لوله لنس چیست + انواع، کاربردها و مشخصات

امتیاز بدهید post

لوله لنس چیست + انواع، کاربردها و مشخصات

لوله لنس چیست

لوله لنس یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های فولادی است که معمولا جهت انتقال انواع پودرها و گاز به مذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله نه تنها در صنایع مختلف، بلکه در ساختمان سازی هم به کار می‌رود.

امتیاز بدهید post

لوله لنس انواع گوناگونی دارد که با توجه به ویژگی‌های هر کدام، برای کابردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع لوله لنس و کاربرد آن‌ها بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

لوله لنس چیست؟

لوله لنس با استفاده از تیوب فولادی ساخته می‌شود و مهمترین کاربرد آن انتقال گاز و انواع پودرهای مذاب است. بیشتر گازها حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را می‌توان از لوله لنس به مقصد مورد نظر منتقل یا تزریق کرد.

از طرف دیگر، لوله لنس برای تمیز کردن و شستشوی مخازن بزرگ، پاتیل‌های تولید، نازل‌ها و سیستم‌های اسلاید گیت نیز استفاده می‌شود. برای ساخت لوله لنس، ورق فولادی با ترکیباتی مانند ۱۰ درصد کربن، ۳ درصد گوگرد و ۱.۴ درصد فسفر، مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو قیمت ورق بر قیمت لوله لنس اثرگذار است.

نحوه ساخت لوله لنس

تولید لوله لنس با دمیدن اکسیژن، کربن و دولومیت به مواد اولیه آغاز می‌شود. این ماده را به درون کوره قوس تزریق می‌کنند. محصولات مذکور انواع مختلفی دارند که معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها لوله لنس کالرایز است. لوله لنس از ۵ لایه تشکیل می‌شود که لایه اصلی آن از فولاد و ۴ لایه دیگر دو به دو از کالرایز و نوعی پوشش خاص شکل گرفته است.

انواع لوله لنس

انواع لوله لنس

پیش از خرید لوله لنس بهتر است با انواع آن و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید. اندازه و ابعاد لوله لنس بر اساس نوع استفاده و حداکثر جریان عبور سیال تعیین می‌شود. این محصول را در سایزهای مختلف و بر اساس کاربردهایی مانند شستشوی مجرای نازل، مجرای بیرونی، شستشوی مجرای داخلی و برشکاری یا تزریق اکسیژن به داخل مواد مذاب تولید می‌کنند.

از مهمترین و پرکاربردترین انواع لوله لنس در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله لنس فاقد رزوه و سوکت با قطر بیرونی ۶ میلی‌متر
  • لوله لنس دو سر رزوه‌دار با یک سر سوکت با قطر بیرونی ۱۳ میلی‌متر
  • لوله لنس دمش اکسیژن

جهت جداسازی ناخالصی‌های مختلف به ویژه کربن، مقدار مشخصی از اکسیژن به مذاب تزریق می‌کنند. با این توضیحات، زمانی که مذاب وارد سرباره می‌شود، ناخالصی‌های آن را می‌توان به راحتی جدا کرد. در این مرحله، از نوعی لوله لنس به نام لوله لنس دمش اکسیژن برای تزریق اکسیژن به مذاب بهره می‌برند.

تفاوت لوله لنس کالرایزر و لنس معمولی

لوله های کالرایزر از نظر جنس و تعداد لایه‌ها، تفاوت‌هایی با لوله لنس معمولی دارند. تولید این دو محصول مستلزم استفاده از تجهیزات تخصصی است که به دلیل شرایط سخت کارخانه و دمای بالای کوره می‌بایست از تجهیزات با مقاومت بالا استفاده کرد. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو محصول، عمر مفید آن‌هاست.

لوله‌های کالرایز که لایه‌های مختلف دارند، ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر از نوع معمولی عمر می‌کنند. از طرفی، این لوله‌ها دارای روکش سرامیکی CCCP ویژه بوده و سطح بیرونی آن‌ها از فولاد ضد زنگ است. سطح بیرونی این پوشش در برابر حمله دمایی سرباره، مقاومت بالایی دارد و برای صنعت فولاد مناسب است.

انواع لوله لنس

مشخصات لوله لنس چیست؟

برخی از مهمترین مشخصات لوله لنس که با آن‌ها شناخته می‌شود، عبارتند از:

۱. مقاومت بالا

لوله لنس کالرایز دارای ۴ لایه اضافی نسبت به لوله لنس معمولی است، بنابراین این محصول مقاومت بسیار بالاتری در برابر حرارت دارد و از موادی ساخته شده است که به عنوان ضد اکسیداسیون محسوب می‌شود. از آنجایی که این لوله عمر طولانی‌تری دارد، خرید آن نسبت به لوله فولادی گزینه اقتصادی‌تری محسوب می‌شود.

۲. کیفیت بالا

لوله های لنس کالرایز بیشتر در شرایط حساس و سخت استفاده می‌شوند. بنابراین باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل در هر مرحله از تولید این لوله، باید کنترل کیفی دقیقی بر روی محصول انجام شود.

۳. کاهش هزینه‌های انرژی

برای ذوب کردن مواد در کارخانه‌های ساخت مقاطع فولادی، نیاز به انرژی و هزینه زیادی است. اما در تولید محصولاتی مانند لوله لنس کالرایز، از روش دمش اکسیژن و کربن استفاده می‌شود. این روش تولید علاوه بر افزایش مقاومت بالای محصول و ایجاد جداره نسوز، هزینه تولید را پایین می‌آورد. تولید لوله لنس با این روش، عمر محصول تولیدی را ۶ تا ۷ برابر نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهد.

مزایای لوله لنس چیست؟

لوله های لنس مانند انواع لوله فلزی دیگر مزایایی دارند که در این بخش به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • می‌توانند در برابر حرارت و دما بسیار مقاوم باشند.
  • خاصیت ضد اکسیداسیونی دارند و طول عمرشان بالاست.
  • هزینه تولید این لوله نسبت به سایر لوله‌های فولادی کمتر است.
  • تنوع بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده کرد.
  • کیفیت فولاد تولیدی را افزایش می‌دهد.
  • شارژ کوره با مواد اولیه راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  • با افزایش ظرفیت تولید کوره‌های برقی، سرعت کار افزایش می‌یابد.

کاربرد لوله لنس

کاربرد لوله لنس چیست؟

کارخانه‌های تولیدکننده لوله لنس، این لوله را برای استفاده‌های مختلفی عرضه می‌کنند. در ادامه با انواع کاربرد لوله لنس آشنا می‌شویم:

  • تزریق کربن و پودرهای دیگر در کوره‌‌های الکتریکی و پاتیل‌ها در کارخانه‌‌های مس و فولاد
  • تزریق آرگون به پاتیل‌‌های دارای مواد مذاب
  • تزریق آرگون یا اکسیژن در AOD
  • گاززدایی آلومینیوم مذاب
  • باز کردن نازل‌‌های واقع در تاندیش یا پاتیل
  • باز کردن انسداد احتمالی در مسیر مواد مذاب در کوره‌های بلند
  • باز کردن انسداد احتمالی مسیر سرباره چسبیده به شکاف انواع مختلف پاتیل‌‌ها و کانورتورها
  • کمک به انجام بهتر فرآیندهای DH، RH و KR با افزایش دمای مورد نیاز

قیمت لوله لنس

همان‌طور که عنوان شد، مراکز فروش لوله لنس انواع مختلفی از آن را تولید می‌کنند که خواص هر کدام متفاوت است. این محصول از فولاد سبک و مقاوم تولید شده و بسته به اندازه و نوع استفاده، ممکن است قیمت آن متفاوت باشد.

اندازه‌های مختلف این نوع لوله یکی از عوامل مهم موثر بر قیمت لوله لنس به شمار می‌رود؛ با بالا رفتن اندازه قطر لوله، وزن آن نیز افزایش می‌یابد. برای اطلاع از جدول وزن لوله به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

به عنوان مثال، لوله های لنس با قطر بزرگ، کارآیی بهتری روی بافت مواد مذاب دارند؛ بنابراین، هزینه آن‌ها بیشتر از یک لوله با قطر کوچک‌تر است. همچنین طول لوله لنس می‌تواند بر قیمت آن تاثیر داشته باشد، زیرا هر چه لوله بزرگتر باشد، علاوه‌بر استحکام کششی بالاتر، پایداری و ظرفیت جذب گاز آن نیز بیشتر است.

از جمله عوامل موثر دیگر بر قیمت لوله لنس می‌توان به برند و شرکت سازنده، کیفیت تولید، نرخ ارز و نوسانات آن، استاندارد تولید، مدت گارانتی، اندازه و حجم لوله، ابعاد و شکل لوله اشاره کرد.

قیمت لوله لنس

خرید انواع لوله از آیرومارت

اگر به فکر خرید انواع لوله و استعلام یا دیگر مقاطع فولادی مشابه مانند قیمت لوله مسی هستید، کافی است از طریق وبسایت آیرومارت به صورت آنلاین یا تلفنی اقدام به ثبت سفارش کنید. شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، بیش از سه دهه است که در بازار آهن آلات فعالیت می‌کند.

در وبسایت آیرومارت شما می‌توانید قیمت مقاطع فولادی مختلف را به صورت روزانه استعلام گرفته و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. آیرومارت با برخورداری از انباری به مساحت ده هزار متر مربع در شورآباد تهران، آماده ارسال سریع محصولات به سراسر کشور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما راهنمایی‌های لازم را به شمار ارائه دهند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.