تحلیل بازار فولاد دی ماه 1401

3/5 - (2 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد دی ماه 1401

تحلیل بازار فولاد دی ماه 1401

تغییرات قیمت و تحولات بازار جهانی در هفته گذشته را در ابتدا مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۳/۵ - (۲ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم دی ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۰۸ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۶ دلاری داشته است.

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی چین در بازار بورس سنگاپور، به‌علت شیوع دوباره ویروس کرونا از ۱۳۰ دلار تن سی اف ار، به ۱۲۰ دلار کاهش یافت. به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود دولت چین همانند گذشته قیمت سنگ آهن را مدیریت کند.

بازار شمش

براساس گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران با ۸/۵ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته، به ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به ازای هر تن رسید. به‌گفته متال بولتن، تولیدکنندگان بیلت ایران عمدتاً به دلیل از مزیت افتادن صادرات در مقابل فروش در بازار داخلی، از بازار صادراتی دوری گزیده‌اند.

یک منبع نزدیک به تولیدکنندگان شمش در ایران به متال بولتن گفته است که قیمت بیلت در بازار داخلی ایران تقریباً معادل ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن به صورت Ex-work است، در حالی که قیمت فوب بیلت صادراتی ایران ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به ازای هر تن است.

اکثر تولیدکنندگان فولاد ایران با محدودیت مصرف گاز روبرو هستند و ذوب آهن تنها کارخانه‌ای است تولید آن‌ بر گاز مبتنی نیست و فولادسازی آن مبتنی بر کوره بلند و چدن است.

بازار ورق

ورق گرم چینی در این هفته بدون تغییر قیمت معامله شد. همچنین قیمت ورق روسی به ۶۵۵ دلار افزایش یافت. به نظر می رسد با توجه به کاهش ارزش جهانی دلار، انتظار رشد قیمت ورق گرم در سال ۲۰۲۳ دور از ذهن نباشد.

بازار داخلی

در تحلیل این هفته، دو بازار مقاطع طویل و مقاطع تخت را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

مقاطع طویل

در ابتدای این هفته شاهد روند افزایشی در مقاطع طویل بودیم. اما در اواسط هفته به‌دلیل تقاضای خرید کم قیمت در تیرآهن‌ها قیمت تا آخر هفته کاهش داشته است.

مقاطع تخت

متال بولتن، شاخص بیلت صادراتی ایران را از ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار به ازای هر تن، در هفته جاری به ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار، صعودی اعلام کرده است. همچنین با بهبود وضعیت بازار مقاطع تخت فولادی، مخصوصا در آسیا که یکی از بازارهای اصلی اسلب صادراتی ایران است، قیمت اسلب صادراتی کشور افزایش یافت. به علت افزایش قیمت دلار، اسلب و قیمت پایه مبارکه بازار شاهد افزایش قیمت بود.

تحلیل هفته سوم دی ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

مانند هر هفته ابتدا تحلیل را با قیمت مواد اولیه در بازار جهانی آغاز می‌کنیم.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۱۴ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته، ۳ دلار کاهش یافت.

سنگ آهن

همانطورکه در روزهای گذشته شاهد بودیم؛ همزمان با تغییر رویکرد چین در مواجه با شیوع کرونا و کاهش سخت‌گیری‌ها در اعمال محدودیت‌ها؛ روند بازار خود را نیز تغییر داده است.

از همین رو قیمت سنگ آهن رو به رشد است. از طرف دیگر سبز شدن بازار چین، به عنوان بزرگترین بازار فولاد دنیا، به رشد قیمت بازارهای جهانی فولاد منجر شد.

بازار شمش

شمش صادراتی فوب ایران در تاریخ ۴ ژانویه ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار/تن فوب توسط متال بولتن گزارش شد. روز بعد متال اکسپرت، نرخ این ماده را با حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت، حدود ۵۱۲.۵ دلار/ تن اعلام کرد.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی در این هفته بدون تغییر ماند و با قیمت ۶۴۵ دلار معامله شد. قیمت ورق روسی به ۵۹۰ دلار افزایش پیدا کرد. به نظر می‌رسد باتوجه به کاهش ارزش جهانی دلار، قیمت ورق گرم در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد داشت.

مقاطع طویل

در خصوص مقاطع طویل مثل میلگرد و تیرآهن به‌دلیل نوسانات قیمت دلار ، روند کاهشی را در ابتدای هفته تجربه کرد. اما در اواسط هفته دچار افزایش قیمت شد، که پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.

مقاطع تخت

مقاطع تخت این هفته تحت تاثیر نوسانات دلار و افزایش نسبی آن، روند ثابت و رو به رشد را تجربه کرد. البته در میانه هفته به دلیل رقابتی که بر روی ورق فولاد مبارکه در بورس کالا صورت گرفت، نه تنها قیمت ورق بلکه قیمت لوله و پروفیل را نیز تحت تاثیر قرار داد.

تحلیل هفته دوم دی ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

ابتدا مانند هر هفته به قیمت مواد اولیه در بازار جهانی مراجعه می‌کنیم.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۱۷ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۱۷ دلار رسید که به معنای افزایش ۷ دلاریست. دلیل این صعود قیمتی، به افزایش تعداد تقاضا در خرید سنگ آهن بازمی‌گردد.

بازار شمش

روز دوشنبه، در تالار صنعتی بورس کالا، شمش بلوم فولادی با قیمت ۱۷۵۰۰ تومان عرضه شد. این قیمت نشان دهنده پایین آمدن نرخ معاملاتی این هفته نسبت به هفته گذشته است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی به ۶۴۵ دلار و قیمت ورق روسی به ۵۶۰ دلار افزایش پیدا کرد. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش ارزش جهانی دلار، باید انتظار رشد قیمت ورق گرم در سال ۲۰۲۳ را داشته باشیم.

منتهی با توجه به پیش رو بودن فصل زمستان احتمال اوج گیری مجدد کرونا در چین و قرنطینه دوباره این کشور، ممکن است در این فصل کمی قیمت‌های فولاد کاهش یابد.

مقاطع طویل

در خصوص مقاطع طویل، میلگرد به‌دلیل نوسانات قیمت دلار، کاهش ۴۰۰-۵۰۰ تومانی را شاهد بوده است. اما در بازار تیراهن به‌دلیل کمبود موجودی، کاهش قیمت نداشتیم.

از طرف دیگر با افزایش قیمت اهن اسفنجی، شاهد افزایش قیمت شمش بودیم. به‌دلیل اینکه شمش، تعیین کننده قیمت پایه میلگرد است، بنابراین نمی‌توانیم انتظار افت قیمت در بازار میلگرد داشته باشیم.

مقاطع تخت

قیمت ورق سیاه مبارکه در طول هفته به دلیل کاهش نسبی قیمت دلار، به ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت. همچنین در هفته آتی منتظر عرضه ی جدید مبارکه در بورس کالا خواهیم بود که بنابر پیش‌بینی‌ها حدود قیمت پایه آن حول ۱۶۵۰۰ تومان ( بدون ارزش افزوده) با احتساب دلار نیمایی تخمین زده می‌شود. اگر دلار توافقی را مدنظر بگیریم قیمت پایه آن (بدون ارزش افزوده) ۲۱۰۰۰ هزار تومان خواهد بود.

تحلیل هفته اول دی ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

مانند هر هفته ابتدا به قیمت مواد اولیه در بازار جهانی رجوع می‌کنیم.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۳۸۷ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی چین، در بازار بورس سنگاپور، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ همچنان در محدوده ۱۱۳ – ۱۱۰ دلار/تن سی اف آر باقی مانده است .

بازار شمش

قیمت شمش صادراتی ایران به ۴۷۵ دلار افزایش یافت که این اتفاق در پی افزایش قیمت شمش در روسیه، چین و ترکیه است و باعث شده تا قیمت شمش ایرانی تقویت شود.

هرچند به دلیل ورود به فصل زمستان و سرما، همچنین احتمال ورود مجدد ویروس کرونا به چین، قیمت محصولات فولادی از جمله شمش کاهش خواهد یافت.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی به ۵۸۷ دلار و قیمت ورق روسی به ۵۶۷ دلار رسیده است. در دو هفته گذشته، ورق چین به قیمت ۶۰۱ دلار هم رسیده بود، اما به دلیل ورود به فصل سرما و بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به رکود فعالیت اقتصادی و ساخت و ساز در کشور چین در فصل زمستان، قیمت ورق چین باری دیگر کاهش پیدا کرد.

این مساله باعث کاهش قیمت ورق روسی نیز شده است. البته با گذشت از فصل زمستان پیش بینی می‌شود، قیمت ورق دوباره افزایش یابد. به طور کلی افزایش قیمت ورق در سال ۲۰۲۳ دور از ذهن نیست. همین موضوع باعث افزایش قیمت ورق مبارکه در بورس کالا هم خواهد شد.

بازار داخلی

روز دوشنبه، شمش بلوم فولادی در بورس کالا، حدود ۸۷۵ تومان بالاتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته به فروش رفت.

مقاطع طویل

مقطع میلگرد تقریبا هر روز شاهد افزایش قیمت بوده است. از دلایل آن می‌توان به افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت شمش و رسیدن آن به سطح قیمتی ۱۷۰۰۰ تومان اشاره کرد. درحال حاضر میانگین قیمت میلگرد در بازار تهران به حدود ۱۹۰۰۰ تومان می‌رسد.

در بازار تیراهن نیز همچنان هر روز افزایش قیمت را شاهد هستیم. به خصوص در سایزهای ۱۴ تا ۲۰ که به دلیل محدودیت موجودی در بازار نیز افزایش قیمت داشته است.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، به طور متوسط قیمت ورق نازک بار مبارکه به ۲۶۰۰۰ تومان و ضخیم بار آن به ۲۵۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در پی انتشار یک مصوبه جدید از سوی بورس کالا، مبنی بر محاسبه قیمت پایه محصولات از ارز نیمایی به ارز توافقی، قیمت پایه مبارکه در عرضه آتی بالاترخواهد رفت، که به خودی خود باعث افزایش مجدد قیمت خواهد شد.

پیش‌بینی بازار فولاد

بازار فولاد به خصوص در مقطع ورق گرم منتظر عرضه جدید ورق مبارکه است، زیرا هم قیمت دلار نیمایی و توافقی افزایش پیدا کرده، هم قیمت ورق جهانی نسبت به عرضه قبلی که حدود ۵۴۰ دلار بود افزایش یافته و هم مبنای ارز بورس کالا تغییر کرده است.

بنابراین به احتمال زیاد قیمت پایه ورق مبارکه حدودا ۲۳۰۰۰ تومان با احتساب ارزش افزوده خواهد بود. این موضوع هم باعث تثبیت قیمت‌های فعلی در بازار ورق گرم می‌شود، هم قیمت پایه ورق سرد و ورق گالوانیزه را افزایش می‌دهد.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.