تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1401

تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1401

در تحلیل این هفته از مواد اولیه، به قراضه فولادی، سنگ آهن، شمش، اسلب و بیلت می‌پردازیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار خارجی

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۲۴ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

سنگ آهن

در طی دو هفته گذشته، افزایش بی‌سابقه ۶۰ درصدی در قیمت سنگ آهن وجود داشت و قیمت آن به ۱۲۸ دلار رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که این افزایش قیمت سریع‌تر صورت بگیرد.

اما به‌دلیل جشن سال نو چینی‌ها، این افزایش قیمت به تعویق افتاد. با افزایش قیمت سنگ آهن پیش‌بینی می‌شود، قیمت شمش و بیلت جهانی نیز تغییراتی بکند.

بازار شمش فولادی و اسلب

با افزایش قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن، قیمت شمش افزایش پیدا خواهد کرد. همین امر باعث افزایش قیمت مقاطع طویل، از جمله قیمت میلگرد و تیرآهن می‌شود.

از طرفی پس از تحریم روسیه و کاهش صادرات اسلب آن به اروپا و آمریکا، صادرات این کشور روانه آسیا شد و قیمت‌های اسلب جهانی سقوط پیدا کرد.
اکنون این تحول تقریبا برعکس شده و با کاهش صادرات فولاد روسیه، بهای اسلب چند روزیست که بالاتر از بیلت است.

در واقع روس‌ها در حال عقب‌نشینی از سیاست رقابت منفی در بازار بوده که خبر بسیار خوبی برای ۳ صادرکننده عمده اسلب ایران شامل فولاد هرمزگان، خوزستان و مبارکه است و ما پیش‌بینی انتظار تداوم رشد این اختلاف اسلب طی هفته‌های آتی را داریم.

بازار داخلی

در بازار داخلی، روند افزایشی در همه مقاطع فولادی وجود داشت.

مقاطع طویل

تیرآهن از ۲۷ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید. از طرف دیگر نبشی از کیلویی ۲۲ هزار تومان به ۲۴.۵ هزار تومان و ناودانی از کیلویی ۲۲ هزار تومان به ۲۵.۵ هزار تومان رسیده است. تیرآهن هاش هم (H) به‌همین صورت روند قیمتی رو به بالا داشته است.

پیش بینی

عوامل موثر بر روی این فضای افزایشی را می‌توان افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ قیمت سنگ آهن و تب و تاب بازار در آخر سال دانست. از طرفی دیگر، انتظار تورم در بازار برای سال بعد، خود باعث ایجاد تورم، قبل از سال جدید می‌شود و به‌دلیل کسری بودجه، بانک مرکزی مجبور به چاپ پول خواهد بود که همه این عوامل باعث ایجاد بازار افزایشی و رشد شدید قیمت‌ها است.

تحلیل هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

در بازار مواد اولیه این هفته چه می‌گذرد؟

قراضه فولادی

شاخص قیمت قراضه وارداتی ترکیه، در طی یک ماه اخیر حدود ۴۰ دلار افزایش قیمت داشته و از ۳۸۰ دلار به ۴۲۶ دلار رسیده است.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور پس از رسیدن به سطح قیمتی ۱۲۸ دلار، بار دیگر شاهد کاهش قیمت بوده و به سطح قیمتی ۱۲۵ دلار رسید.

بازار شمش

طی یک ماه اخیر، در پی افزایش قیمت مواد اولیه که شامل قراضه و سنگ آهن می‌شود، بازار شمش نیز در بازار بین المللی صعودی بوده و به‌همین دلیل قیمت شمش روسیه به ۵۴۵ دلار و قیمت شمش چین به ۵۵۵ دلار رسیده است. قیمت شمش ایران نیز مانند روسیه به ۵۴۴ دلار ثبت شده‌است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی به ۶۳۰ دلار و قیمت ورق روسی به ۶۹۵ دلار رسیده است. با توجه به افزایش قیمت ورق در بازار بین المللی همانطور که در هفته‌های گذشته پیش‌بینی کردیم، قیمت پایه ورق مبارکه به سطح قیمتی ۱۸۰۰۰ رسید، که در نهایت با نرخ ۲۷۰۰۰ تومان (بدون ارزش افزوده) معامله شد.

بازار داخل

در این هفته قیمت شمش بورس کالا به صورت میانگین به حدود ۱۷۰۰۰۰ ریال رسید. پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه شمش برای هفته آینده بین ۱۶۸۳۵۲ تا ۱۷۸۷۶۶ خواهد بود.

مقاطع طویل

بازار مقاطع طویل در چند روز اخیر، به‌ویژه بعد از افزایش قیمت شمش، مجددا افزایش پیدا کرده است. همانطور قیمت میلگردهای نقدی بورس به صورت تحویل فوری به ۲۱۰۰۰ تومان و قیمت میلگردهای اعتباری بورس به حدود ۲۲۰۰۰ تومان رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که عرضه‌های شمش به دلیل محدودیت در تولید و کمبود ماده اولیه (اهن اسفنجی) محدود باشد، بازار مقاطع طویل همین‌طور ادامه دار خواهد بود.

در بازار تیرآهن نیز، به‌علت کمبود تولید برخی از سایزهای ذوب آهن، مانند تیرآهن‌های سبک و تیرآهن ۲۲، افزایش قیمت دلار و شمش باعث افزایش قیمت تیرآهن به‌صورت روزانه شده است تا جایی که قیمت کیلویی تیرآهن در اصفهان طی یک ماه، از حدود ۲۴۰۰۰ تومان به ۲۸۰۰۰ تومان رسید.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، قیمت تمام شده ورق گرم مبارکه در بورس کالا با احتساب ارزش افزوده به ۲۹۵۰۰ رسید. از سوی دیگر قیمت ورق مبارکه در بازار نیز به ۳۲۰۰۰ تومان رسید. با توجه به افزایش قیمت اسلب و رسیدن به سطح قیمتی ۲۰ هزار تومان عملا کاهش قیمت شدید ورق را غیر منطقی کرده است.

پیش بینی بازار آهن

بازار فولاد در فصل زمستان مانند سال‌های گذشته به‌دلیل قطعی گاز، شاهد محدودیت در عرضه مواد اولیه به‌خصوص آهن اسفنجی و همچنین شمش فولادی بوده است. همین امر باعث افزایش قیمت محصولات نهایی مانند میلگرد، تیرآهن و انواع ورق می شود.

حال باید افزایش نرخ دلار و رسیدن به سطح قیمتی ۴۵۰۰۰ تومان و همچنین دید منفی سرمایه گذاران و تجار نسبت به آینده و سال جدید را اضافه کرد که عملا باعث خرید زودهنگام کالا توسط تجار شده است.

تحلیل هفته دوم بهمن ماه ۱۴۰۱

بازار جهانی

طی تغییر و تحولات هفته گذشته در مواد اولیه و مقاطع فولادی بازار جهانی همراهتان هستیم.

سنگ آهن

هفته گذشته، آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی در چین، به دلیل تعطیلات سال نو چینی، تغییر چندانی نداشت و در ثبات نسبی بود. آخرین قیمت، حدودا ۱۲۷ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

قراضه

بازار وارداتی قراضه در ترکیه، تا قیمت ۱۵ دلار رشد داشته است و حدود ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۳۹۷ دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۰ دلار بالا رفته و ۴۳۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

بیلت

بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته به ۵۵۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت ۵۱۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد و بدون تغییر ماند. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته به دلیل تعطیلات تغییر زیادی نداشت و ۵۸۳ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۱۵ دلار افت داشته که ۵۸۵ دلار هر تن سی اف آر گزارش شده است.
بیلت صادراتی ایران نیز ۵ دلار بالا رفته و ۵۴۳ دلار هر تن فوب است.

مقاطع طویل

هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به دلیل تعطیلات سال نو تغییری نداشت و با یک دلار افت هفتگی ۶۳۱ دلار هر تن فوب ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار کاهش قیمت داشته و به ۶۹۰ دلار هر تن فوب رسید.

ورق

هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۶۹۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه، ثبات داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز ۱۲ دلار رشد داشته و به ۶۴۴ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۲۰ یورو رشد داشته. ۷۶۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

بازار داخلی

در تحلیل بازار داخلی این هفته، به مقاطع طویل و ورق می‌پردازیم.

مقاطع طویل

بازار میلگرد به جز صعود در روزهای ابتدایی هفته، تغییری نداشت. قیمت شمش افزایش داشته و آهن اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست. خبر افزایش قیمت گاز و برق از اول اسفند که طبق روال هر سال بالا خواهد رفت مزید بر علت شده است.

ورق

برخلاف مقاطع طویل، ورق هفته پرنوسانی را سپری کرد. ابتدای هفته روند صعودی داشت و در اواسط هفته با نزول همراه شد و پس از آن، همین نوسان برای نیمه دوم هفته تکرار شد.

شرایط جوی، عرضه محصول از کارخانه اکسین را به شدت کاهش داده‌است. افزایش قیمت اسلب روی قیمت این کالا تاثیر مستقیم خواهد داشت.
ورق سرد با محدودیت عرضه شدید روبروست. کارخانه‌های مصرف‌کننده با وزارت صمت در این مورد جلسه داشته‌اند. با این حال آخر هفته با آرامش بازار ارز قیمت‌ها باز شد. تفاوت قیمت کارخانه با بازار بسیار زیاد است.

تحلیل هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

مانند هر هفته، تحلیل این هفته را هم ابتدا با مواد اولیه بازار خارجی آغاز می‌کنیم.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۰۸ دلار معامله شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی چین در بازار بورس سنگاپور، رو به رشد بود تا زمانیکه با انتشار خبرهای منفی از شیوع بیماری کوید ۱۹، کاهش پیدا کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود همانند گذشته دولت چین قصد دارد قیمت سنگ آهن را مدیریت کند.

بازار شمش

طبق آخرین گزارش دریافتی از وضعیت صادراتی فولاد ایران، آخرین نرخ شمش صادراتی ایران فوب بنادر جنوبی کشور حول ۵۲۸ دلار/تن اعلام شده است. در بغداد نرخ میلگرد ایران از درب انبار خودشان حول و حوش تنی ۶۰۰ دلار پیشنهاد می‌شود و این درحالیست که میلگرد ترکیه از درب کارخانه ترکیه، حول ۷۲۰ دلار/تن خریداری شده و در بغداد، تنی ۸۰۰ دلار درب انبار به مصرف‌کنندگان داخلی عراق پیشنهاد می‌شود.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی در این هفته با کمی روند کاهشی معامله شد و قیمت ورق روسی به ۶۹۵ دلار افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد با توجه سال نو چینی‌ها، همچنان انتظار رشد قیمت ورق گرم در سال ۲۰۲۳ دور از ذهن نباشد.

بازار داخلی

در این هفته گزارشی از مقاطع تخت به دستمان نرسید. بنابراین تنها با تحلیل مقاطع تخت در خدمتتان هستیم.

مقاطع طویل

این هفته هم مانند هفته گذشته شاهد تغییر چندانی نبودیم. در اوایل هفته روند نوسانی پیش رفت و در انتهای هفته از ثبات تقریبی برخوردار بود.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.