تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی چیست؟

تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی

همه روزه ما از محصولات مختلفی استفاده می‌کنیم که در بسیاری از آنها از نفت استفاده شده یا به نوعی با نفت ارتباط دارند. اما همانطور که می‌دانید، نفت برای آنکه بتواند مورد استفاده قرار گیرد، باید فرآیندهایی را طی کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در اینجا این سوال برای برخی افراد پیش می‌آید که نفت در پالایشگاه آماده مصرف می‌شود یا در صنعت پتروشیمی؟ در واقع تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی چیست؟
بنابراین ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بین پتروشیمی و پالایشگاه بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

پالایشگاه چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم تفاوت پالایشگاه با پتروشیمی را بررسی کنیم، ابتدا باید با این واحدها آشنا شوید تا این تفاوت‌ها را بهتر درک کنید. پالایشگاه یک کارخانه صنعتی محسوب می‌شود که در آن نفت خام، فرآوری شده و به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود. در واقع، یک مرکز تولیدی است که مجموعه‌ای از فرآیندهای مهندسی و عملیاتی را در برمی‌گیرد. طی این عملیات‌ها مواد خاصی را پالایش می‌کنند یا مواد خام را به محصولات با ارزش تبدیل می‌کنند.

این محصولات به عنوان مواد اولیه برای سوخت، گرمایش، تولید برق و ساخت مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. اینطور می‌توان گفت که پالایشگاه‌ها بر تولید سوخت تمرکز دارند. محصولات پالایشگاهی عبارت‌اند از LPG، بنزین، نفت سفید، گازوئیل، سوخت جت و نفت کوره.

تجهیزات پالایشگاه‌ها، به دلیل ارتباط با مواد نفتی، فشار و دمای بالا، باید دارای کیفیت مطلوبی باشند تا ضمن تامین نیاز صنعت، از خطرات احتمالی نیز جلوگیری شود.

در پالایشگاه از انواع لوله گاز، مانیسمان و … استفاده می‌شود. این لوله‌ها باید از آلیاژهای باکیفیتی تولید شوند تا نسبت به دماهای بالا مقاوم باشند. ما پیش‌تر درباره تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه و تفاوت لوله مانیسمان و api صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با لوله‌های مورد استفاده در این کارخانه‌ها، این مقالات را مطالعه کنید.

تفاوت بین پالایشگاه و پتروشیمی

فرآیندهای اساسی پالایش نفت خام

فرآیندهای اساسی و مهمی که در پالایشگاه ها صورت می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

تقطیر: سوخت‌های سنگین و سبک را جدا می‌کند.

کراکینگ: در این فرآیند، کاتالیزورها نفت سنگین را به مایعات سبک‌تر و با ارزش‌تر تجزیه می‌کنند.

تبدیل: با اصلاح و طبقه‌بندی مولکول‌های نفت، آنها به بنزین مفیدتر تبدیل می‌شوند و در نتیجه مقدار بنزین بالا می‌رود.

مخلوط کردن: فرآیند مخلوط کردن محصولات پالایشگاهی برای به دست آوردن سوخت نهایی نفت.

تصفیه: از این فرآیند برای تولید بنزین تمیز استفاده می‌شود. در این فرآیند، گوگرد از بنزین حذف می‌شود، چون به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند. از طرفی، از این ترکیبات گوگردی برای ساخت کود و دارو استفاده می‌شود.

در پالایشگاه، الفین‌ها و مواد آروماتیک را به کمک فرآیند کراکینگ کاتالیزوری تولید می‌کنند. الفین‌ها و آروماتیک‌ها، بلوک‌های سازنده محصولاتی مانند حلال‌ها، شوینده‌ها و چسب‌ها محسوب می‌شوند.

پالایشگاه چیست

پتروشیمی چیست؟

پیش از بررسی تفاوت پتروشیمی و پالایشگاه باید گفت که پتروشیمی به صنایعی اطلاق می‌شود که در آن هیدروکربن‌های نفت خام یا گاز طبیعی را فرآوری می‌کنند و به محصولات جدید تبدیل می‌شوند.

فرآورده‌های حاصل از پالایش و واکنش فرآورده‌های نفتی، به عنوان محصولات پتروشیمی شناخته می‌شوند. بعضی از ترکیبات پتروشیمی به دست آمده از نفت نیز از سایر سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ یا گاز طبیعی یا از منابع تجدیدپذیر مانند ذرت، میوه خرما یا نیشکر به دست می‌آیند.

مواد حاصل از پتروشیمی در صنایعی مثل ساخت پلاستیک، نایلون، وسایل الکترونیکی، کودهای شیمیایی، حلال‌ها و بسیاری از صنایع دیگر به کار می‌روند. دو قسمت مهم پتروشیمی، شامل الفین‌ها و ترکیبات معطر می‌شوند.

تفاوت پالایشگاه با پتروشیمی

محصولات اولیه پتروشیمی

به طور کلی، محصولات اولیه پتروشیمی به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

محصولات بنیادی: این‌ها ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات دیگر پتروشیمی به شمار می‌روند، مانند اتیلن، پروپیلن و بنزین.

مواد میانی: این مواد از محصولات اولیه به دست می‌آیند و به عنوان مواد اولیه در کارخانه‌ها به کار می‌روند. مانند ملامین، پی وی سی (پلی کلرووینیل) و … .

محصولات نهایی: این محصولات از مواد میانی مشتق می‌شوند و برای تولید کالاهای ضروری مانند لاستیک، کود، پلاستیک و … استفاده می‌شود.

دسته بندی واحدهای پتروشیمی

خوراک و سوخت: مانند اتان، پروپان، بنزین پیرولیز، گاز مایع، هیدروژن، برش سبک و سنگین.

مواد اولیه و شیمیایی: بی‌کربنات سدیم، پروپیلن، مونواتیلن گلیکول، تولوئن دی ایزوسیانات، آمونیاک، اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک، اتیلن، آرگون.

پلیمرها: پلی استایرن، پلی پروپیلن، پلی کربنات، لاستیک مصنوعی، رزین اپوکسی مایع و جامد، لاستیک مصنوعی.

آروماتیک‌ها: اتیل بنزن، ارتوکسیلن، تولوئن، استایرن، بنزن.

کودهای شیمیایی: اوره، دی آمونیوم فسفات، سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم.

پتروشیمی چیست

تفاوت بین پالایشگاه و پتروشیمی

حال که درباره پتروشیمی و پالایشگاه و عملکرد هر کدام آشنا شدید، نوبت آن است که به تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی بپردازیم. پالایشگاه مکانی است که در آن نفت خام فرآیندهای مختلفی را طی می‌کند و به محصولات با ارزش‌تری مثل نفت سفید، نفتا و نفت کوره تبدیل می‌شود. پالایشگاه جایی است که جهت تولید محصولات تصفیه شده، از ماشین آلات و تجهیزات استفاده می‌کنند.

کارخانه پتروشیمی به محلی می‌گویند که در آنجا هیدروکربن‌های نفت و گاز به محصولات جدید تبدیل می‌شوند. دیگر تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی، مواد اولیه آنهاست. در یک پالایشگاه مواد ورودی نفت خام است، اما در پتروشیمی از نفت توصیه شده و گاز استفاده می‌کنند. در نتیجه، در توضیح تفاوت پتروشیمی و پالایشگاه می‌توان گفت که پتروشیمی زیر مجموعه پالایشگاه به حساب می‌آید.

تفاوت میان پتروشیمی و پالایشگاه

خرید انواع لوله از آیرومارت

همانطور که عنوان کردیم، در پتروشیمی و پالایشگاه از انواع لوله استفاده می‌شود که باید کیفیت بالایی هم داشته باشند. لوله‌های api، گاز و مانیسمان در انواع رده و سایر از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی در این صنایع به شمار می‌روند که کیفیت آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.

بازرگانی فولاد آیرومارت، ارائه‌دهنده انواع مقاطع فولادی و شما می‌توانید جهت بررسی قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰، قیمت لوله گاز ۱/۲ و …، وارد سایت ما شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین و با بهترین قیمت خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان با تجربه راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.