تولید توری فلزی چگونه انجام می‌شود؟

3/5 - (2 امتیاز)

تولید توری فلزی چگونه انجام می‌شود؟

توری چطور تولید می‌شود؟

توری یک محصول کاربردی است که برای طیف گسترده‌ای از مکان‌ها، از نرده‌های ایمنی، تقویت بتن، وسایل روشنایی گرفته تا فیلتر هوا استفاده می‌شود. توری فلزی را می‌توان از فلزات مختلف ساخت که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما هر فلزی که به کار رود، باز هم نحوه تولید توری فلزی یکسان است.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

در این مقاله به شما می‌گوییم که در تولید توری از چه فلزاتی استفاده می‌شود و نحوه ساخت توری با دستگاه تولید توری فلزی را به شما توضیح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

توری چیست؟

توری فلزی به یک ساختار دو یا سه‌بعدی گفته می‌شود که از دو یا چند سیم فلزی که با تکنیک‌های مختلف متصل شده‌اند، ساخته می‌شود و به آن “مش” نیز می‌گویند. این نوع توری در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، سدسازی، ساخت قفس، کباب پز، قفسه، پوشش‌های ایمنی برای ماشین‌های کار حمل و نقل و حصارکشی به کار می‌رود. در نتیجه، توری جز ضروری صنعت و زندگی روزمره محسوب می‌شود.

برای تولید انواع توری مانند تولید توری لوزی، از مواد اولیه‌ای مانند فولاد زنگ نزن، فولاد گالوانیزه، فولاد کربنی ساده، آلومینیوم، مس، برنز و برنج استفاده می‌کنند.

سیم‌هایی با ضخامت‌های مختلف در هم تنیده، بافته یا به هم متصل می‌شوند تا ردیف‌های موازی و ستون‌های متقاطع را تشکیل دهند که اندازه‌شان به نسبت برابر است.

فرآیند تولید توری مستلزم بافتن سیم بر روی دستگاه‌های بافندگی تجاری است. این فرآیند باید طوری انجام شود که شکاف‌های مربع یا مستطیل بین سیم‌ها باقی بمانند. برای اتصال سیم‌های طولی موازی در جایی که با هم قطع می‌شوند و برای ایجاد توری، از دستگاه جوشکاری استفاده می‌کنند.

ساخت توری فلزی

انواع مواد مورد استفاده برای تولید توری

سیم جز اصلی توری است و از فلزات مختلف آهنی و غیرآهنی تولید می‌شود، بنابراین قیمت آهن بر روی قیمت توری تاثیر زیادی دارد. سیم مورد استفاده برای تولید توری را در انواع ضخامت‌ها می‌سازند.

اعداد کمتر در شماره‌گذاری نشان‌دهنده سیم‌های بزرگتر است، در حالی که اعداد بالاتر سیم‌های نازک‌تر را نشان می‌دهند. سیم‌های بسیار نازک که به هم پیچیده شده‌اند، دسته‌های سیم رشته‌ای را تشکیل می‌دهند.

نوع توری و کاربرد آن علاوه بر ضخامت سیم، به فلزاتی که برای شکل دادن به آن استفاده می‌شود نیز بستگی دارد. با کشیدن فلز خام از طریق قالب یا صفحه کشش، سیم برای ساخت توری ایجاد می‌شود. علاوه بر سیم‌های استوانه‌ای شکل، سیم‌های مستطیلی، مربعی و شش ضلعی نیز برای تولید سیم توری به کار می‌روند. برخی از فلزات مورد استفاده در ساخت انواع توری عبارتند از:

۱. سیم فولادی

فولاد، آلیاژی از آهن و کربن است. بسته به دما، می‌تواند به شکل مکعبی یا چند شکلی باشد. درجه‌ای که ممکن است یک ماده بدون شکستگی کشیده یا فشرده شود، به عنوان کشش (یا شکل‌پذیری) شناخته می‌شود.

فولاد نیز خاصیت شکل‌پذیری خوبی دارد و همین باعث می‌شود که برای تولید توری مناسب باشد. محصولاتی مانند متال مش و توری مرغی، از طریق ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند.

بنابراین شما هنگام بررسی قیمت توری مرغی، قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی را چک کنید، زیرا این‌ها ورق‌های فولادی محسوب می‌شوند و بر قیمت نهایی توری تاثیر دارند.

۲. سیم مسی

سیم مسی دارای رسانایی حرارتی و الکتریکی استثنایی بوده و انعطاف‌پذیر و قابل خم شدن است. در نتیجه، اغلب در کاربردهای الکتریکی استفاده می‌شود. همانطور که آلومینیوم به ندرت به شکل خالص استفاده می‌شود، مس را هم معمولا برای بهبود و افزایش کیفیت ذاتی آن، آلیاژ می‌کنند. اگر با آلیاژهای مس آشنایی ندارید، این مقاله آیرومارت را مطالعه فرمایید.

هنگامی که مس در معرض نمک، رطوبت و نور خورشید قرار می‌گیرد، رنگ آن از قرمز به خاکستری مایل به قهوه‌ای، تا سبز آبی یا خاکستری سبز تغییر می‌کند. توری فلزی از جنس مس، با پوشش‌ها و مواد شیمیایی پوشانده می‌شود که برای جلوگیری از تغییر رنگ، فرآیند اکسیداسیون را تسریع یا کند می‌کند.

فرایند تولید توری

۳. سیم برنزی

برنز، ۹۰ درصد مس و ۱۰ درصد روی آلیاژ مس است. چندین ویژگی برنز مانند چکش‌خواری، شکل‌پذیری و چقرمگی با ویژگی‌های مس مشترک است. برنز علاوه بر اینکه نسبت به مس سخت‌تر و انعطاف‌پذیرتر است، مقاومت در برابر خوردگی قوی‌تری نسبت به برنج دارد.

رایج‌ترین انواع سیم‌هایی که برای ایجاد شبکه‌های سیمی استفاده می‌شوند، آنهایی به حساب می‌آیند که از آلیاژها و فلزات ذکر شده در بالا ساخته شده‌اند.

علاوه بر این، تیتانیوم، آلیاژ هستلوی، مونل ۴۰۰، نیکروم، اینکونل و تنگستن برای ایجاد سیم توری سفارشی استفاده می‌شوند. اساسا سیم را می‌توان از هر فلز آهنی یا غیرآهنی که می‌تواند به شکل سیم در بیاید، تولید کرد.

۴. سیم آلومینیومی

آلیاژ آلومینیوم ارزان، سبک وزن، چکش‌خوار و انعطاف‌پذیر است و در برابر خوردگی مقاومت دارد. این فلز غیر آهنی اغلب برای تولید توری پرسی و انواع دیگر توری استفاده می‌شود.

آلومینیوم درجه ۱۰۰۰ یا آلومینیوم خالص به ندرت برای ساخت سیم توری آلومینیومی به کار می‌رود. برای افزایش استحکام آلومینیوم و افزایش برخی از ویژگی‌های دیگر آن، اکثرا آلومینیوم با فلزات دیگری مانند مس، منیزیم، روی یا سیلیکون در مقادیر معین آلیاژ می‌شود. آلیاژهای آلومینیوم در مقاله‌ای جدا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۵. سیم برنجی

برنج یک آلیاژ مس و روی است. در تولید توری، فلزی نرم و چکش خوار که به عنوان برنج زرد ۲۷۰ شناخته می‌شود، به کار می‌رود. سیم توری برنجی دارای استحکام کششی و مقاومت سایشی عالی است و به دلیل محتوای روی بالاتر، سفت می‌شود. توری با سیم برنجی به دلیل رنگ زرد آن، یک عنصر هنری تزئینی رایج در پروژه‌های معماری به شمار می‌رود.

روش تولید توری فولادی

نحوه تولید توری فلزی چگونه است؟

در قسمت پیش درباره فلزات مورد استفاده در توری فلزی صحبت کردیم، اما از بین همه آنها، فولاد زنگ نزن کاربرد بیشتری دارد و برای تولید توری استیل به کار می‌رود.

از آهن برای ساخت فولاد استفاده می‌شود که خواص منحصر به‌فرد و مطلوبی دارد. به طور خاص، فولاد زنگ نزن در برابر زنگ‌زدگی کاملا مقاوم و بادوام است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انواع عملکردها در صنایع مختلف تبدیل می‌کند.

مفتول‌های فولادی به دلیل شکل‌پذیری عالی، استحکام کششی و انعطاف پذیری بالا برای ایجاد تولید توری فلزی به کار می‌روند.

هنگام تولید توری، سیم‌های متقاطع معمولا با جوش یا بافندگی به یکدیگر متصل می‌شوند. سیم مورد استفاده معمولا با کشیدن تدریجی یک فلز در یک سری قالب‌های گرد تا رسیدن به قطر مورد نظر ساخته می‌شود. نحوه ساخت توری به دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

۱. ساخت توری با سیم جوش داده شده

در روش تولید توری جوشی، سیم جوش داده شده دارای ردیف‌ها و ستون‌های متقاطع است که در محل تقاطع به هم جوش داده شده‌اند. هنگامی که سیم به اندازه مورد نظر کشیده شد، وارد دستگاهی می‌شود که ردیف‌های متعدد سیم را در محل تقاطع آنها به هم جوش می‌دهد.

همانطور که سیم از طریق دستگاه تغذیه می‌شود، یک خط موازی از جوش‌ها به‌طور همزمان در جایی که خطوط عمود بر هم می‌شوند، به وجود می‌آید. سپس محل تلاقی بعدی سیم‌ها از طریق دستگاه جوش داده می‌شود و این روند ادامه می‌یابد و هر ردیف سیم به یکدیگر متصل می‌شود. این دستگاه تولید توری فلزی معمولا سیم‌ها را با استفاده از مقاومت الکتریکی به عنوان منبع گرما جوش می‌دهد. اگرچه می‌توان از سایر روش‌های جوشکاری استفاده کرد، اما این معمولا مقرون به صرفه‌ترین است.

هنگامی که شبکه به طول مورد نظر رسید، برش داده می‌شود و در نتیجه یک ورقه از شبکه سیمی صاف و سفت و سخت جوش داده می‌شود.

مراحل ساخت توری جوشی را در ویدئو زیر می‌توانید ببینید:

 

۲. سیم فلزی بافته شده

در این روش، سیم بافته شده مجموعه‌ای از سیم‌های متقاطع شبیه به یک پارچه بافته شده دارد. به‌طور معمول، سیم‌ها رو و زیر سیم‌های عمود بر هم بافته می‌شوند و یک ورقه پایدار تولید می‌کنند. این الگو به عنوان “مش بافت ساده” شناخته می‌شود. این روش شامل سیم‌هایی است که روی ۲ سیم عمود بر هم بافته می‌شود، سپس مجموعه بعدی را نیز روی ۲ سیم عمود بر هم می‌بافند و فرآیند تولید همین‌طور ادامه دارد.

روی سیم‌های بافته شده هیچ جوشی وجود ندارد. درعوض، آنها را به دستگاهی شبیه ماشین بافندگی که سیم مستقیم را از طریق الگوی بافت انتخابی تغذیه می‌کند، وارد می‌کنند. سپس سیم‌ها به سمت معکوس خم می‌شوند و سیم مستقیمِ بعدی از طریق الگو تغذیه می‌شود. دستگاه این روند را تا رسیدن به ابعاد مورد نظر ادامه می‌دهد و سپس ورق سیم تکمیل شده به اندازه دلخواه برش می‌یابد.

توری پرسی، از انواع توری است که از بافته شدن سیم‌های فولادی به یکدیگر ساخته می‌شود. برای استعلام قیمت توری پرسی کلیک کنید.

نحوه تولید توری فلزی

خرید انواع توری و ورق از آیرومارت

جهت خرید انواع توری، ورق و اطلاع از قیمت روز مش فولادی و قیمت توری مرغی، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید. شما می‌توانید تنها با چند کلیک سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را راهنمایی کنند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.