ورق استیل گندمی چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (5 امتیاز)

ورق استیل گندمی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق-استیل-گندمی

ورق استیل گندمی به عنوان یک ورق استیل دکوراتیو کاربرد دارد. ورق‌های استیل به دلیل داشتن کروم از مقاومت به خوردگی عالی برخوردار هستند. به همین جهت برای زیبا سازی نما و بخش‌های مختلف مقاطع استیلی انتخاب بسیار مناسبی می‌باشند. یکی از انواع این مقاطع ورق استیل گندمی است که برای آشنایی بیشتر با آن مطالعه ادامه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

ورق استیل چیست؟

یکی از اشکال رایج مقاطع، ورق فولادی می‌باشد. این مقطع دو کاربرد کلی دارد. گاه به عنوان یک مقطع نهایی مورد استفاده می‌گیرد، گاهی هم به عنوان یک ماده اولیه در تولیدات مصرف می‌شود. همان­طور که در مقاله آشنایی با انواع ورق‌های آلیاژی بررسی شد، انواع ورق با گریدهای آلیاژی مختلف تولید و در بازار عرضه می‌گردد. ورق استیل یکی از انواع ورق‌های آلیاژی پرکاربرد می‌باشد. فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل که به اختصار استیل نامیده می‌شود، به دسته‌ای از آلیاژهای فولاد که در ساختار خود عنصر کروم دارند گفته می‌شود.

حضور حداقل ۱۲ درصدی این عنصر در ساختار فولاد منجر به بروز خواص خوردگی بسیار مناسبی از این آلیاژ می‌گردد. علاوه‌ بر آن حضور عنصر نیکل و گاهی مولیبدن در ساختار آلیاژ به تقویت این ویژگی استیل کمک می‌کند. گرچه در این مقاله ما به دنبا بررسی ورق استیل گندمی هستیم، ولی باید بدانید که از گریدهای مختلف این آلیاژ در تولید مقاطع مختلف استفاده می‌شود. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله استیل یا فولاد زنگ نزن چیست را مطالعه کنید. ورق استیل این قابلیت را دارد تا به کمک دستگاه بر روی آن طرح‌های مختلفی را ثبت کرد. به همین سبب ورق استیل گندمی از این ورق‌های طرح دار استیل می‌باشد. همچنین میتوانید قیمت ورق استیل ۳۰۴ و  را در آیرومارت مشاهده کنید. در ادامه با فرآیند تولید این محصول بیشتر آشنا خواهید شد.

ورق استیل چیست؟

برای آگاهی از قیمت استیل کلیک کنید.

فرآیند تولید ورق استیل گندمی

برای دستیابی به ورق استیل گندمی ، لازم است مراحل مختلفی را طی کنیم. در حقیقت اکثر این مراحل به جز مرحله طرح زنی، برای تولید ورق‌های استیل یکسان خواهد بود. اما مراحل تولید ورق استیل گندمی به شرح زیر می‌باشد:

آماده سازی مذاب استیل

ازآنجا که فرآیند تولید آلیاژ استیل کمی خاص و متفاوت با سایر آلیاژهای فولادی است، ابتدا باید مذاب آلیاژی آن را آماده کرد. برای آلیاژ سازی از کوره‌هایی مخصوص استفاده می‌شود. چرا که کوره‌های متدوال توانایی جلوگیری از هدر رفتن عناصر آلیاژی را ندارد. گرچه این کوره‌های مخصوص برای آماده کردن آلیاژ استیل مناسب هستند، اما به این معنی نیست که هیچ هدر رفتی در آن‌ها نیست. بلکه در مقایسه با سایر کوره‌ها، اتلاف کمتری دارند. کوره‌های AOD و VOD از جمله کوره‌های اتمسفر خنثی هستند که برای آلیاژسازی استیل کاربرد دارد. گرچه هزینه استفاده از تجهیزات این گروه از کوره‌ها بسیار بالا می‌باشد، اما هزینه اتلاف عناصر آلیاژی بسیار بیشتر از آن است.

ریخته گری

پس از آماده سازی مذاب استیل، به کمک ریخته گری پیوسته شمش استیل تولید می‌شود. در حقیقت شمش استیل را می‌توان به عنوان ماده اولیه تولید ورق استیل گندمی دانست. برای درک بهتر از این روش ریخته‌گری، می‌توانید بر روی ریخته گری پیوسته مقاطع میانی فولادی کلیک کنید و فیلم این فرآیند را مشاهده کنید.

نورد

پیش از توضیح روش تولید ورق استیل، باید بدانید که کارخانه در این جا به دو صورت عمل می‌کنند. برخی خود تولید کننده شمش استیل هستند و گروهی دیگر برای تهیه ماده اولیه از تامین کنندگان کمک می‌گیرند.

از آنجا که شمش سرد استیل قابلیت شکل پذیری را ندارد، باید ابتدا به کمک کوره آن‌ها را پیش‌گرم کرد. پس از رسیدن دمای ماده اولیه به مقدار مورد نظر، با عبور شمش از چندین ردیف غلتک فشاری، ورق استیل تولید می‌شود. تعداد ردیف‌های غلتک به ضخامت نهایی وابسته است. در هر مرحله از نورد، شمش با عبور از غلتک‌های فشاری کاهش ضخامت داده و به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود.

پس از خروج ورق استیل از خط نورد، به صورت رول یا شیت بسته بندی شده و به انبار منتقل می‌گردد. تولید ورق استیل به صورت شیت برای برخی از ضخامت‌ها انجام می‌شود.

طرح زنی

تا پیش از این مرحله، تمامی ورق‌های استیل مراحل ذکر شده را طی می‌کنند. از ورق‌های استیل به صورت شیت برای تولید ورق استیل گندمی استفاده می‌شود. در این مرحله ورق شیت استیل را داخل دستگاه مخصوص قرار می‌دهند تا طرح مورد نظر بر روی ورق ایجاد گردد. هرچند که همان‌طور که در تصاویر این ورق قابل مشاهده‌است، طرح آن برخلاف اسم گندمی شکل نیست.

فرآیند تولید ورق استیل گندمی

انواع ورق استیل گندمی

همان‌گونه که پیش از این مطرح کردیم، کروم و نیکل دو عنصر مهم در آلیاژ استیل محسوب می‌شوند. با تغییر درصد این دو عنصر با رنج وسیعی از گریدهای آلیاژ استیل مواجه خواهیم بود. در یک تقسیم‌بندی کلی آلیاژهای استیل در دو دسته نگیر و بگیر قرار می‌گیرند. منظور از نگیر یا بگیر بود استیل، خاصیت مغناطیسی آن می‌باشد. استیل بگیر توسط آهنربا جذب می‌شود. نقطه مقابل این گروه، استیل‌های نگیر هستند. در یک بررسی کلی، مقدار کروم استیل بگیر در مقایسه با گروه دیگر بالاتر و مقدار نیکل آن کمتر است. استیل ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ از معروف­ترین گریدهای آلیاژ استل بگیر و استیل ۳۰۴، ۳۱۶ و ۳۲۱ مثال‌هایی برای آلیاژ استیل نگیر هستند. به همین ترتیب ورق استیل گندمی نیز در دو نوع بگیر و نگیر در بازار موجود می‌باشد.

کاربرد ورق استیل گندمی

ورق استیل گندمی از آنجا که در گروه ورق‌های استیل دکوراتیو قرار می‌گیرد، برای زیباسازی در بخش­های مختلف کاربرد دارد. بخش‌های داخلی کابین آسانسور و لمسه کاری مبل نمونه‌هایی از کاربردهای ورق استیل گندمی است. عمدتا این محصول در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی در بازار یافت می‌شود. رنگ ورق‌های استیل مربوط به لایه‌ای است که ورق را می‌پوشاند. از روش PVD برای پوشش دهی ورق استیل استفاده می‌گردد. البته لازم به ذکر است که به دلیل نبودن امکانات تولید آلیاژ استیل در ایران، تمام مقاطع استیلی اعم از ورق استیل گندمی در گروه کالاهای وارداتی قرار می‌گیرد.

ورق استیل از جمله محصولاتی است که بازرگانی آیرومارت توانایی تامین آن را در کنار سایر مقاطع فولادی برای مشتریان خود دارد. جهت آگاهی از قیمت ورق مانند قیمت ورق استیل طلایی یا استیل گندمی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. هم‌چنین این مجموعه توانایی ارائه خدمات مخصوص ورق، مثل خمکاری، سوراخکاری و جوشکاری آن را دارد.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.