شرکت فولاد خوزستان از بازیگران اصلی صنعت فولاد ایران

4.7/5 - (4 امتیاز)

شرکت فولاد خوزستان از بازیگران اصلی صنعت فولاد ایران

شرکت فولاد خوزستان در سال 1346 در نزدیکی شهر اهواز، آغاز به کار کرد. امروزه این واحد صنعتی از بزرگترین و مهم‌‌ترین تولید کننده‌های فولاد خام در ایران است. بیش از 10000 نفر، در این مجتمع صنعتی کار می‌کنند و بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مهم کشور، از مشتریان اصلی شرکت فولاد خوزستان هستند. محصولات این مجموعه که شامل بیلت و اسلب می‌شود، به عنوان ماده اولیه تولید سایر مقاطع فولادی به کارخانه‌های دیگر فروخته می‌شود. آیرومارت به عنوان یکی از ارائه کنندگان محصولات متنوعی از انواع واحدهای صنعتی، در این مطلب، بیشتر درباره شرکت فولاد خوزستان می‌گوید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

آغاز به کار شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان، مجتمعی پیشرو و بسیار ارزشمند است که در حدود نیم قرن پیش، فعالیت‌هایش را آغاز کرد. این واحد صنعتی سال‌های نخستین کارش را با تولید آهن و فولاد، به روش احیای مستقیم و استفاده از کوره‌های قوس الکترونیکی گذراند. در دوران جنگ تحمیلی، فولاد خوزستان، سه بار تحت حملات هوایی قرار گرفت.

اما این مشکلات نتوانست از عزم و اراده آنها برای ایجاد توسعه و تحول جلوگیری کند. بعدها تولیدات و اثرگذاری کارخانه‌های وابسته به شرکت فولاد خوزستان افزایش پیدا کرد. در نهایت امروزه این کارخانه بزرگترین تولید کننده شمش فولاد و بعد از فولاد مبارکه اصفهان و دومین تولید کننده محصولات آهن و فولاد خام در ایران است. شرکت فولاد خوزستان، بیش از ۸ کیلومتر مربع وسعت دارد و توانسته نقش موثری در ایجاد شغل و حمایت از معیشت‌ها داشته باشد.

شمش فولادی فولاد خوزستان

کارخانه‌های اصلی شرکت فولاد خوزستان

به دلیل وسعت و اهمیت کار، شرکت فولاد خوزستان چند کارخانه اصلی و فرعی دارد. نخست به بررسی کارخانه‌های اصلی آن پرداخته‌ایم.

  • کارخانه گندله سازی
    گندله که گلوله‌هایی تولید شده از نرمه سنگ آهن و دیگر مواد افزودنی هستند، در دو واحد ساخته می‌شوند. هر کدام از این واحدها، ظرفیت اسمی در حدود ۵ میلیون تن را دارند. یعنی در طول سال، این مقدار گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید و به قسمت‌های بعدی ارسال می‌شود.
  • کارخانه احیای مستقیم
    در این بخش از فولاد خوزستان، گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند. احیای مستقیم ۳ واحد دارد که هر کدام بیش از ۶۵/۱ میلیون تن از محصولات را ارائه می‌کنند. جالب است بدانید که در این بخش از فولاد خوزستان، واحدی به‌نام واحد زم‌زم وجود دارد که توسط نیروی داخلی بومی سازی شده و مشغول به کار است. با کلیک روی لینک زیر در خصوص احیای مستقیم بیشتر بخوانید:

فرآیند احیای مستقیم

  • بخش فولادسازی
    در نهایت محصولات دو کارخانه قبلی به اینجا می‌رسند تا شش‌های فولادی از آهن اسفنجی ساخته شوند. بخش فولادسازی در کارخانه فولاد خوزستان دارای شش کوره‌ قوس الکتریکی، چهار کوره پاتیلی، یک VD و دو ماشین دو خطه برای انجام ریخته‌گری تختال است. علاوه بر این‌ها، سه ماشین شش‌ خطه برای شمش و تاًسیسات جمع‌آوری غبار فولادسازی نیز در این بخش از کارخانه جای داده شده است. برای تکمیل کار، ماشین‌های ریخته‌گری، فولاد مذاب را به تختال و شمش تبدیل می‌‌کنند. ظرفیت تولید سالیانه این بخش ۲/۳ میلیون تن می‌باشد و قرار است در سال‌های آینده به حدود دو برابر این رقم برسد.

کارخانه‌های فرعی شرکت فولاد خوزستان

به علت وسعت، اهمیت و حجم بالای تولیدات، چند کارخانه فرعی نیز در این مجتمع صنعتی وجود دارد. در ادامه‌ی این مطلب از وبلاگ آیرومارت، بیشتر از آنها گفته‌ایم.

  • کارخانه آهک
    کارخانه فولاد خوزستان، برای ساخت گندله‌ها و فولادسازی به آهک نیاز دارند. به همین دلیل این بخش نیز به مجتمع اضافه شده است.
  • کارخانه اکسیژن
    برای تکمیل فرآیندهای تولید، نیاز به اکسیژن است که توسط این بخش تامین می‌گردد.
  • تصفیه خانه آب
    برای انجام فعالیت‌ها به مقادیر زیادی آب نیاز است. این آب توسط تصفیه خانه اختصاصی فولاد خوزستان، از رود کارون برداشت می‌شود. این واحد یک تصفیه خانه در بیرون از مجتمع صنعتی نیز دارد و آب مصرف شده را تصفیه کرده و باز به چرخه بازمی‌گرداند.
  • نیروگاه برق
    تامین انرژی الکترونیکی برای کوره‌ها، دستگاه‌ها و حفظ ایمنی سیستم، توسط نیروگاه فولاد خوزستان انجام می‌شود.
  • اسکله اختصاصی
    به دلیل اهمیت ویژه محصولات تولید شده توسط شرکت فولاد خوزستان، دو سیستم تخلیه اختصاصی کشتی برای این کارخانه تعبیه شده است.

محصولات و تولیدات شرکت فولاد خوزستان

با توجه به وجود کارخانه‌های اصلی و فرعی، شرکت فولاد خوزستان محصولات زیر را به بازار آهن و فولاد کشور و سرزمین‌های دیگر ارائه می‌کند.

  • بیلت
    برای تولید بیلت، شمش یا ccm به صورت مستقیم برای مصرف نورد، ارسال می‌شود. بیلت را با عنوان «شمشال» نیز می ‌شناسند. شمشال یا بیلت، نسبت به شمش طول بیشتری دارد و سطح دایره‌ای شکل یا مربعی اما با عرضی کمتر از ۱۵سانتی متر دارد. در مجموع سطح مقطع آن کوچک‌‌تر از ۲۳۰ سانتی متر مربع است. از بیلت معمولا برای تولید و ساخت میلگرد و سیم استفاده می‌کنند.

اگر بيلت انعطاف پذیر و نسبت به کشش، خمش و پیچش انعطاف پذیرتری بیشتری نشان دهد به آن بیلت ۳sp می‌گویند. اما برای حال بلیت ۵sp انعطاف پذیر نیست و برای شرایطی که سازه در معرض نيرو و فشار نيست، استفاده می شود تا ثبات بیشتری از خود نشان دهد.

کاربرد اصلی بیلت در ساخت انواع میلگرد است. کلیک کنید و قیمت میلگرد آجدار را مشاهده کنید.

بیلت فولاد خوزستان

  • اسلب
    تختال یا اسلوب فراورده‌ای است که برای تولید ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. ضخامت تختال معمولا حدود ۲۳۰ میلی‌متر است و در عرض ۲۵/۱ و طول ۱۲ متر تولید می‌شود. این محصول یکی دیگر از تولیداتی است که فولاد خوزستان به بازار ارائه می‌کند.
  • بلوم
    بلوم از کنار اسلب بریده می‌شود و به آن شمسه نیز می‌گویند. بلوم درواقع به بلیت بسیار نزدیک است و تنها در اندازه و ضخامت تفاوت دارد. بلوم بیشتر برای ساخت تیرآهن، ریل، سپری، ناودانی، قوطی و… استفاده می‌شود و پروفیلی پرکاربرد است. جالب است بدانید که در گذشته، بیشتر به این محصول بلوم می‌گفتند. اما با گذشت زمان، فروشندگان و تاجران صنف آهن و فولاد، به بلوم «فابریک» گفتند و حالا این نام بیشتر استفاده می‌شود. اگرچه هنوز هم تجار قدیمی این صنف، از نام بلوم استفاده می‌کنند.

در لینک زیر میتوانید قیمت روز اصلی ترین محصول بلوم یعنی تیرآهن را مشاهده کنید:

قیمت تیرآهن

گواهی‌نامه‌های استاندارد در شرکت فولاد خوزستان

پس از سال‌ها فعالیت و ارائه محصولات متنوع، فولاد خوزستان موفق به اخذ گواهی‌نامه‌های استاندارد بسیاری در سطح ملی و بین‌المللی شده است. از جمله این گواهی‌نامه‌ها می‌توان ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱، ایزو ۲۷۰۰۱، OHSAS 18001 و ایزو ۵۰۰۱ که مربوط به مدیریت انرژی است را نام برد.

تجربه شما چه می‌گوید؟

در این مطلب از وبلاگ آیرومارت به بررسی شرکت فولاد خوزستان پرداختیم . از مهم‌ترین بخش‌های آن گفتیم و محصولات این شرکت را بررسی کردیم. آیا شما تجربه استفاده از محصولات این شرکت را داشته‌اید و یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن به دست بیاورید؟ کافی است تلفن را بردارید و با کارشناسان آیرومارت گفتگو کنید. تیم جوان و حرفه‌ای ما با اعلام قیمت روز میلگرد اروند، خوزستان و .. و ارائه مشاوره در خرید، در تمام مراحل کنارتان خواهند بود.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.