بیس پلیت چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بیس پلیت چیست؟

اگر در صنعت ساختمان‌سازی فعال هستید، باید بدانید که آهن و فولاد بیشترین نقش را در این صنعت دارند. جدا از ساخت و ساز، فولاد در صنایع مختلف دیگر نیز نقش عمده‌ای دارند و بسیاری از وسایلی که روزانه مورد استفاده ما قرار می‌گیرند، از فولاد ساخته می‌شوند. بیس پلیت نیز یکی از رایج‌ترین انواع فولاد در ساختمان‌سازی و صنعت است که کاربردهای فراوانی دارد.
از این رو در این مقاله قصد داریم که به شما بگوییم که بیست پلیت چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بولت بیس پلیت چیست

تعریف بیس پلیت

بیس پلیت در ساختمان یا صفحه ستون، یک صفحه فولادی مستطیل شکل است که به پایین ستون فولادی جوش داده می‌شود. صفحه فولادی بر روی پایه بتنی قرار می‌گیرد و صفحه با پیچ‌های تعبیه شده در بتن، به بتن پیچ می‌شود. این نوع صفحه باعث می‌شود که اتصال بین ستون‌ها بهتر و محکم‌تر باشد و استحکام و وزن آن افزایش یابد. در ضمن، صفحه ستون فشار را از ستون به بتن توزیع می‌کند.

ابعاد صفحه ستون معمولا ۳۰*۳۰ سانتی‌متر و ضخامت آن ۸-۲۰ میلی‌متر است و میزان تحمل بار، به مقاومت فولاد به کار رفته در آن بستگی دارد. ضخامت صفحه ستون باید از سطح مقطع ستون فولادی بیشتر باشد تا تنش کمتری به بتن و فونداسیون وارد شود. هر چه سطح بزرگتر باشد، فشار کاهش می‌یابد. ابعاد صفحه، ارتباط مستقیمی با بار ثقل منتقل شده از ستون و بار لنگر در اثر زلزله، دارد. ما پیش‌تر درباره اینکه فونداسیون چیست صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

وظیفه بیس پلیت چیست؟

مسلما ظرفیت تحمل تنش بتن با ستون فولادی متفاوت است و فولاد مقاومت بیشتری نسبت به بتن دارد. در صورت استفاده از بیس پلیت فونداسیون، تنش و فشار وارده به ستون به راحتی کاهش یافته و تنظیم شده و با پخش شدن به بتن یا فونداسیون منتقل می‌شود. اما در صورت عدم استفاده از صفحه ستون، این فشارها باعث فرو رفتن ستون در بتن می‌شود. بنابراین، بیس پلیت برای دو هدف کلی به کار می‌رود:

  •  بیس پلیت یک عضو رابط برای اتصال ستون به فونداسیون و افزایش سطح تماس بین ستون و فونداسیون است.
  •  بیس پلیت وظیفه تنظیم و توزیع نیروهای کششی، لنگر، خمشی، برشی و فشاری را بر عهده دارد.
  •  بیس پلیت وزن سقف را تحمل می‌کند و به ساختمان استحکام می‌بخشد.

انواع اتصالات بیس پلیت

بیس پلیت در ساختمان در دو نوع اتصال گیردار و مفصلی، به فونداسیون وصل می‌شود:

۱. اتصال گیردار

اگر از اتصالات گیردار برای بیس پلیت استفاده شود، انکر بولت‌ها باید به اندازه کافی بلند باشند تا صفحه ورق نچرخد. در ضمن، برای کاهش چرخش صفحه ستون باید ضخامت بیشتر باشد. این نوع اتصال همه نیروهای فشاری، برشی و خمشی را به فونداسیون منتقل می‌کند.

۲. اتصال مفصلی

این اتصال برای ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. فونداسیون استحکام کششی بین صفحه ستون و تیر را کاهش می‌دهد. همچنین نیروهای برشی و فشاری آهن‌آلات را به فونداسیون انتقال می‌دهد.

قیمت بیس پلیت

نحوه اجرای بیس پلیت

از آنجایی که بیس پلیت در سازه بتنی و فلزی یکی از تاثیرگذارترین اعضا در ایمنی ساختمان‌ها است، در هنگام نصب و اجرای آن باید به نکاتی توجه کنید که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. طبق محاسبات کارشناسان، محل دقیق و ثابتی برای نصب بیس پلیت تعیین می‌شود و اجرای آن باید با دقت و توسط نیروهای ماهر انجام شود. در صورت ایجاد یا اجرای نادرست این مکان‌ها، سقف در جای مناسبی قرار نمی‌گیرد و انتقال وزن تعادل خود را از دست می‌دهد و در آینده صدمات زیادی را به همراه خواهد داشت.
  2. از آنجایی که بیس پلیت باید مستقیما روی سطح فونداسیون قرار گیرد اما اغلب سطح بتن صاف نیست. در نتیجه برای این کار از ماده‌ای به نام دوغاب یا گروت استفاده می‌شود. دوغاب ماده‌ای با مقاومت بالا در برابر تغییرات دما و زلزله است که بر روی بتن با ضخامت حداکثر ۵/۲ سانتی‌متر ریخته می‌شود و سپس بیس پلیت روی آن قرار می‌گیرد. پس از ریختن دوغاب و پرکردن تمامی فضاهای بین بتن، بیس پلیت و قرار دادن صفحه ستون در محل، ستون با جوشکاری به بیس پلیت متصل می‌شود.
  3. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که عملیات دوغاب‌ریزی باید در یک مرحله و به صورت مداوم انجام شود و دمای آب مصرفی زیر ۲۰ درجه سانتیگراد باشد. دوغاب‌ها انواع مختلفی دارند: سیمان منبسط شونده، اپوکسی و پلیمری.
  4. باید دقت شود که سطوحی که می‌خواهید دوغاب کشی شوند، کاملا تمیز و عاری از روغن، گرد و غبار و … باشند.
  5. محل مورد نظر حدود دو تا سه ساعت با آب پر می‌شود و قبل از دوغاب گیری، آب را خالی کرده و سطوح را خشک می‌کنند.
  6. یک سوراخ در مرکز ستون یا بیس پلیت قرار می‌گیرد تا هوا وارد شود و برای عملیات تهویه استفاده می‌شود.
  7. برخی از انواع بیس پلیت ها در کارخانه جوش داده شده و روی ستون نصب می‌شوند و فقط به استفاده از دوغاب و پیچ و مهره روی بتن یا فونداسیون نیاز دارند. اگر این روش با دقت و درستی انجام شود، کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت.

وزن بیس پلیت

۸) صفحه ستون‌ها از جمله قطعاتی محسوب می‌شوند که در معرض رطوبت قرار دارند و در صورت عدم محافظت مناسب، می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. روش‌های مختلفی برای محافظت این صفحه از ستون‌ها وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ابتدا بیس پلیت ها را با استفاده از بتن ریزی می‌پوشانند. اما قبل از انجام این کار سطح بیس پلیت باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد تا بتن به راحتی به صفحه ستون بچسبد.
  •  در روش بعدی فقط سطح ستون‌ها را با رنگ می‌پوشانند تا از رطوبت در امان بمانند.
  •  در برخی از ساختمان‌های صنعتی از مواد قیری مخلوط با ماسه نرم برای پوشش روی ستون‌ها استفاده می‌شود.

بولت بیس پلیت چیست؟

احتمالا نام بیس پلیت و بولت را به همراه یکدیگر شنیده‌اید. بولت میله‌ای برای اتصال بیس پلیت به فونداسیون است و نقش بسیار مهمی در استحکام ساختمان دارند. عدم دقت در انتخاب آنها از نظر اندازه، کیفیت، تعداد و نحوه اجرا باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ساختمان می‌شود. تعداد بولت‌ها بر اساس نوع کاربرد سازه و سایر خصوصیات پروژه مشخص می‌شود. به علاوه، تعداد آنها باید بیشتر از دو و عدد زوج باشد. حداقل قطر میلگرد بولت، شماره ۲۰ بوده و طول آنها طوری است که بتوانند فشار لنگری را تحمل کنند.

محاسبه وزن بیس پلیت

ابعاد بیس پلیت با توجه به کاربرد آن متفاوت است و در سایزهایی مثل ۲۵*۲۵ ، ۳۰*۳۰ ، ۴۰*۴ و همچنین در ضخامت‌های ۱۰ الی ۴۰ میلی‌متر متغیر است. براي محاسبه وزن بیس پليت از فرمول زير استفاده می‌شود:

طول ورق (cm) * عرض ورق (cm) * چگالی فولاد(۷.۸۵) * ضخامت ورق (mm) * 0.0001

به عنوان مثال وزن پلیت با ابعاد ۴۰*۴۰ سانتی‌متر و ضخامت ۲۰ میلیمتر، به شکل زیر محاسبه می‌شود:

۴۰*۴۰*۲۰*۷.۸۵*۰.۰۰۰۱=۲۵

وزن به دست آمده توسط اين فرمول حدودي بوده و بعد از باسکول شدن، وزن واقعی بار کمی متفاوت است.

طراحی بیس پلیت

قیمت بیس پلیت

جنس بیس پلیت فولادی بوده و قیمت تمام شده محصولات فولادی، با توجه به وزن آنها محاسبه می‌شود. وزن بیس پلیت نیز تحت تاثیر عواملی مانند ابعاد و ضخامت آن است. برای محاسبه هزینه بیس پلیت و اجرای آن باید هزینه بولت، دوغاب و … نیز در نظر گرفته شود. زیرا نصب بیس پلیت کاملا تخصصی بوده و به دقت و برآورد کارشناسانه زیادی نیاز دارد. همچنین ایمنی سازه در آینده به خصوص در هنگام زلزله، به نحوه نصب و طراحی بیس پلیت بستگی دارد.

از این رو شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت بیس پلیت و تجهیزات دیگری مثل قیمت تیرآهن اصفهان، قیمت ورق برش خورده و…، وارد سایت آیرومارت شوید یا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان متخصص نیز شما را راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.