انواع سازه های پیش ساخته و آشنایی با ویژگی های هرکدام

3.7/5 - (4 امتیاز)

انواع سازه های پیش ساخته و آشنایی با ویژگی های هرکدام

انواع سازه های پیش ساخته

یکی از پدیده‌های غیرقابل انکار صنعت ساخت‌وساز، سازه پیش ساخته است که اغلب در نمایشگاه‌ ساختمان نیز علاقه‌مندان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. از مهم ترین دلایل این استقبال، مزیت‌های بسیار زیاد سازه های پیش سازی شده در مقایسه با سایر سازه‌هاست.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

تعریف ساختمان پیش ساخته

در این روش، بدون هیچ مشکلی، می‌توان قطعات مختلف را جدا کرد و به مکان‌های مختلف منتقل نمود. به این ترتیب به نظر می‌رسد پیمانکاران و مالکان، بیشتر به سمت روش های پیش ساخته کردن ساخت و ساز مورد نظرشان تمایل پیدا کرده‌اند. زیرا بدون محدودیت در خلاقیت، می‌توانند آنچه در ذهن دارند را با هزینه پایین اجرا کنند.

تعریف ساختمان پیش ساخته

ساختمان یا سازه پیش ساخته به انگلیسی که آن را prefabricated یا به اختصار prefab توصیف می‌کنند، سازه‌ای است که با استفاده از قطعات ازپیش‌ساخته‌شده و حاضرو‌آماده ساخته می‌شود. اجزای این سازه همگی از پیش در کارخانه ساخته شده‌اند. در مرحله‌ی بعد، در محل، یا به عبارتی سرِ زمین، قطعات، حمل و مونتاژ می‌شوند تا یک بنای کامل را تشکیل دهند. به عبارت دیگر، پیش‌ساخته‌ها سازه‌‌هایی مونتاژ شده از اجزای آماده‌اند که نیازی به عملیات اضافی، مانند برش یا اتصال، در محل ساختمان ندارند.

مصالح سازه های پیش ساخته

مصالح سازه های پیش ساخته

انواع مصالح سازه های پیش ساخته عبارتند از:

  •  پنل‌های بتنی؛
  •  قاب‌های فولادی؛
  •  فرآورده‌های چوبی.

خانه پیش‌ ساخته با چوب

خانه پیش‌ ساخته با چوب

خانه پیش ساخته چوبی قیمت کمتری در مقایسه با انواع دیگر دارد. اما در کل قیمت خانه های پیش ساخته بسیار کمتر از انواع قدیمی و سنتی با مصالح بنایی است.

از طرفی سیستم‌های الواری می‌توانند نسبتاً سنتی باشند، زیرا ساخت‌و‌ساز آنچه را که باید در محل با استفاده از اجزایی مانند گل میخ‌های چوبی و غلاف‌های طرح چوب پلاستیکی تولید شود، ممکن می‌کنند.

خانه پیش ساخته چوبی می‌تواند از تیرهای‌ ساخته شده از چوب استفاده کند که دهانه‌های بلندتری را با تیر نسبتاً سبک وزن اجرایی می‌کنند. گزینه دیگر، سیستم های پانل عایق سازه‌ای است که از گل میخ های کمتری استفاده می‌کنند و تا حدی به پیوند بین هسته عایق صلب و مواد روکش بیرونی برای استحکام متکی‌اند.

خانه پیش ساخته فولادی

مصالح سازه های پیش ساخته

در روش‌های ساخت‌وتولید مدرن با پروفیل فولادی برای خانه های پیش ساخته، معمولاً از فولاد گالوانیزه سبک استفاده می‌شود که به لحاظ اقتصادی سنجیده‌تر ‌هم ارزیابی می‌شوند. قیمت ورق گالوانیزه هرچند از چوب بیشتر است اما استحکام بالایی دارد و در اقلیم‌های مرطوب، دوام بهتری را خواهد داشت.

پنل های بتنی پیش‌ساخته

دیوارهای پیش ساخته بتنی یکی از high-class ترین انواع ساختمان‌ های پیش ساخته را ارائه می‌دهند. این دیوارها روی ریل‌های فولادی سوار می‌شوند و گاهی قابلیت جابه‌جایی دارند.
به لحاظ فن تولید، بتن پیش‌ساخته یک فرآورده ساختمانی است که با ریخته‌گری بتن در قالب، شکل‌ می‌گیرد و قابلیت استفاده مجدد هم دارد. این اجزاء پیش‌ساخته بتنی رنگ‌های متنوعی دارند که با کامپیوتر و به لطف پیشر‌فت هنر دیجیتالی نقش و نگارهای ساده‌‌شده‌ی زیبایی را به خود گرفته‌اند.

انواع سازه های پیش ساخته

انواع سازه های پیش ساخته

در این بخش از مطلب بنا داریم تا به انواع ساختمان های پیش ساخته بپردازیم. کلا ما دو نوع سازه داریم که به صورت پیش‌ساخته تولید می‌شوند:

  •  سیستم مدولار؛
  •  سیستم LSF؛
  •  سیستم پنلی.

هرسه‌ی این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. به همین جهت توصیه ما این است که از مزایای هرسه رو‌ش برای فائق آمدن به کم‌وکاست‌های دیگری استفاده کنید. این‌ امر، نیازمند هوشمندی و شناخت بالای هریک از این متد‌های ساخت‌وتولید پیش‌ساخته است.

تفاوت سیستم مدولار و سیستم پانلی

مزیت اصلی ساخت‌و‌ساز مدولار، صرفه‌جویی در زمان و بازگشت سریعتر سرمایه‌گذاری است. از آنجایی که ساخت‌وساز مدولار امکان مونتاژ صنعتی را فراهم می‌کند که همزمان با آماده سازی سایت اتفاق می‌افتد، کل زمان لازم برای ساخت یک سازه را می‌توان به طور چشمگیری کاهش داد.

از طرف دیگر، عیب اصلی ساخت و ساز پانلی هزینه‌های زیاد برای حمل‌و‌نقل پانل‌هاست. این ممکن است در نهایت آن‌ها را گران‌تر از زمانی بکند که سازنده آنها را خودش درمحل ساخته باشد. اما حتی با این وجود، هنوز هم‌صرفه‌جویی در زمان وجود دارد. ایراد عمده دیگر در کنترل کیفیت است. گاهی پنل‌ها در محل اجرا کمی دچار اعوجاج می‌شوند. برای همین بهتر است از سیستم مدولار استفاده کنید اما از مزایای سیستم پنلی هم بهره‌ببرید.

چون این روش مزایای زیادی دارد که بخش عمده‌ی آن مربوط به خاصیت انعطاف‌پذیری و سرعت اجرای تیغه‌هاست. پنل‌ها امکان استفاده از رنگ‌های کامپیوتری را به شما می‌دهند. همچنین، می‌توانید از ورق رنگی برای تنوع بیشتر روی پانل‌ها استفاده کنید. که البته این دومی را در سیستم مدولار هم خواهید داشت.

روی هم رفته، به کمک تکنولوژی سازه پیش‌‌ساخته یک محصول با کیفیت و همگن به لحاظ سازه‌ای خواهید داشت. بین سیستم مدولار و پانلی با سیستم دیگر که ال‌اس‌اف نام دارد تفاوت‌هایی وجود دارد که در بخش بعدی این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

مزیت های ساختمان های پیش ساخته

تفاوت سیستم‌های مدولار و پانلی با سازه lsf

سازه LSF نوع جدیدی از سازه های پیش ساخته است که به لطف پروفیل‌های مقاوم فولادی و گاهی آلیاژهای آلومینیوم، به خصوص برای قاب‌ پنجره‌ و چارچوب‌ها، امکان ایجاد یک سازه سبک، پایدار و سازگار با محیط زیست را فراهم می‌کنند.

سازه های LSF به سرعت اجرا می‌شوند و در شرایط بحرانی بهترین انتخاب برای تولید انبوه مسکن برای کسانی محسوب می‌شوند که به طور مثال بعد از یک طوفان یا حادثه طبیعی خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

بارزترین ویژگی این سازه‌ها استفاده از مقاطع فولادی جدار نازک است که به کمک عملیات نورد سرد تولید شده‌اند. مقرون‌به‌صرفه‌ بودن و مقاومت لرزه‌ای بالا دو ویژگی‌ اصلی چنین سیستم‌های پیش‌ساخته‌ای است. شما می‌توانید بخشی از انواع سازه فلزی را با کمک این روش اجرا کنید. به این معنی که حتما قرار نیست همه‌ی یک بنا از روش‌ پیش‌ساخته تولید شده ‌باشد.

مزیت های ساختمان های پیش ساخته

ساختمان های پیش ساخته مزیت‌های جالب توجهی دارند. در این بخش قصد داریم تا شما را با این امتیازات غیرقابل قیاس بیشتر آشنا کنیم.

سازگاری زیست محیطی
سازه های پیش ساخته

اولین مزیت خانه پیش ساخته این است که به نسبت با مثلا سازه بتن‌ آرمه که فونداسیون عمیقی را در دل زمین نیاز دارد، این ساختمان‌ های پیش ساخته با محیط زیست سازگارند.
در واقع، پیش ساختگی، خطر کمتری در رابطه با مشکلات ناشی از ایجاد آلودگی، از بین رفتن رطوبت در مناطق جنگلی و سایر خطرات زیست محیطی ایجاد می‌کند، زیرا کارگران کارهای اصلی را در محیط‌های تحت کنترل کارخانه ایجاد انجام می‌دهند.

بهره برداری حداکثری از تکنولوژی ساخت و تولید و مدل‌سازی

باید گفت صنعت ساختمان به دلیل نوآوری در تکنولوژی ساخت و‌ساز، پیش ساختگی و مدولارسازی را دوباره اختراع کرده است. فناوری BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) ابزار مفیدی است که صنعت ساختمان را از نظر زیست محیطی پایدارتر و اقتصادی‌تر می‌کند.

BIM فناوری و ساخت و ساز را ترکیب می‌کند تا به پیمانکاران و شرکت ها کمک کند تا محدوده پروژه را تجسم کنند. ادغام فناوری و ساخت و ساز می‌تواند تفاوت‌های هزینه و مواد را در پی داشته باشد. بنابراین می‌تواند هزینه‌های مصالح ساختمانی و اتلاف ساعات کار را کاهش دهد.

اخیراً، مواد پیش ساخته در این شکل از مهندسی ساختمان هم بسیار بهبود یافته‌اند تا سازه‌ها و مجموعه‌های پیش‌ساخته به اندازه ساختمان‌های سنتی مستحکم شوند و بدین شکل، تفاوت اسکلت فلزی و بتنی با ساختمان‌ های پیش‌ساخته کمتر و کمتر شود.

خانه پیش ساخته فولادی

حوادث کمتر، امنیت بیشتر

اگرچه کارگاه‌های ساخت‌و‌ساز ایمنی را در اولویت قرار می دهند، اما کارگران به دلیل تغییر شرایط زمین، شرایط مربوط به آب و هوا و باد، بیشتر آسیب می‌بینند. به این اعتبار، ساخت‌و‌ساز یک صنعت پرحادثه است. بنابراین، پیمانکاران می‌خواهند روند‌ها و روش‌های ایمن‌تری را جا بیندازند. با سازه های پیش ساخته، میزان بروز حوادث از آنجایی که بخش عمده‌ی کار در محیط ایمن‌شده کارخانه انجام می‌گیرد، تا میزان بالایی کم می‌شود. همچنین برای ساکنان در همسایگی، میزان بروز حوادث بسیار پایین می‌آید.

قیمت پایین سازه های پیش ساخته

همانطور که در بالا هم ذکر شد، قیمت خانه های پیش ساخته خیلی مناسب تمام می‌شود. درواقع، صنعت ساختمان سالانه با افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز مواجه است که سال‌به‌سال حاشیه سود را کمتر می‌کند. سازه پیش ساخته هزینه کار را کاهش می‌دهد و هزینه‌های فزاینده مصالح را جبران می‌کند. نگاهی به قیمت تیرآهن، قیمت پروفیل، و ورق رنگی در بازار امروز می‌تواند تصویر بهتری از آنچه گفته شد به دست دهد.

کیفیت تضمین‌شده

روند‌های صنعتی در کارخانه که در تولید سازه های پیش ساخته استفاده می‌‌شوند، در مقایسه با ساخت و ساز سنتی در محل، تضمین کیفیت بیشتری را در پی ‌دارند. بخش‌های مختلف در ساخت و سازهای پیش ساخته در یک محیط تولیدی کنترل شده آماده می‌شوند که از استانداردهای مشخص پیروی می‌کنند. بنابراین، با کیفیت همیشه یک‌شکل ساخته می‌شوند. چون ورودی دقیقا یکی و خروجی هم به تبع آن یکی است.

سبکی سازه های پیش ساخته، مزیتی بزرگ برای آن

تعریف ساختمان پیش ساخته

وزن میلگرد، وزن بتن، وزن بار مرده و زنده؛ همه‌ی این‌ها در سازه های پیش ساخته معنای متفاوتی دارند چون اینجا ما با یک پدیده بسیار سبک مواجهیم. شما می‌توانید با خیال راحت این سازه ها را در مناطقی که به نوعی در کرانه‌اند تا روی زمین‌های نه چندان مناسب اجرا کنید.

صرف زمان کم برای ساخت

با پیش ساخته سازی، زمان بسیار کمتری برای ساخت در مقایسه با ساخت و ساز با بتن درجا صرف می‌شود. در واقع، در مقایسه با ساخت و ساز سنتی که در محل پروژه از صفر تا صد کار اجرا می‌گردد، کمتر از نیمی از زمان را نیاز دارید.

سازه پیش ساخته به دلایلی زمان کمتری را نیاز دارد:

  •  حذف روزهایی که با شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در محل روبه‌رو هستیم؛
  •  ساخت همزمان چند مجموعه.

زمانِ ساخت‌و‌ساز کوتاه‌تر به شرکت‌های ساختمانی امکان می‌دهد پروژه‌های متعددی را به طور همزمان انجام دهند.

کلام آخر

ما در آیرومارت همیشه به فردای صنعت ساخت‌وساز نظر داریم تا به این صورت همیشه یک سرو‌گردن خودمان را بالاتر نگه‌ داریم. هم در عرصه زنجیره تامین و هم ارتباطات، هم در حوزه فروش و هم در حوزه گسترش‌ بازارها ما تلاش داریم تا اولین باشیم. همین حالا سفارش خود را از طریق وبسایت ثبت کنید تا بهترین تجربه خرید را برایتان رقم بزنیم. کلیه لوازم مورد نیاز برای ساخت یک پروژه پیش‌ساخته را، مانند تسمه، ورق‌ فولادی، پروفیل و …، می‌توانید از آیرومارت تهیه کنید. تنها یک کلیک با خرید مصالح ساختمانی فولادی خود فاصله دارید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.