شرکت‌های تامین کننده فولاد در بورس کالا

4/5 - (3 امتیاز)

شرکت‌های تامین کننده فولاد در بورس کالا

فولاد در بورس

بورس کالا با هدف تامین کالاهای اساسی و اصلی بخش‌های صنعت، پتروشیمی و کشاورزی در سال 1382 راه‌اندازی شده است. کالاهای مهمی نظیر فولاد در بورس کالا به مشتریان عرضه می‌شود. تامین کالاهای اساسی در این دسته از محصولات همواره با مشکلاتی نظیر موارد زیر روبرو بوده است:

۴/۵ - (۳ امتیاز)
  • نوسانات کاذب قیمت محصولات
  • عدم امکان مدیریت ریسک و و محافظت از نوسانات آتی قیمت‌ها
  • عدم وجود یک نظام قیمت گذاری شفاف
  • عدم وجود سیستم ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین
  • عدم وجود یک سیستم جمع آوری و تحلیل داده
  • عدم هماهنگی بین بخش‌های تولیدی و بازرگانی

اینچنین عواملی همواره باعث دشواری تامین کالاهای اساسی برای مصرف کنندگان اصلی آن شده است. در این مطلب در خصوص کالاهای اساسی فولادی در بورس کالا، قیمت شمش فولاد در بورس کالا و تامین کنندگان فولاد در بوس کالا مطالبی ارائه شده است.

شرکت‌های تامین کننده فولاد در بورس کالا

آهن و فولاد در بورس کالا

محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا در گروه‌های فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سرب، فلزات گرانبها و چدن دسته‌بندی می‌شوند. محصولات فولادی در سه زیر گروه اصلی شمش‌ها، مقاطع تخت و مقاطع طویل تقسیم بندی می‌گردند. قیمت شمش فولاد در بورس کالا تعیین کننده قیمت بسیاری از محصولات فولادی از جمله مقاطع تخت و طویل است. شمش‌ها به زیرگروه‌های فرعی اسلب و بیلت و بلوم تقسیم می‌شوند. اسلب با عرض بیشتر برای نورد و تولید انواع ورق فولادی به کار گرفته می‌شود و مقاطع طویلی از جمله تیرآهن و میلگرد از شمش‌های فولادی بلوم و بیلت تولید می‌گردد.
مقاطع طویل شامل زیرگروه‌های فرعی تیرآهن میلگرد، ناودانی، نبشی، سیم فولادی، میلگردهای صنعتی و انواع ریل فولادی است. این محصولات به شیوه نورد گرم و با استفاده از شمش‌های طویلی مثل بیلت و بلوم تولید می‌شوند. برای مثال قیمت میلگرد به طور مستقیم از شمش طویل بیلت تعیین می‌شود. همچنین در زیرگروه مقاطع تخت محصولاتی نظیر ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود و ورق رنگی قرار می‌گیرد.

پر فروش‌ترین نوع ورق گرم، ورق سیاه است که به طور مستقیم از اسلب فولادی تولید می‌شود و سایر محصولات دسته ورق سرد از به کارگیری روش نورد سرد روی محصولات گرم نورد شده تولید می‌گردد. به همین دلیل قیمت ورق سیاه بر پایه قیمت اسلب (تختال) تعیین می‌شود.

عرضه کنندگان فولاد در بورس کالا

در این بخش اصلی‌ترین عرضه کنندگان انواع فولاد در بورس کالای کشور معرفی شده‌اند.

شمش

شمش فولادی محصول یکی از فرایندهای میانی نورد فولاد‌ها و ماده اولیه صنایع پایین‌دستی است. شمش فولادی، قطعه‌ای ذوزنقه‌ای است که در طول ۲ متر تولید می‌شود تا جابجایی و حمل آن ساده باشد. در صنایع بزرگ فولاد، لغت شمش به انواع بلوم، بیلت و اسلب اشاره دارد. در ادامه کارخانه‌های مهم تولیدکننده این مقطع میانی را معرفی خواهیم کرد.

فولاد کاوه جنوب کیش

کارخانه فولاد جنوب کیش در زنجیره کامل تولید فولاد از معدن تا مقاطع فولادی فعالیت دارد. این شرکت قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ در تولید، صادرات و بهره‌وری نیروی انسانی یکی از سه شرکت برتر فولادی در ایران باشد. آهن اسفنجی و شمش بیلت محصولات این کارخانه فولادی است. شمش بیلت فولاد کاوه در سه مقطع ۱۳۰*۱۳۰، ۱۵۰*۱۵۰ و ۱۸۰*۱۸۰ و طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شود.

آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و شمش فولادی در استان یزد افتتاح شد. شرکت آهن و فولاد ارفع با بهره‌گیری از واحدهای گاز زدایی و کربن زدایی تحت خلا قادر به تولید ۲۰ گرید آلیاژی شمش طویل فولادی است و محصولات خود را به بورس کالا عرضه می‌دارد.

آهن و فولاد ارفع

فولاد خوزستان

فولاد خوزستان از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید فولاد و شمش فولادی است که عنوان دومین قطبی تولیدکننده فولاد خام ایران شناخته می‌شود. محصولات نهایی این کارخانه بلوم، بیلت و اسلب است. هر سه این محصولات از شمش فولادی به دست می‌آیند.

فولاد هرمزگان

کارخانه فولاد هرمزگان جنوب که دومین کارخانه بزرگ کشور پس از انقلاب است، استان هرمزگان را به قطب سوم فولاد کشور تبدیل کرده‌است. شرکت فولاد هرمزگان قادر است سالانه ۱.۵ میلیون تن تختال (اسلب) با ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی‌متر عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی‌متر تولید کند. محصولات میانی چون آهن اسفنجی در ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن نیز از محصولات این کارخانه است.

مقاطع طویل

در این بخش، مهم‌ترین تامین کنندگان فولاد در بخش مقاطع طویل در کشور که محصولات آن‌ها به بورس کالا عرضه می‌شود را معرفی خواهیم کرد.

ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان مادر صنعت فولاد ایران شناخته می‌شود زیرا بسیاری از صنایع فولادی ایران با حضور این کارخانه شکل گرفته‌اند. ذوب آهن اصفهان با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد، اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که لقب بزرگترین کارخانه تولیدکننده محصولات طویل خاورمیانه را از آن خود کرده‌است. تیرآهن IPE، تیرآهن IPB، تیرآهن IPN، انواع میلگرد، مفتول، نبشی، ناودانی و شمش‌های ساختمانی از محصولات ساختمانی صنعتی کارخانه ذوب آهن اصفهان به شمار می‌روند.

ذوب آهن اصفهان

جهان فولاد غرب

کارخانه جهان فولاد غرب در استان کرمانشاه به تولید انواع مقاطع طویل از جمله تیرآهن، نبشی و ناودانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، مشغول است. مقاطع طویل این کارخانه از جمله انواع میلگرد در طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شوند. همچنین قیمت تیرآهن ۱۴ کرمانشاه و سایزهای دیگر را می‌توانید در سایت آیرومارت مشاهده نمایید.

فولاد البرز ایرانیان

کارخانه فولاد البزر ایرانیان یکی دیگر از کارخانه‌های فولادی تامین کننده بورس کالا است که آن را با نام فایکو نیز ممکن است بشناسید. کارخانه فایکو که ۱.۵ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارد، بخشی از مقاطع صنعتی و ساختمانی استاندارد کشور را تولید و به بازار داخل و خارج عرضه می‌دارد. این کارخانه بزرگ در زمینه تولید انواع میلگردهای ساختمانی، نبشی‌های بال مساوی و غیر مساوی، ناودانی و تیرآهن‌های ساختمانی فعالیت دارد.

فولاد شاهین بناب

کارخانه میلگرد شاهین بناب، انواع میلگرد در استاندارد A2، A3 و A4 تولید می‌کند. فولاد شاهین بناب همچنین انواع مفتول آلیاژی، تیرآهن، بنشی و ناودانی را عرضه می‌دارد. محصولات شاهین بناب اعم از میلگرد، تیرآهن بناب نیمه سبک، تیرآهن معمولی بناب، انواع ناودانی و شمش بناب با علامت اختصاری ZN.CT قابل شناسایی است. میلگرد بناب بسیار شناخته شده و معروف است و در اندازه ۸ تا ۳۲ میلی‌متر قابل تهیه است.

فولاد ظفر بناب

فولاد ظفر بناب نیز یکی از کارخانه‌های معروف است که انواع مقاطع فولادی را از طریق بورس کالا و شرکت‌های بازرگانی به مشتریان عرضه می‌کند. میلگرد آجدار ظفر بناب در سازهای ۸ تا ۱۴ تولید می‌شوند. این کارخانه انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی را نیز تولید می‌کند.

میلگرد

میلگرد کالایی مهم در ساختمان سازی به شمار می‌رود که نقشی مهم و اساسی در جلوگیری از تخریب ساختمان در صورت وقوع زلزله دارد. در ادامه، کارخانه های تامین کننده میلگرد در بورس کالا را معرفی خواهیم کرد.

مجتمع فولاد روهینا جنوب

کارخانه فولاد روهینا جنوب انواع میلگرد ساده، A2، میلگرد A3 و A4 خود را با آج‌های دوکی و یکنواخت، جناقی و مرکب در سایزهای ۸ تا ۴۰ به صورت شاخه‌ای به بورس کالا عرضه می‌دارد. این مجتمع روهینا دزفول از پیشرفته‌ترین تجهیزات اروپایی و دانش روز دنیا برای تولیدات خود استفاده می‌کند. این کارخانه نه تنها به بازار داخل محصولات خود را عرضه می‌دارد بلکه در زمینه صادرات به کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت دارد.

فولاد تاکستان

شرکت فولاد تاکستان، با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال به تولید میلگرد مشغول است. این کارخانه انواع میلگرد ساده و آجدار را در سایز ۸ تا ۲۲ به مشتریان عرضه می‌کند. فولاد تاکستان میلگردهای خود را بر اساس استاندارد روسی در سه نوع میلگرد ساده، میلگرد A2 و A3 تولید می‌کند. این میلگردها در طول ۱۲ متر از ۶ تا ۳۷ کیلوگرم وزن دارند.

فولاد آناهیتا گیلان

فولاد آناهیتا گیلان، در زمینه تولید دو میلگرد پرکاربرد کشور یعنی میلگردهای A2 و A3 فعالیت دارد. این مجموعه این میلگردها را بر اساس استاندارد روسی تولید می‌کند که البته مطابق با استاندارد ملی ۳۱۲۳، به ترتیب میلگرد آج۳۴۰ و آج۴۰۰ نام دارند.

فولاد آناهیتا گیلان

صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یزد

کارخانه آهن و فولاد سرمد ابرکوه، در استان یزد و در جاده یزد به ابرکوه واقع است. این کارخانه تولیدات خود را در قالب میلگردهای استاندارد از سایز ۸ تا ۳۲ عرضه می‌کند. شمش‌های اولیه کارخانه میلگرد ابرکوه یزد توسط مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو انجام می‌شود.

فولاد کاوه اروند

کارخانه فولاد کاوه اروند در خوزستان و شهر خرمشهر واقع است. این مجتمع بر اساس استانداردهای روز انواع میلگرد آجدار با آج A3 را در سایز ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌کند. کلاف آجدار و ساده کاوه در سایز ۵.۵ تا ۱۶ به بورس کالا عرضه می‌گردند. برای استعلام قیمت میلگرد اروند بر روی لینک کلیک کنید.

آذر فولاد امین

کارخانه آذر فولاد امین انواع میلگرد آجدار با آج مارپیچ و آج جناقی را تولید و از طریق بورس کالا و بازار مقاطع فولادی به مشتریان عرضه می‌دارد. میلگرد مارپیچ آذر فولاد امین در دو سایز ۸ و ۱۰ عرضه می‌شود که بر اساس استاندارد معادل روسی خود همان میلگرد A2 یا میلگرد آج ۳۴۰ بر اساس استاندارد ملی ۳۱۲۳ است. میلگرد جناقی آذر فولاد که همان میلگرد A3 یا آج ۴۰۰ است نیز از سایز ۱۰ تا ۳۲ تولید می‌گردد.

فولاد کاوه تیکمه داش

فولاد کاوه تیکمه داش یکی دیگر از کارخانه‌های بزرگ و معروف غرب کشور است که انواع میلگرد ساده و آجدار را تولید و عرضه می‌کند. ظرفیت سالانه این کارخانه ۳ هزار تن در سال است. میلگرد تیکمه داش قادر است انواع میلگرد آجدار در استاندارد A2 و A3 را تولید کند. میلگردهای این کارخانه با علامت حک شده SFK قابل تشخیصند. برای اطلاع از قیمت میلگرد تیکمه داش و خرید آنلاین محصولات این کارخانه، کلیک کنید.

فولاد امیرکبیر خزر

فولاد امیرکبیر خزر با علامت AKS حک شده بر روی میلگردها، سبد کاملی از انواع میلگرد از سایز ۸ تا ۴۰ در گریدهای استاندارد A2، A3 و A4 تولید و عرضه می‌کند.

فولاد امیرکبیر خزر

ورق

ورق، به عنوان یکی از کالاهای اساسی و مهم در بسیاری از صنایع به شمار می‌روند. کارخانه ‌های مختلفی در ایران انواع ورق‌های تولیدی خود را به بورس کالا عرضه می‌کنند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. البته در اطلس تولید کنندگان ورق فولادی در ایران در وبلاگ آیرومارت، به تفصیل درباره کارخانه‌های مهم ورق بحث کرده‌ایم.

صنایع هفت الماس

کارخانه صنایع هفت الماس، در شهرستان قزوین واقع است و در زمینه تولید انواع ورق فولادی بخشی از نیازهای بازار داخل و خارج از کشور را تامین می‌کند؛ به طوری که حدود ۱۵ درصد از نیاز داخل ورق گالوانیزه کشور توسط این کارخانه رفع می‌شود.
خط تولید ورق روغنی با ظرفیت ۱ میلیون تن در سال، خط تولید ورق اسید شویی با ظرفیت ۱ میلیون تن و خط تولید ورق رنگی با ۲۰۰ هزار تن ظرفیت در سال از جمله خطوط این کارخانه محبوب و نام‌آور به شمار می‌روند. برای اطلاع از قیمت ورق روغنی هفت الماس، کلیک کنید.

فولاد غرب آسیا

کارخانه فولاد غرب آسیا، یکی از کارخانه‌های مهم کشور در زمینه تولید ورق روغنی است که در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. این کارخانه با ظرفیتی بیش از ۵۵۰ هزار تن ورق روغنی در ضخامت‌های متفاوت از ۰.۱۸ تا ۳ میلی‌متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی‌متر مشغول به فعالیت است. کلاف‌های ورق روغنی تولیدی توسط این کارخانه در وزن ۶ تا ۳۰ تن متناسب با نیاز بازار، به بورس کالا عرضه می‌شوند.

فولاد غرب آسیا

فولاد گیلان

محصولات کارخانه فولاد گیلان به عنوان یکی از کارخانه‌های مهم کشور که در زمینه تولید ورق فعالیت دارد به سه دسته نورد گرم، نورد سرد و گالوانیزه تقسیم می‌شوند.
محصولات نورد گرم فولاد گیلان در ضخامت ۲ تا ۱۷ میلی‌متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۴۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. در حالی که تولیدات نورد سرد از ۰.۱۷ تا ۵ میلی‌متر ضخامت و از ۶۰۰ تا ۱۶۵۰ میلی‌متر عرض دارند.
در خط گالوانیزه این کارخانه، ورق‌های گالوانیزه با ضخامت ۰.۲ تا ۲ میلی‌متر و عرض ۷۱۴ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر تولید و به بورس کالا می‌شوند.

فولاد تاراز چهارمحل

مجتمع تازار، از کارخانه‌های بزرگ و شناخته شده کشور شناخته می‌شود که در حوزه تولید انواع ورق گالوانیزه فعال است. کلاف گالوانیزه این مجتمع در ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی‌متر تولید می‌شود. این کارخانه ورق‌های گالوانیزه خود را در رنگ‌های مختلف تولید می‌کند و این ورق‌های زیبا را گالواتاراز نامیده است. عرشه فولادی، یکی دیگر از محصولات این کارخانه معروف است.

ورق خودرو چهار محل و بختیاری

کارخانه ورق خودرو شهرکرد، به عنوان بزرگترین کارخانه تولیدکننده ورق خودرو در خاورمیانه شناخته می‌شود که انواع ورق گالوانیزه و باکیفیت خودرو را تولید می‌کند. این شرکت انواع ورق خودرو را به روش غوطه‌وری گرم پیوسته تولید و به بازار عرضه می‌کند.

امیرکبیر کاشان

کارخانه امیرکبیر کاشان که از تامین کنندگان فولاد در بورس کالا است، فعالیت خود را در زمینه تولید ورق گالوانیزه آغاز کرد. ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان در ضخامت ۰.۲۵ تا ۱.۲۵ میلی‌متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود. ظرفیت این کارخانه به عنوان اولین کارخانه تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم، ۱۳۰ هزار تن در سال است. محصولات این کارخانه ورق گالوانیزه، ورق آنیل شده، ورق فولادی و ورق اسید شویی شده است. ورق اسید شویی، ورق فولادی و ورق آنیل شده تنها در قالب کلاف به دست مشتریان می‌رسند.

امیرکبیر کاشان

سنگ آهن

سنگ آهن، منبع اصلی و ماده اولیه تولید تمامی مقاطع فولادی به شمار می‌رود. در کشور ما نیز معادن متعددی منبع تامین این کالای مهم به شمار می‌روند که یکی از آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو

معدن چادرملو به عنوان یکی از معادن مهم کشور شناخته می‌شود که ذخایر آن توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال بهره‌وری است. این مجتمع کنسانتره سنگ آهن، گندله، سنگ آهن دانه بندی و شمش فولادی تولید و عرضه می‌کند.

نحوه عرضه فولاد در بورس

تمامی کارخانه‌های فولادی، اجازه فروش مقاطع فولادی خود را در بازار آزاد ندارند، بلکه موظفند تا تولیدات خود را در روزهای مشخص شده در بورس کالا عرضه کنند. هر یک از مقاطع فولادی در صورتی که در بورس کالا به فروش نرفت، مجوز صادرات را دریافت می‌کند. بنابراین برطرف کردن نیاز بازار داخل، در اولویت قرار دارد.
در صورتی که روی کالایی رقابت نباشد، قیمت گذاری فولاد در بورس کالا در هفته بعد، بر اساس فرمول زیر انجام می‌شود:

قیمت پایه = میانگین هفتگی نرخ دلار نیمایی × ۹۵% × قیمت فوب صادراتی ایران

در صورتی که رقابت باشد، تولیدکننده اجازه دارد که در هفته بعد قیمت را تا ۳% افزایش دهد. اما این افزایش قیمت نیز به این شرط انجام می‌شود که نرخ تعیین شده از نرخ پایه مشخص شده توسط فرمول بالا بیشتر نشود.
عرضه فولاد در بورس بدین ترتیب انجام می‌شود:

  • روزهای شنبه: عرضه شمش آلیاژی و مقادیر کمی میلگرد و تیرآهن
  • روزهای دوشنبه: فولاد مبارکه در یک روز دوشنبه از هر ماه، ورق گرم عرضه می‌کند.
  • روزهای سه شنبه: در روزهای سه شنبه عرضه شمش، ورق گالوانیزه و ورق سرد انجام می‌‌شود.
  • روزهای چهارشنبه: انواع میلگرد و تیرآهن در این روز عرضه می‌گردند.

شرکت‌های تامین کننده فولاد در بورس کالا

سایر تامین کنندگان فولاد در بورس کالا

در این مقاله، مهم‌ترین تامین کنندگان فولاد بورس و حوزه فعالیت آن‌ها را به صورت جزئی بررسی کردیم. اما بهتر است بدانید که تعداد تامین کنندگان فولاد از آن‌چه معرفی کردیم بسیار بیشتر است. در لیست زیر، تمامی تامین کنندگان به صوت یکجا به شما معرفی شده است.

فولاد در بورس

خرید مقاطع فولادی بورسی از آیرومارت

با توجه به اینکه بورس کالا، خود محدودیت‌هایی برای خریداران مشخص می‌کند و شرایطی را در نظر می‌گیرد، خریدارانی که موفق با تامین نیاز خود از بورس کالا نمی‌شوند، می‌توانند مقاطع فولادی مورد نیاز خود را از شرکت‌های بازرگانی فعال در حوزه فولاد خریداری کنند.
خرید از شرکت‌های بازرگانی، محدودیت‌های تحویل بار از کارخانه را ندارند و بار شما را در اسرع وقت به شما تحویل می‌دهند. بازرگانی فولاد آیرومارت، با سال‌ها تجربه در حوزه فولاد، بهترین مقاطع فولادی را به قیمت روز و با بهترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌دارد.
شما می‌توانید با خیال راحت برای خرید میلگرد از بورس کالا و تیرآهن بورسی، به وبسایت آیرومارت مراجعه نمایید و یا جهت استعلام قیمت میلگرد، قیمت ورق، تیرآهن و … و ثبت سفارش، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ مستقیما با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

مرضیه آلکلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (3 امتیاز)

  1. شمس
    خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۴
    ممنون خیلی کامل بود. قبل این فک می کردم فقط ذوب آهن و فولاد تو بورسن
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۴
      سلام. ممنون از حسن توجه شما. با توجه به قوانین جدید تولیدکنندگان فولادی موظفند که بخشی از تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند. شما می‌توانید محصولات بورسی را از آیرومارت به قیمت روز خریداری نمایید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.