5 نکته درباره اتصال لوله های داربستی

5/5 - (3 امتیاز)

5 نکته درباره اتصال لوله های داربستی

اتصالات-لوله‌های-داربستی

اتصال لوله داربستی یکی از حساس‌ترین نکات در زمان استفاده از محصول فولادی است. لوله‌ داربستی، لوله‌هایی سیاه هستند که با روش نورد گرم تولید می‌شوند. معمولا از این لوله‌ها جریانی عبور نمی‌کند و به همین دلیل تولید آنها با سهولت بیشتری انجام می‌شود. در کنار لوله‌های داربستنی، اتصالات لوله نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و از پروفیل‌های مهم محسوب می‌شود. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت، درباره 5 نکته مهم بخوانید که می‌تواند به ارتقای دانش شما درباره اتصال لوله‌های داربستی کمک کند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

اتصالات لوله داربستی

لوله‌های داربستی چیست؟

پیش از آنکه نکات مربوط به اتصال لوله داربستی را بررسی کنیم، باید بدانیم خود لوله‌های داربستی چه هستند و چه کاربردهایی دارند. این لوله‌ها از زمان‌های گذشته و با شکل‌های گوناگونی استفاده شده‌اند و همزمان با پیشرفت صنعت، تغییر پیدا کرده‌اند. امروزه داربست‌ها در سازه‌های گوناگون نمایشگاهی، ساختمانی و… استفاده می‌شوند و کاربردهای بسیاری دارند. در اتصال لوله‌های داربستی، قوانین ویژه‌ای نیز برقرار است که با توجه به آنها اتصالات لوله‌های داربستی انجام می‌شود. این قوانین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیستم را پایدار نگه دارند و مقاومت سازه در حد مطلوبی باشد.

برای آشنایی با روش ساخت لوله داربستی برروی لینک تولید لوله داربستی کلیک کنید.

انواع اتصالات لوله‌های داربستی

در مجموع اتصالات لوله‌های داربستی به چند شکل خاص انجام می‌شود. اشکالی که تجربه شده‌اند و می‌توانند کاملا مناسب انواع سازه باشند. این فرم‌های اتصال لوله‌های داربستی به شرح زیر هستند:

  • داربست مثلثی یا اسکافلد

    در این حالت لوله‌های داربستی، اشکال مثلثی را تشکیل می‌دهند و بیشتر در پایه پل‌ها یا کفراژبندی کاربرد دارند. فریم‌های این داربست در سه تیپ متفاوت (از نیم تا یک متر) ارائه می‌شود و با سرجک‌ها برای هر ارتفاعی قابل تنظیم است. مقاطع فریم‌ها در اتصالات مثلثی می‌تواند مثلثی یا مربعی باشد و عرض آنها هم معمولا ۱۲۰ سانتی‌متر است. سهولت در باز و بسته شدن، عدم نیاز به آچار کشی برای نصب و اتصالات لوله داربستی و قابلیت باربری زیاد، از ویژگی‌های مثبت این نوع از اتصالات است. از سوی دیگر، مونتاژ قطعات در داربست مثلثی نیاز به کارگر ماهر ندارد و یک کارگر ساده نیز می‌تواند آن‌ را انجام دهد. به همین دلیل هزینه و زمان زیادی برای نصب و اتصالات این داربست‌ها وجود ندارد. در نهایت اینکه باز و بسته شدن راحت اتصالات لوله، از مزایای مهم داربست مثلثی است.
    نصب داربست

  • داربست چکشی ستاره

    یکی دیگر از روش‌های اتصالات لوله‌های داربستی، استفاده از روش چکشی ستاره‌ای است. این اتصالات لوله، از محورهای قائم و مهارهای افقی تشکیل شده است. پایه این داربست‌ها از حدود ۵ متر شروع می‌شود و سرجک‌ها در بالا و پایین اتصالات کار گذاشته شده‌اند. هر دو سرجک قابل تنظیم و تراز شدن هستند و ارتفاع آنها را می‌توان به اندازه دلخواه رساند. مهارهای افقی در اتصال این لوله داربستی، با ضربات چکش انجام می‌شود و قسمت‌های پایه داربست با مغزی و پین به همدیگر متصل خواهند شد. سهولت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به ابزارهای خاص، قابلیت توسعه در ارتفاع‌های زیاد، سهولت در جا به جایی، سبک بودن وزن قطعات، سرعت مونتاژ بالا و… از ویژگی‌های مثبت این نوع اتصالات است.

۵ نکته درباره اتصال لوله‌های داربستی

با توجه به موارد ذکر شده، لازم است که در زمان اجرای اتصالات لوله‌های داربستی به این ۵ نکته که در ادامه ذکر شده است، توجه بفرمایید. به یاد داشته باشید که بیشتر این نکات مربوط به بالا بردن ایمنی و پایدار شدن سازه است. در نتیجه رعایت آن‌ها از هزینه‌های آتی می‌کاهد.

  1. اندازه و قطر لوله‌های داربستی را بشناسید

    قطر لوله به سبب تاثیرگذاری مستقیم آن بر وزن و قیمت لوله، بسیار حائز اهمیت است. گفتنیست که قطر بیرونی لوله اتصالات، معمولا کمی بیشتر از عدد اسمی آن است. ضمنا فاصله بین لوله‌های عمودی عموما باید ۱.۷ تا ۲ متر باشد. فاصله طبقات نیز، بین ۲ تا ۳ متر است و فاصله‌ی لوله‌های داربست در عرض سکو، حدود ۱۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. البته با توجه به نوع کار و فضایی که اتصال لوله‌های داربستی در آن انجام شده، فاصله‌های عمودی و افقی می‌توانند تغییر کنند.
    حداکثر فاصله مجاز برای اتصال لوله داربستی ۳ متر است و اگر ارتفاع سازه، زیاد باشد، لوله‌های داربستی با لوله‌های فولادی که ضخامت بیشتری دارند، جایگزین خواهند شد.

    داربست چکشی ستاره

  2. ابعاد سکوهای کار را در نظر بگیرید

    بخشی از اتصالات لوله داربست PLATFORM می‌باشد. فضایی که نیروی کار بتواند روی آن بیاستد و فرآیندهای توسعه سازه را ادامه دهد. اندازه این قسمت باید به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند از روی آن تردد کنند و بار نیز قابل جا به جایی باشد. حداقل پهنای مورد نیاز برای تردد در سکوهای کار حدود ۶۰ سانتی‌متر و حدود ۸۰ سانتی‌متر برای جابه‌جایی بار است. تخته‌هایی که روی این سکوها قرار می‌گیرد باید کاملا کنار هم کیپ شوند و ضخامت آنها نسبت مستقیمی با ضخامت لوله‌های داربستی دارد. در ارتفاع بیش از ۲ متر، باید از تخته‌های پنجه‌ای استفاده شود که حداقل عمق آنها ۲۰۰ میلی‌متر است.

  3. درباره بست‌های بین اتصالات لوله‌ بدانید

    بست‌ها از مهم‌ترین اجزا برای انجام اتصالات لوله‌های داربست هستند. بست‌های اتصال لوله‌ها دو نوع دو پیچ و چهار پیچ دارند و ممکن است ثابت یا گردون باشند. بست‌های گردان قابل استفاده در زاویه‌های گوناگون هستند و می‌توانند کارایی‌های متفاوتی داشته باشند. بیشتر بست‌ها از جنس چدن یا فرج هستند و نیاز به روغن‌کاری‌های مکرر دارند. در زمانی که از بست‌ها استفاده نمی‌شود، آنها را در محلول‌هایی که مخلوطی از گازوییل و روغن هستند نگهداری می‌کنند.

  4. نردبان‌های ایمن داشته باشید

    در هنگام انجام اتصالات لوله داربست، زاویه‌ی مناسب نردبان که حدود ۶۸ تا ۷۵ درجه است را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که به ازای هر ۴ متر ارتفاع، ۱ متر، پایه‌های نردبان را به عقب بکشید. در هنگام بالا و پایین رفتن برای انجام اتصال لوله‌های داربستی، باید صورت شما در برابرپله‌های نردبان باشد و از هر دو دست خود برای بالا و پایین رفتن استفاده کنید. ضمنا در زمان تردد بر روی پله‌های نردبان، نباید ابزار کار در دست‌تان باشد. در نهایت اینکه پایه‌های نردبان باید به جایی بسته شوند و استفاده از نردبان‌های کوتاه و چوبی ممنوع است.

    6) لوله داربستی در سایزهای مختلف

  5. نکات ایمنی را با دقت رعایت کنید

    در هنگام انجام اتصالات لوله‌های داربستی، استفاده از حرارت برای خم کردن لوله‌ها ممنوع است. پوشیدن کفش‌های غیر لغزنده و مناسب، بسیار اهمیت دارد و نباید وسایل مورد نیاز از بالا به پایین و یا بالعکس پرتاب شوند. اگر در زمان اتصال لوله داربستی، متوجه وجود قطعات شکسته، معیوب، خراب یا خمیده شدید، نباید از آنها استفاده کنید باید با قطعات سالم فضای آنها را پر کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که کار اتصال لوله‌های داربست را به فردی متخصص بسپارید و در فرآیند آن جز نظارت، کار دیگری انجام ندهید.

پیش از خرید، انواع قیمت لوله داربست، قیمت لوله داربست ۱۷ کیلویی و ضخامت ۳ را در سایت آیرومارت چک نمایید. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت به بررسی انواع اتصالات لوله‌های داربستی پرداختیم و ۵ نکته مهم را درباره آنها برشمردیم. آیا شما هم تجربه استفاده از این اتصالات را داشته‌اید؟ سپاسگزار خواهیم بود تجربیات و اطلاعات خود را با ما، در قسمت کامنت‌ها، در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.