فرآیند تولید ساچمه فولادی

4.2/5 - (4 امتیاز)

فرآیند تولید ساچمه فولادی

تولید ساچمه فولادی

ساچمه فولادی در بسیاری حوزه‌ها چون صنعت هوا و فضا، ماشین سازی، ابزار و تجهیزات پزشکی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، مصارف نظامی و حتی کالاهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگرچه اغلب ما ساچمه فولادی را به شکل کروی می‌شناسیم، این قطعات به شکل‌های مختلف استوانه‌ای، مخروطی، سوزنی و بشکه‌ای نیز تولید می‌شوند. کاربرد هر ساچمه وابسته به نوع شکلی که دارد متفاوت خواهد بود. ساچمه فولادی کروی از پرکاربردترین انواع آن است که در حوزه‌های مختلفی چون ساخت بلبرینگ‌های اتومبیل‌ها، گیج‌ها، شیرها، سیستم‌های اعمال فشار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

مراحل تولید ساچمه فولادی را در ویدئو زیر تماشا کنید:

روش ساخت ساچمه فولادی

انواع ساچمه فولادی از متریال مختلفی ساخته می‌شوند. در تولید این قطعات از استیل زنگ نزن، ساچمه کروم استیل یا ساچمه کربن استیل استفاده می‌شود.
برای تولید ساچمه فولادی از کلاف مفتولی به این جنس استفاده می‌شود. سیم فولادی پس از روانکاری شدن به دستگاه برش وارد شده و در آن‌جا پس از بریده شدن به قطعات با طول مشخص و ثابت، تحت فرآیند فورج سرد قرار گرفته به مفتول فشار بالایی اعمال می‌شود. در نهایت، ساچمه خام و پرداخت نشده تولید می‌گردد. در این مرحله، ساچمه‌های تولید شده دارای پلیسه و سطح ناهمواری هستند.

در گام بعد، این ساچمه‌ها در ماشین درزگیری که دو دیسک چدنی دارد قرار می‌گیرند. با عبور ساچمه‌ها از شیارهای این دو دیسک، طی فرآیندی اصطکاکی زوائد آن‌ها از بین می‌رود.
سپس ساچمه‌ها برای داشتن استحکام بیشتر تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند. پس از عملیات حرارتی، فرآیند سنگ زنی و پولیش ضمن افزایش صافی سطح ساچمه‌ها، اندازه آن‌ها را تنظیم می‌کند. در پایان نیز پرداخت نهایی انجام می‌گیرد. پیش از انتقال ساچمه‌ها به واحد کنترل کیفی، آن‌ها را طی فرآیندی با فشار بالا شستشو می‌دهند.
در واحد کنترل کیفی، هم به صورت ماشینی و هم با بازرسی چشمی کیفیت ساچمه‌ها کنترل می‌گردد.

در صورتی که شرکتی تمایل به حکاکی بر روی ساچمه‌ها داشته باشد، پیش از عملیات حرارتی می‌توان این فرآیند را انجام داد.
بنابر کاربردهای مختلف، ساچمه‌های فولادی در ابعاد گوناگون ساخته می‌شوند.ابعاد ساچمه‌های فولادی در بازه ۱ میلی‌متر تا ۵۰.۸ میلی‌متر و در کلاس ۱۰ تا ۱۰۰۰ قرار گرفته است.

پریسا خاتمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (4 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.