منظور از ورق استیل نازک چیست؟

4/5 - (7 امتیاز)

منظور از ورق استیل نازک چیست؟

ورق استیل نازک، یکی از مقاطع فولادی با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر است. این مقاطع ضمن مقاوم بودن در برابر خوردگی، استحکام کششی و مقاومت به سایش بالایی دارند. ورق‌های استیل قابل بازیافت هستند و طول عمر آن‌ها بالاست. سطح صاف و صیقلی این مقاطع، عامل دیگر کاربرد فراوان در حوزه‌های مختلف است. ورق استیل نازک با استفاده از انواع آلیاژهای استیل به صورت مات، براق و خشدار ساخته و عرضه می‌شود.

۴/۵ - (۷ امتیاز)

وزن، روند تولید، عناصر تشکیل دهنده و … از عوامل موثر بر قیمت ورق استیل نازک هستند. این ورق در صنایع مختلفی چون تجهیزات تزئینی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و … کاربرد دارد. در این مقاله درباره مفهوم ورق استیل نازک، انواع و کاربردهای آن، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

انواع ورق استیل نازک

استیل، فولادی است که در مقابل رطوبت و هوا مقاوم بوده و زنگ نمی‌زند. از این متریال در ساخت بسیاری مقاطع فولادی استفاده می‌شود که ورق استیل نازک یکی از آن‌هاست. این مقاطع ضخامتی کمتر از ۱ میلی‌متر دارند. پس از اعمال نورد گرم بر روی استیل، ورق تحت فرآیند نورد سرد قرار می‌گیرد تا ضمن کاهش بیشتر ضخامت و رسیدن به اندازه مورد نظر، سخت‌تر شده و سطح آن صاف و صیقلی شود. برای آنکه با مفهوم نورد آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله نورد چیست را مطالعه کنید.

از گریدهای مختلف استیل برای تولید ورق استیل نازک استفاده می‌شود. وابسته به عناصر موجود در آلیاژ، خواص مکانیکی چون جوش، سختی و شکل‌پذیری ورق تغییر می‌کنند. ورق استيل نازک در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و به دو نوع مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم می‌شود.

آهن، کربن، کروم و … عناصر اصلی تشکیل‌دهنده استیل هستند. به طور متوسط ورق‌های استیل ۰.۳۰% تا ۱.۷۵% کربن دارند. درصد کروم، مهم‌ترین عاملی است که بر روی میزان ضد زنگ بودن ورق تاثیر می‌گذارد.

ورق استیل نازک

کروم، مقاومت به خوردگی ورق استیل نازک را افزایش می‌دهد

آلیاژهای ورق استیل نازک

درصد هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده ورق استیل، بر نوع و قیمت ورق تاثیرگذار است. با افزودن کروم و نیکل به ترکیب اولیه این ورق‌ها، مقاومت به خوردگی افزایش می‌یابد. در صورتی که به آلیاژ، مولیبدن افزوده شود، ورق در محیط‌های اسیدی نسبت به خوردگی مقاوم‌تر خواهد بود. با افزایش میزان کربن، سختی ورق افزایش و شکل‌پذیری آن کاهش خواهدیافت. ورق‌ها با توجه به ساختار آلیاژی انواع مختلفی دارند.

ورق استیل نازک آستنیتی

این نوع، غیرمغناطیسی یا اصطلاحا نگیر است که فولادهای سری ۳۰۰ را شامل می‌شود. این استیل مقادیر زیادی کروم و نیکل و درصد کمی کربن دارد. شکل پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی از ویژگی‌های این نوع ورق است.

سری ۳۰۰

پرکاربردترین ورق استیل، استیل‌های سری ۳۰۰ هستند. مغناطیسی نبودن، مقاومت به خوردگی، انطاف‌پذیری و قابلیت جوشکاری، از مهم‌ترین خواص این گروه است. ورق استیل ۳۰۴، ۳۱۶ و ۳۰۵ از مقاطع ساخته شده از آلیاژهای این سری هستند. قیمت ورق استیل ۳۰۴ با دیگر گریدهای این سری، تحت تاثیر تقاضا و ترکیب شیمیایی، برابر نیست.

ورق استیل نازک فریتی

فولادهایی مغناطیسی هستند که نباید در معرض حرارت قرار گیرند. ورق استیل نازک مذکور از ۱۱-۳۰ درصد کروم و مقادیر بسیار کمی نیکل تشکیل شده است؛ البته در برخی موارد فاقد نیکل هستند. از این نوع ورق در مواردی که نیاز به مقاومت به خوردگی بالا باشد و در مصارف غیرسازه‌ای استفاده می‌شود. استفاده در بدنه کشتی و تزئینات از موارد کاربرد این نوع هستند. فولادهای سری ۴۰۰ این دسته از ورق‌ها را تشکیل می‌دهند.

سری ۴۰۰

الیاژ‌های سری ۴۰۰ درصد کربن پایین و کروم و مولیبدن بالایی دارند. خاصیت مغناطیسی، قابلیت جوشکاری و مقاومت به خوردگی از مهم‌ترین خواص این دسته است. از جمله ورق‌های آلیاژی این دسته، می‌توان به ورق استیل نازک ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ اشاره کرد. برای آگاهی و مقایسه قیمت ورق استیل ۴۳۰ با دیگر گریدهای این سری، به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

ورق استیل نازک مارتنزیتی

گروهی از فولادهای کرومی که فاقد نیکل (یا درصدهای بسیار کمی نیکل دارند) هستند و تحت عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند. این نوع ورق‌ها، سختی و مقاومت به خوردگی بالایی دارند.

ویژگی‌ها و کاربرد ورق استیل نازک

ورق استیل نازک، سطحی صاف، همگن، یکنواخت و صیقلی دارد. ویژگی‌ها و خواص خاص این ورق‌های فولادی دامنه کاربرد این مقاطع را وسعت بخشیده است. این ورق‌ها ضخامت کم و سطح صاف و یکنواختی دارند. از لحاظ ظاهری، ورق استیل نازک، زیبا و براق است. در کنار مقاومت بالایی که در برابر سایش دارند، در مقابل خوردگی نیز مقاوم هستند. ورق نازک استیل استحکام کششی بالایی دارد. عناصر تشکیل دهنده و کیفیت ساخت ورق استیل در کسب این ویژگی‌ها موثر است.

برخی موارد کاربرد این محصول عبارت است از:

  • ساخت قالب ساختمان‌های شهری
  • دکوراسیون داخلی
  • سیستم‌ لوله کشی و شیرآلات
  • ساخت انواع پمپ صنعتی
  • ماشین آلات صنعتی
  • انواع خودرو و وسایل نقلیه
  • سازه‌ و مخازن صنعتی
  • سقف و درب آسانسور

برای مصارف مختلف، ورق استیل نازک به صورت رول یا شیت خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق استیل نازک

ورق استلی نازک به صورت رول یا شیت مورد استفاده قرار می‌گیرد

دمای حفظ کاربرد ورق استيل نازک

یکی از نکات مهم در کاربرد ورق استیل نازک، دمای کاربرد آن است. در دمایی غیر از محدوده کاربرد، ورق خاصیت خود را از دست می‌دهد. انواع ورق استیل از دمای منفی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد خواص خود را حفظ کرده و مقاومت بالایی دارد. در دمایی غیر از محدوده ذکر شده، این مقاطع قابل استفاده نیستند.

ورق استیل نازک، نسوز است و مشتریان خاص خود را در این زمینه کاربرد دارد. بنابراین متقاضیان این بازار، باید به جدول قیمت ورق استیل ۳۱۰ که نوعی ورق نسوز است، مراجعه کنند. مقاله ورق استیل نسوز را برای آشنایی بیشتر با این محصول بخوانید.

عوامل موثر بر قیمت ورق استیل نازک

ابعاد و وزن: ورق استيل نازک در ابعاد مختلف برش داده و عرضه می‌شود. طول، عرض و ضخامت این مقاطع بر روی قیمت تاثیرگذار است. در نهایت مقاطع متناسب با وزنی که دارند به فروش می‌رسند.

نوع آلیاژ: ماده اولیه تولید ورق استیل، می‌تواند یکی از گریدهای استیل باشد. آلیاژی که در تولید ورق استیل استفاده می‌شود؛ ترکیب متفاوتی با دیگری دارد؛ بنابراین قیمت آن متفاوت خواهد بود.

نوع سطح: پس از تولید ورق استیل نازک، می‌توان طی فرآیندی ظاهر سطح را تغییر داد و سطوح مات، براق یا خش‌دار ایجاد کرد. قیمت هر یک از این سطوح با دیگری متفاوت خواهد بود.

کیفیت: عامل مهم دیگر، کیفیت ساخت است. برند تولیدکننده و روند ساخت ورق نازک بر کیفیت محصول نهایی موثر هستند. در مقاله برترین تولیدکنندگان استیل زنگ نزن دنیا، با بهترین برندهای استیل آشنا شوید.

نرخ دلار: ورق استیل نازک از محصولات وارداتی است؛ بنابراین نرخ ارز و دلار بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

استعلام قیمت ورق استیل نازک در آیرومارت

ورق استیل نازک، از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف است. در هنگام خرید این محصول ابتدا باید نیاز خود را مشخص و متناسب با آن ورقی با ضخامت لازم خریداری کرد. با توجه به عوامل موثر بر قیمت و نیاز فراوان مشتریان، اطلاع از قیمت روز این محصول وارداتی اهمیت دارد. برای داشتن خریدی درست و مطمئن توصیه می‌شود با متخصصین این حوزه مشورت کنید و از فروشندگان معتبر خرید خود را انجام دهید.

برای مشاوره بیشتر برای انتخاب ورق استیل مناسب با نیاز خود و اطلاع از قیمت ورق روغنی و دیگر مقاطع فولادی، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید. این مجموعه خدمات دیگری چون خشدار کردن، برشکاری و … ارائه می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ با متخصصین ما در تماس باشید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (7 امتیاز)

  1. سینا احمدی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
    سلام ورق استیل نازک به جای فویل آلومینیوم می تونه استفادده بشه؟
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.