روش تشخیص انواع استیل

5/5 - (1 امتیاز)

روش تشخیص انواع استیل

روش تشخیص انواع استیل

استیل یا استنلس استیل، یکی از انواع فلزات پرکاربرد است که از وسایل خانگی گرفته تا در سازه‌های بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از استفاده باید حتما از اصل بودن استیل مطمئن شوید و از طرفی، استیل انواع مختلفی دارد که هر کدام جهت کاربری خاصی استفاده می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ولی شاید گاهی نتوانید آن را به راحتی تشخیص دهید. روش تشخیص استیل اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است قیمت استیل نسبت به یک فلزِ ساده‌تر، بیشتر باشد. در نتیجه اگر جنس خریداری شده اصل نباشد، دچار ضرر می‌شوید و برای پروژه شما مشکل پیش می‌آید.

از این‌رو ما در این مقاله، به بررسی روش تشخیص انواع استیل می‌پردازیم و درباره تشخیص استیل از آهن و آلومینیوم نیز صحبت می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

روش تشخیص استیل از آهن

روش تشخیص استیل از آهن

برای تشخیص استیل از آهن، دو راه وجود دارند که شامل آنالیز شیمیایی و آنالیز ظاهری می‌شوند. آنالیز شیمیایی را می‌توان با استفاده از دستگاه آنالیز عنصری انجام داد.

در این روش با بررسی عناصر موجود، تشخیص می‌دهند که فلز مورد نظر آهن است یا استیل. اما بررسی شکل ظاهری کمی ساده‌تر است، زیرا استیل به رنگ نقره‌ای و براق دیده می‌شود. ولی آهن کدرتر از استیل است.

روش تشخیص استیل از آلومینیوم

آلومینیوم و استنلس استیل هر دو به رنگ نقره‌ای و براق دیده می‌شوند، بنابراین ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. یکی از تفاوت استیل و آلومینیوم، وزن آنها است که به شما کمک می‌کند این دو را تشخیص دهید.

با دست زدن به فلز می‌توانید تفاوت بین آنها را متوجه شوید. استیل بسیار سنگین‌تر از آلومینیوم است. به طور کلی وقتی استیل را در دستان خود نگه می‌دارید، سنگین‌تر و قوی‌تر است و به راحتی دچار شکستگی نمی‌شود.

حتی با تجهیزات داخل خانه هم می‌توانید این تفاوت را بررسی کنید. مثلا یک قوطی آلومینیومی با یک ظرف استیل وزن متفاوتی دارند.

روش تشخیص استیل از آلومینیوم

نحوه تشخیص استیل اصل

ما پیش‌تر مطلبی را با عنوان راهنمای خرید ورق استیل به اشتراک گذاشته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین نوع ورق استیل، حتما آن را مطالعه کنید.

از طرفی، برای شناخت انواع استیل و تشخیص آنها، راه‌های مختلفی وجود دارند. اصلی‌ترین راه که بهترین پاسخ را نیز به ما می‌دهد، انجام آنالیز شیمیایی است که امکان تشخیص انواع استیل از یکدیگر را ممکن می‌کند.

ولی ما در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. تشخیص استیل بگیر و نگیر

به ندرت می‌توانید فلزات دیگری را پیدا کنید که خاصیت مغناطیسی داشته باشند. همچنین معمولا فلزات دیگر به شکل خالص استفاده نمی‌شوند.

البته، برخی از انواع فولاد زنگ نزن نیز مغناطیسی نیستند. برای مثال، کبالت و نیکل اغلب از مواد تشکیل دهنده استیل به شمار می‌روند. هنگامی که نیکل در طول فرآیند تولید به استیل اضافه می‌شود، خاصیت مغناطیسی فلز از بین می‌رود.

بنابراین استیل نیز انواع مختلفی دارد که از طریق آهن ربا می‌توانید نوع آن را تشخیص دهید. برخی از فعالان در بازار، استیل را به دو نوع استیل بگیر و نگیر تقسیم می‌کنند. به این شکل که استیل‌هایی را که جذب آهن‌ربا می‌شوند، استیل بگیر و آن‌هایی که جذب آهن‌ربا نمی‌شوند را استیل نگیر می‌نامند.

وجود عنصر کروم و نیکل در استیل های ضد زنگ سری ۳۰۰، باعث شده تا در گروه استیل های نگیر قرار بگیرند. همچنین استیل های سری ۴۰۰ به دلیل وجود تنها عنصر کروم، توسط آهنربا جذب می‌شوند. در هر دو نوع استیل بگیر و نگیر میزان آهن یکسان است و هر دو در برابر زنگ‌زدگی مقاومند.

نحوه تشخیص استیل اصل

۲. تشخیص استیل ۳۰۴ از استیل ۳۱۶

در بین انواع آلیاژ استیل، دو استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از رایج‌ترین انواع استیل محسوب می‌شوند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگرند. اصلی‌ترین تفاوت میان این دو، وجود نیکل و مولیبدن بیشتر در استیل ۳۱۶ است.

همین باعث شده که قیمت ورق ۳۱۶ از قیمت ورق استیل ۳۰۴ بیشتر باشد. در ضمن، وجود آلیاژ مولیبدن، مقاومت استیل ۳۱۶ را در برابر خوردگی در محیط نمکی یا کلرید افزایش می‌دهد. ولی استیل ۳۰۴ این خاصیت را ندارد.

به دلیل شباهت ظاهری نزدیک استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ با یکدیگر، تشخیص آن‌ها از روی ظاهر بسیار سخت است. شما می‌توانید برای این کار آزمون آنالیز شیمیایی را انجام دهید. به علاوه، روش تشخیص استیل بگیر و نگیر نیز در اینجا کاربرد دارد.

هر دوی این‌ها به عنوان استیل نگیر شناخته می‌شوند، ولی استیل ۳۱۶ نگیرتر است. یعنی اگر یک آهنربای قوی داشته باشیم، استیل ۳۰۴ را جذب می‌کند و ۳۱۶ را جذب نمی‌کند.

درمقاله تولید کنندگان ورق استیل در جهان درباره برترین‌ها بخوانید.

خرید انواع ورق استیل از آیرومارت

چنانچه به دنبال خرید انواع ورق استیل هستید، همین حالا وارد سایت آیرومارت شوید. ما قیمت ورق استیل ۳۱۶، قیمت ورق استیل ۴۳۰ و انواع ورق‌های پرکاربرد دیگر را به صورت آپدیت شده در سایت قرار می‌دهیم.

شما می‌توانید تنها با چند کلیک ورق مورد نظر را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را راهنمایی کنند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.