش قیمت بیلت فولادی ایران در میان بهبود تقاضا در آسیاست.

در پی توقف مذاکرات برجام، شاهد جهش نرخ دلار بازار آزاد به بالای ۳۰ هزار تومان و مقاومت دلار نیمایی در برابر این افزایش قیمت بودیم. در نهایت با افزایش ۴۹۳۴ ریالی در روز سه شنبه هر دلار نیمایی به قیمت ۲۴۷۶۰۶ ریال قیمت گذاری شد.

در هفته گذشته متاسفانه علی رغم عرضه به موقع و پرحجم تولیدکنندگان در بازار بورس، شاهد عدم استقبال و افت شدید تقاضا از سوی خریداران بودیم. در نهایت شاهد ارسال نامه‌ای سرگشاده از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به شرکت بورس کالا و گله‌مندی جهت نحوه تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی، آهن اسفنجی، کنستانتره و گندله سنگ آهن توسط شرکت بورس کالا شد.
از سوی دیگر دولت سیزدهم با شعار سودآوری صنایع داخلی به ویژه فولاد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در نخستین گام پیشنهاد کاهش قیمت سوخت و افزایش سهمیه آنرا داده است که نشان از عزم ایجاد حاشیه سود بیشتر و مطمئن تر برای شرکت های فولادی است. به دنبال کم شدن حجم معاملات بازار فولاد زمستان، نبود چشم‌اندازی روشن برای معاملات داخلی، انباشت مقاطع فولادی، همگی در رکود بازار فولاد دخالت دارد. حال روند قیمت لوله مانیسمان و دیگر مقاطع را در هفته دوم دی در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

تحلیل هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

بررسی بازارهای جهانی، نشان می‌دهد که در هفته گذشته، قیمت سنگ آهن ۶۲% در روز دوشنبه ۲۷ دسامبر، مختصری روند کاهشی داشت که نهایتا با ۳/۴ دلار کاهش به قیمت ۱۲۳.۱۸ دلار در هر تن cfr رسید. به‌طور کلی دلایل فاصله قیمت از کف ماه‌های گذشته را به این شرح می‌توان بررسی نمود که اکثر کارخانجات فولادی چین الزامات کاهش انتشار گاز کربن را برآوره کردند و تولید خود را مجدد افزایش دادند.

در حوزه CIS شنیده‌ها به نقل از متال بولتن حاکی از این است که در هفته گذشته، به دلیل مواردی مانند کاهش معاملات ناشی از تعطیلات زمستانی، کاهش تقاضا، رقابت فزاینده فروشندگان، نامشخص بودن وضعیت مالیات صادرات و کاهش قیمت فولاد تخت در منطقه، اکثر محصولات فولادی داخلی، به جز ورق فولادی، بدون تغییر بود. قیمت محصولات صادراتی نیز در اکثر موارد به جز ورق فولادی و کویل نورد سرد کاهش یافته است. قیمت بیلت فولادی صادراتی از دریای سیاه CIS در هفته منتهی به روز جمعه ۲۴ ماه دسامبر کاهش ناچیزی یافت و تقریبا ثابت بود.

دلار نیمایی در هفته گذشته روزانه افزایش‌هایی با دامنه‌های کوتاه چند ده تومانی را نشان داد که در نهایت در روز سه شنبه به قیمت ۲۴۳،۳۱۹ ریال رسید. اما دلار در بازار آزاد سرکش‌تر و مهارناپذیرتر نشان داد و رنج‌های افزایشی بلندتری را به نمایش گذاشت.

در بورس مقاطع فولادی ایران همانند هفته‌های گذشته به لطف تلاش کارخانجات فولاد و نورد و همچنین زمانبندی صحیح مسئولین بورس کلیه عرضه‌ها (به غیر از ابطال ورق قلع اندود فولاد مبارکه) در موعد مقرر به به میزان مکفی عرضه گردید. اما در روز سه شنبه در تالار صنعتی بورس کالا، مقدار ۶۶،۸۴۰ تن شمش بلوم فولادی از مجموع ۱۱۶،۸۰۰ تن حجم عرضه کل؛ در بورس کالا با نرخ میانگین موزون ۱۲۴۱،۸۷۹ ریال/کیلو به فروش رفت که نشان از کاهش حدودی ۱۰۰ تومان نسبت به هفته قبل داشت. تحلیل هفته اول دی آیرومارت را در ویدئوی زیر ببینید:

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.