تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی

4.9/5 - (8 امتیاز)

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی

فرق ورق روغنی با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه و ورق روغنی یا سرد، از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف خودرو، ساخت و ساز و ... به حساب می‌آیند. ورق گالوانیزه، با پوشش‌دهی ورق نورد سرد تولید می‌شود و مقاومت به خوردگی بسیار بالایی دارد.

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در نحوه تولید، مشخصات و کاربردها ما را بر آن داشت که کاربرد این دو نوع ورق فولادی را در مقاله‌ای مجزا مورد بررسی قرار دهیم. با آیرومارت همراه باشید.

ورق‌های فولادی گالوانیزه

در سال ۱۷۴۲، شیمیدانی معروف به نام ملوین متوجه شد که می‌توان با فرو بردن آهن در فلز روی مذاب، روکشی بر آن ایجاد کرد. در سال ۱۷۸۰ فیزیک‌دان ایتالیایی به نام لوئیجی گالوانی، دریافت که با ایجاد جریان الکتریکی میان دو فلز، می‌‌توان از یکی از آن‌ها در برابر خوردگی محافظت کرد.

در طول زمان این فرآیند اقتصادی برای حفاظت از فولادها در برابر خوردگی مورد توجه قرار گرفت و روش گالوانیزه کردن نامیده شد. طی فرایند گالوانیزاسیون، لایه نازکی از فلز روی بر مواد اولیه اعمال می‌شود.

این روش در تولید مقاطع فولادی مختلف چون ورق گالوانیزه کاربرد گسترده‌ای دارد. فلز روی مانع از تماس رطوبت با سطح فولاد می‌شود. حتی در صورت ایجاد خراش روی سطح، پوشش روی خود را فدا کرده و از فولاد حفاظت می‌کند. این ویژگی ورق گالوانیزه، استفاده از آن را در محیط‌های با رطوبت بالا افزایش می‌دهد.

گالوانیزه کردن فولاد، به دو روش غوطه وری گرم و سرد انجام می‌شود. به طور کلی هدف از این دو روش ایجاد روکش روی، بر فولاد و حفاظت از آن است. با این حال این دو روش، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال ضخامت روکش در ورق گالوانیزه گرم بیشتر از ورق گالوانیزه سرد است.

ورق‌های فولادی روغنی

ورق روغنی یا ورق نورد سرد، یکی از مشتقات فولاد است که عموما مقاومت و سختی بالایی دارد. این نوع ورق فولادی، طی فرایند نورد سرد تولید می‌شود. در حقیقت پس از سرد شدن فولاد نورد گرم، در دمای اتاق چندین بار تحت نورد سرد قرار می‌گیرد تا کیفیت سطحی آن بهبود یافته و ابعادی دقیق‌تر داشته باشد.

فرق ورق روغنی و ورق گالوانیزه چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی

نورد سرد یکی از روش‌های شکل‌دهی و گالوانیزاسیون یکی از روش‌های مقاوم سازی ورق به خوردگی است.

همان‌طور که گفته شد، تمام مقاطع فولادی را می‌توان گالوانیزه کرد. ورق روغنی یا نورد سرد مستثنی از این قاعده نیست. گالوانیزه کردن و نورد سرد، اهداف متفاوتی دارند و با هم قابل مقایسه نیستند؛ چرا که نورد سرد از روش‌های شکل دهی است و گالوانیزاسیون از روش‌های محافظت از فلز در برابر خوردگی.

با این حال نتیجه حاصل از این دو فرآیند را می‌توان با هم مقایسه کرد. در ادامه، تفاوت‌های ورق گالوانیزه و ورق نورد سرد را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

طول عمر

فرق ورق روغنی با فولاد گالوانیزه در طول عمر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع ورق فولادی است. به طور کلی، نمی‌توان فلز روی را کاملا مصون از خوردگی دانست.

اما نرخ خوردگی روی از فولاد بسیار کمتر است. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ورق گالوانیزه می‌تواند بیش از ۵۰ سال عمر کند. البته با خروج از شرایط ایده‌آل و قرارگیری ورق در شرایط عادی طول عمر این ورق‌ها به ۲۰ الی ۳۰ سال می‌رسد.

این در حالی است که طول عمر تخمینی برای ورق سرد حداکثر ۱۵ سال است. در حقیقت اصلی‌ترین علت به‌کار گیری ورق گالوانیزه در صنایع مختلف طول عمر بسیار بالای آن است.

روکش گالوانیزه تمامی قسمت‌های مختلف یک ورق فولادی را تحت حفاظت قرار می‌دهد. دلیل دیگر طول عمر بالاتر ورق گالوانیزه، حفاظت خودکار از مناطق آسیب‌دیده توسط پوشش گالوانیزه است. پوشش‌ها به صورت ترجیحی نسبت به فولاد خورده می‌شوند و با حفاظت کاتدی، از نواحی کوچکی که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، حفاظت می‌کنند.

روند تولید و هزینه‌های ناشی از آن

همان‌طور که گفته شد، تولید ورق گالوانیزه و ورق روغنی طی دو فرآیند مجزا با اهداف متفاوت انجام می‌شود. ورق روغنی از نورد سرد تولید می‌شوئد و ورق گالوانیزه حاصل فرایند پوشش‌دهی ورق نورد شده است.

در بازار خرید و فروش مقاطع فولادی، ورق گالوانیزه نسبت به ورق روغنی قیمت بالاتری دارد. اگرچه هزینه تولید به عوامل مختلفی چون قیمت مواد اولیه، ابعاد ورق و برند تولیدکننده بستگی دارد؛ اما به طور کلی با در نظر داشتن تمامی این عوامل، فرآیند تولید و اعمال روکشی روی فولاد را می‌توان عامل تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در قیمت دانست.

نیاز به نگهداری

ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق سرد روغنی به نگهداری کمتری نیاز دارد و طول عمر آن نیز بیشتر بیشتر است. این دو مورد در دراز مدت هزینه‌های تهیه و تعمیر ورق گالوانیزه را کاهش می‌دهد.

در مناطقی دورافتاده که تعطیلی مشاغل و اختلال در کار به دلیل تعمیر و نگهداری، مشکلاتی رایج به شمار می‌روند، ورق گالوانیزه راه‌حلی مناسب خواهد بود. از طرفی ورق گالوانیزه نیاز به بازرسی دوره‌ای کمتری دارد. از این طریق نیز هزینه‌های نگهداری آن کاهش خواهند یافت.

ابعاد و ضخامت

عرض تولید ورق‌های گالوانیزه و روغنی تفاوتی با یکدیگر ندارد. ورق‌های نورد سرد را می‌توان در همان ابعاد تولیدی و در عرض ۱۰۰۰ یا ۱۲۵۰ میلی‌متر، گالوانیزه کرد. ضخامت ورق روغنی عموما در بازه ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر است. با توجه به این‌که ورق گالوانیزه روکشی اضافه دارد، ضخامت آن از ورق سرد بیشتر خواهد بود.

ظاهر

ورق گالوانیزه و ورق روغنی هر دو سطحی شفاف و براق دارند. فرق ورق روغنی و ورق گالوانیزه در ظاهر، اسپنگل‌های موجود بر سطح برخی ورق‌های گالوانیزه است. این ناخالصی‌های سطحی، گل گالوانیزه نیز نامیده می‌شوند.

تفاوت های ورق گالوانیزه با ورق روغنی

برخی انواع ورق گالوانیزه از طریق اسپنگل‌های موجود در سطح تشخیص داده می‌شوند.

در مجموع دقت ابعادی و شفافیت ورق های روغنی در مقایسه با ورق های گالوانیزه فولادی، بیشتر است. ازاین‌رو، از این ورق‌ها در ساخت خودرو، لوازم خانگی و … استفاده می‌شود. ظاهر و مقاومت به خوردگی ورق گالوانیزه منجر به افزایش کاربرد آن در صنعت ساخت لوله آب و فاضلاب، کانال کولر و … شده است.

قیمت

به طور کلی، تولید ورق گالوانیزه نسبت به ورق نورد سرد طولانی‌تر و دارای مراحل بیشتری است. متفاوت بودن فرآیند تولید و استفاده از یک پوشش اضافه در تولید ورق گالوانیزه، موجب شده تا قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق روغنی بیشتر باشد.

ورق گالوانیزه یکی از بهترین انتخاب‌ها در مناطق مرطوب و جایگزین مناسبی برای ورق استیل است. قیمت ورق استیل به مراتب از ورق گالوانیزه بیشتر است.

در مجموع نمی‌توان گفت کدام یک از این انواع برای خرید بهتر است. هر ورق فولادی ویژگی‌های خاص خود را دارد و متعاقبا کاربردهای خاص خود را خواهد داشت. بنابراین پیش از خرید هر ورق فولادی باید کاربرد و شرایط استفاده از آن را بررسی کرد.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، عرضه‌کننده انواع مقاطع فولادی چون ورق گالوانیزه ۶ متری و ورق روغنی است. شما می‌توانید جهت دریافت راهنمایی‌های لازم برای خرید مقاطع، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۶۰۳ با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان فروش و یا مراجعه به صفحه قیمت‌ها در وب سایت آیرومارت از قیمت مقاطع فولادی مطلع شوید.

منبع: mststeel

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.9/5 - (8 امتیاز)

  1. نادر صفاپور
    شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۸
    امکان گالوانیزه کردن مقاطع رو هم دارید در مجموعه آیرومارت؟
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
      سلام وقت بخیر. بله آیرومارت خدمات گالوانیزه کردن را برای مشتریان اجرا می‌کند.
  2. nima
    مهر ۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲
    خیلی خوبه که میشه ورق گالوانیزه رو جایگزین استیل کرد
    1. آیرومارت
      مهر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰
      سلام و وقت بخیر ورق استیل و ورق گالوانیزه از نظر خواص و قیمت کاملا متفاوت بوده و بسته به نوع کاربرد و با توجه به قیمت انتخاب می‌شوند.
  3. محمدرضا
    آبان ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۷
    پس ورق گالوانیزه از ورق سیاه ساخته نمیشه درسته؟
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.