تحلیل بازار فولاد مهر ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد مهر ماه 1401

در ویدئوی زیر، بازار آهن را در آخرین هفته مهرماه برای شما تحلیل کرده‌ایم. تماشای ویدئوی زیر را از دست ندهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم مهرماه ۱۴۰۱

همچنان محدودیت‌های کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در چین، قیمت سنگ آهن را کاهش می‌دهد. در حال حاضر هر تن سنگ آهن، در محدوده حمایتی ۹۵ دلار قرار دارد و در کوتاه مدت به نظر نمی‌آید که بیشتر از این کاهش پیدا کند. قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز در هفته آخر مهر، حدود ۲ دلار کاهش یافت و به ۳۷۰ دلار رسید.

در سوی دیگر بازار، قیمت بیلت صادراتی cis با ۵ درصد رشد، ۵۳۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه قیمت خورد. قیمت بیلت در معاملات داخلی و بین‌المللی چین روند نزولی داشت، در حالیکه قیمت بیلت صادراتی ایران حدود ۳ دلار رشد کرد. قیمت ورق در دریای سیاه با ۳۰ الی ۴۰ دلار افزایش، به ۶۰۰ دلار رسید. اما فوب دریای چین در حدود ۵۶۰ دلار معامله شد.

گرچه قیمت شمش بورسی با توجه به تقاضای بالای آهن اسفنجی بالاست، اما مقاطع فولادی در رکود به سر بردند. با توجه به شرایط بازار فعلی در داخل و خارج ایران، تجار و فعالین بازار حساب شده تصمیم می‌گیرند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند. با تصویب بورس کالا ، قیمت پایه شمش فولادی ۸۶%، آهن اسفنجی ۴۶%، گندله ۲۰% و کنسانتره ۱۶.۵% قیمت کشف شده میلگرد خواهد بود. به نظر شما بازار فولاد در ماه آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟

تحلیل هفته سوم مهرماه ۱۴۰۱

در جدیدترین معاملات بازار، قیمت قراضه وارداتی به ۳۵۰ دلار رسید و به این ترتیب شاخص قراضه وارداتی ۱۰ دلار کاهش پیدا کرد. پس از اتمام تعطیلات، قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس کالای این کشور حدود دو دلار کاهش یافت.

در هشتمین بسته تحریمی روسیه توسط اتحادیه اروپا، احتمالا بیشترین آسیب به این کشور وارد خواهد شد. براساس این تصمیم واردات فولاد نهایی از کشورهایی که از محصولات میانی روس‌ها استفاده کرده باشند، ممنوع شد. این تصمیم احتمالا باعث خواهد شد در نهایت کشورهای ترکیه و چین، مشتریان فعلی روسیه، به واردات بیلت و اسلب از منابع جایگزین مانند ایران روی بیاورند. گرچه این اتفاق کاملا به نفع تولیدکنندگان ایرانی است، اما با توجه به قیمت‌های صادراتی اسلب و بیلت کارخانجات داخلی میل و رغبتی به صادرکردن محصول خود ندارند.

شاخص قیمت ورق گرم چین در میانه هفته گذشته حدود ۲ درصد افت پیدا کرد. شیوع گسترده کرونا از دلایل اصلی این اتفاقا است. البته فعالان بازار چین معتقدند که در نهایت بسته‌های محرک اقتصادی تقاضا را افزایش خواهد داد. توجه کنید که این اتفاق به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر بازار وضعیت همواری ندارد. شاخص قیمتی ورق گرم روسیه نیز به دنبال وضع تحریم‌های جدید اروپا، کاهشی بود.

در بورس کالای این هفته، ۹۶۲۱۰ تن شمش فولادی با نرخ میانگین موزون ۱۳۰۵۹۷ ریال به فروش رفت. با توجه به حجم کم معمله شمش بورسی، احتمالا قیمت این محصول هفته آینده در بورس کالا کاهش پیدا خواهد کرد و افراد بیشتری متقاضی خرید خواهند بود.

کاهش نرخ دلار آزاد در این هفته باعث شد تا بازار مقاطع طویل ثابت بماند. به دنبال کاهش قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن نیز کاهش یافت. البته برخی سایزهای تیرآهن به دلیل کمبود موجودی، قیمتشان کاهش پیدا نکرد. روند افزایشی قیمت مقاطع تخت که در هفته دوم مهر ماه آغاز شده بود، متوقف و مجددا این هفته نزولی شد. قیمت ورق روغنی و گالوانیزه نیز این هفته نزولی بودند.

به نظر شما هفته آینده وضعیت بازار آهن به چه صورت خواهد بود؟

تحلیل هفته دوم مهرماه ۱۴۰۱

بازار مواد اولیه هفته دوم مهر تقریبا وضعیتی مشابه با هفته گذشته داشت. قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس کالا با ۲ درصد افت به ۹۸ دلار رسید. همچنان کمبود تقاضا برای مسکن، علت اصلی افت قیمت در این بخش است. شاخص قیمت قراضه این هفته به محدوده ۳۶۷ تا ۳۶۹ دلار رسید. قیمت کک نیز تحت تاثیر کم شدن عرضه زغال سنگ افزایشی بود. قیمت بیلت نیز در مدار نزولی قرار دارد. عدم تمایل بازار آسیای شرقی به خرید بیلت، قیمت این محصول را کاهش داد. به این ترتیب تولیدکنندگان ایرانی تحت تاثیر شرایط و قیمت‌های پیشنهادی تجار که غالبا کمتر از نرخ کارخانه است، دست به معامله نمی‌زنند. در نتیجه آینده بیلت و اسلب صادراتی چندان روشن نیست.

شاخص قیمتی ورق گرم صادراتی چین و روسیه نزولی است و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. پیچیده‌تر شدن وضعیت سیاسی روسیه و اوکراین، دو تولیدکننده اصلی ورق گرم دنیا، موجب شده تا تولیدکنندگان و تجار برای فرار از شرایط فعلی قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

قیمت پایه شمش فولادی با ۸۰ تومان افزایش قیمت با میانیگین ۱۲۹۳۷۹ ریال بسته شد. این افزایش قیمت، نرخ پایه میلگرد و تیرآهن را برای هفته بعد افزایش خواهد داد. در حال حاضر به دلیل افزایش شدید نرخ دلار، بازار مقاطع فولادی روند رو به رشدی دارد. کم رنگ شدن احتمال توافق بر سر برجام از علت‌های اصلی افزایش نرخ دلار است که بازار آهن و فولاد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان افزایش یافت. پس از مدتی سکون قیمتی در بازار مقاطع تخت، کالاهای این بخش شروع به افزایش قیمت کرد. در این بازار افزایشی ورق روغنی و گالوانیزه به دلیل تقاضای کمتر، افزایش قیمت کمتری را به نسبت سایر انواع ورق گرم و سرد تجربه کرد.

آینده اقتصادی ایران بنا به نظر تجار، منفی بوده و انتظار افت بیشتر ارزش پول ملی و دلار ۴۰ هزار تومانی می‌رود. با توجه به نامعلوم بودن روند برجام، اعمال تحریم‌‎های جدید اروپا و آمریکا و نیز کم شدن منابع ارزی، دلار چهل هزار تومانی دور از انتظار نیست. به نظر شما تا پایان سال وضعیت اقتصادی ایران به چه صورت خواهد بود.

تحلیل هفته اول مهرماه ۱۴۰۱

در این بخش وضعیت بازار آهن ایران و جهان را در اولین هفته مهر ماه ۱۴۰۱ بررسی می‌کنیم:

بازار مواد اولیه فولادی

در بررسی بازار آهن این هفته، ابتدا به سراغ وضعیت جهانی بازار مواد اولیه می‌رویم. قیمت شمش صادراتی روسیه و ایران نشان می‌دهد که به نسبت هفته گذشته، تغییر چندانی در قیمت‌ها وجود نداشته است. با وجود قیمت کمتر شمش صادراتی ایران در قیاس با شمش روسی، ولی بازار شرقی آسیا روی خوشی به محصول صادراتی ایران نشان نداد. در واقع روسیه پس از اینکه با تحریم‌های اعمالی روبه‌رو شد، با پیش گرفتن سیاست‌های ارزان فروشی مشتریان بازار صادراتی ایران را تصاحب کرد.

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد وارداتی چین در بورس کالای این کشور، حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرد. این افت قیمتی به دنبال کم شدن تقاضا، خصوصا در بخش ساخت و ساز، اتفاق افتاد. بازار قراضه فولادی صادراتی ترکیه، هفته آرامی را پشت سر گذاشت. اما در این میان، قیمت کک افزایش پیدا کرد. اما چطور؟ پس از کاهش حجم عرضه زغال سنگ معادن و کم شدن تولید کک فولادسازی، با توجه به کم شدن مقدار عرضه این ماده در بازار، قیمت کک افزایش یافت.

با وجود افزایش جزئی قیمت ورق گرم از مبادی اصلی، یعنی چین و روسیه، و نیز افزایش تقاضا از سوی اروپا، تغییری در آینده بازار ورق گرم مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب همچنان انتظار می‌رود بازار ورق گرم در دراز مدت، نزولی باشد. تنها در صورتی این روند نزولی به صعودی تغییر می‌کند که قیمت آن از ۶۱۵ دلار بیشتر شود. برای رسیدن به این نتیجه، باید تا زمستان منتظر ماند.

بازار آهن ایران در هفته اول پاییز

قیمت پایه شمش فولادی این هفته به نسبت هفته گذشته حدود ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. بنا به نظر کارشناسان، پیش بینی می‌شود که پایه شمش در هفته بعد در حدود ۱۲۳۹۷۵ تا ۱۳۱۶۴۴ ریال قیمت بخورد. در این صورت، برای عرضه‌های بعدی، سقف قیمتی میلگرد ۱۵۹۰۰ تومان خواهد بود که با وجود قیمت‌های کمتر این مقطع در بازار آزاد، نباید انتظار رونق گرفتن بازار شمش را داشت. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که زمانی معاملات شمش بورسی رونق می‌گیرد که قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار، افزایشی باشد.

به دلیل تعطیلی‌های هفته اول پاییز، بازار مقاطع طویل در سکوت به سر برد. قیمت میلگرد و تیرآهن این هفته کاهشی بود و معاملات با حجم کم انجام شد. پس از مدتی کاهش قیمت، بازار مقاطع تخت این هفته افزایش یافت. هرچند که تعطیلی‌ها باز هم روند صعودی را متوقف و کمی کاهش کرد.

جمع‌بندی

به طور کلی تعطیلی‌های این هفته باعث شد تا قیمت‌ها کمی تعدیل شود و خبر خاصی در بازار آهن نبود. در حال حاضر که خبری از برجام نیست و انتخابات مجلس آمریکا و احتمال برد حذب جمهوری خواه احتمال توافق برجام را کاهش داده، نباید انتظار کاهش قیمت را داشت. انتظار می‌رود در بازه زمانی یک الی دو ماه آینده، نرخ دلار آزاد جهش پیدا کند که به دنبال آن قیمت کالاهای از جمله قیمت آهن و فولاد به خصوص محصولات پرکاربرد همچون قیمت میلگرد ۱۶ اهواز، افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. sahar amani
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۵
    تحلیلاتون بسیار عالی هست. دنبالشون میکنم و از اطلاعاتی که میدین استفاده می کنم ممنون از زحماتتون
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۴۷
      سلام و وقت بخیر. تلاش ما در راستای این هست که با بررسی شرایط بازار آهن داخلی و خارجی، به شما در خرید انواع مقاطعی مثل خرید میلگرد کمک کنیم.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.