تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1400

4.2/5 - (5 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1400

تحلیل بازار فولاد اسفند ماه 1400

گرچه روند صعودی قیمت سنگ آهن 62% وارداتی چین در هفته‌ای که گذشت همچنان ادامه پیدا کرد و به سطح قیمت 161 دلار رسید، اما این روند ادامه پیدا نخواهد کرد. چرا که تجار چینی حاضر به پرداخت چنین بهایی برای سنگ آهن نیستند. به همین دلیل تجار در حال حاضر به خرید قیمت سنگ آهن در بنادر تمایل دارند تا محموله‌های روی دریا.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

تحلیل هفته سوم اسفند ماه ۱۴۰۰

شمش صادراتی ایران در انتهای هفته سوم اسفند در حدود ۶۰۰ تا ۶۰۳ دلار/ تن فوب خلیج فارس قیمت‌گذاری شد. نرخ دلار نیمایی در روندی نزولی به قیمت ۲۳۹۵۹۹ ریال رسید و دلار بازار آزاد نیز همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرد.

در آخرین روز معاملاتی بورس کالا در سومین هفته اسفند ماه ۱۴۰۰، ۳۰۴۳۸۸ تن محصول فولادی عرضه شد که تنها ۲۹۱۴۴۶ تن از آن مورد معامله قرار گرفت. به طورکلی در چرخه تولید فولاد، از تهیه سنگ آهن تا تحویل محصول نهایی، شاهد افزایش قیمت هستیم. تاثیر تحولات در این زنجیره با یک هفته تاخیر به بورس کالا منتقل می‌شود و قیمت‌ها را در این بازار نیز افزایش می‌دهد. تحلیل بازار این هفته را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

 

تحلیل هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۰

بازار آهن هفته دوم اسفند تحت تاثیر اخبار جنگ میان روسیه و اوکراین پیگیری شد. کشورهای درگیر جنگ نقش موثری در بازار فولاد جهانی دارند و شرایط به وجود آمده موجب شده تا علی‌رغم کاهش نرخ دلار در داخل ایران شاهد افزایش قیمت مقاطع فولادی باشیم. افزایش قیمت سنگ آهن و نوسان قیمت در بازار مقاطع CIS از دیگر تبعات این اتفاق است.

در هفته گذشته قیمت سنگ آهن ۶۲% وارداتی چین در مدار صعودی قرار گرفت. این در حالی است که دولت چین با اعمال قوانین مختلف به دنبال کنترل هر چه بیشتر این بازار بود. علاوه روند صعودی که در بازار داخل ایران مشاهده شد، شمش صادراتی ایران نیز لافزایش قیمت داد. بازار دلار اما تحت تاثیر اخبار مذاکرات جوی آرام داشت و روند نزولی داشت. مهم‌ترین خبر هفته دوم اسفند ماه ۱۴۰۰، رکودشکنی طلای جهانی بود. قیمت این ماده گران‌بها پس از شکستن مقاومت ۱۹۰۰ دلاری، قیمت ۱۹۳۶ دلار را ثبت کرد.

در یک نگاه کلی بازار مقاطع طویل، همچون میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی با افزایش قیمت مواجه بودند. گرچه بازار استیل در کل روند صعودی داشت، اما برخی کالاهای خاص مثل لوله استیل دکوراتیو افزایش قیمت نداشتند. در این بین ورق هفته پر از سردرگمی را پشت سر گذاشت. این محصول چندین بار با افزایش و یا کاهش قیمت روبه رو شد. ویدئوی زیر را مشاهده کنید و از تمام اتفاقات بازار فولاد دومین هفته اسفند ماه مطلع شوید:

تحلیل هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۰

شرایط نوسانی بازار سنگ آهن وارداتی چین، با آغاز ماه اسفند همچنان ادامه پیدا کرد. قیمت سنگ آهن در اولین هفته اسفند چنین بار در کانال ۱۴۰ الی ۱۵۰ دلار تغییر کرد تا نشان دهد تلاش‌های دولت چین برای آرام نگه داشتن قیمت این ماده، تاثیری نداشته است. بنا به نظر کارشناسان، افزایش قیمت سنگ آهن چین بعد از رسیدن این ماده به ۱۳۲ دلار، کاهش نرخ بانکی چهار بانک بزرگ چین با هدف رونق بخشیدن به بازار مسکن و فولاد بوده است.

کاهش حدود ۲۵ دلاری بیلت صادراتی CIS در هفته گذشته، موجب شد تا این ماده اولیه در حدود ۶۴۲ دلار در هر فوب معامله شود. بیلت و شمش صادراتی ایران نیز هفته گذشته به ترتیب در حدود قیمت ۶۲۰ و ۶۰۵ دلار در هر تن فوب خلیج فارس، قیمت‌گذاری شد.

گرچه براساس انتظارات، قیمت دلار در نیمه دوم باید روند صعودی را در پیش می‌گرفت، اما تحت تاثیر اخبار حاکی از مذاکرات این روند دنبال نشد. به این ترتیب دلار آزاد در هفته اول اسفند ماه تا ۲۵۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و روز بعد به روند صعودی خود برگشت. این بی‌نظمی‌های بازار ارز، خریداران و فروشندگان را نیز سردرگم کرده است. کاهش تولید از یک سو و افزایش صادرات از سوی دیگر،
گرچه رکود در صنعت به کاهش تولید منجر شد، اما جذابیت صادرات به دلیل بهره از تفاوت نرخ دلار آزاد و نیمایی صادرات را در نیمه دوم سال افزایش داد.

معافیت مالیات بر ارزش افزودهه گواهی سپرده کالایی و انتقال به گیرنده نهایی که این هفته در مجلس جمهوری اسلامی تصویب شد، محصولات موجود در بورس کالا پس از این به راحتی مبادله شده و مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت خواهد شد. در ویدئوی زیر درباره نوسان قیمت لوله مانیسمان، قیمت میلگرد و دیگر کالاهای فولادی در هفته اول اسفند صحبت خواهده شد:

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

  1. sadegh
    اسفند ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲
    نظرتون درباره بازار آهن و فولاد بعد از عید چیه؟ چطور ممکنه تغییر کنه؟
    1. آیرومارت
      اسفند ۱۸, ۱۴۰۰ ۰۹:۲۴
      سلام وقت بخیر. در پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۱ نتایج مذاکرات برجام، جنگ روسیه و اوکراین و … تاثیرگذار است. با توجه به این اتفاقات، احتمالا روند صعودی را در این بازار شاهد خواهیم بود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.