تیرآهن ماهان را بیشتر بشناسید

5/5 - (8 امتیاز)

تیرآهن ماهان را بیشتر بشناسید

تیرآهن ماهان محصول تولیدی کارخانه پروفیل صنعت ماهان است که در استاندارد IPE تولید و به بازار عرضه می‌شود. تیرآهن ازجمله مقاطع طویلی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع سازه‌ای دارد. این مقطع در سه استاندارد کلی  IPE، IPB و INP  تولید می‌شود. تفاوت استانداردهای تیرآهن، در شکل هندسی سطح مقطع آن‌ها است.

۵/۵ - (۸ امتیاز)

سطح مقطع تیرآهن شامل دو بخش اصلی بال (flange) و جان (web) است. بال در واقع دو بخشی است که به صورت موازی با هم قرار گرفته و توسط یک بخش عمودی با نام جان، به یکدیگر متصل شده‌اند. شکل و اندازه این دو بخش، نشان‌دهنده نوع استاندارد و درنتیجه کاربرد این مقطع است.

تیرآهن IPE یا تیرآهن معمولی به شکل حرف I انگلیسی و سطح مقطع تیرآهن IPB به شکل حرف H انگلیسی است. تیرآهن نوع IPB در بازار با نام هاش نیز شناخته می‌شود. در این دو نوع تیرآهن، ضخامت بال در تمام طول آن یکسان است. اما در نوع INP، ضخامت بال در کل طول آن یکسان نیست و با فاصله گرفتن از جان، ضخامت آن کاهش می‌یابد.

در ادامه این مطلب سعی داریم تا درباره تیرآهن ماهان ، استاندارد تولید و ابعاد آن و همچنین علامت اختصاری که بر روی آن حک می‌شود، جزئیاتی را بیان کنیم.

معرفی کارخانه پروفیل صنعت ماهان

کارخانه پروفیل صنعت ماهان تولیدکننده انواع نبشی و ناودانی و تیرآهن ماهان است. این کارخانه در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و در سمنان، شهرک صنعتی جنت آباد واقع شده است. آیرومارت لیست قیمت مقاطع فولادی این کارخانه از جمله قیمت ناودانی را همه روزه آپدیت می‌کند.

موقعیت جغرافیایی مناسب این کارخانه و قرارگیری آن در نزدیکی پایتخت سبب شده است تا تامین‌کننده بخشی از تیرآهن پایتخت و استان‌های اطراف آن باشد.

این مجموعه تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از دانش متخصصان و تجهیزات پیشرفته، کیفیت قابل قبولی را در تولید محصولات خود ارائه دهد و جایگاه مناسبی را در بین بزرگترین تولید کنندگان تیرآهن در ایران، کسب کند.

تیرآهن ماهان محصول کارخانه پروفیل صنعت ماهان

تیرآهن ماهان محصول کارخانه پروفیل صنعت ماهان

انواع محصولات کارخانه پروفیل صنعت ماهان

انواع محصولات کارخانه تیرآهن ماهان را می‌توان در سه گروه اصلی نبشی، ناودانی و تیرآهن قرار داد.

  • ناودانی ماهان

ناودانی ماهان، پروفیلی U شکل است که در سایزهای  ۸ ، ۱۰ ، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ به بازار عرضه می‌شود. این پروفیل با استفاده از روش نورد گرم تولید شده و در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نبشی ماهان

نبشی ماهان پروفیلی با سطح مقطع به شکل حرف L انگلیسی است که با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود. این نوع پروفیل ماهان در سایزهای  ۸ و ۱۰ در بازار موجود است. قیمت نبشی ماهان در سایت آیرومارت قابل مشاهده است.

  • تیرآهن ماهان

در ادامه این مقاله سعی داریم تا درباره این مقطع فولادی تولیدی کارخانه پروفیل صنعت ماهان، بیشتر بدانیم.

تیرآهن ماهان

تیرآهن ماهان در استاندارد IPE تولید می‌شود. به تیرآهن با این استاندارد، تیرآهن معمولی نیز گفته می شود. کاربرد این نوع تیرآهن ماهان ، عمدتا مربوط به صنایع سازه‌ای می‌شود.

شکل سطح مقطع تیرآهن تولید شده تحت این استاندارد به صورت حرف I انگلیسی است که دارای بال‌هایی با اندازه یکسان بوده و نسبت به طول جان، کوچکتر می‌باشد. نکته دیگر درباره این نوع تیرآهن این است که ضخامت بال در همه جای آن یکسان است.

تیرآهن IPE با نام تیرآهن بال نیم پهن موازی نیز در بازار شناخته می‌شود. این نوع تیرآهن در ایران بیشتر تولید شده و تقاضای بیشتری نیز دارد و فروش آن به دو صورت وزنی و شاخه‌ای صورت می‌گیرد.

ماده اولیه تولید تیرآهن ماهان

در تولید هر مقطع فولادی، ماده اولیه نقش مهمی را در خواصی که ارائه می‌دهد و قیمت نهایی آن مقطع، دارد. برخی از کارخانه‌ها، ماده اولیه مورد نیاز تولید محصولات خود را، خودشان تامین می‌کنند و برخی دیگر نیز از کارخانه‌های فولادسازی، تامین شمش مورد نظرشان را انجام می‌دهند. ماده اولیه تولید تیرآهن ماهان ، شمش‌هایی از جنس فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی است.

روش تولید تیرآهن ماهان

در تولید تیرآهن ماهان از روش نورد گرم استفاده می‌شود. در نورد گرم تیرآهن، مراحل زیر را برای تولید این مقطع فولادی طی می‌کنند:

  • پیشگرم شمش فولادی

ابتدا شمش فولادی که معمولا به صورت بیلت و بلوم است، وارد کوره شده و تا دمای حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. این گرم شدن به منظور راحت‌تر شدن تغییر شکل، صورت می‌گیرد.

  • نورد خشن

در این مرحله شمش اولیه با عبور از چند سری غلطک و به صورت رفت و برگشتی، تحت تغییر شکل شدید قرار می‌گیرد تا شکل کلی تیرآهن حاصل شود.

  • نورد سبک

برای دستیابی به ابعاد نهایی و افزایش دقت ابعادی، نورد سبک بر روی تیرآهن انجام می‌شود. پس از این مرحله تیرآهن خنک شده و با اعمال فرایند اتوکشی بر روی آن، ناهمواری‌های موجود در سطح تیرآهن برطرف می‌شود.

  • برشکاری

در این مرحله تیرآهن تولید شده در طول‌های ۶ یا ۱۲ متری بریده می‌شود. اما اگر به طول‌های غیر معمول نیاز باشد، مطابق با نظر مشتری و در ابعاد سفارشی برش داده می‌شود.

سایز تیرآهن ماهان

سایز تیرآهن اغلب تعیین‌کننده قیمت و موارد استفاده آن می‌باشد. شاید برای شما سوال باشد که سایز تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟ باید گفت که طول جان تیرآهن در سطح مقطع آن، به عنوان سایز تیرآهن در نظر گرفته می‌شود. تیرآهن ماهان در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ و اغلب و به صورت شاخه‌های در طول ۶ و ۱۲ متری تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

هر کدام از سایزهای تیرآهن ماهان در دو وزن سبک و سنگین در بازار موجود است. از پراستفاده‌ترین سایز تیرآهن ماهان ، سایز ۱۴ آن است که در ادامه به بررسی این سایز از تیرآهن ماهان می‌پردازیم.

تیرآهن ۱۴ ماهان

سایز ۱۴ از تیرآهن ماهان ، عمدتا مصارف ساختمانی دارد و از پرتقاضاترین سایز تیرآهن محسوب می‌شود. عدد ۱۴ که به عنوان سایز این نوع تیرآهن معرفی می‌شود، نشان‌دهنده طول جان آن است که ۱۴ سانتی‌متر یا ۱۴۰ میلی‌متر می‌باشد.

این نوع تیرآهن ماهان به دلیل سایز پایین و درنتیجه سبک بودن آن است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی از کاربردهای تیرآهن ۱۴ ماهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستون در سازه‌ها
  • خرپای سازه
  • تیر در پوشش سقف
  • ساخت پل‌ها

تیرآهن ۱۴ ماهان در طول‌های ۶ و ۱۲ متری و در دو نوع سبک و سنگین به بازار عرضه می‌شود. با توجه به این‌که وزن در تعیین قیمت تیرآهن ۱۴ شاخه ای موثر است، نوع سبک و سنگین آن اهمیت پیدا می‌کند.

وزن تیرآهن ماهان

از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن ماهان ، وزن آن است. پیش از خرید تیرآهن نیاز است تا با تخمین وزن، قیمت آن را  تخمین زد. در حالت کلی برای مقطع تیرآهن، مانند بسیاری از مقاطع پرکاربرد دیگر، یک استاندارد وزنی به نام استاندارد اشتال تعریف شده است. استفاده از این جدول به این صورت است که با در اختیار داشتن ابعاد تیرآهن، مانند ضخامت جان و بال، عرض و ارتفاع آن، می‌توان وزن تیرآهن را تخمین زد.

گاهی اوقات ممکن است وزن تیرآهن تولیدی برندهای مختلف، مقداری متفاوت از استاندارد اشتال باشد. جدول وزن مربوط به برندهای مختلف تیرآهن، ازجمله تیرآهن ماهان ، در صفحه مربوط به جدول وزن تیرآهن آورده شده است.

علامت اختصاری تیرآهن ماهان

بسیاری از کارخانه‌ها بر روی محصولات تولیدی خود یک سری علائم اختصاری حک می‌کنند که نماینده نام برند آن‌ها است. تیرآهن ماهان نیز با علامت اختصاری و انحصاری psm، که نشان‌دهنده نام کارخانه تولیدکننده این محصول یعنی پروفیل صنعت ماهان است، به بازار عرضه می‌شود.

قیمت تیرآهن ماهان

قیمت تیرآهن ماهان متاثر از عوامل مختلفی است که عبارتند از:

  • وضعیت عرضه و تقاضا در بازار
  • نوسانات نرخ دلار
  • وزن تیرآهن
  • سایز تیرآهن
  • قیمت ماده اولیه

هر کدام از این عوامل می‌توانند به نوعی اثر مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت تیرآهن ماهان داشته باشند و اینکه در زمان‌های مختلف اثر هر عامل متفاوت است. بنابراین نیاز است تا از منابع معتبر، استعلام قیمت این مقطع پرکاربرد صورت گیرد.

مرجع قیمت آهن آلات آیرومارت به شما این امکان را می‌دهد تا به‌روزترین قیمت انواع مقاطع فولادی را پیگیری نمایید.

خرید تیرآهن ماهان

تیرآهن مقطعی است که به دلیل پرکاربرد بودن آن در صنایع ساختمان‌سازی، از مقاطع پرمتقاضی محسوب می‌شود. علاوه بر تیرآهن ماهان ، کارخانه‌های زیادی هستند که محصولاتی با کیفیت‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین نیاز است تا برای اینکه بهترین کیفیت را برای کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید، با بزرگترین تولید کنندگان تیرآهن در داخل کشور، تولیدات هرکدام، استانداردها، وزن و ابعاد محصولات آن‌ها، آشنایی داشته باشید. البته، قیمت نیر بر انتخاب برند مورد نظر برای خرید تیرآهن موثر است. بنابراین حتما پیش از خرید بودجه خود را مشخص کنید و پس از بررسی قیمت تیرآهن برندهای مختلف چون قیمت تیرآهن فایکو و … اقدام به خرید کنید.

قطعا تجربه این موضوع را داشته‌اید که در خرید انواع کالاهای مورد نیاز خود، با متخصصان  و کارشناسانی که در آن زمینه فعالیت دارند، مشورت می‌کنید. این امر تضمین‌کننده این است که با توجه به بودجه مورد نظرتان، بهترین کیفیت را متناسب با نیازتان خریداری کنید.

در انتخاب مقاطع فولادی نیز به این دلیل که کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوعی از هرکدام از مقاطع در بازار موجود است، بهتر است که با کارشناسان حوزه فولاد، مشورت کنید تا محصول بهتری را خرید نمایید. کارشناسان آیرومارت در هر زمانی آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره قیمت ورق رنگی و دیگر مقاطع فولادی هستند.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (8 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.