سرمایه لازم برای ساخت گلخانه

3.7/5 - (4 امتیاز)

سرمایه لازم برای ساخت گلخانه

سرمایه لازم برای ساخت گلخانه

بازار تجارت گلخانه در خاورمیانه و در سراسر جهان با سرعتی باورنکردنی در حال جذب سرمایه‌ است و رو به رشد. در گلخانه می‌توانید انواع مختلفی از گیاهانی را عمل آورید که این روزها مشتریان دست به نقدی دارند، از گیاهان دارویی مورد استفاده در گیاه‌پزشکی تا میوه‌های استوایی لوکس.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

 محصولات گلخانه‌ای

نگاهی به بازار جهانی محصولات گلخانه‌ای

بر اساس آخرین مطالعه، اندازه بازار جهانی صنعت گلخانه‌داری در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد دلار جهش را تجربه کرده است.
فروش محصولات گلخانه‌ای، در گزارشی دیگر، در سال گذشته با ۸.۳ درصد افزایش به ۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید، در حالی که فروش محصولات مزرعه‌ای با رشد ۴.۳ درصدی به ۷۴۷.۵ میلیون دلار رسید. فروش محصولات گلخانه ای عمدتاً به دلیل افزایش میوه و سبزیجات گلخانه ای (+ ۹.۳٪) و گل ها و گیاهان گلخانه ای (+ ۷.۳٪) افزایش یافته است.

این رشد در کمیت و کیفیت، نشان‌دهنده اهمیت روش تولید گلخانه‌ای است. از آنجایی که تغییرات آب و هوایی، اندازه کل زمین‌های قابل کشت را کاهش می‌دهد، کشاورزان و باغداران بیشتری به گلخانه‌های هوشمند روی می‌آورند و از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای کشت زمین استفاده می‌کنند.

سرمایه لازم برای ساخت گل‌خانه

سازه گلخانه یک فضا با پلان باز و سقف نورگیر و دیوارهای شفاف معمولاً از شیشه است. ما در چنین فضاهایی گیاهان را نگهداری می‌کنیم و محیطی کنترل شده برای رشد آن‌ها فراهم می‌آوریم. گلخانه‌ها برای گیاهانی که به شرایط آب و هوایی منظم نیاز دارند محیطی ایده‌آل به‌شمار می‌آیند. زیرا داخل گلخانه که در معرض نور خورشید است بسیار گرمتر از بیرون آن می‌شود و بنابراین، گلخانه ها باغبانی را در تمام طول سال ممکن می‌سازند.

هزینه ساخت گلخانه شیشه ای، مثلا ساخت یک گلخانه خیار و گوجه، به طور متوسط ۳۰۰ میلیون تومان است؛ بیشتر مردم بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند. بسته به اندازه و آنچه به این فضا اضافه می‌شود، می‌توانید از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای هزینه های ساخت و ساز توسعه آتی بپردازید. البته همه موارد بالا جدای از قیمت زمینی است که باید یا آن را اجاره کنید یا تملک.

هزینه گودبرداری و محوطه‌سازی بر اساس شرایط مختلف زمین متفاوت است، اما هزینه‌ متوسط این کار بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان یا کمی بیشتر در هر متر مربع برآورد می‌شود.

با احتساب تمام این موارد می‌توان دریافت که برای گلخانه چقدر سرمایه لازم است؟

اخذ مجوز: چرا باید برای احداث گلخانه مجوز داشته باشید؟

سازه گلخانه

یکی دیگر از هزینه‌های ضروری، شهریه شرکت در کلاس‌هایی است که باید برای اخذ مجوز احداث گلخانه بپردازید. البته اگر قبلا کشاورز بود‌‌ه‌اید می‌توانید با ارائه مستندات و کاغذ‌بازی، روال کار را پیش ببرید و مجوز لازم را به دست آورید.

اهمیت این موضوع از این جهت است که اگر مجوز داشته باشید، بعد‌تر می‌توانید از مزایای دولتی به طور مثال تخفیف‌هایی در مورد حق‌آبه و مانند آن بهره‌مند شوید.

چطور سرمایه لازم برای ساخت گلخانه را تخمین بزنیم؟

هزینه ساخت گلخانه با افزایش متراژ آن افزایش می‌یابد؛ درحالی که، قیمت هر متر مربع در واقع با افزایش متراژ کلی کاهش خواهد داشت. درواقع، نکته در این است که هرچه متراژ بالاتر باشد قیمت تمام شده در مجموع طبیعتا بیشتر خواهد بود ولی این میزان تصاعدی بالا نخواهد رفت.

قیمت گلخانه‌های متوسط، به‌طور میانگین ۹۰۰ هزار تومان در هر متر مربع برآورد می‌شود. گلخانه‌های تجاری بزرگ که از پلاستیک یا فایبرگلاس روی یک چارچوب فولادی تشکیل شده‌اند و ممکن است شامل تهویه و لوله‌کشی باشند یا نباشند، قیمتی بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان در هر متر مربع دارند. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم تا جای ممکن به تفکیک به بودجه‌بندی ساخت گلخانه بپردازیم.

یک راه ساده تر برای تخمین زدن سرمایه لازم برای گلخانه

نکته مهم در سرمایه گذاری روی گلخانه

برآورد هزینه ساخت یک گلخانه‌ چندان دشوار نیست. منتها باید قادر باشید کار را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. در ادامه ما سعی کرده‌ایم تا به تفکیک به برآورد هزینه گلخانه بپردازیم.

سازه گلخانه

گلخانه ها سازه‌هایی ساده‌‌اند که از یک قاب، دیوارهای پارتیشنی شفاف و یک کف‌پوش تشکیل شده‌اند. مصالح مورد استفاده در ساخت گلخانه می‌تواند شامل چوب، فولاد، شیشه، بتن و پلاستیک باشد. پس قیمت سازه گلخانه چندان بالا نخواهد بود.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم، چارچوب یک گلخانه سیستم پشتیبانی سازه است. به طور معمول، قاب‌های گلخانه‌ای از چوب یا فولاد ساخته می‌شوند که می‌توانند در برابر فشارها مقاومت کنند. قاب چوبی برای هر پایه خطی حدود ۴۰ هزار تومان هزینه دارد، در حالی که قیمت آهن برای هر پایه خطی بالاتر از ۱۰۰ هزارتومان برآورد می‌شود.

پارتیشن‌های شفاف هم یکی دیگر از اجزای مهم گلخانه محسوب می‌شوند که از گیاهان در برابر عوامل محافظت می‌کنند و نور خورشید زیاد را به اندازه کافی برای تغذیه آنها به داخل انتقال می‌دهند.

پارتیشن شیشه‌ای در گلخانه ها رایج است و هر متر مربع بیشتر از ۱۲۰ هزارتومان در کمترین میزان قیمت دارد. با این حال، شیشه سنگین است، بنابراین احتمالاً به یک قاب فولادی قوی برای پشتیبانی از آن نیاز خواهید داشت، پس قیمت پروفیل صنعتی در اینجا اهمیت پیدا می‌کند. البته باید گفت درنهایت قیمت پروفیل ساختمانی کمی مناسب‌تر از نمونه‌های صنعتی است. که دلیل آن را می‌توان وزن بالاتر پروفیل‌های صنعتی دانست. اما این قیمت بالا با استحکام بسیار بیشتر پروفیل‌های صنعتی، خصوصا برای گلخانه‌های بزرگ، توجیه‌پذیر است.

پلی اتیلن و فایبرگلاس جایگزین های ارزان قیمتی برای فولاد محسوب می‌شوند اما باید گفت که استحکام فولاد را ندارند.

هزینه‌های کنترل محیطی

کف گلخانه

شما می‌توانید یک گلخانه با کف خاکی داشته باشید و این شاید باصفا هم نظر برسد، اما کفپوش‌ها نیز مزایای خود را دارند. یک کف‌سازی خوب به عایق بندی ساختار کمک می‌کند، از رشد علف‌های هرز جلوگیری به عمل می‌آورد و مانع از ورود آفات و درنتیجه تخریب گیاهان می‌شود.

کفپوش لاستیکی یک انتخاب رایج برای کفپوش گلخانه است و هزینه هر متر مربع ۷۰۰هزار تومان برآورد می‌شود. بتن، سنگ، آجر یا حتی مالچ از دیگر گزینه‌های کفپوش گلخانه محسوب می‌شوند. در کل، هر ماده‌ای که انتخاب می‌کنید، باید نوعی زهکشی ایجاد کند.

هزینه‌های کنترل محیطی

هر محصولی برای رشد به یک محیط بسیار خاص نیاز دارد. ایجاد مصنوعی این شرایط در گلخانه‌ها امکان‌پذیر است، اما سطح کنترل محیطی ارائه شده توسط هر نوع گلخانه متفاوت است، پس قیمت این سرویس‌دهی به گیاه هم بالا و پایین دارد. شدت و مدت‌زمان کنترل نیز نقش مهمی در تعیین هزینه کلی گلخانه ایفا می‌کند.

بگذارید موضوع را با یک مثال بیشتر باز کنیم: گیاهان در گلخانه‌ها مانند محصولات مزرعه باز، از خورشید به عنوان منبع گرما و انرژی استفاده می‌کنند. با این حال، شرایط آب و هوایی روزانه همیشه برای رشد گیاه مطلوب نیست. در روزهای مه آلود یا ابری، بدست آوردن مقدار نوری که برای رشد نیاز دارند برای محصولات شما دشوار است. به همین دلیل است که گلخانه شما به چراغ های رشد نیاز دارد. این ‌چراغ‌ها با توجه به تحریم‌ها به سختی تهیه می‌شوند.

از دماسنج‌‌ها و حسگرها هم باید برای نظارت (و در برخی موارد کنترل) شرایط محیطی در گلخانه استفاده کنید. دماسنج‌های جیوه‌ای شبیه آن‌ها که در مدرسه استفاده می‌کردیم ارزان‌اند، اما قادر به ارائه نتایج دقیق نیستند، به همین دلیل است که حتما باید به تعداد لازم دماسنج دیجیتالی نصب کنید.

پنل‌های خورشیدی هم اگرچه در ابتدا هزینه بالایی را تحمیل می‌کنند، اما در آینده یک سرمایه‌گذاری عالی در حوزه صرفه‌جویی انرژی به‌شمار می‌روند.

ارزان‌ترین راه ساخت گلخانه

سرمایه در گردش، نکته مهم در سرمایه گذاری روی گلخانه

جدا از هزینه های ساخت و نصب، گلخانه‌ها نیز مانند هر کسب و کار دیگری به سرمایه مناسبی برای فعالیت نیاز دارند. این هزینه‌های عملیاتی همچنین باید هنگام انتخاب یک گلخانه تجاری یا هر یک از عناصر آن در نظر گرفته شوند.

در غیر اینصورت، تجزیه و تحلیل هزینه انجام نخواهد شد و مشخص نمی‌شود که آیا از نظر مالی برای سرمایه گذاری آماده هستید یا خیر. اگر بدون حساب سرمایه در گردش اقدام به احداث گلخانه کنید، بعد از آغاز به کار با چالش‌های جدی مواجه خواهید شد. اما در این موارد، با داشتن مجوزهای لازم، می‌توانید تسهیلات خوبی از بانک دریافت نمایید.

ارزان‌ترین راه ساخت گلخانه

شما می‌توانید با استفاده از ورقه های پلاستیکی ۴ یا ۶ میلی‌متری که روی چند دنده کمان کشیده شده است، یک گلخانه ساده بسازید. این نوع گلخانه دارای یک پایه چوبی است که از الوارهای ۲*۶ ساخته شده و به صورت راست‌گوشه به زمین متصل شده‌اند. می‌توانید از لوله pvc یا گالوانیزه هم استفاده کنید. این المان‌ ها را به صورت قوس بالای پایه خم می‌کنید و گلخانه را شکل می‌دهید.

در این زمینه، تفاوت لوله PVC و لوله گالوانیزه در ساخت گلخانه در میزان ماندگاری و قیمت است. ساخت گلخانه با میلگرد هم روش ارزان دیگری است که می‌توانید به آن فکر کنید.
با نگاهی به قیمت روز پروفیل، به نظر می‌رسد با توجه به استحکام و ماندگاری آن، انتخاب معقولانه‌تری برای ساخت گلخانه است.

کلام آخر

گلخانه‌ها آینده کشاورزی روی زمین‌اند. همین حالا در سراسر جهان، حدود ۹ میلیون هکتار گلخانه وجود دارد. اینکه ما هرچه زودتر خود را با تغییرات اجتناب ناپذیر آینده وفق دهیم، خود هوشمندی و آینده‌نگری و حراست از سرمایه و نیروی انسانی است. اگر به لوله گالوانیزه و انواع پروفیل برای ساخت گلخانه نیاز پیدا کرده‌اید، آیرومارت تمامی نیازهای شما را در طیفی متنوع از قیمت، کیفیت، ابعاد و اندازه و سایر مشخصات، تامین خواهد کرد. برای اطلاع از قیمت روز لوله گالوانیزه گلخانه و مقاطع فولادی مورد نیاز در این حوزه، سایت ما را از نظر بگذرانید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.