کلاف بندی چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

کلاف بندی چیست؟

کلاف بندی در ساختمان

کلاف بندی به کمک مصالح ساختمانی چون سنگ، بلوک سیمان و آجر انجام می‌شود. ضمن انجام این فرایند، دیوار به عنوان یکی از بخش‌های اصلی ساختمان شکل می‌گیرد. کیفیت اجرای این مرحله از ساخت و ساز علاوه بر استفاده از مصالح مرغوب، به مهارت بنا نیز وابسته است.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

ساختمان سازی با اجرای گودبرداری، سازه نگهبان و پی ریزی آغاز شده و پس از اجرای تاسیسات و گرفتن مجوزها، به مرحله بهره برداری می‌رسد.

آنچه در نهایت به عنوان ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع مجموعه‌ای از مصالح و مواد اولیه‌ای است که تحت اجرای فرایندهای مشخص، طبق اصول و قواعد معین، کنار هم قرار گرفته‌اند. کلاف بندی نیز از جمله اقدامات ضروری است که بسته به نوع سازه اجرا می‌شود.

کلاف بندی چیست؟ این پرسش غالبا پس از مواجهه افراد تازه کار بازار با کلاف بندی به وجود می‌آید. در ادامه این مقاله آیرومارت، پس از آنکه پاسخ این پرسش را دریافتید، با اصول و قواعد کلاف بندی ساختمان بنایی بیشتر آشنا خواهید شد.

کلاف بندی در ساختمان

کلاف بندی در ساختمان چیست؟

به طور کلی ساختمان‌هایی که با استفاده از آجر، سنگ، بلوک‌های سیمانی و یا ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شوند، ساختمان‌های کلاف بندی شده نام دارند. کلاف در ساختمان سازی نقش گرانش و نیروهای جانبی را ایفا می‌کند و در ادغام و تشکیل دیوارها کاربرد دارد.

فرایند کلاف بندی شامل کلاف بندی افقی و قائم یا عمودی می‌شود. در هر کدام از این بخش‌ها عموما از بتن مسلح استفاده می‌گردد. بتن که ترکیبی از سنگدانه و ملات است، سال‌هاست که به عنوان ماده اصلی ساخت و سازها برشمرده می‌شود.

گرچه این ماده از استحکام کافی و مطلوبی در برابر نیروهای فشاری برخوردار است، اما در برابر نیروهای کششی مقاومت چندان مناسبی ندارد. بنابراین مهندسان با استفاده از میلگرد فولادی این ضعف بتن را تا حد مطلوبی برطرف کردند. از جمله دلایل استفاده از فولاد در مسلح سازی بتن به شرح زیر است:

  • یکسان بودن ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد
  • قابلیت چسبندگی مطلوب فولاد و بتن
  • عدم لغزش فولاد داخل بتن

ترکیب فولاد و بتن در کلاف بندی ساختمان، در واقع استحکام و مقاومت سازه را در برابر نیروهای جانبی تا حد زیادی افزایش می‌دهد. استفاده از چنین فرایندی در مناطق زلزله خیز، اهمیت دوچندانی دارد.

کلاف که معمولا با عنوان شناژ نیز شناخته می‌شود، برای اتصال پی یا فونداسیون‌های عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شناژها با تحمل نیروهای کششی و فشاری وارده از فونداسیون‌های عمودی و افقی، باعث افزایش مقاومت می‌گردند.

آشنایی با انواع کلاف بندی ساختمان

به طور کلی کلاف بندی ساختمان شامل کلاف بندی افقی و کلاف بندی قائم می‌شود که ادامه به بررسی انواع آن پرداخته خواهد شد.

کلاف بندی افقی چیست؟

کلاف افقی با اتصال میان ستون‌های فونداسیون، نیروهای وارده به پی را پخش کرده و به این ترتیب از تمرکز فشار بر ستون‌ها جلوگیری می‌کند. حضور کلاف افقی در ساختمان موجب می‌شود تا ارتعاشات ناشی از زلزله تاثیر زیادی بر سازه نگذارد و خسارات کمتری به دنبال داشته باشد.

در یک سطح، زیر دیوار و زیر سقف برای تمام دیوارهای باربر، کلاف افقی قرار می‌گیرد. کلافی که زیر دیوار ساخته می‌شود، نباید عرض و ارتفاعی کمتر از ۲۵ سانتی‌متر داشته باشد. فرقی ندارد کلاف بندی سقف با بتن مسلح انجام شود یا مواد دیگر، در هر صورت عرض و ارتفاع کلاف نباید از ۲۰ سانتی‌متر کمتر باشد.

برای اتصال میلگردهای طولی، از تنگ ساده با حداقل قطر ۶ میلی‌متری و یا خاموت استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت به کارگیری خاموت، فاصله بین خاموت‌ها نباید از ۲۵ سانتی‌متر بیشتر شود. در مقاله خاموت چیست، درباره این نوع میلگرد خمکاری شده بیشتر بخوانید.

نکات مهم در کلاف بندی افقی

  • از میلگرد آجدار با حداقل سایز ۱۰ میلی‌متر باید استفاده شود.
  • در صورتی که عرض کلاف بیش از ۳۵ سانتی متر باشد، تعداد میلگردهای آجدار به ۶ و یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
  • در محل تلاقی کلاف‌ها، میلگردها باید حداقل ۵۰ سانتی‌متر ضخامت یا همپوشانی داشته باشند.

کلاف بندی قائم یا عمودی چیست؟

کلاف بندی قائم نوع دیگری از انواع کلاف است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی شاهد حضور کلاف عمودی خواهید بود که حتما پیش از آن کلاف افقی اجرا شده باشد. در واقع حضور کلاف یا شناژ عمودی به تنهایی کارایی چندانی ندارد.

این نوع کلاف در محل تقاطع دیوار، از یک سو به فونداسیون و از سوی دیگر به کلاف افقی متصل می‌شود. در صورتی که طول دیوار بین دو کلاف از ۵ متر بیشتر شود، شناژ عمودی به صورت یکنواخت در فواصل کمتر در داخل دیوار توزیع می‌گردد.

نکات مهم در کلاف بندی عمودی

  • از میلگرد آجدار با حداقل سایز ۱۰ میلی‌متر باید استفاده شود.
  • برای اتصال میلگردها از خاموت با حداقل سایز ۶ میلی‌متر استفاده شود.
  • اطراف کلاف با حداقل ۲۵ میلی‌متر بتن باید پوشش داده شود.

کلاف بندی در ساختمان

نقش میلگرد در کلاف بندی

اگر نگاهی به ساختمان‌های در حال ساخت داشته باشید، به راحتی می‌توانید در بخش‌های مختلف حضور میلگرد را مشاهده کنید. بدون شک میلگرد مهمترین عضو فولادی در ساختمان سازی برشمرده می‌شود. مقاومت کششی فوق‌العاده عالی این مقطع در کنار مقاومت کششی بتن، از حجم خسارات ناشی از بلایای طبیعی تا حد قابل توجهی می‌کاهد.

به طور کلی میلگرد در دو نوع ساده و آجدار از بازار آهن قابل تهیه است. از آنجا که آج‌های موجود در بدنه میلگرد آجدار، اتصال بهتری با بتن برقرار می‌کند، این مدل از انواع میلگرد در صنعت ساخت و ساز بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کلاف بندی افقی و قائم، معمولا از میلگرد آجدار A3 استفاده می‌گردد. میلگرد ساده در سایزهای کم، در بخش اتصال خاموت و میلگردها به هم، کاربرد دارد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بحث شد، کلاف بندی نقش مهمی در حفظ استحکام سازه، به خصوص در سازه‌های چندین طبقه دارد. استحکام کلاف اجرا شده به کیفیت میلگرد آجدار مصرفی وابسته است.

تهیه بهترین قیمت میلگرد در حجم مورد نیاز و در کمترین زمان ممکن، از الزامات اجرایی پروژه‌های عمرانی است. آیرومارت پس از سال‌ها فعالیت در بازار فولاد، هم اکنون قابلیت تامین انواع آهن آلات مصرفی ساختمان سازان را در تمامی حجم‌ها دارد.

همچنین می‌توانید برای استعلام قیمت انواع مقاطع چون قیمت تیرآهن، قیمت ورق روغنی، قیمت میلگرد کلاف، انواع لوله و … به وبسایت مجموعه و صفحه قیمت هر مقع مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

  1. محسن سجادی
    مهر ۱۳, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۷
    من مطالب شما درباره میلگرد رو کامل دنبال میکنم. همگی بسیار عالی.
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴
      سلام وقت بخیر. ممنون از همراهی شما
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.