تفاوت ورق آلومینیوم و گالوانیزه چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

تفاوت ورق آلومینیوم و گالوانیزه چیست؟

تفاوت ورق آلومینیوم و گالوانیزه

ورق آلومینیوم و گالوانیزه دو مورد از رایج‌ترین مقاطعی به‌شمار می‌روند که در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند. اما هنگام انتخاب مواد برای پروژه خود، درک تفاوت بین آلومینیوم و ورق گالوانیزه بسیار مهم است. هر دوی این ورق‌ها، مزایا و معایب منحصر به خود را دارند، بنابراین باید متناسب با نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

ما در این مقاله به ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم و فرق ورق آلومینیوم و ورق گالوانیزه را به شما توضیح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تفاوت بین ورق آلومینیوم و ورق گالوانیزه

موارد استفاده از ورق آلومینیوم چیست؟

ما در ابتدای متن، موارد استفاده و ویژگی‌های هر دوی این ورق‌ها را توضیح می‌دهیم تا درک آن برای شما راحت‌تر باشد. شما می‌توانید از آلیاژهای آلومینیوم برای اهداف مختلفی از جمله حمل و نقل، ساخت و ساز، کالا و تجهیزات الکتریکی استفاده کنید.

از ویژگی‌های این فلز می‌توان به وزن سبک، استحکام قابل قبول، رسانایی و مقاومت به خوردگی اشاره کرد. درواقع همین مزایا نیز محبوبیت بالایی را برای این آلیاژ، در صنایع مختلف رقم زده است.

از آنجایی که آلومینیوم چگالی کمی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است، برای اهداف الکتریکی مفید محسوب می‌شود. این فلز می‌تواند از کابل‌ها در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محیطی محافظت کند. در واقع، انعطاف‌پذیری بالاتری از مس دارد و این یعنی که ادغام سیم‌های آلومینیومی با هم راحت‌تر است.

همچنین می‌توانید از ورق آلومینیوم برای حمل و نقل استفاده کنید. این به دلیل استحکام و وزن آن است. خودروهایی که با ورق آلومینیوم ساخته می‌شوند، وزن سبک‌تری دارند که این موضوع حرکت خودرو را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند کارایی سوخت را بهبود بخشد. اما یک ماده سنگین‌تر مانند فولاد گالوانیزه، باعث ایجاد مصرف سوخت بیشتری می‌شود.

آلومینیوم به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا، در ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. این ماده همچنین به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. زیرا که رادیاتور خوبی برای گرما به حساب می‌آید و دارای روکش آنودایز شده است.

علاوه بر این، می‌توانید آلومینیوم را به اندازه و شکل مورد نیاز خود برش دهید، تا کنید، پانچ کنید و به شکل منحنی درآورید. این به شما امکان می‌دهد ورق‌ها را با خلاقیت بیشتری برای اهداف مختلف ازجمله معماری تغییر دهید.

تفاوت بین ورق گالوانیزه و آلومینیوم

موارد استفاده از ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه به طور سنتی برای کارهای ساختمانی از جمله ساختمان‌های اسکلت فلزی، بالکن، نردبان، راهروها، راه پله، نرده و سقف به کار می‌رود. این فلز با داشتن ضخامت پوشش ۸۵ میکرون، می‌تواند از یک ساختمان، بیش از ۱۰۰ سال محافظت کند.

روی این ورق‌ها، پوششی از فلز روی اعمال می‌کنند که از رسیدن مواد خورنده به لایه زیرین جلوگیری می‌کند و باعث دوام و ماندگاری بیشتر می‌شود. این موضوع سبب شده تا بتوان از محصولات گالوانیزه در فضای باز و خصوصا در مناطق مرطوب، بدون اینکه زنگ بزند، استفاده کنید.

در ضمن، این ماده در تولید انواع خودرو و هواپیما نیز استفاده می‌شود. این کاربردها شامل کاپوت، گلگیر، سقف، نشیمنگاه، ترمزهای دستی و عناصر مختلف دیگر است.

به طور کلی، فولاد گالوانیزه بیشتر برای تجهیزات و کاربردهایی در فضای باز، درمعرض زنگ زدن و خوردگی، یافت می‌شود که به استحکام مکانیکی و مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی نیاز دارند.

فرق ورق گالوانیزه و آلومینیوم

تفاوت بین ورق آلومینیوم و گالوانیزه چیست؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت های ورق آلومینیوم و گالوانیزه خواهیم پرداخت:

۱. هزینه

قیمت ورق گالوانیزه به طور قابل توجهی بیشتر از قیمت ورق آلومینیوم است.

۲. استحکام و قدرت

فولاد گالوانیزه بسیار مستحکم‌تر از آلومینیوم است و برای پروژه‌هایی که به استحکام و دوام بیشتری نیاز دارند، به کار می‌رود. البته می‌توان ازطریق فرایندهایی مانند فورجینگ، استحکام آلومینیوم را به استحکامی قابل مقایسه با فولاد گالوانیزه رساند.

۳. مقاومت به خوردگی

آلومینیوم در مقایسه با گالوانیزه، در برابر خوردگی مقاوم‌تر است که آن را به ماده محبوب‌تری برای استفاده در پروژه‌های خارج از منزل تبدیل می‌کند. زیرا در برابر تاثیرات ناشی از انواع آب و هوا از جمله باران، دوام بیشتری از خود نشان می‌دهد.

اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فولاد گالوانیزه نسبت به آلومینیوم، درمقابل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب باران، مقاومت به خوردگی بیشتری خواهد داشت.

۴. وزن

یکی از بزرگترین مزایای ورق گالوانیزه، استحکام و دوام عالی آن است. اما این فلز ۲۵۰ درصد چگال‌تر از آلومینیوم است و وزن بسیار سنگین‌تری دارد. بالا بودن وزن ورق گالوانیزه سبب شده تا برای اقلام روزمره محبوبیت کمتری داشته باشد و بیشتر برای اجسام ساکن به کار ‌رود. همچنین در هنگام فشار یا گرما کمتر خم می‌شود.

از طرف دیگر، آلومینیوم چگالی کمتری دارد، وزن آن سبک‎تر است و شکل‌دهی آن نسبت به فولاد راحت‌تر صورت می‌گیرد.

خوردگی ورق آلومینیوم

۵. رسانای گرمایی

آلومینیوم رسانایی بیشتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد. در واقع، رسانایی آن برای انتقال موثر گرما چهار برابر بیشتر است. آلومینیوم یکی از بهترین مواد برای انتقال حرارت محسوب می‌شود، بنابراین این فلز را برای خطوط انتقال، محبوب می‌کند.

این هدایت حرارتی عالی، به دلیل نگه داشتن ذرات فلزی توسط پیوندهای فلزی قوی است. قطعات الکترونیکی آزاد درون فلز می‌توانند آزادانه به اطراف حرکت کنند و به آلومینیوم اجازه می‌دهند الکتریسیته و گرما را به طور موثر هدایت کند.

۶. خواص جوشکاری

آلومینیوم دارای چندین ویژگی مثبت است که فرآیند جوشکاری آن را از سایر انواع فولاد متفاوت می‌کند. این شامل پوشش سطح اکسید آلومینیوم، هدایت حرارتی بالا و دمای ذوب پایین می‌شود. به علاوه، با رسیدن دما به نقطه ذوب، رنگ مواد تغییر نمی‌کند.

از طرف دیگر، هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه باید محتاط باشید. به این دلیل که برای جوشکاری ایمن این فلز، باید از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید و از کدهای ایمنی برای محافظت از خود و محیط اطرافتان در برابر دودهای سمی پیروی کنید.

۷. قابلیت تمیز کردن

آلومینیوم، فلزی سبک و در عین حال مستحکم است و هنگام تمیز کردن آن به مراقبت خاصی نیاز دارید. با تمیز کردن منظم آلومینیوم، از تجمع اکسید جلوگیری می‌شود.

خوشبختانه می‌توانید سطوح و تجهیزات آلومینیومی را با استفاده از مایع شوینده یا سرکه سفید و یک پارچه برای از بین بردن لکه‌های سطح، تمیز کنید. از طرف دیگر، می‌توانید فولاد گالوانیزه را با امولسیفایر آب با pH 12 یا کمتر، تمیز کنید. سپس می‌توانید فلز را با آب تازه بشویید و با یک پارچه نرم پاک کنید.

۸. زیبایی ظاهر

یکی دیگر از دلایل محبوب استفاده از آلومینیوم، ظاهر زیبای آن است. این ماده دارای انواع پرداخت‌ها و رنگ‌ها، از جمله آنودایز است که تضمین می‌کند زیبایی ظاهری بالایی داشته باشد.

تفاوت بین ورق گالوانیزه و آلومینیوم

ورق آلومینیوم بهتر است یا ورق گالوانیزه؟

کمی سخت است که بگوییم کدام یک از این‌ها برایتان بهتر است، زیرا این موضوع به نیاز شما بستگی دارد. آلومینیوم سبک‌تر است، خاصیت هدایت حرارتی دارد، هزینه اولیه ارزان‌تری دارد و ضد خوردگی است.

برای گرم کردن سریع وسایل از آلومینیوم استفاده کنید. این شامل فر، آبگرمکن، تابه پخت و پز و شومینه است. رسانایی حرارتی این ماده آن را برای این اهداف مفید می‌کند. در مقابل، برای کارهای ساختمانی از ورق گالوانیزه استفاده کنید. این شامل بالکن‌ و نرده‌ها می‌شود.

خرید انواع ورق آلومینیوم و گالوانیزه از آیرومارت

ما در آیرومارت انواع ورق ها را با قیمت مناسب ارائه می‌کنیم. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه ۳ میل، قیمت ورق st37 و …، وارد سایت ما شوید و در کمترین زمان ممکن، سفارش خود را ثبت کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.