عوامل موثر بر قیمت فولاد و رفتار بازار آهن

4/5 - (5 امتیاز)

عوامل موثر بر قیمت فولاد و رفتار بازار آهن

قیمت-فولاد

عوامل موثر بر قیمت فولاد و آهن و تغییرات آن امروزه به یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه صنعت و تجارت تبدیل شده است. سرمایه‌گذاران این بخش چه به عنوان مصرف کننده فولاد و چه تاجران این قسمت، همواره به دنبال پیش بینی صحیح و کم ریسک از بازار فولاد هستند تا بتوانند خرید یا فروش مناسبی داشته باشند. در این مطلب به عوامل موثر بر قیمت فولاد در ایران می‌پردازیم و برای هر کدام توضیحات تکمیلی به شما ارائه خواهیم نمود. روی لینکهای زیر کلیک کنید و قیمت روز کالاهای اساسی فولادی را مشاهده کنید:

۴/۵ - (۵ امتیاز)

چه عواملی بر قیمت فولاد اثر می‌گذارند؟

باید در نظر داشت فولاد به عنوان یک محصول پایه برای استفاده در صنایع مختلفی از خودروسازی گرفته تا ساختمان سازی و همچنین به عنوان یک کالای حیاتی و ارزآور در بخش صادرات، تاثیر به سزایی در رشد و نمو یک کشور دارد.

چین با سهم تقریبا ۳۰ درصدی از کل تولید فولاد جهان خود به تنهایی نقش به سزایی در قیمت گذاری این محصول دارا می‌باشد. شناخت عوامل موثر بر قیمت آهن و فولاد یکی از ارکان اصلی ورود به این تجارت پر طرفدار در جهان محسوب می‌شود. حال بیایید با این عوامل و تاثیرات آن‌ها در ایران آشنا شویم.

قیمت ارز

ارز و به خصوص دلار در تعیین قیمت تقریبا تمامی محصولات از جمله فولاد و مقاطع آن موثر است. این اثر را می‌توان از ۳ نظر مورد بررسی قرار داد.

دلار و ارزش پول ملی

ریال به عنوان پول ملی ایران با ارزش گذاری نسبت به دلار مانند دیگر ارزهای جهانی مانند یورو مقایسه می‌شود. هرچه ارزش ریال نسبت به دلار کاهش یابد باید منتظر افزایش قیمت ها بود. فرصت آربیتراژ ایجاد شده بر اثر این اختلاف قیمت، و توجیه صادرات نسبت به فروش داخل باعث می‌شود بهای فولاد در داخل بالا رود.

دلار و واردات

واردات محصولات پایه ای تولید فولاد مانند آهن اسفنجی یا قراضه آهن بر اساس دلار صورت می‌گیرد. با افزایش هزینه واردات این محصولات و بالا رفتن هزینه تولید فولاد، قیمت شمش فولادی و بالطبع مقاطع فولادی ساخته شده از آن افزایش پیدا خواهند کرد.

اثرات روانی دلار

تجربه ثابت کرده است تغییرات قیمت دلار و پیش بینی افراد نسبت کاهش یا افزایش قیمت‌ها آن ها را به صورت روانی وادار به واکنش می‌کند. دست نگه داشتن برای تکمیل خرید نهایی و یا هجوم بی‌رویه به بازار و افزایش هیجانی تقاضا باعث تغییر قیمت ها حتی قبل از تاثیرات قبلی می‌شود.

چه عواملی بر قیمت فولاد اثر می‌گذارند؟

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضای شمش فولادی در سطح ملی پایه‌ای‌ترین اصل برای قیمت گذاری دیگر مقاطع فولاد است. برای مثال قیمت محصولی مانند ورق گالوانیزه یا ورق آهنی که از شمش فولادی تهیه می‌شود به صورت مستقیم بر اساس ارزش روز فولاد، قیمت‌گذاری می‌شود.

دیگر مقاطع آهنی نیز به همین صورت هستند. تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات گوناگون از شمش تا ورق استیل عرضه کنندگان این تجارت می‌باشند.

اما خریداران فولاد در ایران به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. اول آنانیکه مصرف کننده هستند ینی شمش را در کارخانه به دیگر مقاطع تبدیل می‌کنند و یا از محصولات تولید شده مانند میلگرد آجدار در صنعتی مثل ساختمان سازی بهره می‌برند.

دسته دیگر کسانی هستند که فولاد را نه برای مصرف یا تبدیل بلکه به عنوان کالای سرمایه گذاری خریداری و انبار می‌کنند. این دسته به امید افزایش قیمت و کسب سود آهن را خریده و پس از مدتی به بازار عرضه می‌کنند.

 

رشد اقتصادی و بودجه کشور

بودجه کشور به عنوان تعیین کننده اصلی برای پیش بینی میزان هزینه سالیانه به منظور توسعه و رشد کشور نشانه خوبی برای پیش بینی قیمت فولاد استو همانطور که گفتیم فولاد محصولی پایه ای برای عمران کشور است.

بودجه عمرانی سالیانه میزان مصرف فولاد را در بخش توسعه مشخص می‌کند. در واقع افزایش بودجه عمرانی کشور، تقاضای دولتی را بالا برده و درصورت ثابت ماندن تولید باعث افزایش رقابت و صعود پایه های قیمت فولاد می‌شود.

قیمت مواد اولیه

مواد اولیه تولید فولاد مانند سنگ آهن، قراضه آهن و یا آهن اسفنجی به عنوان پایه‌های تولید فولاد نقش بسزایی در قیمت فولاد دارند. این محصولات به عنوان عوامل موثر بر قیمت فولاد شناخته می‌شوند.

بررسی تییرات قیمت آن‌ها در طول بازه‌های زمانی کوتاه در پیش بینی قیمت به شما کمک خواهد کرد.  قیمت افزودنی‌های دیگر برای تولید فولاد نیز نه به اندازه آهن اسفنجی اما مهم هستند.

آب مایه حیات فولاد

آب به عنوان اصلی‌ترین خنک کننده در فرایند تبدیل آهن اسفنجی به فولاد بسیار مهم است. شرایط آبی کشور در ۵ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. وضعیت آب در مناطقی که کارخانجات تولید کننده فولاد قرار دارند نیز بسیار حیاتی است.

وضعیت آب می‌تواند به تغییر در توان تولید فولاد و درنتیجه میزان عرضه آن منجر شود. در این بین هزینه انرژی نیز نباید فراموش شود. انرژی پایه اساسی تولید است. هرچه تولیدکننده هزینه بیشتری برای آن مجبور به پرداخت باشد قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد رفت.

عوامل موثر بر قیمت فولاد و رفتار بازار آهن

کرونا و فولاد

شاید جدیدترین بازیگر تعیین کننده قیمت را البته نه فقط در فولاد می‌توان کرونا دانست. این بیماری با کاهش تولید چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان و همچنین کاهش مصرف در این کشور ۱.۵ میلیاردی تاثیر دو سویه‌ای بر قیمت گذاشت.

از طرفی بسته شدن مرزهای کشورهای بسیاری برای جلوگیری از شیوه بیشتر این بیماری قاعده مبادلات جهانی و در نتیجه قیمت را بهم ریخت. از بسته شدن مرز ایران با کشورهای همسایه چند ماه می‌گذرد و بازار عراق و ترکیه عملا از دسترس خارج شده است. همه این عوامل در کنار تاثیرات داخلی کرونا عامل موثری بر قیمت فولاد است.

به گزارش تحریریه کنسرسیوم آیرومارت گزینه های معرفی شده در بالا از موثرترین عوامل بر قیمت فولاد در طول سالیان گذشته هستند. شما نیز اگر عوامل دیگری می‌شناسید در قسمت نظرات با ما و دیگران در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (5 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.