کویل فولادی چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

کویل فولادی چیست؟

کویل فولادی

کویل فولادی یکی از انواع ورق های فلزی به شمار می‌رود که به صورت رول پیچیده می‌شود و عرض آن بیشتر از ضخامت آن است. کویل فولادی برای موارد مختلفی مثل دیوارهای از پیش مهندسی شده، پانل‌های سقف کشاورزی، خودروسازی، پتروشیمی و موارد دیگر به کار می‌رود.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

کویل فولادی یک محصول فولادی صیقلی، مانند ورق یا تسمه است که پس از تبدیل، پیچیده می‌شود. از طرفی کویل فولادی انواع مختلفی دارد و ویژگی‌های هر کدام منحصر به‌فرد است.

ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی را درباره کویل فولادی با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

ساخت کویل فولادی

فرآیند ساخت کویل فولادی

کویل فولادی، یک محصول فولادی است که از اسلب ساخته می‌شود. اسلب‌ها نوعی شمش اولیه به شمار می‌روند که در تولید ورق و کویل فولادی کاربرد دارند. در واقع ساده‌ترین شکل قابل تبدیل فولاد به مقاطع فولادی، شمش یا اسلب است. به همین خاطر قیمت آهن، قیمت کویل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای تولید کویل فولادی، ضخامت اسلب پس از چندین مرحله نورد کاهش می‌یابد. پس از انجام عملیات‌ پرداخت سطح و خنک شدن، ورق‌ها به صورت رول پیچیده می‌شوند تا کویل فولادی آماده شود. عرض کویل‌ها متغیر است و معمولا عرض‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر متداول‌ترند.

البته کویل فولادی را از طریق راه‌های مختلفی مانند تکنیک‌های برش آهن، شکاف داده و پردازش می‌کنند. تولید کویل های فولادی با استفاده از اسلب، می‌تواند به روش‌های مختلفی مثل نورد گرم و نورد سرد صورت بگیرد. هنگامی که تمام فرآیندهای تولید اصلی تکمیل شد، اکنون مواد نورد حاصل می‌توانند در صنایع مختلف برای مونتاژ یا ساخت مواد بیشتر استفاده شوند.

با دانستن این موضوع، استفاده از کویل فولادی بسته به صنعت مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. اما برخی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین کاربردهای آن شامل تولید لوله، اعضای فولادی سازه‌ای، قطعات الکترونیکی، کالاهای مصرفی، قطعات خودرو و بسیاری موارد دیگر است.

همانطور که پیش‌تر عنوان شد، تولید کویل فولادی شامل آماده سازی اسلب و سپس قرار دادن آنها در یک دستگاه نورد پیوسته است که ضخامت آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، ورق های فولادیِ بادوام، با عیار بالا، انعطاف‌پذیر و با استحکام بالا به وجود می‌آیند که به صورت رول پیچیده می‌شوند.

برای بارگیری کویل ورق فولادی از محل تولید به محل مصرف، باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در مقاله‌ای از آیرومارت این مسئله به طور کاملا اختصاصی بررسی شده است.

انواع کویل فولادی

۱. کویل نورد گرم

کویل نورد گرم از محصولات میانی فولادی است که با نورد و بازپخت کردن به ضخامت‌های مشخصی کاهش یافته و به صورت رول پیچیده می‌شود. فولاد نورد گرم برای ساخت لوله‌ها، درب‌های فولادی و مخازن استفاده می‌شود.

۲. کویل نورد سرد

این کویل از طریق زدودن زنگ ورق نورد گرم، از طریق اسیدشویی آن در محلول اسید ضعیف تولید می‌شود. در نهایت پس از شستشو و عبور ورق، کویل نورد سرد تولید می‌شود.

فولاد نورد سرد دارای سطح صاف‌تر، دقت ابعادی بیشتر (ضخامت، عرض، طول) و استحکام بیشتر است. مقدار زیادی فولاد نورد سرد در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، اما مقداری نیز در ساخت کالاهای خانگی به کار می‌رود. بنابراین افزایش قیمت ورق روغنی یا سرد می‌تواند بر کالاهای موجود در این صنایع تاثیر زیادی بگذارد.

کاربرد کویل ورق

۳. کویل فولادی استیل

فولادهای استیل یا ضد زنگ، حاوی کروم‌اند و گاهی اوقات به آنها نیکل اضافه می‌کنند که همین موضوع باعث تمایز آنها با فولاد کربنی می‌شود. افزودن کروم به فولاد کربنی آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم‌تر می‌کند. همچنین هنگامی که نیکل به فولاد استنلس استیل کروم دار اضافه می‌شود، خواصی مثل چگالی، ظرفیت گرمایی و استحکام آن را افزایش می‌دهد. ورق فولادی ضد زنگ در ساخت ماشین آلات، ابزار و ظروف استفاده می‌شود.

۴. کویل کربنی

کویل کربنی، نوعی فولاد است که مقدار کمی عناصر دیگر مثل کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر دارد. بنابراین عنصر آلیاژیِ خاصی در آن دیده نمی‌شود. کویل کربنی برای کاربردهای درجه دو خوب است.

۵. کویل گالوانیزه

برای به دست آوردن این کویل باید بر روی نوار نورد گرم، سرد یا ورق، لایه‌ای از روی را به عنوان پوشش به‌کار برد. این فرآیند می‌تواند توسط فرآیندهای غوطه‌وری گرم یا رسوب الکترولیتی صورت بگیرد.

معمولا پوشش روی اعمال شده با روش غوطه‌وری داغ، به اندازه‌ی کافی سنگین است و بنابراین بدون پوششِ محافظ اضافی، در برابر خوردگی مقاومت کند.

مواد گالوانیزه الکترونیکی را نمی‌توان بدون عملیات شیمیایی و رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار داد. مگر اینکه در صورت وجود کمی خوردگی، به پوشش نازک روی نیاز باشد.

گالوانیزه یک پوشش روی خالص است، بنابراین فرآیند عملیات حرارتی ویژه، پوشش روی خالص را به پوشش آلیاژِ روی-آهن تبدیل می‌کند. از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی یا در تولید مواد سقفی مانند ناودانی استفاده می‌شود.

موارد استفاده از کویل فولادی

۱. لوله سازی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای کویل فولادی نورد گرم، تولید لوله اسپیرال است. برای تولید این نوع لوله، ابتدای کویل به صورت مارپیچی، خم شده و محل اتصال لبه‌ها با استفاده از جوشکاری زیرپودری محکم می‌شود. البته به جز لوله اسپیرال، کویل فولادی در تولید انواع دیگر لوله نیز کاربرد دارد.

۲. ساخت لوازم خانگی

انواع کویل فولادی نورد سرد مثل ورق گالوانیزه و رنگی، در تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین قیمت ورق رنگی در برآورد هزینه قطعات تولیدی در این بخش، اهمیت پیدا می‌کند.

کویل ورق فولادی

۳. خودروسازی

یکی از صنایعی که بیشترین مصرف کویل ورق فولادی به آن اختصاص دارد، صنعت خودروسازی است. بخش‌های مختلف بدنه، درب‌ها و بخش‌های داخلی با استفاده از انواع کویل فولادی تولید می‌شوند.

به جز موارد مذکور، در مابقی صنایع نیز کویل فولادی به عنوان ماده مصرفی اولیه کاربرد دارد.

خرید انواع قطعات فولادی از آیرومارت

ما در این مقاله به کاربردهای کویل های فولادی و انواع آن پرداختیم. اگرچه ساخت کویل فولادی ساده به نظر می‌رسد، اما در تولید انواع مختلف قطعات و کالاهای فولادی نهایی ضروری است که به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آنها نیز اهمیت زیادی دارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت خرید انوع ورق فولادی و اطلاع از قیمت ورق سیاه، سرد، گالوانیزه باکیفیت و… با آیرومارت در ارتباط باشید. شما می‌توانید در سایت ما قیمت‌های به روز را مشاهده کنید و تنها در چند دقیقه سفارش خود را ثبت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌ی رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

  1. اله یاری
    اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱ ۰۸:۴۳
    کویل فولادی با کویل الکتریکی چه فرقی داره؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۰
      کویل الکتریکی یک نوع مبدل حرارتی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی است. کویل فولادی، رول پیچیده شده ورق است که مقطع فولادی اولیه محسوب می‌شود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.