مجتمع فولاد شاهین بناب تولید کننده مقاطع طویل فولادی

3.5/5 - (11 امتیاز)

مجتمع فولاد شاهین بناب تولید کننده مقاطع طویل فولادی

مجتمع-شاهین-بناب

در اوایل دهه 80 شمسی، شهرک صنعتی بناب شاهد آغاز به کار مجتمع فولاد شاهین بود. برای این منظور زمینی به مساحت 140 هکتار در نظر گرفته و با توجه به امکانات زیربنایی مناسب، محل احداث آن مشخص شد. بعدها، در روزهای پایانی سال 1390، با مشارکت بانک گردشگری، شرکت‌های سرمایه گذاری نگین گردشگری ایرانیان، توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، تجارت بین‌الملل هم وطن آریا، گسترش صنایع و معادن ماهان و توسعه خدمات سرمایه‌گذاری پارس کیمیا، مجتمع فولاد شاهین بناب، تغییراتی کرد. به موجب این سرمایه‌گذاری‌ها، با چهار شرکت در حال تولید و دو پروژه در حال اجرا، گسترش فولاد تبریز خریداری شد. در نهایت مجتمع فولاد بناب از هلدینگ قبلی خود جدا شد و آن را به عنوان مجتمع فولاد صنعت بناب معرفی کردند.

۳.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

ظرفیت تولید مجتمع فولاد شاهین

میزان و مقدار برنامه‌ریزی شده برای ظرفیت تولید فولاد شاهین بناب، در بخش نورد گرم مقاطع فولادی، یک میلیون و نهصد هزار تن می‌باشد. از سوی دیگر در بخش ذوب و ریخته‌گری، ظرفیت پانصد هزار تن در سال در نظر گرفته شده است. وقتی که خطوط تولید شماره یک و دو این شرکت در سال ۸۴ به بهره برداری رسید. فولاد شاهین بناب توانست با ارائه انواع میلگرد آجدار فولادی بخش مهمی از بازار را از آن خود کند.

بعد از آن، سومین خط نورد، در سال ۹۰ به مرحله تولید رسید. با برخورداری از ماشین‌آلات و فن‌آوری‌های مدرن، امکان نورد پیوسته برای شمش‌های ۱۲ متری ایجاد و ارائه شد. به همین دلیل سرعت تولید این خط نورد بیش از خط‌های دیگر است و خود به تنهایی، ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن میلگرد را در سال دارد.

فولاد شاهین بناب، اولین مجتمع فولادی است که کوره قوس الکتریکی را در منطقه شمال غرب کشور دارد. با استفاده از این کوره قوس الکتریکی با ظرفیت ۵۰ تن و خط ریخته‌گری پیوسته‌ای که تدارک دیده شده، شمش‌های فولادی به ابعاد ۱۵۰*۱۵۰ و به‌طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. این شمش‌ها به بخش‌های دیگر تولید فرستاده می‌شوند و پروفیل های آهنی و فولادی دیگر مانند تیرآهن شاهین بناب را می‌سازند. این ظرفیت‌ها در میان دیگر تولیدکنندگان بخش خصوصی، مقاوم اول و در میان کل تولیدکنندگان فولاد چه خصوصی و چه دولتی در بخش نورد مقاطع گرد سنگین و نیمه سنگین، مقام چهارم را دارد. برای اطلاع از قیمت میلگرد کلیک کنید.

شرکت‌های تابعه فولاد شاهین بناب

علاوه بر مجتمع ذکر شده، فولاد شاهین دارای دو مجتمع تابعه نیز می‌باشد که در ادامه به اختصار، از آنها نیز گفته‌ایم.

  • مجتمع فولاد صنعت سهند
    فولاد سهند، با دو خط توليد نورد گرم با اجرای تکنولوژی جدید، در سال ۸۹ به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالیانه خطوط نورد این واحد صنعتی، ششصد و پنجاه هزار تن انواع ميلگرد آجدار ساختماني می‌باشد.

خطوط تولید این شرکت قابلیت تولید انواع میلگرد آجدار ساختمانی را نیز دارد. اما بیشتر، میلگردهای سایز پایین را تولید و ارائه می‌کند. خطوط نورد تولید فولاد صنعت سهند با توجه به استفاده از تکنولوژی و دستگاه‌های مدرن و سیستم بسته بندی دوتایی، مزایایی بسیاری دارد. مثلا سرعت تولید بالا، بسته بندی راحت و بالا بردن کیفیت محصول از جمله ویژگی‌های خاص آن است. محصولاتی که در این واحد صنعتی تولید می‌شوند نیز مانند دیگر شرکت‌های تابعه، مطابق با استاندارد ملی ایران و به شماره INSO 3132 می‌باشند. تمام آن‌ها مورد تایید اداره استاندارد بوده و گواهینامه کاربرد علامت استاندارد برای تمامی محصولات را نیز دارند.

  • پروژه گسترش فولاد شهریار
    یکی دیگر از شرکت‌های تابعه فولاد شاهین بناب، گسترش فولاد شهریار است. این مجموعه صنعتی انجام پروژه‌های توسعه را در برنامه‌های آتی خود قرار داده و با تلاش بسیار در حال بالا بردن تولیدات و بهبود خطوط است. از برنامه‌های مهم آینده هلدینگ فولاد شاهین بناب، توسعه فعالیت‌ها و گسترش تولیدات فولاد شهریار می‌باشد. امروزه تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی به ظرفیت یک و نیم میلیون تن در دو خط نورد گرم مقاطع سنگین و نیمه سنگین فولادی، از برنامه‌های مهمی است که گسترش فولاد شهریار آن‌ها را دنبال می‌کند.

استانداردهای فولاد شاهین بناب

محصولاتی که در این واحد صنعتی تولید می‌شوند، کاملا همخوان با استاندارد ملی ایران به شماره INSO 3132 و دقیقا مورد تایید سازمان استاندارد هستند. پروفیل‌های فولادی و آهنی این مجتمع، پروانه کاربرد و علامت استاندارد را برای انواع میلگردهای تولیدی دریافت کرده‌اند. فولاد شاهین بناب با تکیه بر کارشناسان متخصص، محصولات تولیدی خود را به‌صورت دائمی تحت کنترل و ارتقاء کیفیت قرار داده است. علاوه بر این، در راستای بالا بردن اطمینان مشتریان و ایجاد تولید محصولات با کیفیت پایدار، برنامه‌ریزی‌ها برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت انجام شد. در بهمن ماه سال ۸۸، فولاد شاهین بناب، موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001-2008 از شرکت DNV نروژ شد. هم‌چنین توانست محصولات را در سطح استانداردهای جهانی ارائه کند.

تولیدات کارخانه فولاد صنعت بناب

مجتمع فولاد شاهین بناب از چند کارخانه ذوب و نورد تشکیل شده که هر کدام برای پیگیری هدفی فعالیت می‌کنند. عمده تولیدات این مجتمع صنعتی شامل انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی است. این محصولات در دو واحد تولیدی ذوب شاهین و ذوب شهریار تولید می‌شوند.

علاوه بر این تولیدات، میلگردهای آجدار در اندازه‌های گوناگون با کیفیت A2 و A3 ،نبشی و ناودانی و تیرآهن شاهین بناب نیز توسط فولاد شاهین بناب به بازار ارائه می‌شوند و به واحدهای گوناگون صنعتی راه پیدا می‌کنند.

تیرآهن شاهین بناب

تیرآهن شاهین بناب در نوع IPE یا همان تیرآهن بال نیم پهن موازی تولید و به بازار عرضه می‌شود. این نوع تیرآهن به شکل حرف I انگلیسی است که در آن طول جان بیشتر از طول بال بوده و ضخامت بال در سرتاسر آن، تغییر نمی‌کند. در زبان لاتین به این نوع تیرآهن، i beam نیز گفته می‌شود.

مجتمع شاهین بناب قدمی نیز در جهت کاهش وزن تیرآهن تولیدی خود برداشته است. علاوه بر تیرآهن معمولی، تیرآهن‌هایی را تولید می‌کند که از وزن تیرآهن معمولی کمتر بوده و با نام تیرآهن نیمه سبک شاهین بناب در بازار خرید و فروش می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری را درباره انواع تیرآهن شاهین بناب ارائه می‌کنیم.

انواع تیرآهن شاهین بناب

تیرآهن شاهین بناب در سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما لازم به ذکر است که هر کدام از این سایزها را از نظر وزنی می‌توان در دو گروه زیر جای داد: 

  • تیرآهن نیمه سبک شاهین بناب

تیرآهن نیمه سبک شاهین بناب مطابق با استاندارد ملی به شماره ۱۶۳۴۸ با عنوان تیرآهن نیمه‌سبک بال نیم پهن موازی (I-7) تولید می‌شود.  هدف از تولید این کالا کاهش وزن مصالح ساختمانی در عین حفظ یا ارتقای استحکام آن‌ها می‌باشد. تیرآهن‌ شاهین بناب در این استاندارد، دارای وزن کمتری نسبت به تیرآهن بال نیم پهن موازی (I-2)  موسوم به تیرآهن‌های IPE است. آلیاژ مورد استفاده در تولید این نوع تیرآهن شاهین بناب ، فولاد با گریدهای ۲۷۵ و ۲۹۵ می‌باشد.

  •  تیرآهن معمولی شاهین بناب

تیرآهن معمولی شاهین بناب که به تیرآهن بال نیم پهن موازی (I-2) معروف است، با استاندارد IPE تولید می‌گردد. در تولید این نوع تیرآهن شاهین بناب از آلیاژهای st37 و st44 استفاده می‌شود.

ماده اولیه تولید تیرآهن شاهین بناب

از شمش‌های فولادی به صورت بیلت در تولید تیرآهن شاهین بناب استفاده می‌شود. این ماده توسط واحد فولادسازی کارخانه تولید شده و به بخش نورد منتقل می‌شود. ابعاد شمش‌های مورد استفاده به صورت ۱۵۰*۱۵۰ و در طول ۶ و ۱۲ متر است.

روش تولید تیرآهن شاهین بناب

در حالت کلی در تولید تیرآهن می‌توان از دو روش نورد سرد و گرم استفاده کرد. استفاده از هر کدام از این روش‌ها ممکن است در کیفیت و خواص محصول نهایی تاثیرگذار باشد. اغلب تولیدکننده‌های تیرآهن در ایران از روش نورد گرم برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. تیرآهن شاهین بناب نیز با روش نورد گرم تولید می‌شود.

روش نورد گرم در تولید تیرآهن، راحت‌تر و کم هزینه‌تر از روش نورد سرد است. مشاهده ویدیوی نورد گرم تیرآهن، می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد این روش در اختیار شما قرار دهد.

تیرآهن ۱۴ شاهین بناب

تیرآهن ۱۴ شاهین بناب در استاندارد IPE و در دو نوع نیمه سبک و معمولی تولید می‌شود. عدد ۱۴ در نام تیرآهن شاهین بناب ، به سایز آن اشاره دارد که نشان دهنده طول جان آن می‌باشد که ۱۴۰ میلی‌متر یا ۱۴ سانتی‌متر است.

این سایز از تیرآهن، معمولا این مقطع در بخش ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارد و از جمله تیرهای پرمتقاضی در بازار ایران محسوب می‌شود. میزان تقاضا، در بسیاری موارد، کنترل قیمت تیرآهن بازار را در دست می‌گیرد.

وزن تیرآهن ۱۴ شاهین بناب

وزن هر متر از تیرآهن ۱۴ نیمه سبک شاهین بناب، ۱۱.۴ کیلوگرم و وزن هر متر از تیرآهن ۱۴ معمولی شاهین بناب،  ۱۲.۹ کیلوگرم می‌باشد. بدیهی است که وزن هر مقطع فولادی متاثر از ابعاد آن است. اختلاف وزن موجود در تیرآهن ۱۴ شاهین بناب در دو حالت سبک وزن و معمولی به اختلاف ضخامت بال و جان در این دو نوع تیرآهن، مربوط می‌شود که بر روی قیمت تیرآهن ۱۴ نیز موثر است.

خرید تیرآهن شاهین بناب

در خرید انواع تیرآهن شاهین بناب یا هر برند دیگری، باید نکاتی مانند وزن، ابعاد، نوع استاندارد و آلیاژ مورد استفاده در تولید آن را مدنظر قرار داد تا بهترین خرید و متناسب با نیاز، صورت گیرد. مطالعه راهنمای خرید تیرآهن می‌تواند به شما در انتخاب محصول مورد نظرتان کمک کند.

میلگرد فولاد شاهین بناب

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد، شاهین بناب تولید کننده انواع میلگرد A2 و A3 است. هر کدام از این دو نوع میلگرد در ساختمان سازی مصرف بالایی دارند. میلگرد A2 به دلیل ساختار منعطف‌تری که نسبت به میلگرد A3 دارد، در بخش خاموت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد A3 نیز به عنوان عضو اصلی آرماتوربندی مصرف می‌شود.

قیمت تمام مقاطع فولادی بر پایه ماده اولیه تعیین می‌شود. در این میان کارخانه فولاد شاهین بناب با در اختیار داشتن واحد فولادسازی، در زمینه تامین ماده اولیه خودکفا است. این مسئله به کنترل قیمت میلگرد کمک می‌کند. در کنار آن هزینه‌های تولید و حمل و نقل نیز در نوسانات قیمت میلگرد شاهین بناب موثر است.

در سال جاری نوسانات نرخ ارز، انتخابات آمریکا و شیوع ویروس کرونا موجب شد تا قیمت میلگرد ۱۶ بناب و دیگر محصولات آهنی تحت تاثیر این عوامل دستخوش تغییر و تحول شود. به همین خاطر با وجود روند افزایشی میلگرد در سال جاری، در بازه‌های کوتاه مدت قیمت‌ها ثابت و کمی نزولی بود.

آیا شما تجربه خرید و استفاده از تیرآهن شاهین بناب را داشته‌اید؟ کیفیت و ارائه تولیدات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سپاسگزار خواهیم بود نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در قسمت کامنت‌های وبلاگ آیرومارت با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که مایل به خرید تیرآهن شاهین بناب هستید، جهت دریافت مشاوره خرید، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید.

 

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.5/5 - (11 امتیاز)

  1. غلام پور
    شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۲
    مطلب خیلی کاملی بود، خسته نباشید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.