تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر چیست؟

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر چیست؟

اگرچه عبارت استیل را همه به معنای فولاد زنگ نزن می‌شناسند، اما بهتر است بدانید که با توجه به فرمول شیمیایی، گریدهای بسیاری از آلیاژهای استیل وجود دارد که هر یک خواص و مشخصات مربوط به خود را دارند. در نتیجه، برای هر یک کاربردهای مختلفی نیز تعریف می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

به طور کلی، استیل ها را از چندین جهت می‌توان دسته‌بندی کرد. در یک دسته‌بندی، دو نوع استیل بگیر و نگیر وجود دارد. اگرچه برخی استیل را ماده‌ای کاملا غیرمغناطیسی می‌دانند اما برخی معقدند که به دلیل وجود عنصر آهن، استیل حتما مغناطیسی خواهد بود. در صورتی که استیل هر دوی این خواص را می‌تواند داشته باشد.

با توجه به این‌که آلیاژهای استنلس استیل کاربردهای مختلف دارند، این مقاله را به بررسی تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا ویژگی هر یک را مرور نماییم.

ورق استیل بگیر و نگیر

منظور از استیل بگیر و نگیر چیست؟

اگر اقدام به خرید استیل کرده‌اید، حتما در بازار با انواع مختلفی از این آلیاژ مواجه شده‌اید. احتمالا می‌دانید استیل چیست و چه خواص ویژه‌ای دارد. این فلز دارای انواع مختلفی است و هر یک از گروه‌های استیل خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت با هم دارند. خاصیت مغناطیسی نیز یکی از تفاوت‌هایی است که بین انواع استیل دیده می‌شود.

اگرچه استیل در ساختار خود آهن دارد اما عنصر آهن به تنهایی نمی‌تواند خاصیت مغناطیسی در هر آلیاژی ایجاد کند. تنها استیل‌هایی خاصیت مغناطیسی دارند که ساختار آن‌ها فریتی باشد. ساختار بلوری استیل‌های بگیر و نگیر است که این گروه‌های فولادهای زنگ نزن را به وجود می‌آورد.

به طور کلی و در معنای عامیانه، خاصیت مغناطیسی به این معناست که قطعه جذب آهنربا می‌شود. با توجه به این تعریف، استیل بگیر به آلیاژهایی اطلاق می‌شود که در کنار آهنربا، جذب آن شده و خاصیت مغناطیسی از خود نشان می‌دهند. در مقابل، استیل نگیر، به آن نوع استیلی گفته می‌شود که خاصیت مغناطیسی ندارد.

ترکیب شیمیایی؛ عاملی بر تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

هر یک از عبارات بگیر و نگیر، تعداد زیادی از انواع استیل را دربرمی‌گیرد. بنابراین، تفاوت استیل بگیر و نگیر را می‌توان در ترکیب شیمیایی آن‌ها نیز دانست.

به طور کلی می‌توان گفت استیل‌های نگیر، نیکل بیشتری نسبت به استیل‌های بگیر دارند چرا که نیکل، خاصیت مغناطیسی را تضعیف می‌کند. در مقابل، هر چه مقدار کروم بیشتر باشد، احتمال بگیر بودن استیل نیز بالاتر است.

ترکیب شیمیای ورق استیل بگیر و نگیر

ساختار بلوری؛ فرق مهم استیل بگیر و نگیر

از روی ظاهر، بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد که شما بتوانید تفاوت استیل بگیر با نگیر از یکدیگر را تشخیص دهید و بگویید که کدام یک خاصیت مغناطیسی دارد. اما مغناطیسی بودن و نبودن آن‌ها، به سادگی می‌تواند آن‌ها را در یکی از گروه‌های بگیر یا نگیر جای دهد.

ترکیب شیمیایی متفاوت، منجر به ساختار بلوری متفاوت و در نتیجه بگیر و نگیر بودن استیل می‌‌شود. ریزساختارهای فریتی، مارتنزیتی و آستنیتی، سه ریز ساختار مهم در ورق‌های استیل به شمار می‌روند که از طریق میکروسکوپ می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. هر یک از این انواع ریزساختار استیل و بگیر یا نگیر بودن آن‌ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده‌ایم:

استیل فریتی

در ترکیب شیمیایی استیل فریتی، حدودا از ۱۰.۵ تا ۲۷ درصد کروم استفاده می‌شود. ساختار کریستالی فولاد زنگ نزن فریتی BCC است که موجب ایجاد خاصیت مغناطیسی در استیل شده و آن را در دسته بگیرها قرار می‌دهد.

استیل‌های سری ۴۰۰، مانند استیل ۴۰۹، ۴۳۰ و … از انواع استیل فریتی و در نتیجه بگیر به شمار می‌روند. دانستن این موضوع می‌تواند در خرید ورق استیل ۴۳۰ و سایر گریدهای نگیر، راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد.

از جمله کاربردهای فولاد فریتی می‌توان به صنایع پتروشیمی، ساخت اگزوز خودروها، وسایل کشاورزی، لوازم خانگی و لوله‌های انتقال مواد نفتی اشاره کرد. در مقاله اگزوز چیست، بخش‌های مختلف اگزوز را بررسی کرده‌ایم و گفته‌ایم که استیل مورد استفاده در هر بخش آن کدام است.

استیل آستنیتی

در ترکیب شیمیایی استیل آستنیتی، می‌توان مقادیر قابل توجهی کروم، نیکل و منگنز را دید. این فولادها از ۱۶ تا ۲۰ درصد کربن و ۷ تا ۲۰ درصد نیکل دارند. نیکل، عنصری است که فاز آستنیت را پایدار می‌کند و درنتیجه، این استیل‌های آستنیتی ساخته می‌شوند.

از سوی دیگر، نیکل می‌تواند مقاومت فولاد در برابر دمای بالا را نیز افزایش داده و از خوردگی در دمای بالا جلوگیری کند. از همین رو، استیل آستنیتی گزینه مناسبی برای استفاده در ساخت کوره‌ها و مبدل‌های حرارتی به‌شمار می‌رود.

به طور معمول، ساختار آستنیتی غیرمغناطیسی است و استیل‌های نگیر را ایجاد می‌کند. با این حال با اعمال برخی فرایندهای عملیات حرارتی فولادها، می‌توان فاز فریتی را در آن‌ها ایجاد کرده و آن‌ها را به استیل بگیر تبدیل نمود.

استیل‌های سری ۲۰۰ و ۳۰۰، از جمله استیل‌های نگیر محسوب می‌شوند. قیمت استیل ۳۰۴ و قیمت استیل ۳۱۶ به عنوان دو استیل مهم و پرتقاضای نگیر، از سوالات مهم مصرف‌کنندگان فولادهای زنگ نزن به شمار می‌روند.

استیل مارتنزیتی

فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی، کربن بیشتری نسبت به دو گروه دیگر در خود دارند. استیل مارتنزیتی پس از ریخته‌گری و تشکیل مذاب، با سرعت بالا سرد شده است.

مقدار کربن، موجب می‌شود که کاربید کربن در مرزدانه‌ها ایجاد شده و خاصیت خوردگی آن را کاهش دهد. اغلب استیل‌های این گروه، بگیر بوده و خاصیت مغناطیسی دارند. از جمله کاربردهای استیل مارتنزیتی می‌توان به استفاده در ساخت کارد، فنر و قاشق اشاره کرد.

فرق مهم استیل بگیر و نگیر

پرکاربردترین انواع ورق استیل نگیر

در کنار بررسی فرق استیل بگیر با نگیر، انواع آن‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد. انواع بسیاری از استیل های نگیر وجود دارد. از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به استیل ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۰۹، ۳۲۱، ۳۱۰ و ۲۰۱ اشاره کرد. برخی از این استیل‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ که به ورق استیل ۸-۱۸ نیز معروف است، از میان انواع ورق استیل نگیر بیشترین کاربرد را به خود اختصاص می‌دهد. خواص خوردگی، مقاومت و استحکام این گرید آلیاژ استیل، متوسط است و می‌توان از آن در طیف وسیعی از کاربردها از جمله لوازم آشپزخانه، تجهیزات پزشکی، خودروسازی، صنایع غذایی و صنعت نفت و پتروشیمی استفاده کرد.

ورق استیل ۳۱۶

دومین استیل پرمتقاضی نگیر، استیل ۳۱۶ است که در مقایسه با استیل ۳۰۴ قیمت بالاتری دارد. در ترکیب این آلیاژ از عنصر مولیبدن نیز استفاده می‌شود در حالی‌که مولیبدن در ترکیب استیل ۳۰۴ جای ندارد. خواص بهبودیافته و مقاومت به خوردگی بالاتر آن، علت اصلی تفاوت قیمت این آلیاژها به شمار می‌روند.

ورق استیل ۳۲۱، ورقی نسوز

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۲۱، به آلیاژ ۳۰۴ بسیار نزدیک است. اما در این آلیاژ از مقادیری تیتانیوم نیز استفاده می‌شود که موجب مقاومت بالای آن به اکسیداسیون در دمای بالا می‌شود.

از این‌رو، این استیل را به عنوان استیل نسوز نیز می‌شناسند و از آن در مواردی چون ساخت بویلرهای صنعتی استفاده می‌شود. قیمت استیل ۳۲۱ در وبسایت آیرومارت به‌روزرسانی می‌شود و شما می‌توانید قیمت امروز این محصول را به‌راحتی ببینید.

گفتنیست که استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ نیز به عنوان استیل‌های نسوز شناخته می‌شوند. قیمت ورق استیل ۳۱۰ نسبت به استیل ۳۰۹ بیشتر است و در دمای کاری بیشتری نیز قابل استفاده خواهد بود.

پرکاربردترین انواع ورق استیل نگیر

پرکاربردترین انواع ورق استیل بگیر

در گروه استیل‌های بگیر، استیل ۴۳۰، ۴۲۰ و ۴۱۰ بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص داده‌اند. هر یک از این آلیاژها را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم:

ورق استیل ۴۱۰

قیمت ورق استیل ۴۱۰ در میان تمامی استیل‌های بگیر کمتر است. این آلیاژ در کاربردهایی که حساسیت به خوردگی پایین باشد، استفاده می‌شود.

ورق استیل ۴۲۰

مقاومت به سایش و سختی استیل ۴۲۰ به دلیل وجود مقادیر بالای کربن، بالا است. ابزارهای سایشی را معمولا از این آلیاژ استیل می‌سازند.

ورق استیل ۴۳۰

قیمت ورق استیل ۴۳۰ در مقایسه با گریدهای دیگر ورق استیل بگیر بیشتر است. این آلیاژ، کروم بالا و کربن کمتری نسبت به دو گرید ۴۱۰ و ۴۲۰ دارد و در ساخت بدنه لوازم خانگی استفاده می‌شود.

فرق بین استیل بگیر و نگیر در جوشکاری

تفاوت استیل بگیر و نگیر در میزان کربن آن‌ها، موجب می‌شود که جوشکاری استیل بگیر نسبت به نگیر سخت‌تر باشد. چرا که استیل بگیر میزان کربن بیشتری در ترکیب خود دارد. جوشکاری استیل در گریدهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. درباره تفاوت آلومینیوم و استیل به عنوان دو فلز پرکاربرد، در آیرومارت بیشتر بخوانید.

تفاوت استیل بگیر و نگیر در قیمت

طبیعتا، تفاوت در خواص و ترکیب شیمیایی، منجر به تقاوت استیل بگیر و نگیر در قیمت نیز می‌شود. به طور معمول، ورق استیل بگیر نسبت به ورق استیل نگیر ارزان‌تر است.

علت آن را می‌توان استفاده از نیکل که عنصری گران‌قیمت است، در ترکیب شیمیایی ورق استیل نگیر دانست. قیمت هر یک از این انواع ورق استیل، در آیرومارت به‌روزرسانی می‌شود. قیمت آن‌ها را می‌توانید از صفحه مربوط به هر آلیاژ استعلام بگیرید.

فرق بین استیل بگیر و نگیر در جوشکاری

استعلام قیمت و خرید استیل بگیر و نگیر

بازرگانی فولاد آیرومارت، مرجعی فعال در بازار فولاد و انواع مقاطع استیل است که قیمت روز انواع مقاطع فولادی را ارائه می‌کند. در خرید استیل، کیفیت و ارائه کالایی اصل، بسیار مهم است. مجموعه آیرومارت تمامی کالاهای استیل را با سرتیفیکیت معتبر و گواهی تضمین کیفیت ارائه می‌کند.

برای خرید هر یک از مقاطع استنلس استیل در گریدهای مختلف، به صفحه کالای آن مراجعه نمایید و قیمت استیل بگیر و قیمت استیل نگیر مورد نظر خود را استعلام بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فنی، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.