وضعیت آهن قراضه ، منبع بازیافت فولاد در بورس کالا

5/5 - (4 امتیاز)

وضعیت آهن قراضه ، منبع بازیافت فولاد در بورس کالا

آهن قراضه ، اوراق یا Scrap، به قطعات فلزی که به علت شکستگی، پوسیدگی و یا اصطکاک، تغییر شکل داده‌اند، آهن قراضه ، اوراق یا Scrap می‌گویند. این قطعات به دلیل تغییرات شیمیایی یا فیزیکی تغییر شکل داده‌اند و دیگر با فرم گذشته خود قابل استفاده نخواهند بود. علاوه بر این، بخشی از قراضه‌ها نیز توسط خود کارخانه‌ها تولید شده‌اند و به بورس کالا راه پیدا می‌کنند. در این مطلب، آیرومارت، بیشتر درباره این قطعات فلزی و فولادی گفته است.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

قیمت آهن و مقاطع فولادی را میتوانید در سایت آیرومارت چک کنید.

ضایعات آهن چگونه جمع‌آوری می‌شود؟

پس از تخریب یک ساختمان قدیمی، جمع‌آوری ریل‌های کهنه راه‌آهن و یا جمع‌آوری خودروهای مستهلک، قطعات فلزی زیادی وجود دارد که تغییر شکل داده‌اند اما می‌توانند دوباره کاربردهای دیگری داشته باشند. از سویی دیگر، در کارخانه‌ها و مجتمع‌های صنعتی پیش می‌آید که پس از تولید قطعات، ورق‌ها و انواع پروفیل فلزی، محصولات کیفیت لازم را ندارند و نمی‌توان از آن‌ها در بخش‌های گوناگون صنعت استفاده کرد. به همین دلیل آن قطعات باید وارد بازار بورس قراضه شوند و مجدد برای انجام فرآیندهایی به کارخانه بازگردند.

ضایعات آهن چگونه جمع‌آوری می‌شود؟

آهن قراضه چه کاربردهایی دارد؟

صنعت آهن قراضه در حوالی قرن دوازدهم شکل گرفت. چرا که حجم بسیار زیادی از آهن و فولاد دست دوم وجود داشت که باز هم قابل استفاده بودند. امروزه صنایع گوناگونی هستند که می‌توانند تمام یا بخشی از نیازهای خود را از طریق آهن‌های قراضه تامین می‌کنند. به همین دلیل کسب و کارهایی وجود دارند که آهن‌های قراضه را از کارخانه‌ها و دست مردم جمع می‌کنند.

پس از آن تمام قطعات فلزی را به محوطه‌‌های بزرگی منتقل می‌کنند تا آن‌ها را بر اساس جنس، نوع آلیاژ، درصد آهن و ناخالصی و… طبقه‌بندی کنند. چرا که قطعات فلزی همگن نیستند و برای بازگشت به چرخه صنعت لازم است که به شکل درستی جداسازی شوند. پس از آنکه قراضه‌های آهن تفکیک شدند، آن‌ها را به کارخانه‌های ذوب فلزات می‌رسانند تا با دمایی بسیار بالا، حدود ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، ذوب شوند. پس از آن، آزمایشگاه، کیفیت ماده‌ای که ذوب شده را بررسی می‌کند تا از هر نظر مناسب باشد. در نهایت محصولی ارائه می‌شود که فرقی با آهن‌های نو ندارد و می‌تواند به چرخه تولید بازگردد.

آهن قراضه در کنار بریکت آهن اسفنجی شارژ اصلی کوره قوس است. در این خصوص می‌توانید با کلیک روی لینک مشخص شده بیشتر بخوانید.

چرا جمع‌آوری و بازیافت از آهن قراضه اهمیت دارد؟

منابع سنگ آهن در سرتاسر دنیا محدودیت‌هایی دارد و جداسازی آن هزینه‌های گوناگونی را بر بدنه صنعت و تجارت تحمیل می‌کند. از سوی دیگر رها کردن حجم بالایی از زباله‌های فلزی می‌تواند در کنار زشت کردن چهره محل زندگی، به محیط زیست نیز آسیب برساند.

به همین دلیل جمع آوری و بازیافت زباله‌های فلزی بسیار اهمیت دارد و قیمت قراضه آهنT متاثر از اهمیت و نقش مهم این کالا در صنعت دارد. امروزه در کشور حدود ۳ میلیون تن قراضه آهن جمع‌آوری می‌شود و هنوز هم پتانسیل‌های بسیاری برای جمع‌آوری و ارائه این محصولات وجود دارد.

در این ویدیو نحوه بازیافت قراضه در کوره القایی برای شما به نمایش گذاشته شده است.

 

 

انواع ضایعات آهن

به دلیل اهمیت قراضه در فرآیند بازیافت فولاد و ساخت مقاطع فولادی، قیمت آن تاثیر محسوسی بر قیمت مقاطع مختلف دارد. قیمت به روز مقاطع طویل را لینک‌های زیر مشاهده کنید:

قیمت میلگرد

قیمت تیرآهن

قراضه‌های آهن دارای ۵ دسته هستند و بر اساس کیفیت، ضخامت، ابعاد و… طبقه‌بندی می‌شوند. البته قراضه‌هایی هم هستند که در این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرند اما قبل از ورود به کوره باید تمیز شوند و یا برش بخورند. کارخانه‌ها معمولا برای قطعات آهنی که بیش از یک متر ابعاد دارند، هزینه برش نیز در نظر می‌گیرند. برش دادن قراضه‌ها فرآیند ذوب فلز را سرعت می‌بخشد و کیفیت آن‌را بالاتر می‌برد. در ادامه بیشتر درباره انواع طبقه‌بندی آهن قراضه بخوانید.

  • قراضه ویژه
    انواع ورق و رینگ که بدون زنگ زدگی باشند در این دسته قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها، لوله سیاه ضخیم، میلگردها، انواع تسمه‌های آهنی ضخیم، رینگ اتوموبیل و… در این دسته هستند.
  • قراضه درجه ۱
    پروفیل‌‌های بدون زنگ زدگی، آبگرمکن‌های بدون زنگ زدگی، انواع موتورهای سبک و سنگین، آهن‌آلات ابزارهای برقی، شوفاژهای کهنه و… در بین قراضه‌های درجه یک قرار می‌گیرند.
  • قراضه درجه ۲
    ضایعات درب و پنجره، موتور و دوچرخه، انواع توری، میلگرد کلاف شده، فنرهای بانداژ و بسته بندی، لوله‌های گالوانیزه، ورق‌های گالوانیزه و… در این دسته هستند.
  • قراضه درجه ۳
    ورق‌های گالوانیزه کهنه، اگزوز ماشین، حلب‌های بهداشتی فله‌ای نیز در دسته آهن قراضه درجه ۳ قرار می‌گیرند.
  • قراضه درجه ۴
    پلیسه‌ها بدون رنگ، آهن قراضه درجه ۴ هستند و می‌توانند با ترفندهایی به چرخه تولید بازگردند.

از آنجا که ابعاد قراضه‌ها یکسان نیست، برای استفاده از آن‌ها در مراحل بعدی بایستی آن‌ها را همگن کرد. در این مرحله برای برش قراضه‌ها به ابعاد کوچک‌تر از دستگاه خردکن استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در ایران با نام شردر یا شریدر نیز شناخته می‌شوند. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که ردیف‌های تیغه‌ای با چرخش حول محورهای مخالف هم، قطعات آهنی را برش می‌دهند.

انواع ضایعات آهن

چه آهن‌هایی تبدیل به آهن قراضه نمی‌شوند؟

طبق قوانین، بخشی از آهن‌آلات جز آهن قراضه نیستند و کالاهای ممنوعه محسوب می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • کمک فنر ماشین‌ها
  • هسته ترانس و دینام
  • دیفرانسیل اتوموبیل
  • ضایعات پولکی
  • آبگرمکن سالم
  • انواع کپسول و مخازن با درب بسته
  • انواع فیلتر روغن
  • انواع ادوات جنگی
  • سرباره و شلاکه
  • چدن سفید
  • میخ و برخی از قطعات ماشین

قیمت آهن قراضه در بورس کالا

در بازار فرعی بورس کالا، بخشی از آهن قراضه برای فروش ارائه می‌شود. اولین عرضه این آهن‌ها مربوط به شرکت راه آهن بود که با حدود ۵۰۰ تن کالا در بازار حضور پیدا کرد. این اتفاق کمک کرد تا مصرف آب و انرژی در بسیاری از بخش‌های صنعت کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، وقتی هزینه تولید کاهش یابد، نوسانات عرضه نیز کمتر خواهد شد و مصرف کننده می‌تواند محصولات را با قیمت مناسب‌تری تهیه کند.

در نتیجه قیمت آهن قراضه امروز، می‌تواند هزینه‌های صنعت در آینده را تحت تاثیر قرار بدهد. برای اطلاع از نرخ آهن قراضه یا اوراق، لطفا با کارشناسان ما در آیرومارت تماس بگیرید و اطلاعات جامعی را در این رابطه به دست بیاورید.

خرید آهن قراضه در بورس کالا و یا توسعه روش‌هایی برای افزایش استفاده از آنها یکی از راه‌های حفاظت از محیط زیست، بالا بردن بهره‌وری و بهبود کیفیت و کمیت کالاهاست.  به همین دلیل اطلاع از قیمت آهن قراضه و کنترل آن می‌تواند موجب جهشی مهم در صنایع گوناگون باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید روی دانش و کمک‌های تیم آیرومارت حساب کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)

  1. مرتضی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۴
    یعنی در ایران برای بورس کالا از فولاد بازیافتی استفاده میشه؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳
      سلام روز بخیر آهن قراضه در بورس کالا فروخته شده و پس از بازیافت برای سایر مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.