بازیافت فولاد طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

5/5 - (3 امتیاز)

بازیافت فولاد طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

بازیافت فولاد

فولاد را می‎توان در تمام زوایای زندگی دید. انواع قفل، چکش، آچار، سیخ، انبر، زنجیر فلزی، نرده فلزی، ظروف آشپرخانه‎ای، کابل‌های فولادی، انواع میلگرد ساده و آجدار، پروفیل‎های صنعتی و ساختمانی، لولای در، سینک آشپزخانه و ... از فولاد ساخته شده‌اند. فولاد ماده‌ای با استحکام و مقاومت بالا است که فرایند بازیافت آن ساده است. با بازیافت فولاد امکان استفاده چندین باره از فولاد با حفظ خواص آن وجود خواهد داشت.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

بازیافت فولاد و چدن و استفاده از آن در صنایع، یکی از مهم‌ترین روش‌های تولید فولاد در جهان که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. فولاد را می‌توان به صورت صد در صدی بازیافت کرد بدون آن‌که ویژگی‌های خود را از دست بدهد. اغلب قراضه‌های فولادی در جهان، ضایعات وسایل فولادی هستند که عمر آن‌ها به پایان رسیده‌است. برخی قراضه‌های فولادی نیز حین تولید محصولات تولید می‌شوند. هر ساله هزاران تن قراضه فولادی در کشورهای مختلف تولید می‌شود که اگرچه توانایی تامین تمام فولاد مورد نیاز را ندارد، می‌تواند بخشی از نیازها را تامین کند.
فولاد بدون اینکه کیفیت و خواص خود را از دست دهد می‌تواند بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار گیرد. بازیافت قراضه‌های فولادی بسیار ساده‌تر از استخراج سنگ معدن و استفاده از آن است. بنابراین می‌توان این ماده‌ای که به تمام زوایای زندگی انسان نفوذ کرده‌است را بارها به‌کار گرفت.

قراضه‌های حاصل از خودروها، وسایل ساخته‌شده از انواع پروفیل فولادی، میز، صندلی‌، اجاق گاز، یخچال، ماشین ظرفشویی و … همگی را می‌توان بازیافت و مجددا استفاده کرد.

در ویدئو زیر، مراحل بازیافت قراضه‌های فولادی را مشاهده نمایید:

مراحل بازیافت فولاد

بازیافت فولاد، در یک فرایند چند مرحله‌ای قابل انجام است. این فرایند را به صورت زیر می‌توان شرح داد:

جمع‌آوری و آماده‌سازی قراضه‌های فولادی

برای بازیافت فولاد، در مرحله اول باید ضایعات آهنی، فولادی و چدنی جمع‌آوری شوند. مغناطیسی بودن بسیاری تجهیزات ساخته‌شده از فولاد، جداسازی و بازیافت آن‌ها را ساده‌ کرده است.
این قراضه‌ها که از قوطی‌های فولادی، پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی، میلگرد‌ها، ورق‌های فولادی و … جمع‌آوری می‌شوند به محل کارخانه منتقل می‌شوند. پس از تفکیک قراضه‌های فولادی، تحت پرس قرار گرفته و سپس ضایعات در دستگاه‌های فشرده خرد می‌شوند و به قطعات کوچک تبدیل می‌شوند.

بازیافت فولاد

جداسازی

در گام بعد، فلزاتی که تکه تکه شده‌اند در میدان‌های مغناطیسی قرار می‌گیرند تا فلزات مغناطیسی که آهن و فولاد دارند، جدا شوند. مواد غیر فلزی مثل چسب و رنگ با فشار هوای داغ با دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد، از فلز جدا می‌شوند.

ذوب قراضه‌ها

بعد از جداسازی، قراضه‌های آماده شده به کوره پاتیلی منتقل می‌شوند تا در آن‌جا برای ریخته‌گری ذوب شوند.

آلیاژسازی

ممکن است فلز مذاب ترکیب شیمیایی لازم برای ساخت قطعات را نداشته باشد. از این رو باید برای ساخت آلیاژی که مورد نظر صنعت است آلیاژ سازی شود. سپس به شمش تبدیل شده و برای استفاده در صنایع آماده می‌گردد.

مزایای بازیافت قراضه فولادی

کشورهای بسیاری منابع سنگ آهن نداشته و برای تولید فولاد با مشکلات بسیاری روبرو هستند. در این کشورها قراضه‌های فولادی جایگاه تجاری ویژه‌ای دارند. در ادامه دلایل بازیافت قراضه و مزایایی که به همراه دارد را ذکر خواهیم کرد.

بازیافت و حفظ کیفیت فولاد

همانطور که پیش از این گفته شد، فولاد حین فرآیند بازیافت خواص خود را از دست نمی‌دهد و همچنان باکیفیت خواهد ماند. قراضه‌های فولادی حتی امکان اصلاح فرمول شیمیایی و خواص را به تولیدکننده خواهند داد.

آهن قراضه، دوستدار محیط زیست

مزیت دیگر بازیافت قراضه، کاهش مصرف انرژی در مقایسه با استفاده از سنگ آهن است. در تولید فولاد با استفاده از قراضه این انرژی تقریبا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، هزینه‌های ناشی از استخراج و انتقال سنگ آهن، آلودگی‌ها و گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن و مصرف زغال سنگ و سنگ آهک کاهش خواهند یافت. بر اساس گزارشات اخیر، استفاده از یک تن قراضه در صنعت به جای استفاده از سنگ آهن، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۱.۵ تن کاهش می‌دهد و بدین طریق به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می‌کند.

کاهش ضایعات در محیط زیست

با بازیافت فولاد، به طور غیرمستقیم از انباشت ضایعات جلوگیری می‌شود.

بازیافت سرباره فولاد

کدام قطعات فولادی بازیافت می‌شوند؟

قیمت فولاد بازیافتی

قیمت فولاد بازیافتی به عوامل مختلفی چون قیمت ضایعات فلزی، قیمت خود فلزات، میزان تقاضا، هزینه انرژی، هزینه‌های تولید، قیمت دلار و … وابسته است. انواع فولاد بازیافتی نظیر فولاد ورقه ورقه شونده، فولاد نوع یک آماده شده و آماده نشده هر یک قیمت متفاوتی دارند.

سخن نهایی

فولاد ماده‌ای بسیار پرکاربرد است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در تمام حوزه‌های زندگی بشری حضور دارد. با توجه به این‌که تقاضا برای این ماده با ارزش بسیار بالاست، مواد اولیه آن نیز پرتقاضا هستند. عرضه قراضه‌های فولادی با تقاضای فولاد برابری نمی‌کند، اما توانایی تامین حدود ۳۰ درصد از نیازمندی مواد اولیه را دارد.از لحاظ قیمتی نیز، ساخت قطعات با کمک قراضه فولادی نسبت به قیمت آهن، بسیار مناسب‌تر است. به نظر شما بازیافت فولاد چه مزایای دیگری را به همراه دارد؟

پریسا خاتمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.