تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1400

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1400

تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1400

مطابق پیش‌بینی‌ها، این هفته نیز شاهد ثبات در تقاضا و عدم رشد قابل ملاحظه در قیمت سنگ آهن بودیم. به طوری که از هفته گذشته تا کنون تنها شاهد 2 دلار رشد قیمت در این ماده خام بودیم و در انتهای هفته قیمت به 107 دلار رسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته سوم آذر ماه ۱۴۰۰

در حوزه cis این هفته شاهد کاهش قیمت بیلت بودیم و قیمت این مقطع به ۶۰۵ دلار رسید. حمایت ۶۰۰ و ۵۹۰ دلاری سطوح حمایتی بعدی‌ خواهند بود. بورس کالا هفته ی آرامی را سپری کرد به طوری که شمش برخی برندها ۱ تا ۲ درصد رقابت شد و در برخی برند ها در قیمت پایه معامله شد. دلار در بازار آزاد همچنان اسیر قیمت سازی دلالان بوده و افزایش نگرانی‌ها از سیاست‌های خارجی مانع از اتمام صف های خرید در صرافی‌ها شده است. دلار نیمایی نیز این هفته با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضای وارد کنندگان کمی افزایش یافت.

تحلیل هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۰

این هفته برخلاف پیش بینی‌ها، شاهد رشد هرچند موقت قیمت سنگ آهن خام با خلوص ۶۲% وارداتی چین بودیم. این هفته قیمت این ماده تعیین کننده قیمت محصولات فولادی، از بازه ۹۰ دلار به ۱۰۵ دلار رسید. برای هفته آینده، به نظر می‌رسد که احتمال کاهش قیمت‌ها از سقف روند نزولی، از افزایش قیمت این هفته، بیشتر باشد. در صورتی که سنگ آهن بتواند از ۱۲۰ دلار عبور کند، چند ماه روند نزولی سنگ آهن پایان خواهد یافت.

قیمت بیلت حوزه cis، در نبود تقاضای جهانی و رکود و ترس از سویه جدید ویروس کرونا به ۶۱۷ دلار سقوط کرد به نظر می‌رسد سطح حمایتی ۶۰۰ دلاری و سطح مقاومتی ۶۷۰ دلاری طی ماه‌های آتی بازه نوسانی برای تغییرات قیمت این مقطع فولادی باشد. این موضوع همچنبن بر قیمت تیرآهن این هفته، تاثیر گذاشت، به‌طوریکه در اواخر هفته شاهد کاهش اندکی در قیمت این مقطع فولادی بودیم.

در بازار دلار آزاد ، برخلاف پیش‌بینی‌ها هیجانات حاکم بر بازار موقتی بود و سطح قیمتی مجددا به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت. دلار نیمایی، دست خوش نوسانات هیجانی نشد و در محدوده ۲۳۶۰۰ تومانی ثابت بود.

بورس کالا همچون هفته گذشته بازار سردی را تجربه کرد. هرچند از نظر معامله گران، قیمت های کنونی جهت خرید کم ریسک محسوب می‌شوند و احتمالا کاهش بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار است.
به طور کلی باید در نظر داشت که از ابتدای سال تا کنون صادرات مقاطع فولادی کاهش یافته و صادرکنندگان نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند.

در آخر باید بگوییم که قیمت ورق و قیمت استیل در این هفته، باتوجه به ثبات تقاضا، تغییر چندانی نداشت و هفته آرامی را تجربه نمود.

تحلیل هفته اول آذر ماه ۱۴۰۰

از آنجا که روند افزایشی قیمت سنگ آهن جهانی با خلوص ۶۲ درصد ثبات نداشت، بنابراین انتظار می‌رود که بار دیگر به کف ۸۵ دلار بازخواهد گشت. به موازات سنگ آهن، روند نزولی بیلت حوزه CIS نیز باعث توقف قیمت این مقطع در حدود ۶۳۰ دلار شد. قیمت بیلت ایران نیز نزول بود.

در هفته اخیر، هیجانات بازار دلار به دلیل دخالت‌های اخیر دولت در بازارهای اقتصادی و روند مقاومتی در مقابل کاهش قیمت و شتابزدگی بازار در خصوص نتایج مذاکرات آتی، سبب روند صعودی نرخ ارز شده است. چنین شرایطی موجب شد تا یکبار دیگر بازار نرخ قیمت ۲۹۲۰۰ تومان را تجربه کند. در صورت ادامه روند فعلی و مشکلات اقتصادی، این نرخ پتانسیل رشد بیشتر را نیز دارد. این در حالیست که با وجود ثبات قیمت دلار نیمایی، امکان رشد قیمت آن طی هفته آتی وجود دارد. لذا انتظار می رود بازار مقاطع فولادی نیز در هفته آتی دچار سرگردانی باشد.

علی‌رغم ثبات نسبی قیمت‌های جهانی و همچنین ثبات دلار نیمایی طی هفته جاری، با توجه به هیجانات اخیر بازار ارز در ایران، انتظار می‌رود تقاضا در بورس کالا نیز به‌صورت هیجانی افزایش یابد. به دنبال این اتفاق، باید شاهد افزایش قیمت مقاطع در هفته آتی باشیم. هرچند نتایج مذاکرات هفته آتی و امکان آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران می‌تواند در تغییر این روند موثر باشد.

با وجود سردی بازار بورس طی هفته گذشته، هیجانات اخیر بازار ارز از یک سو و افزایش احتمالی قیمت انواع مقاطع فولادی از سوی دیگر، به نظر می‌رسد طی هفته آتی شاهد افزایش تقاضا در بورس کالا و همچنین مقاطع فولادی باشیم. تحلیل هفته اول آذر آیرومارت را در ویدئوی زیر ببینید:

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.