لرزه گیر لوله چیست؟ انواع لرزه گیر لوله

5/5 - (1 امتیاز)

لرزه گیر لوله چیست؟ انواع لرزه گیر لوله

انواع لرزه گیر لوله

لرزه گیر لوله، وسیله‌ای است که با هدف کاهش ارتعاشات لوله و یا به صفر رساندن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طول سیستم لوله کشی تجهیزات مختلفی چون فن‌ها، پمپ‌ها و اتصالات ممکن است منجر به ارتعاشات و تنش‌های متعدد به لوله شوند. در چنین شرایطی، احتمال استهلاک لوله‌ها بالا می‌رود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بنابراین برای آنکه هزینه خرید لوله و اتصالات از بین نرود و تنش‌هایی که به این تجهیرات وارد می‌شود به حداقل برسد، انواع لرزه گیر لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. لرزه گیرها، انواع مختلفی دارند که هر یک، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

در این مقاله آیرومارت، قصد داریم پس از پاسخ به سوال لرزه گیر چیست، درباره انواع لرزه گیر لوله و کاربردهای هر یک بحث کنیم. با آیرومارت همراه باشید.

لرزه گیر چیست؟

تجهیزات مختلف در خطوط لوله شامل پمپ‌ها، کمپرسورها، فن، توربین و اتصالات، ارتعاشات متعددی را به لوله وارد می‌کنند. این لرزش‌ها، سر و صدای بسیاری تولید می‌کنند.

از طرفی منجر به استهلاک زودهنگام خط لوله می‌شوند. برای کاهش این ارتعاشات، دستگاه‌هایی تولید شده‌اند که با ساختار فنر شکل خود، این لرزش‌ها را به حداقل می‌رسانند.

لرزه گیرها، لوله‌ها و تجهیزات را ثابت نگه می‌دارند و با جلوگیری از کم و زیاد شدن فشار مایع درون لوله، نیروهای وارده بر اثر انقباض و انبساط لوله را کم می‌کنند. در صورت عدم استفاده از لرزه گیر لوله، سیستم دچار خستگی می‌شود.

اتصالات نیز تحمل ارتعاشات بسیار زیادی که به آن‌ها تحمل می‌شود را ندارند. در نهایت این اتفاقات به نشتی لوله منجر می‌گردد. در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، مطالعه روش های رفع نشتی لوله آب فلزی می‌تواند برای شما مفید باشد.

لرزه گیر لوله چیست

انواع لرزه گیر لوله

لرزه گیرها، در انواع مختلف تولید می‌شوند که هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در یک دسته‌بندی کلی، انواع لرزه گیر لوله و موتور شامل موارد زیر می‌شود:

  • لاستیکی
  • فلزی

لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر لاستیکی یا لرزه گیر غیر فلزی، پرکاربردترین لرزه گیر در مقایسه با نوع دیگر است. لرزه گیر لاستیکی، از لاستیک و فلز ساخته می‌شود و در مقایسه با انواع لرزه گیر فلزی، قادر به تحمل فشار و دمای پایین‌تری است.

بخش فلزی این لرزه گیر جهت اتصال لرزه گیر و بخش لاستیکی برای مهار ارتعاش ساخته می‌شود. مهار آسان ارتعاش به دلیل انعطاف‌پذیری لاستیک است. این نوع لرزه گیر، قادر است ارتعاش را در دو جهت مهار کند. لرزه گیر لوله از نوع لاستیکی را مستقیما به لوله یا شیرآلات وصل می‌کنند.

به طور معمول هر یک از این نوع لرزه گیرها تا دمای ۹۰ درجه و فشار ۱۶ بار قابل استفاده است. این نوع لرزه گیر در پمپ‌ها بسیار کاربرد دارند و به صورت فلنج نصب می‌شوند. دقت کنید که برای نصب، به واشر و دربند نیازی نیست و خود به تنهایی از اتلاف حرارت ممانعت می‌کنند.

از مزایای لرزه گیرهای لاستیکی، افزایش طول عمر سیستم لوله کشی است که به علت مهار بسیار خوب ارتعاش اتفاق می‌افتد. مقاومت در برابر تنش‌های الکتریکی از دیگر مزایای آن است.

لرزه گیر لاستیکی، نوعی لرزه گیر سبک است که وزن کمی را به سیستم تاسیسات و خطوط لوله کشی وارد می‌کند. از انواع لرزه گیر لاستیکی می‌توان به لرزه گیر لوله خرطومی، یونیورسال، اتوکلاو، لرزاننده، بلادری مهاردار و … اشاره کرد.

لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر فلزی

در ساخت لرزه گیر لوله آب می‌توان از فلزات و آلیاژهای مختلف استفاده کرد. مقاومت بالا، مهم‌ترین مزیت این نوع لرزه گیر لوله در مقایسه با نوع پلاستیکی است. همچنین این قطعه قابلیت تحمل ارتعاش، فشار و دمای بالا را دارد و مانع از آسیب دیدن سیستم لوله کشی و تجهیزات می‌شود. لرزه گیر فلزی در کارخانه‌های صنعتی بزرگ و صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

لرزه گیر فلزی به سه صورت جوشی، فلنجی و دنده‌ای قابل نصب است. در بین این اتصالات، انواع فلنجی را به سادگی می‌توان تعویض کرد. در حالی که اتصال جوشی آب بندی بسیار با کیفیتی دارد.

مزیت اتصال دنده‌ای، حذف ارتعاشات در جهت عمودی و افقی و زاویه‌ای است. رایج‌ترین انواع لرزه گیر فلزی شامل موارد زیر می‌شود:

  • لرزه گیر خرطومی فلزی
  • لرزه گیر مهاردار
  • فنرهای فشاری
  • لرزه گیر مهاردار زاویه‌ای

لرزه گیر فلزی

لرزه گیر آکاردئونی

لرزه گیر آکاردئونی از انواع لرزه گیر فلزی است که در صنعت کاربرد زیادی دارد. در حقیقت، عبارت لرزه گیر آکاردئونی در بسیاری از مواقع به جای لرزه گیر فلزی استفاده می‌شود.

ارتعاشات زاویه‌ای، محوری و جانبی سیستم لوله کشی با استفاده از این نوع لرزه گیر مهار می‌شوند. نوع اتصال لرزه گیر مذکور فلنجی و پیچ و مهره‌ای است. مقاومت این نوع لرزه گیر در برابر دما و فشار بسیار بالا است و از پره در طراحی آن استفاده می‌شود.

کارایی نوع آکاردئونی وابستگی زیادی به بلوز دارد. بلوز قطعه بسیار مهمی است که جنس آن، میزان انعطافی که دارد، ضخامت، شکل و تعداد پره‌های آن را می‌توان تغییر داد و از این طریق نیز کارایی لرزه گیر آکاردئونی را تحت تاثیر قرار داد.

لرزه گیر مخروطی فلزی

لرزه گیر خرطومی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به همین علت امروزه مورد کاربرد بالایی قرار می‌گیرد. استفاده از این لرزه گیر به صورت مستقیم، وی شکل یا دیگر زوایا از مزایای مهم آن به شمار می‌رود.

لرزه گیر خرطومی علاوه بر مهار ارتعاش، لرزش‌های سیستم را کاهش می‌دهد و دیگر به پشتیبان و تقویت کننده نیاز ندارد. این ویژگی باعث می‌شود که فضای لازم برای سیستم لوله کشی، کمتر شود.

لرزه گیر مخروطی فلزی

کاربرد لرزه گیر

لرزه گیر پمپ و لوله از تجهیزات دینامیکی بسیار مهم در صنعت است. این ابزار، در صنایع شیمیایی، صنعت فولاد، تاسیسات، نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت تجهیزات دریا و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

دو نوع لرزه گیر لوله ای لاستیکی و فلزی، از مهم‌ترین تجهیزات دینامیکی به شمار می‌روند. ارتعاشات بالایی که در صنایع مختلف به علت جاری شدن سیالات ایجاد می‌شوند، طول عمر سیستم لوله کشی را کاهش می‌دهد و به آن آسیب می‌زند.

از این رو، مهار این لرزش‌ها الزامی است. در این شرایط، از انواع لرزه گیر لوله استفاده می‌شود. انواع لاستیکی، خرطومی فلزی و آکاردئونی در صنعت کاربرد بالایی دارند و برای هر یک، مزایای خاص خود تعریف می‌شود.

اگر تجربه استفاده از این تجهیزات را دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. محمدعلی
    اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۴:۴۴
    لرزه گیر رو روی لوله میبندن یا رو منبع ؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۹
      سلام. برای کاهش ارتعاشات لرزه گیر لوله یا منبع و … مستقیما روی قطعه مورد نظر بسته می‌شود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.