تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1401

4.3/5 - (3 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1401

تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1401

این هفته با تحلیل بازار قراضه فولادی، سنگ آهن، بازار شمش و ورق در خدمتتان هستیم.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

تحلیل هفته سوم اسفند ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۵۷ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین، در بورس سنگاپور، پس از برخورد به سقف قیمتی ۱۲۸ دلار با ۳ دلار کاهش، به قیمت ۱۲۵ دلار رسید. احتمال شروع یک روند نزولی جدید در سنگ آهن وجود دارد.

بازار شمش

ذوب آهن اصفهان در جدیدترین معامله صادراتی خود، موفق شد تا بیلت تولیدی خود را به قیمت ۵۵۷ دلار فوب به‌فروش برساند. با توجه به قیمت فروش، به نظر می‌رسد مقصد این محموله کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی هم اکنون به حدود ۵۷۸ دلار رسیده که علت آن، افزایش میزان تقاضا در این کشور است. اما در خصوص ورق روسی، قیمت آن به بیش از ۷۹۰ دلار رسیده است که افزایش میزان تقاضا از جانب کشور ترکیه از دلایل آن محسوب می‌شود.

به علت وقوع زلزله و تخریب وسیع در این کشور، میزان تقاضا فولاد به خصوص ورق افزایش چشم‌گیری داشته است. به نظر می‌رسد تجار و کارخانه‌های روسی در کوتاه مدت از افزایش تقاضا ترکیه سود خواهد برد.

بازار داخل

روز سه‌شنبه هفته گذشته، شمش فولادی، حدود ۵۰ هزارتومان بیشتر از نرخ هفته گذشته معامله شد.
در بورس کالای این هفته از مجموع ۲۷۱۷۸۰ تن شمش عرضه شده، تنها ۳۵۹۴۰ تن با نرخ ۲۱۵۹۶۰ معامله شد که نسبت به هفته قبل حدود ۹۱۰ تومان افزایش یافت.

مقاطع طویل

در بازار مقاطع، شامل انواع میلگرد و تیرآهن، با شروع روند کاهشی دلار، شاهد ریزش قیمت این مقاطع بودیم. میلگرد با دلار ۶۰ هزار تومان حدود ۳۰ هزار تومان بود که در حال حاظر به ۲۳ هزارتومان رسید.

تیرآهن‌ ذوب آهن نیز ۴۴ هزار تومان بود که در حال حاضر به رنج قیمتی ۳۵ هزار تومان رسید. پیش‌بینی می‌شود در صورت ریزش مجدد دلار، قیمت میلگرد حتی از قیمت شمش پائین‌تر رود.

مقاطع تخت

در جدیدترین عرضه ورق فولاد مبارکه، قیمت ورق گرم این کارخانه به ۲۹ هزارتومان رسید. با توجه به روند افزایشی در نرخ ورق گرم در بازار جهانی پیش‌بینی می‌شود که نرخ پایه ورق گرم مبارکه از ۱۹ هزارتومان فعلی به حدود ۲۰ هزارتومان برسد.

تحلیل

بازار فولاد به شدت به قیمت دلار وابسته است. زمانیکه دلار افزایش داشت، قیمت فولاد افزایش یافت و زمانیکه دلار با کاهش قیمت مواجه شد، قیمت بازار فولاد به شدت ریزش کرد. همچنین با مصوبه‌ای که روز سه شنبه بورس کالا منتشر کرد و بازه قیمتی محصولات فولادی را از مثبت منفی ۳ به مثبت ۱ و منفی ۵ تغییر داد، زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت در بازار فراهم نمود.

به نظر می‌رسد در هفته آخر سال، با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و همچنین بلاتکلیفی خریداران در زمان خرید، معاملات بورس کالا کم رونق باشد که زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت در شروع سال جدید فراهم می‌کند.

تحلیل هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار خارجی

تحلیل این هفته را با بررسی بازار جهانی مواد اولیه فولادی آغاز می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۶۶.۵۰ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته، با افزایش چشمگیری همراه بود.

شمش فولادی

بالاترین نرخ شمش، کیلویی ۲۴۵۰۰ تومان معامله شده است. چرا که شمش بلوم صادراتی ۵۵۷ دلار فوب ایران است و اختلاف قیمت فوب و درب کارخانه به ۱۷ دلار کاهش پیدا کرد، این ماده اولیه با دلار ۴۵ هزارتومان معامله شده است. گرچه بارها گفته شده که نرخ محصولات فولادی بر پایه دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود، اما در عمل اینگونه نبود.

هم‌اکنون قیمت تمام مقاطع فولادی به نرخ معاملاتی شمش بلوم در بورس کالا وابسته است. از طرف دیگر مدتی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رقابت معاملات محصولات فولادی از جمله شمش بلوم وجود ندارد.

بازار داخلی

در طی هفته گذشته نوسانات قیمت دلار و بازار به حدی بوده است که قیمت برخی مقاطع طویل مانند میلگرد، تیرآهن ذوبی و هاش در اوایل هفته به شدت افزایشی بوده، اما در اواخر هفته با کاهش قیمت مواجه شد. این هفته قیمت میلگرد از ۳۱ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسید. همچنین قیمت پروفیل نیز حدود ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان، کاهش قیمت داشت.

تحلیل

علت اصلی این آشفتگی در بازار، ناشی از عملکرد افرادیست که از قیمت کف بازار به‌طور دقیق آگاهی نداشته و در گرانی‌ها کالا را خریداری کرده‌اند و در زمان افت قیمت‌ها، کالای خریداری شده را فروختند.

از طرف دیگر نقدینگی در بازار کاهش یافته و تبدیل به دلار، سکه و کالا شده است. همین امر ارزش ریال را روز به روز کاهش می‌دهد. در حال حاضر از یک سو خریدار به دلیل نداشتن نقدینگی توانایی خرید را ندارد و از سوی دیگر، با مسدود شدن کد بورس امکان تهیه آهن‌آلات از بورس کالا برای افراد وجود ندارد. در نتیجه این اتفاقات، موجودی انبارها از خروجی آن بیشتر ‌شده و در نهایت هم فروشنده و هم خریدار ضرر خواهند کرد.

تحلیل هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه در بازار جهانی و بازار داخلی

مواد اولیه بازار خارجی در این هفته، روند بسیار بسیار افزایشی داشته‌اند.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۸۰ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳.۲ درصدی داشته است.

سنگ آهن

در هفته گذشته، سنگ آهن دچار افزایش بی‌سابقه ۶۰ درصدی بود.

شمش فولادی

قیمت شمش در هفته گذشته از ۱۷ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسید. علت این افزایش قیمت، تولید کم آهن اسفنجی در پی کمبود گاز و نرخ دلار است.

بازار داخلی

پیرو اتفاقات هفته گذشته و روند افزایشی نرخ دلار، قیمت تمام مقاطع فولادی هم در بورس کالا و هم در بازار افزایشی بود. رقابت شدیدی که در بورس کالا وجود دارد (به‌دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم) عامل دیگر افزایش نرخ‌ها بوده است. همان‌طور که در هفته پیش ذکر کردیم، از جمله اقدامات دیگر دولت برای جبران کسری بودجه، اجرای طرح مولدسازی است که معادل ۱۰۰ همت، بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود. از همین رو، در این هفته، برخی از اموال دولت فروخته شد و بعضا سرمایه‌گذار خارجی جزء خریداران بوده است.

مقاطع طویل

پیرو افزایش قیمت سنگ آهن و شمش فولاد، قیمت مقاطع طویل، چون تیرآهن و میلگرد هم افزایش یافته است.
قیمت تیرآهن از ۳۲ هزارتومان در هفته گذشته به ۳۷ هزارتومان رسید. همچنین نبشی و ناودانی هم هرکدام افزایش ۳ هزارتومانی داشته‌اند. قیمت نبشی از کیلویی ۲۴ هزارتومان به ۲۷.۵ هزارتومان رسید. تیرآهن هاش نیز به ۳۰ هزارتومان رسید.

پیش بینی

عوامل موثر بر روی این فضای افزایشی را می‌توان به افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ قیمت سنگ آهن و تب و تاب بازار در آخر سال اشاره کرد. از طرف دیگر، به‌دلیل انتظار تورم در بازار برای سال بعد، خود باعث ایجاد تورم قبل سال جدید است. همچنین کسری بودجه، بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‌کند که همه این عوامل باعث ایجاد بازار افزایشی و رشد شدید قیمت‌ها است. همه این عوامل تحلیل بازار را به شدت سخت و غیر قابل پیش‌بینی می‌کند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.