ورق آجدار چیست و کاربرد ورق‌های آجدار

5/5 - (2 امتیاز)

ورق آجدار چیست و کاربرد ورق‌های آجدار

ورق-آجدار

نوعی از کالاهای فولادی مقاوم، پرکاربرد و با قابلیت‌های فراوان، ورق‌ آجدار هست. این ورق‌ها از آلیاژهای گوناگونی ساخته می‌شوند و کاربردهای متنوعی هم دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ورق‌ها و موارد استفاده از آنها، در این مطلب از وبلاگ آیرومارت همراه‌مان باشید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

همچنین شما میتوانید قیمت انواع ورق را با کلیک روی لینک مشخص شده مشاهده کنید. برای آگاهی از قیمت ورق آجدار نیز با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

ورق آجدار چیست؟

دسته‌ای از ورق‌ها که معمولا به روش نورد گرم تولید می‌شوند و بر روی آن برجستگی‌هایی وجود دارد، ورق آجدار هستند. این برجستگی‌ها شکل‌های گوناگونی از جمله، الماس، عدس، لوزی یا بادامی شکل می‌باشند که بسته به نیاز صنایع، تولید می‌شوند. اما در مجموع بیشتر این آج‌ها تلاش می‌کنند تا به گونه‌ای، اصطکاک سطح را کاهش دهند.

در انتخاب ورق‌های آجدار، عدم تجمع آب باران موضوع مهمی است. به همین دلیل برجستگی‌های بادامی شکل طرفداران بیشتری دارند و صنایع گوناگون از آنها استفاده می‌کنند.

آلیاژ به کار رفته در ورق‌های شیبدار می‌تواند انواع فولاد ساده و گالوانیزه، آلومینیوم و استیل باشد که در صورت تغییر آلیاژ، ویژگی‌های ورق نیز ممکن است تغییر کند. از این ورق‌های آجدار می‌توان برای سطح‌های شیبدار و یا قسمت‌هایی که امکان لیز خوردن افراد و اشیا وجود دارد استفاده کرد.

ورق آجدار چیست؟

چند نوع ورق آجدار داریم؟

در صنعت به ورق‌های آجدار، ورق شطرنجی نیز گفته می‌‌شود و از آن در بخش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. ورق آجدار در سطوح شیب دار و لبه پرتگاه‌ها جان بسیاری از افراد را نجات داده و می‌توان از آن در منطقی که احتمال سر خوردن وجود دارد، استفاده کرد. سالانه بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تن از این محصول در کشور مصرف می‌شود که رقمی بالاست. در نتیجه تولید و توسعه ورق آجدار در هزینه پروژه‌ها و تولیدات گوناگون اثرگذار خواهد بود.

علاوه بر جنس، ورق‌های آجدار از نظر شیوه ساخت به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می‌شوند. ورق فابریک، دارای یک لایه آج اضافی است و در نتیجه وزن بیشتری نسبت به ورق‌های دیگر دارد. ورق پرسی اما ورقی ساده است که روی آن با دستگاه حفره‌هایی ایجاد کرده‌اند.

جالب است بدانید، پیشینه تولید ورق آجدار فابریک در ایران به سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد. زمانی که شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای ساخت این ورق‌ها اقدام کرد و توانست بخش زیادی از نیازهای داخلی را رفع کند. علاوه بر ورق‌های اصفهان، برخی از ورق‌های آجدار از کشورهای چین، کره، قزاقستان و روسیه نیز وارد کشور می‌شوند. لازم به ذکر است که این ورق‌ها مدت طولانی در کشتی‌ها و بر روی آب هستند. در نتیجه وقتی به مقصد می‌رسند، لایه‌ای زرد رنگ آنها را پوشانده است. این لایه زنگ زدگی نیست و ورق‌ها کاملا سالم هستند. برای اطلاع از قیمت ورق شیروانی می‌توانید قیمت روز آن را در سایت آیرومارت مشاهده کرده و یا با تیم فروش آیرومارت تماس بگیرید.

چرا ورق آجدار؟

پروفیل‌های گوناگونی در دنیای صنعت وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد. با این حال ورق‌های آجدار به دلیل مزایایی که دارند، در شرایط گوناگون، انتخابی عالی هستند. در ادامه از ویژگی‌های مهم این کالا گفته‌ایم:

  • سختی و استحکام بالا
  • قابلیت تغییر شکل
  • قابلیت جوشکاری
  • مقاومت در برابر لغزش
  • مقاومت بالا در شرایط گوناگون

ورق آجدار چگونه ساخته می‌شود؟

همان طور که در ابتدا اشاره شد، برای ساخت و تولید ورق‌های آجدار از روش نورد گرم استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا شمش‌های فولادی را به درون کوره می‌فرستند تا بتوان آنها را تغییر شکل داد. پس از آنکه صفحات فولادی به اندازه مورد نظر رسیدند، آنها را وارد مرحله آجدار شدن می‌کنند. در نهایت ورق‌هایی با ۱.۵ الی ۱۰ میلی‌متر ضخامت، تولید می‌شوند که می‌توان از آنها در صنایع گوناگون استفاده کرد.

معمولا ورق‌های آجدار به صورت شیت به بازار ارائه می‌شوند و گاهی ممکن است به‌صورت رول، کلاف یا کویل نیز باشند. وزن و اندازه ورق آجدار معمولا با استاندارد st37 است و به شکل‌های معینی ارائه می‌شود. با این حال اگر مشتری، نیاز به ورق‌هایی با اندازه‌ها و ابعاد دیگر داشته باشد نیز می‌توان به‌صورت سفارشی آنها را از کارخانه تولید کننده درخواست کرد.

با تماشای ویدیو زیر با نحوه ساخت ورق آجدار آشنا می‌شوید.

 

ورق آجدار آلومینیوم

یکی از مهم‌ترین ورق‌های آجدار، ورق آلومینیوم است. این ورق به‌‌ صورت بی رنگ و رنگی تولید و ارائه می‌شود و مقاومت فیزیکی بالایی دارند. فرم این ورق‌ها می‌تواند کرکره‌ای، ذوزنقه‌ای و اشکال دیگر باشد. خرید ورق آجدار آلومینیوم در صنعت بسیار تقاضا دارد و بازارهای آن نیز رو به افزایش هستند.

کاربردهای ورق آجدار

به دلیل قابلیت‌های گوناگون، ورق‌های آجدار می‌توانند در صنایع مختلف استفاده شوند. در ادامه درباره این کاربردها بیشتر بخوانید

  • راه سازی
    در فرآیند راه سازی و یا ساختن کف زمین‌ها به‌صورت موقت از ورق‌های آجدار استفاده می‌شود.
  • پل‌ها
    به دلیل مقاومت و تکولوژی ورق‌های آجدار، کف‌سازی پل‌های بسیاری با این ورق‌ها انجام می‌شود.
  • کفپوش کامیون و وانت‌ها
    جلوگیری از حرکت بار یکی از مزایای استفاده از ورق‌های آجدار در وسایل نقلیه است.
  • ایجاد حفاظ در مناطق حساس نظامی
    با کمک این ورق‌ها، دید، محدود می‌شود و به دلیل استحکام، ضریب امنیت نیز افزایش می‌یابد.
  • ساخت ایستگاه‌های اتوبوس
  • ساخت قطعات گوناگون که در وسایل خانه کاربرد دارند
  • ساخت پله‌های اضطرار
  • ساخت و تولید دستگاه‌هایی که در صنعت و تجارت کاربرد دارند
  • در خط تولید کارخانه‌های مواد غذایی برای جداسازی و دانه‌بندی

کاربردهای ورق آجدار

قیمت ورق آجدار

مانند تمام پروفیل‌های آهنی، قیمت ورق آجدار نیز تحت تاثیر رویدادها و موارد گوناگونی است. با این حال در مجموع ورق آجدار استیل از دیگر ورق‌ها گران‌تر است. پس از آن ورق آجدار آلومینیوم، گالوانیزه و آهنی، به ترتیب ارزان و ارزان‌تر می‌شوند. علت این تفاوت قیمت، استحکام، کارایی و فرآیندهایی است که برای تولید ورق آجدار انجام شده است.

همچنین برای اطلاع از قیمت امروز انواع ورق آجدار می‌توانید هم اکنون با کارشناسان فروش آیرومارت گفتگو کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات جامعی را درباره ورق‌های آلومینیوم آجدار در اختیارتان بگذارد. در صورتی که مایل هستید بیشتر درباره این محصولات بدانید و یا برای خرید آنها نیاز به توضیحات بیشتری دارید، تیم آیرومارت در کنارتان خواهد بود.

تغییرات قیمت ورق آجدار در ۹ ماهه نخست سال جاری

با بررسی و نگاهی کلی به تغییرات قیمت این نوع ورق یادشده در آرشیو قیمتی شرکت آیرومارت می‌توان روند تغییرات قیمت را صعودی یافت. نوسانات قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تولید، بسته‌بندی و حمل و نقل و عرضه به بازار، متعاقبا باعث تلاطم در بازار فولاد بخصوص قیمت ورق‌آجدار گردیده که شامل افت و خیزهایی جزئی و بطور کلی روند صعودی است.

در ادامه شاهد نمودار تغییرات قیمت ورق‌های آجدار در ۹ ماهه نخست سال جاری مطابق با داده‌های قیمتی ارائه‌شده توسط شرکت بازرگانی آیرومارت هستید.

تغییرات قیمت ورق آجدار

تغییرات قیمت ورق آجدار

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.