جنس آلیاژ شیرآلات صنعتی و ساختمانی چیست؟

4.1/5 - (8 امتیاز)

جنس آلیاژ شیرآلات صنعتی و ساختمانی چیست؟

متریال شیرآلات صنعتی

اگر به دنبال تهیه تجهیزات سیستم لوله کشی هستید، حتما باید به جنس آلیاژ شیرآلات صنعتی و ساختمانی مورد نیاز توجه کنید. در واقع متریال شیرآلات صنعتی و یا ساختمانی به نوع سیال، دما و فشار آن وابسته است. به طور مثال، گاهی دمای سیالی که در سیستم پایپینگ پتروشیمی جریان می‌یابد فوق‌العاده بالاست و در این شرایط بهتر است از استنلس استیل 309 و یا 310 استفاده شود.

۴.۱/۵ - (۸ امتیاز)

همچنین هزینه، مقاومت به خوردگی و … خرید شیرآلات صنعتی و ساختمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این مطلب آیرومارت، درباره ویژگی‌ها و خصوصیات انواع آلیاژهای شیرآلات صحبت خواهیم کرد تا شما در هنگام خرید، بهترین انتخاب را داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

جنس آلیاژ شیرآلات صنعتی و ساختمانی

در ساخت شیرآلاتی که در سیستم‌های مختلف پایپینگ و لوله کشی کاربرد دارد، از آلیاژهای فلزی متنوعی استفاده می‌شود. هر کدام از آلیاژهای شیرآلات صنعتی و ساختمانی، ویژگی‌ها و خواص منحصر به فردی دارند. تفاوت چندانی بین آلیاژ شیرآلات صنعتی و ساختمانی نیست.

در واقع در بازار می‌توانید طیف گسترده‌ای از انواع شیرآلات را پیدا کنید. البته انتخاب متریال شیرآلات صنعتی به دلیل جریان سیال‌های با حساسیت بالا، از حساسیت بیشتری برخوردار است. انواع آلیاژها در ساخت شیرآلات استفاده می‌شوند. برای آشنایی با تعریف آلیاژ چیست، به مقاله مربوط به این موضوع مراجعه فرمایید.

آلیاژ شیرآلات صنعتی

متریال شیرآلات صنعتی چیست؟

آلیاژهای فلزی را به دو گروه آهنی و غیرآهنی تقسیم می‌کنند. مهم‌ترین آلیاژهای مورد استفاده در ساخت شیرآلات صنعتی و غیر صنعتی شامل موارد زیر می‌شود:

آلیاژ فولاد کربنی

فولاد، آلیاژی از آهن است که عنصر اصلی ترکیب شیمیایی آن را کربن تشکیل می‌دهد. این جنس آلیاژ شیرآلات، عمدتا در صنعت نفت و گاز، برای سیالات با دما و فشار بالا به کار می‌روند.

شیرآلات صنعتی فولادی به دو روش آهنگری (یا فورجینگ) و ریخته‌ گری ساخته می‌شوند. شیرهای تولید شده به روش آهنگری معمولا کیفیت بالاتری نسبت به انواع ریخته گری دارند. زیرا در شیرآلات فورج شده، استانداردهای مهندسی بهتر رعایت می‌شود.

مزیت اصلی انتخاب فولاد به عنوان آلیاژ شیرآلات صنعتی، قیمت مناسب آن است. تنها نکته مهم در مورد شیرآلات کربنی این است که نسبت به خوردگی، حساسیت بالایی دارند. برای مقابله با این موضوع، اغلب از پوشش‌های حفاظتی استفاده می‌شود. مطالعه مطلب انواع فولاد کربنی می‌تواند به شما در شناخت بیشتر این فولاد کمک کند.

آلیاژ فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن که در بازار با نام استنلس استیل یا استیل نیز شناخته می‌شود، یک آلیاژ آهنی حاوی حداقل ۱۰.۵ درصد کروم است که مقاومت به خوردگی بسیار خوبی دارد. اگر آلیاژ شیرآلات صنعتی را از جنس انواع فولاد زنگ نزن انتخاب کنید، از ویژگی‌های خوب آن می‌توانید بهره ببرید. مزایایی همچون:

  •  زیبایی ظاهری
  •  قابلیت شستشوی خوب
  • مقاومت به خوردگی عالی
  • استحکام مطلوب

متریال شیرآلات صنعتی از جنس این نوع فولاد، یک ماده خود ترمیم کننده به شمار می‌رود. یعنی در صورت خراشیدگی یا آسیب به سطح شیرآلات و لوله های صنعتی، کروم به سرعت واکنش نشان می‌دهد و از تماس مواد خورنده با آهن و زنگ زدگی جلوگیری می‌کند.

آلیاژ استنلس استیل، در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است و یکی از پرطرفدارترین مواد مورد استفاده برای ساخت و طراحی شیرآلات محسوب می‌شود.

قیمت استیل یکی از موانعی است که با وجود تمام مزایا و خصوصیات عالی، ممکن خریدار را منصرف کند. اگر قیمت روز استیل را در سایت آیرومارت مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که نرخ دلار چگونه نوسانات این آلیاژ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آلیاژهای مورد استفاده در تولید شیرآلات صنعتی

آلیاژ نیکل

آلیاژهای نیکل همواره در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به تحمل شرایط سخت و شدید باشد. این نوع آلیاژ در برابر خوردگی در محیط‌های خشن بسیار کارآمد بوده و از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

آلیاژهای نیکل به دلیل دوام بالا، متداول‌ترین ماده‌ کاربردی برای آلیاژ شیرآلات صنعتی محسوب می‌شوند. هرچند که به دلیل گران بودن و سنگینی، کاربرد این نوع شیرآلات رو کاهش است.

آلیاژ تیتانیوم

تیتانیوم یکی از بهترین انواع آلیاژ شیرآلات ساختمانی به حساب می‌آید، زیرا در مقایسه با دیگر شیرآلات مورد استفاده در ساختمان، دارای بالاترین نسبت استحکام به وزن است.

آلیاژهای تیتانیوم به دلیل وجود مقدار زیادی اکسید محافظ در سطح خود، در برابر خوردگی مقاومت بالایی نشان می‌دهند و به همین خاطر، در مناطق ساحلی کاربردهای زیادی دارند.

گرچه تیتانیوم از بهترین آلیاژ شیرآلات صنعتی است، اما به دلیل قیمت فوق‌العاده بالا در تمامی کاربردها صرفه اقتصادی ندارد. البته توجه کنید که تولید شیرآلات با تیتانیوم می‌تواند چالش برانگیز باشد. چرا که واکنش‌پذیری بالای این فلز، ریخته گری را سخت‌تر می‌کند.

آلیاژ برنز آلومینیوم نیکل

برنز آلومینیوم نیکل، یکی از آلیاژهای پایه مس است که در ترکیب شیمیایی خود مقادیر ۱۰٪ آلومینیوم، ۵٪ نیکل و ۵٪ آهن دارد. این آلیاژ در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و شبیه به تیتانیوم است و خصوصا در محیط‌هایی که آب شور دارند، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

استفاده از این ماده به عوان متریال شیرآلات صنعتی، گسترش زیادی یافته است. زیرا این آلیاژ به اندازه آلیاژهای فولاد زنگ نزن، گران نیست.

متریال شیرآلات صنعتی

آلیاژهای برنجی

جنس آلیاژ شیرآلات صنعتی این خانواده، ترکیبی از آلیاژ برنج و برنز است. شیرآلات برنجی معمولا اتصالات رزوه‌ای دارند که در سایزهای نیم اینچ تا ۴ اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما گاهی اوقات در سایزهای ۴ اینچ و ۵ اینچ نیز عرضه می‌شوند.

اگر آلیاژ شیرآلات صنعتی را برنجی انتخاب کردید، زمان نصب احتمالا با مشکلات آب بندی روبرو خواهید شد. به کمک نوار تفلون، تفلون مایع، کنف و خمیر، می‌توان از آب‌بندی این اتصالات مطمئن شد.

شیرآلات برنجی و برنزی ظاهری زیبا و تمیز دارند که آن‌ها را برای استفاده در منازل مناسب می‌کند. کاربرد اصلی این طیف از شیرآلات صنعتی، انتقال آب در فشارها و دماهای مختلف است. همچنین شیرآلات برنجی در برابر سایش و شکست، مقاومت و دوام بالایی دارند.

انواع شیرهای برنجی شامل شیرهای کشویی، سوزنی، شیرهای یک طرفه (شیرهای اتوماتیک)، شیر گاز، شیر آتش نشانی و … می‌شوند که در فشارهای مختلف به فروش می‌رسند.

خرید تجهیزات فولادی

ما در این مطلب بهترین آلیاژهای شیرآلات صنعتی و مشخصات هرکدام را مطرح کردیم. بازرگانی فولاد آیرومارت، تامین‌کننده تمامی مقاطع فولادی و استیل مانند انواع لوله و اتصالات، انواع پروفیل، میلگرد، تیرآهن و …. است. شما می‌توانید این مقاطع را در بهترین کیفیت و قیمت، از برندهای داخلی و خارجی، در سبدی بسیار تنوع از سایز، نوع و … از آیرومارت تهیه نمایید.

چنانچه قصد خرید هرکدام از انواع آهن آلات را داشته باشید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت روز مقاطع مانند قیمت لوله، قیمت لوله برنجی، قیمت میلگرد برنجی و اتصالات و همچنین دریافت مشاوره‌ی رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را از کارشناسان مجرب ما بپرسید.

 

منبع: kitz

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.1/5 - (8 امتیاز)

  1. نیما
    اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱ ۰۹:۱۹
    بین همه این الیاژها کدومشون بیشتر برای شیرآلات استفاده میشه؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ۰۹:۵۴
      سلام. از میان انواع شیرآلات، برای بخش ساختمانی عمدتا از شیرآلات ساخته شده با آلیاژ برنج استفاده می‌شود.
  2. پیمان
    خرداد ۱, ۱۴۰۱ ۱۴:۱۶
    جنس آلیاژ شیرآلاتی که مس رنگ هستن چیه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲, ۱۴۰۱ ۰۹:۵۸
      شیرآلات ساختمانی که با آلیاژ برنجی تولید شدند، به رنگ مس هستند. چرا که آلیاژ برنج برپایه عنصر مس است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.